Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1961/1980 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on.ja tuohon päälle vielä karkailu. 

Vierailija
1962/1980 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, oletko ajatellut, että mummi luulee joutuvansa entisaikain vaivaistaloon! On vaan tämä asia tullut esiin eräässä toisessa samanlaisessa tilanteessa. 

Kerro, että pääsee ikäänkuin hotelliin tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/1980 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin kiteytetty.

Itse olen hujattuna puolisoni omaishoitaja.Luvattiin kaikki tukitoimet ja lain mukaiset vapaat.

Kukaan ei kertonut,että nämä tukitoimet ne sitten vasta kalliita onkin.Kaikesta nypitään korkeimman mukaan.

Ensin maksan veroa 1/3 osan,sitten vapaapäivistä vuorokausimaksu.Kuljetksen sinne perhekotiin taksilla tuetenkin maksan ja jos tarvitaan mitä tahansa niin maksan. Lopputulema on että, saan mieheni hoitamisesta kotiin niin 150e kk käteen.Tosin, oveluus piilee siinä,  että kaikki nämä oheuskulut tulee puolisoni nimellä.Mutta meillä on yhteinen jääkaappi ja rahapussi,eikä tästä hoitamisesta jää kuin edelleen tuo mitätön palkkio.

Hulluilta tässä on se,että hoitopaikkoja ei ole jos todella haluan omaushoitajuudesta pois on meillä kahden kuukauden irtisanomisaika.Mutta jonotusaika hoivapaikkaan jopa 6kk.

Meillä on yhteinen talous,ja talo,mutta vain puolisolleni on itsemäärämisoikeus,hän haluaa olla kotona.Jos lopetan omaishoitajuuden hän on siitä huolimatta kotonaan.

Vierailija
1964/1980 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaan "kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat", mutta ei poikien ja miesten muka tarvitse tulla? Ei minä naisena ainakaan tuollaista mummoa kävisi ollenkaan katsomassa tai edes pitäisi mitään yhteyttä häneen.

Vierailija
1965/1980 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaan "kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat", mutta ei poikien ja miesten muka tarvitse tulla? Ei minä naisena ainakaan tuollaista mummoa kävisi ollenkaan katsomassa tai edes pitäisi mitään yhteyttä häneen.

Monet mummon ovat aika konservatiivisia ja luulevat naisten vastuulla on hoitaa lapsia, lemmikkejä, kotia, vanhuksia jne.

Vierailija
1966/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan ja hoivakotiin.

Mikälivirlä täysjärkinen TS ei muisti sairaus niin ei edunvalvontaa. Onko mummolla millainen eläke. Siivooja kerran pari kkssa, ruoka palvelu tuo ruoat, pyykit pesulaan, osaako käyttää tietokonetta niin kaupasta ruoat.

Vierailija
1967/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällainen mummo uskoo, kun laittaa kovan kovaa vastaan. Meidän tapauksessa vastaavan pää käännettin seuraavasti:

1) suvun nainen ja hänen tyttärensä menivät mummon luokse. Nainen otti mukaan läppärinsä ja tytär lukiokirjansa. 

2) mummolle sanottiin "hyvä on, me hoidamme sinut, mutta sinä hoidat meidän velvollisuudet. Siinä on kone ja lukiokirjat. Alappa tehdä."

3) kun mummo yrittää nousta tai muuten liikkua, hänet pakotetaan takaisin pöydän ääreen ja todetaan "sinulla on vielä hommia hoitamatta".

4) toista kohtaa kolme, kunnes mummon mieli muuttuu. 

Vierailija
1968/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperon hoitaminen on oma valinta ja vanhemman velvollisuus. Ei sitä voi verrata mummon hoitamiseen. Mummon hoitaminen ei ole kenenkään velvollisuus. Olen tällä hetkellä 70 v. Pärjään hyvin yksikseni. Ruumis ja järki pelaavat. Mutta ihminen vanhenee. Toivottavasti vanheneminen ilmenee minussa vain ruumiintoimintojen heikentymisenä eikä luonteen muutoksena. Toivon etten höpsähdä,  dementoidu ja varsinkaan muutu ilkeäksi. Sellaista ei ole suvussa mutta mistäpä tuon tietää.

Olen jo nyt sanonut jälkikasvulle että jos muutun vanhuudenhöperöksi mummolapseksi joka luulee olevansa maailman napa, jos sekoan  ja alan vaatia mahdottomia, kuten että rupeatte omaishoitajikseni ja omistatte elämänne minusta huolehtimisen, niin kärrätkää minut hoitolaitokseen.  Muistakaa silloin että se kiukutteleva vaatelias hirviömummo en ole minä vaan se on sairaus minussa. Te ette ole minusta vastuussa. Teillä on oma elämä. 

Vierailija
1969/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär hoitamassa sopii vain, jos äiti pystyy olemaan jalkeilla ja tytär on eläkkeellä tai muuten jatkuvasti saatavilla. Lisäksi tyttärellä ei ole pieniä lapsia, jotka tarvitsevat äitinsä aikaa ja huomiota.

Kokopäivätöissä oleva perheenäiti ei pysty hoitamaan sänkyhoidettavaa vanhempaa. Tyttären kotona täytyy myös olla ylimääräistä tilaa, ts. oma huone ja esteetön koti, vanhukselle.

Aika harvalla noin on.

Tämä on monille vanhuksille vaikea ymmärtää, että tyttären täytyy tosiaan olla eläkkeellä jotta voisi hoitaa vanhempaansa. Ei työikäinen pysty, kun pitää käydä töissä.

Sekavan vanhuksen hoitaminen 24/7 vie omaishoitajan sairaalakuntoon.

Näin on, ja sellaisen joka nuista syistä tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. 

Omat, jo edesmenneet, vanhempani vastustivat kaikkia em. muutoksia kaikin voimin.

Äitini ei enää päässyt kunnolla liikkumaan, oli rullatuolin varassa. Tilaa pahensi muistisairaus, kun uni ja todemlisuus alkoivat sekoittua yhä pahemmin keskenään.

Isälläni oli pahinta laatua oleva parkinsonin tauti, joka eteni nopeasti. Rullatuoliin hänkin joutui viimein turvautumaan, kun kaatuili kotona ja ulkona milloin minnekin, eikä itse päässyt ylös.

Nuorin, kotona asuva, veljeni joutui uhrautumaan. Minä ja toinen veljeni olimme silloin molemmat kokopäivätyössä toisella paikkakunnalla, ja minä jo siinä vaiheessa en enää asunutkaan samalla paikkakunnalla veljieni ja vanhempieni kanssa vaan luonnollisesti aviomieheni ja lasteni kanssa. 

Äitini ei olisi millään halunnut kotihoitoa, vaan vaati minua ja kälyäni siivoamaan heillä - vaikka nuorin veljeni asui heidän kanssaan, ja oli pitkiä aikoja työttömänä. 

Kälylläni ja minulla oli muutenkin kädet täynnä työtä, ja vaikka toisinaan kävimme siellä siivoamassa, minä mieheni kanssa, niin saimme kuunnella kaikkien kolmen kiukuttelua siitä kuinka kauan siivoaminen kestää, ja kuinka tavarat ovat siivoamisen jälkeen hukassa...

Jotkut muutkin syyllistivät ennen kaikkea minua, laiskuuttani en kuulemma viitsinyt mennä äitiäni ja isääni hoitamaan ja heidän huusholliinsa siivoamaan!

Tuli kotihoito. Hekin "särkivät ja sotkivat kaikki paikat", ja äitini epäili varkaiksikin. Itse hän tavaransa hukkasi. 

Loppujen lopuksi he päätyivät palvelutaloon, kun nuorin veljeni uupui vaadittuun ympärivuorokautiseen palveluun. Asia salattiin minulta ja toiselta veljeltämme mahdollisimman pitkään. Tietysti. 

Isäni oli katkera loppuun asti, äitini taas oli lopulta tyytyväinen. Oli seuraa, hoitoa, ja hyvää ruokaa. 

Nyt odottelen rauhassa omia eläkepäiviäni, mutta sen olen lujasti mieheni kanssa päättänyt ettemme koskaan syyllistä emmekä vaadi lapsiamme ryhtymään hoitajiksemme! 

Ei äitinikään omaa äitiään hoitanut. 

Vierailija
1970/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet mummon ovat aika konservatiivisia ja luulevat naisten vastuulla on hoitaa lapsia, lemmikkejä, kotia, vanhuksia jne.

Itse en pidä omaan mummoon ja äitiini yhteyttä enää juuri tuollaisen "naisten ja tyttöjen vastuulla on kaikki koti, piha- ja puutarhatyöt ym." Minä olen koko lapsuuteni elänyt ihan kuin jollain työleirillä maalla. Meillä oli seitsemänhenkinen perhe johon kuului isä, äiti, isoveli, minä, ja kaksi pikkuveljeä sekä pikkusisko. Muistan hyvin sen kuinka isoveli sai mennä ja tulla, miten tai milloin huvittaa. Itse taas jouduin tekemään läksyt ja sitten vielä kaikki kotityöt auttaen äitiä... Isoveljen ei tarvinnut tehdä juuri mitään kotona. Minä olin myös se, joka aina joutui  isän ja veljien pyykkejä pesemään.

Aina kun oltiin mummolassa, niin sielläkin jouduin tiskaamaan, siivoamaan ym.  Oltiin mummon kanssa mökillä, niin isäni ja 3 veljeäni menivät uimaan mutta minä en päässyt, koska piti kuulemma tehdä ruokaa heille, kun palaavat uinti reissulta...

Olisi varmaan useita tuhansia tarinoita kerrottavana lapsuudestani, mutta olkoon tämä nyt tässä.

N 43

Vierailija
1971/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, anna ajan tehdä tehtävänsä. Ei 87v enää kauan elä.

Vierailija
1972/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ketään ei enää "kärrätä" johonkin hoitolaitokseen. Ensinnäkin niitä hoitolaitoksia tullaan vähentämään edelleen (tänään oli juurikin  juttu siitä iltalehdessä) ja ihan omin silminkin tämän joutunut toteamaan. Niihin on pitkät jonot, ja pitää olla lähes täysin vuoteeseen hoidettava kuurosokea , täysin muistisairas plus liikuntakyvytön ennenkuin noihin hoitolaitoksiin pääsee/joutuu. Teidän lapsillanne ei valitettavasti tule olemaan sitä paikkaa mihin kärrätä. Itse pitää jo nyt, kun on vielä tolkuissaan ruveta miettimään, miten asia hoidetaan. Yksi vaihtoehto ainakin itselläni +65v on myydä oma asunto jo nyt kun siihen vielä pystyy, muuttaa paikkakunnalla olevaan senioritaloon vuokralle ja säästää nyt jokainen euro plus asunnon myynnistä saatavat tulot, jotta pystyy ostamaan sitten myöhemmin tarvittavat palvelut. Ja asunto kannattanee vuokrata riittävän korkealta, että sitten tarvittaessa pystyy tekemään nk. venäläiset eli  putoamaan ikkunasta  niin kauan kun se vielä on mahdollista.

Vierailija
1973/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa mummianne ne vuodet jotka vuelä apua tarvitsee!

mitä jos hänkin olidi ollut itsekäs sikanasn eikä olisi viisveisannutnteidtä!?

Entäs sitten kun asuinpaikat ovat kaukana toisistaan. Ei ole niin helppo olla jokapäiväisenä apuna eikä kukaan jaksa joka viikonloppuna matkustaa monta sataa kilometriä hoitamaan. Työelämässä oleva tarvitsee myös lepoaikoja ja aikaa omien asioiden hoitoon ja harrastuksiin.  Ainakaan minä en haluaisi, että omat lapset joutuisivat laittamaan oman elämänsä tauolle moneksi vuodeksi hoitaakseen minua. 

Vierailija
1974/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasialaki voimaan, ja mummot multiin. 

Vierailija
1975/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella se hoivakotiin pääsee? Täällä pitää olla muistisairaus ja haasteita päivittäin sekä ympärivuorokautisen hoivan tarve, että pääsee hoivakotiin. Siinä mielessä tuntuu tosi oudolta tuo aloitus, koska mummi noin tolkuissaan vielä, niin mikä peruste, että hän tarvitsee valvontaa ja hoivaa ympäri vuorokauden?

Vierailija
1976/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällainen mummo uskoo, kun laittaa kovan kovaa vastaan. Meidän tapauksessa vastaavan pää käännettin seuraavasti:

1) suvun nainen ja hänen tyttärensä menivät mummon luokse. Nainen otti mukaan läppärinsä ja tytär lukiokirjansa. 

2) mummolle sanottiin "hyvä on, me hoidamme sinut, mutta sinä hoidat meidän velvollisuudet. Siinä on kone ja lukiokirjat. Alappa tehdä."

3) kun mummo yrittää nousta tai muuten liikkua, hänet pakotetaan takaisin pöydän ääreen ja todetaan "sinulla on vielä hommia hoitamatta".

Voi herranjestas miten lapsellista. Eihän se hoivakotiin pääse, jos ei ole joko täysin liikuntakyvytön ja monisairas tai sitten pitää olla pitkälle edennyt muistisairaus. Miten muistisairas mitään lukion kirjoista tai tietokoneista ymmärtää? Ja miten 4-raajahalvaantunut pomppaa ylös pöydän äärestä? Tuo on ihan turhaa provokaatiota, kun kaikki normaalijärkiset ymmärtää, ettei mitään hoivapaikkojen anneta tuon kuntoisille vanhuksille.

Vierailija
1977/1980 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas miten lapsellista. Eihän se hoivakotiin pääse, jos ei ole joko täysin liikuntakyvytön ja monisairas tai sitten pitää olla pitkälle edennyt muistisairaus. Miten muistisairas mitään lukion kirjoista tai tietokoneista ymmärtää? Ja miten 4-raajahalvaantu

Olipa todellakin erikoinen tarina. Varmaan mummo oli hämillään ja saattoi jopa olla kauhuissaan, mutta eihän mummon tuntemuksilla ole väliä. Vanha ihminen, eihän se mistään mitään kuitenkaan ymmärrä. 

Vierailija
1978/1980 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasialaki voimaan, ja mummot multiin. 

Eutanasia ei liity tähän asiaan mitenkään. Muutoin se kyllä pitäisi saada voimaan. 

Vierailija
1979/1980 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitettiin palstalle viesti miten maatilalla eläinten vesikuppien toimintatarkastus ei ole työtä. No kerronpa minä tarinan kaupunkilaisesta nuoresta nausesta joka muutti maaseudulle maitotilan emännäksi. Pariskunta rakensi uuden pihaton lypsylehmille. Kun kaupunkilainen kaveri kuuli miten tekniikkaa on lypsyssä, ( lypsyrobotti), ruokintarobotit viljan jakamiseen , hän totesi tälle maatilan emännälle et sinulla ei oo mitään muutakuin lomapäiviä, kun automatiikka hoitaa sinun työsi. 

Vierailija
1980/1980 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, mummot ja papat multiin. Eutanasia piikki pakaraan, koko yhteiskunta kiittää. Vanhustenhoitoa karsitaan kuuri tämän takia; toivotaan et kuolo korjaa kun asutaan yksin suurimman osan vuorokaudesta, paskan ja kusen polttamista vaipoissa. Lääkkeet jää ottamatta, ostamatta.  Hyvä tästä tulee , koska se on tavoitteena , kysynkin mihin "vanhoja " tarvitaan..