Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1761/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka vanhukset ovat vaattimassa apuja ja orjan käytöstä lapsiltaan.

Itse aikoinaan eivät hoitaneet omia vanhempiaan.

Vierailija
1762/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydytte varmaan perinnöstäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ei vuonna 22 päässyt menemällä hoivakotiin kuten ei nytkään ellei osta kovalla rahalla yksityistä paikkaa mummolle. Jos ei n viidellä kotihoitajan käynnillä pärjää kotona niin sitten pääsee jonoon ja 3-6 kk menee jonotukseen.

Vierailija
1764/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki vanhukset ole hoitaneet omia lapsiaankaan, saati sitten lastenlapsiaan. 88-vuotias äitini tuuppasi oman äitinsä vanhainkotiin. Hän haaveilee palvelutalosta, koska luulee että se on hotelli, mutta hän ei ole vielä tarpeeksi huonokuntoinen.

Vierailija
1765/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen? Monet vanhoista vanhemmistaan huolehtivista keski-ikäisistä naisista ovat ns. voileipäsukupolvea. He ovat vielä työelämässä, ja heillä on lastenlapsia hoiden hoitamista heiltä edellytetään. Miten moneen paikkaan siinä pitää revetä?

Vierailija
1766/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä asuu rollaattoria käyttävä vuoteensa joka yö kasteleva sukulainen eikä saa edes kotihoitoa. Vaippoja ei saa itse laitettua joten ne vaipat on vuoteen suojana. Ei hoivakotiin noin vain laiteta. Meillä vielä se ongelma, että kaikki me lähisuku asutaan kaukana. Mä käyn kerran kuukaudessa+ lomilla lisäksi pitempiä aikoja, matka on todella hankala eikä sinne viikonloppuisin edes pääse niin että voisin julkisilla mennä ja teen kokoaikatyötä. Toinen sukulainen käy kuuden viikon välein ja lomilla ja sitten siinä välissä yksi muu sukulainen muutaman kerran vuodessa mutta tämä muu sukulainen alkaa olla jo liian vanha itsekin auttamaan. Muuten mennään ihan kaveriavulla. Mä olisin valmis palkkaamaan siivoojan, ei suostu siihen koska joutuisi sitten siivoojan aikataulujen mukaan menemään. Hän ei saa lämmitettyä ruokaa eikä siivottua yhtään itse, mutta nämä ei edes kuulu kotihoidolle. Syö kylmiä einespizzoja yms. Eli hoitokotipaikkaa ei saa kov

Missä mahtaa olla näin. Minulla sukulaisella käy kolme kertaa päivässä kotihoito. Lämmittävät ruuat yms. Kauppapalvelu tekee ostokset ja tuo jääkaappiin hoitajat tekevät ostoslistat. Kerran viikossa suihkuttavat.

Siivoja käy ja pyykkipalvelu. Pieneläkeläinen, mutta saa kaikki mahd tuet.

Hoitopaikan saa, kun kriteerit täyttyy eli 4-5 hoitokäyntiä ei riitä. Jonotus voi olla 6kk hoivakotiin. Ihan uudellamaalla kaupungissa.

Vierailija
1767/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä asuu rollaattoria käyttävä vuoteensa joka yö kasteleva sukulainen eikä saa edes kotihoitoa. Vaippoja ei saa itse laitettua joten ne vaipat on vuoteen suojana. Ei hoivakotiin noin vain laiteta. Meillä vielä se ongelma, että kaikki me lähisuku asutaan kaukana. Mä käyn kerran kuukaudessa+ lomilla lisäksi pitempiä aikoja, matka on todella hankala eikä sinne viikonloppuisin edes pääse niin että voisin julkisilla mennä ja teen kokoaikatyötä. Toinen sukulainen käy kuuden viikon välein ja lomilla ja sitten siinä välissä yksi muu sukulainen muutaman kerran vuodessa mutta tämä muu sukulainen alkaa olla jo liian vanha itsekin auttamaan. Muuten mennään ihan kaveriavulla. Mä olisin valmis palkkaamaan siivoojan, ei suostu siihen koska joutuisi sitten siivoojan aikataulujen mukaan menemään. Hän ei saa lämmitettyä ruokaa eikä siivottua yhtään itse, mutta nämä ei edes kuulu kotihoidolle. Syö kylmiä einespizzoja yms. Eli hoitokotipaikkaa ei saa kov

Patjoihin saa suojia, jolloin lakanan kastuessa patja ei kuitenkaan kastu. 

Vierailija
1768/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä asuu rollaattoria käyttävä vuoteensa joka yö kasteleva sukulainen eikä saa edes kotihoitoa. Vaippoja ei saa itse laitettua joten ne vaipat on vuoteen suojana. Ei hoivakotiin noin vain laiteta. Meillä vielä se ongelma, että kaikki me lähisuku asutaan kaukana. Mä käyn kerran kuukaudessa+ lomilla lisäksi pitempiä aikoja, matka on todella hankala eikä sinne viikonloppuisin edes pääse niin että voisin julkisilla mennä ja teen kokoaikatyötä. Toinen sukulainen käy kuuden viikon välein ja lomilla ja sitten siinä välissä yksi muu sukulainen muutaman kerran vuodessa mutta tämä muu sukulainen alkaa olla jo liian vanha itsekin auttamaan. Muuten mennään ihan kaveriavulla. Mä olisin valmis palkkaamaan siivoojan, ei suostu siihen koska joutuisi sitten siivoojan aikataulujen mukaan menemään. Hän ei saa lämmitettyä ruokaa eikä siivottua yhtään itse, mutta nämä ei edes kuulu kotihoidolle.

yö kylmiä einespizzoja yms. Eli hoitokotipaikkaa ei saa kov

Patjoihin saa suojia, jolloin lakanan kastuessa patja ei kuitenkaan kastu. 

Tiedetään, mutta kun ne ei pysy paikoillaan ja nekään ei riitä. Suojaus on moninkertainen, ei auta silti. Ongelma on iso. Noita suojia on heitetty roskiin satojen eurojen edestä. Ensin on patja, sitten on kosteuden pitävä vahakangas laitettu teipillä patjan ympäri. Sitten on petauspatja ettei tuo vahakangas hiostaisi. Petauspatjan päällä on muotoon ommeltu lakana. Sitten on kosteudensuojalakana. Kosteudensuojalakanan päällä vielä kertakäyttöisiä suojia. Ei vaan riitä. Kun hän ei osaa itse vaihtaa lakanoita, vamman vuoksi ei siihen kykene. Noita kosteudenpitäviä kertakäyttösuojia saa laitettua illalla, mutta ne ei pysy. 

Vierailija
1769/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi

100-vuotiaan pitää käydä kuulotutkimuksissa tai nälntutkimuksissa? Eiköhän se ole selvää, että kuulo on huono ja näkökyky myös.

Äitini 93 v ilmoitti vuositarkastukdessa lääkärille, että haluaa näiden loppuvan, kun on käyntien jälkeen niin väsynyt, että menee viikko toipua.

Sovittiin, että menee lääkäriin, jos tulee jotain ongelmaa.

Joten vuosi tarkastuksissa ei ole pakko käydä

Ei tietenkään. Mutta mun äitini haluaa kyllä nähdä ja kuulla.

Ja silläkö se paranee, että ramppaa lääkärissä. 

Vierailija
1770/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi

100-vuotiaan pitää käydä kuulotutkimuksissa tai nälntutkimuksissa? Eiköhän se ole selvää, että kuulo on huono ja näkökyky myös.

Äitini 93 v ilmoitti vuositarkastukdessa lääkärille, että haluaa näiden loppuvan, kun on käyntien jälkeen niin väsynyt, että menee viikko toipua.

Sovittiin, että menee lääkäriin, jos tulee jotain ongelmaa.

Joten vuosi tarkastuksissa ei ole pakko käydä

Ei tietenkään. Mutta mun äitini haluaa kyllä nähdä ja kuulla.

Ja silläkö se paranee, että ramppaa lääkärissä. 

Näön ja kuulon tarkastukset, oikeanlaiset silmälasit ja kuulolaitteen asianmukainen huolto todellakin ylläpitävät parempaa elämän laatua.

Vierailija
1771/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko listata hyvät, virikkeelliset laitokset tähän? 

Vierailija
1772/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär hoitamassa sopii vain, jos äiti pystyy olemaan jalkeilla ja tytär on eläkkeellä tai muuten jatkuvasti saatavilla. Lisäksi tyttärellä ei ole pieniä lapsia, jotka tarvitsevat äitinsä aikaa ja huomiota.

Kokopäivätöissä oleva perheenäiti ei pysty hoitamaan sänkyhoidettavaa vanhempaa. Tyttären kotona täytyy myös olla ylimääräistä tilaa, ts. oma huone ja esteetön koti, vanhukselle.

Aika harvalla noin on.

Ei se veronmaksajjllekkaan kuulu. Ei ole tuntemattomien velvollisuus hoitaa sinun äitiäsi.

Vierailija
1773/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen? Monet vanhoista vanhemmistaan huolehtivista keski-ikäisistä naisista ovat ns. voileipäsukupolvea. He ovat vielä työelämässä, ja heillä on lastenlapsia hoiden hoitamista heiltä edellytetään. Miten moneen paikkaan siinä pitää revetä?

Sitä pitäisi miettiä ennen kuin niitä lapsia hankkii. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole hoitaa vanhuksia, joiden lapset on elossa.

Vierailija
1774/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriudut, koska hoitaa pitäs.

Vierailija
1775/1980 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu aloittajan äidille?

Vierailija
1776/1980 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ei saa hoitotukea? Ja omaisella on oikeus omaishoitajan tukeen. 

Vierailija
1777/1980 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakotiin makaamaan sängylle remmeihin lukittuna. Perintörahat päätyy hoivayhtiön ulkomaisille osakkeenomistajille.

Vierailija
1778/1980 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki vanhukset ole hoitaneet omia lapsiaankaan, saati sitten lastenlapsiaan. 88-vuotias äitini tuuppasi oman äitinsä vanhainkotiin. Hän haaveilee palvelutalosta, koska luulee että se on hotelli, mutta hän ei ole vielä tarpeeksi huonokuntoinen.

Palvetaloon pääsee kaikki kenellä on kukkaro kunnossa. Esperit sun muut tarjoaa paikkoja hymyssä suin.  Kaikki maksaa erikseen.

Ympärivuotinen hoivakoti on se mihin jonotetaan. 

Vierailija
1779/1980 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan ja hoivakotiin.

Joo, tämä se ratkaisu on, valitettavasti.

Aika painavat perusteet pitää olla ennen kuin voi asettaa edunvalvontaan ilman henkilön omaa suostumusta. Esimerkiksi muistisairaus tai muu sairaus niin pitkällä, että ei enää pysty itse, ja konkreettista näyttöä pitää olla. Eikä tämä nyt tarkoita tyyliin, että kerran jokin puhelinlasku unohtunut ja tullut karhulasku. 

Jos ei ole edunvalvonnassa, ei voi myöskään pakottaa hoivakotiin. Ihminen saa kieltäytyä muuttamasta pois kotoaan, vaikka se muiden mielestä olisikin tarpeen. 

Vierailija
1780/1980 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä ketuttaa se, että oletetaan naispuolisten jälkeläisten nimenomaan hoitavan. Oma isoäiti lähtisi tommosen heitettyään niin pikaseen hoitokotiin miettimään, että miksi kukaan ei käy katsomassa.