Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Vierailija kirjoitti:
Hoivakotiin makaamaan sängylle remmeihin lukittuna. Perintörahat päätyy hoivayhtiön ulkomaisille osakkeenomistajille.
Mulla on kaksi läheistä eri kaupungeissa Attendon ja Esperin hoivakodeissa ja ikinä ei ole ketään remmeillä sidottu.Olen myös itse joskus tehnyt keikkaa eri hoivakodeissa ja vain mielisairaaloissa sidotaan väkivaltaisia potilaita.
Eläkkeiden mukaan määräytyy kustannukset ja omaisuus ei vaikuta maksuihin. Ärsyttää totaalinen valehtelu ja uskotellaan kaikkea sontaa näillä palstoilla, kun mitään ei tiedetä.
Tiedoksi että en ole lähihoitaja, kun kumminkin niin luulette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivakotiin makaamaan sängylle remmeihin lukittuna. Perintörahat päätyy hoivayhtiön ulkomaisille osakkeenomistajille.
Mulla on kaksi läheistä eri kaupungeissa Attendon ja Esperin hoivakodeissa ja ikinä ei ole ketään remmeillä sidottu.Olen myös itse joskus tehnyt keikkaa eri hoivakodeissa ja vain mielisairaaloissa sidotaan väkivaltaisia potilaita.
Eläkkeiden mukaan määräytyy kustannukset ja omaisuus ei vaikuta maksuihin. Ärsyttää totaalinen valehtelu ja uskotellaan kaikkea sontaa näillä palstoilla, kun mitään ei tiedetä.
Arveletko, että niille pelkkään eläkkeeseen perustuville paikoille on helppo päästä? Ei ole, niissä on jonot eikä niihin jonoihinkaan meinaa päästä jonottamaan. Isä ehti asua viimeiset 4 viikkoa sellaisessa, kun lääkäri onneksi kieltäytyi kotiuttamasta hoitokodissa, jossa isä oli parin päivän hoitopaikalla.
Siinä vaiheessa, kun ihminen on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin ollaan ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ketuttaa se, että oletetaan naispuolisten jälkeläisten nimenomaan hoitavan. Oma isoäiti lähtisi tommosen heitettyään niin pikaseen hoitokotiin miettimään, että miksi kukaan ei käy katsomassa.
Ihan toinen asia : miksi täällä on vielä vuonna 2022 alkanut keskustelupalsta?!? Eikö näitä voisi aika rajoittaa niin että ne poistuvat parin vuoden välein..... Onkohan tuo alkuperäinen "mummo" enää edes elävien kirjoissa, nyt eletään jo vuotta 2025 !!!! Ihan vahingossa "eksyin" palstalle, kunnes huomasin että tämä alkaa vuodesta 2022.....🤔 - outoa !!!
Kotihoito perustuu hoidon tarpeen arvioon, eli sen saa kyllä jos on tarve, mutta se ei ole ilmaista, maksu riippuu tuloista. Jos ei ole palvelutarpeen arvion kriteerit täyttävää tarvetta, niin voi ottaa yksityisen kotihoitopalvelun. Suurituloiselle julkisen ja yksityisen maksut ovat aika samoja, joten ihan sama kumman ottaa, mutta pienituloinen hyötyy julkisen palvelun hinnoittelusta. Siivooja pitää ottaa joka tapauksessa erikseen ja sen joutuu maksamaan itse.
Aika usein törmään työssä siihen, että vanhukset ovat nuukia, vaikka säästöjä olisi pahan päivän varalle, niin eivät jotenkin osaa käyttää rahaa näihin palveluihin. Omaisille on helppo sanoa, että palvelua ei saa, ja pyytää omaisia hoitamaan. Sitäkin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arveletko, että niille pelkkään eläkkeeseen perustuville paikoille on helppo päästä? Ei ole, niissä on jonot eikä niihin jonoihinkaan meinaa päästä jonottamaan. Isä ehti asua viimeiset 4 viikkoa
En arvele mitään, mutta näiden läheisteni kohdalla kotihoito kävi 5 kertaa/ vuorokausi ja kolme kk jonottivat hoivakotiin. Tämä nyt parin vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arveletko, että niille pelkkään eläkkeeseen perustuville paikoille on helppo päästä? Ei ole, niissä on jonot eikä niihin jonoihinkaan meinaa pää
Niin, moni kuolee siinä jonottaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ukilla ja mummulla käy Suomalainen kodinhuoltaja 1x viikko, 2 h kerta
Pyykkihuolto, petaus, siivous , roskat, jääkaappihuolto, sopimuksen mukaan tehtävät. Hyvin mennyt 2 v
Alman Siivous Oy. Alvi on 0% kohtuu hinta 32 € h. Kotitalousvähennys. Ei muita kuluja
No tämä! Suurimmalla osalla vanhuksista olisi varaa ottaa jokin tuollainen vastaava palvelu, jos vain osaisivat asennoitua myönteisemmin palvelujen ostamiseen. Tuohon vielä lisäksi jokin kauppakassipalvelu, jossa ostokset tuodaan kotiovelle. Itsehän aion vanhuksena tilata kotiin myös kampaajan ja manikyyrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ketuttaa se, että oletetaan naispuolisten jälkeläisten nimenomaan hoitavan. Oma isoäiti lähtisi tommosen heitettyään niin pikaseen hoitokotiin miettimään, että miksi kukaan ei käy katsomassa.
Ihan toinen asia : miksi täällä on vielä vuonna 2022 alkanut keskustelupalsta?!? Eikö näitä voisi aika rajoittaa niin että ne poistuvat parin vuoden välein..... Onkohan tuo alkuperäinen "mummo" enää edes elävien kirjoissa, nyt eletään jo vuotta 2025 !!!! Ihan vahingossa "eksyin" palstalle, kunnes huomasin että tämä alkaa vuodesta 2022.....🤔 - outoa !!!
Asia tuntuu olevan edelleen ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi läheistä eri kaupungeissa Attendon ja Esperin hoivakodeissa ja ikinä ei ole ketään remmeillä sidottu.Olen myös itse joskus tehnyt keikkaa eri hoivakodeissa ja vain mielisairaaloissa sidotaan väkivaltaisia potilaita. Eläkkeiden mukaan määräytyy kustannukset ja omaisuus ei vaikuta maksuihin. Ärsyttää totaalinen valehtelu ja uskotellaan kaikkea sontaa näillä palstoilla, kun mitään ei tiedetä.
No, voidaan joskus sitoa yöksi, mutta siihen pitää olla hyvät perustelut ja lääkärin päätös. Yleensä hoivakodissa vanhukset on niin huonossa kunnossa, että riittää kun laitetaan hygieniahaalari (ettei pääse aukomaan ja levittämään itse yöllä vaippoja ja niiden sisältöä) ja nostetaan sängyn laidat ylös. Suurin osa ei pääse sängystä pois, jos se noin 20 cm korkea laita on siinä esteenä. Sitomista käytetään siis joskus harvoin, jos esim. joku lähtee yöllä harhailemaan, kaatuilee ja loukkaa itsensä tai menee toisten huoneisiin ja vahingoittaa muita nukkuvia asukkaita.
On useita joille mummo on aikoinaan kyllä tiheään kelvannut lastenhoitajaksi. Voi ku mummo olisi silloin hoksannut sanoa että viekää lapsenne päiväkotiin.
T. Yksi mummo vain
Monet asuvat kaukana vanhemmistaan, eikä voi edes kerran kuussa matkustaa auttelemaan. Joka asiassa vanhemmat vastustaa ihan kaikkea apua saati että palvelukotiin menisivät.
Ei siitä tule hevonhelkuttia, että 80-90 mummot ja ukot tunkisivat jälkikasvunsa hoidettaviksi.
Monen vanhuksen lapsetkin ovat jo eläkkeen ja vanhuuden kynnyksellä joka voi tuoda talouden haasteita
ja työurasta riippuen esim. selkä- ja nivelkipuja ja sairauksiakin.
Kotona olo voi olla heillekin vain kulumien ja kipujen kanssa kärvistelyjä eikä siihen mitään
lähtökiidossa olevaa vanhusta enää tarvita palveltavaksi.
Se on se totuus mitä monikaan ei kykene sanomaan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia tuntuu olevan edelleen ajankohtainen.
Kiinnostaa lukea niin vanhoja kuin uusia kokemuksia, koska asia on esim. meillä ajankohtainen. Vanhus ei oikein haluaisi hoivakotiin, ja kotihoito kyllä käy kolmesti päivässä, mutta miinuspuolia alkaa myös olla lisääntyvästi.
Ja vielä se, että samassa huoneessa nostetaan astialle samaan kun toisella vieraita.
Verho vaan eteen, mutta seinäpeilistä näkee paljaan kurttuisen perseen ja sen, kun
persereiästä alkaa pusertua isoa paksua mustaa paskapötkyä siihen astiaan.
Oikein vielä isojen pierujen kera!
Vierailija kirjoitti:
On useita joille mummo on aikoinaan kyllä tiheään kelvannut lastenhoitajaksi. Voi ku mummo olisi silloin hoksannut sanoa että viekää lapsenne päiväkotiin.
T. Yksi mummo vain
Minun mummo aikoinaan kertoi minulle tällaisen tarinan: Mummo talutti lapsenlastaan kadulla, ja kadun yli mentäessä lapsi sanoi: "Sitten kun sinä mummo olet vanha niin minä talutan sitten sinua". Mummo vastasi: "Ei, pikkukulta, sitten kun minä olen niin vanha, niin sinulla on omat pikkukullat, joita sinä talutat kadun yli. Et sinä ehdi tulla minua taluttamaan. Sinun pitää huolehtia sinun omista pikkukultasistasi."
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se, että samassa huoneessa nostetaan astialle samaan kun toisella vieraita.
Verho vaan eteen, mutta seinäpeilistä näkee paljaan kurttuisen perseen ja sen, kun
Missä tuollaista on, omassa päässäsi? Hoivakodissa on omat huoneet.
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi mummo vain
Olen lapsilleni tehnyt selväksi, että en halua olla vanhana mikään sairas ja hankala riesa. Esim. elvytyskielto on olemassa.
Lapsenlapset on rakkaita ja olen ollut ja olen edelleen paljon heidän kanssaan. Mutta se ei edellytä, että sitä pitäisi "maksaa takaisin".
Työni ohessa olen ollut paljon tekemisissä ikäihmisten kanssa ja nähnyt hoivakotielämää. Pääsääntöisesti ovat olleet hyvin hoidettuja paikkoja.
T. Toinen mummo, mutta en mikään "vain"
Vierailija kirjoitti:
Pervo kakka- ja pissaleikeistä fantasioiva tuli palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole eksynyt palstalle. Aina täällä roikut. Mitä sillä on väliä milloin keskustelu on alkanut, sillä asiahan on ajankohtainen hyvin monelle ja keskustelu jatkuu aiheesta.
Vanhempani vastustivat myös tiukasti hoivakotiin menoa. Vanhassa asunnossa alkoi olla myös paljon 'vikoja', jotka huolestuttivat meitä ja tavaraa kertynyt niin, että tuskin sai kuljetuksi. Mitään ei saanut heittää pois. Asia ratkesi, kun talossa oli tulipalo. Äiti meinasi unohtua siinäkin asuntoonsa ja potki palomiehiä. Eli pakko oli siirtyä, mutta onkin sitten viihtynyt mainiosti hoitokodissa, kun löytyy samanikäistä seuraa ja mukavia hoitajia. Ruokakin maistuu ja meitä omaisia ei huoleta, että äiti lähtisi yöllä 'seikkailemaan vuorille', kun lukitus on sellainen, että sisältä ei pääse ulos, ilman hoitajan avainta. Jostain syystä vastustavat (eivät kerro miksi), mutta sitten sopeutuvat hyvin.