Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1021/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle. Hoidin äitini kotona, ei tarvinnut laitokseen mennä. En olisi päästänytkään; laitoshoidon taso on ihan alaselästä. Aina voi ostaa ammattiapua kotiin, jos ei omat taidot riitä.

No se oli sinun ratkaisusi. Ihmiset ovat kuitenkin eri tilanteissa jokainen. Tiedoksesi vaan.

Vierailija
1022/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän varten lapsia hankitaan, että vanhuksena ei olisi yksin ja hylättynä. Ymmärrän hyvin, että vanhus tuntee itsensä petetyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän varten lapsia hankitaan, että vanhuksena ei olisi yksin ja hylättynä. Ymmärrän hyvin, että vanhus tuntee itsensä petetyksi.

Eli niitä lapsia tehdään täysin itsekkäistä syistä. Hällä väliä sillä mitä se lapsi haluaa, minä olen sinut ilmoille pykännyt, minua sinun on totteleman loppuelämän.

Minä en ole elämääni velkaa kenellekään. Minä en valinnut syntyä, minulla ei ollut mitään päätösvaltaa asiassa. Olen toki kiitollinen siitä, että minulla oli hyvät ja huolehtivat vanhemmat, mutta se ei aseta minua mihinkään velkaan heille. He tekivät vain sen, mitä jokaisen vanhemman kuuluukin tehdä; kantoivat vastuun omista valinnoistaan. Tietenkin autan heitä minkä voin, koska he olivat hyvät ja rakastavat vanhemmat, ja minä rakastan heitä. En kuitenkaan aio heittää omaa elämääni roskikseen sen takia, että voisin hoitaa vanhempiani kun he eivät halua hoitokotiin. En minä aio sanoutua irti, ottaa avioeroa, ja hylätä lapsiani vanhempieni takia, eivätkä he sitä koskaan tule minulta edes vaatimaan, koska he rakastavat minua.

Vierailija
1024/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään lapsi ei ole vanhemmalleen velkaa yhtään mitään syntymisestään. Yhdenkään lapsen ei tarvitse tuntea syyllisyyttä tai erityistä kiitollisuutta syntymisestään.

Vierailija
1025/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika helvetin karu ja itsekäs syy lasten hankintaan?

Vierailija
1026/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja tämä on just se asia, jolla veloja yritetään pelotella ja sen lisäksi veloja parjataan itsekkäiksi!

Vierailija
1027/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja tämä on just se asia, jolla veloja yritetään pelotella ja sen lisäksi veloja parjataan itsekkäiksi!

Niinkö? Hoidatko itse vanhempiasi? Suvun vanhat sinkkutädit aktivoituvat yleensä jossain vaiheessa, kun ikää tulee niin paljon, että ystäväpiiri katoaa ympäriltä. Sitten ollaan kiinnostuneita sisarusten lapsista, joille ei suotu kiinnostusta, kun oma elämä/arki vielä toimi ystävineen.

Vierailija
1028/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus tuntee itsensä petetyksi, koska on jo vähän irti realiteeteista. 

Ei hän itsekään olisi nuorempana kyennyt hoitamaan kotonaan. 

Vierailija
1029/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia Python -käärme.Indonesiassa sellainen oli syönyt isoäidin.

Vierailija
1030/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito jättää lapun loppuvista lääkkeistä, äiti soittaa että pitäisi hakea, yleensä päivän varoitusajalla. Ei muuta kuin apteekkiin, tosin ensin on katsottava mikä niistä on auki. 

tilaa äidillesi apteekin annosjakelupussit niin on aina tiedossa, milloin seuraavat lääkkeet voi hakea. Tai apteekki voi toimittaa ne kotihoitoon tai suoraan kotiin.

Vierailija
1031/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten kohtelu juuri Suomessa on monien kohdalla sama kuin heitteille jättö. Tässä kohtaa syy on esimiehissä ja johdossa, Ei vähäisessä, alipalkatussa henkilökunnassa.

Tulevaisuus näyttää vielä pahemmalta. Vaihtoehtoja ei ole, mutta toivoakaan ei saa menettää. Kuka puolue välittäisi vanhuksista? Tässä olisi paljon työtä ja ratkaisuja tarjolla. Vaalinlupaukset eivät auta vanhuksia, vain teot.

Vierailija
1032/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai, et halua lapsia? No kuka sinua sitten hoitaa, kun olet vanha?" 

No, ihan sama porukka kuin lapsellisiakin. Eli ei ainakaan omat lapset. 

t. Vela

Kuitenkin jonkun tekemät lapset.

Vierailija
1033/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi parka. Ettekö voisi jotain kiertävää systeemiä ajatella suvun kesken, jossa vuorotellen kävisitte hänen luonaan?

Vierailija
1034/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito jättää lapun loppuvista lääkkeistä, äiti soittaa että pitäisi hakea, yleensä päivän varoitusajalla. Ei muuta kuin apteekkiin, tosin ensin on katsottava mikä niistä on auki. 

tilaa äidillesi apteekin annosjakelupussit niin on aina tiedossa, milloin seuraavat lääkkeet voi hakea. Tai apteekki voi toimittaa ne kotihoitoon tai suoraan kotiin.

Lääkkeet saa nykyään myös kotiinkuljetettuna ja kotipalvelukin sitä tekee. Tehkää sii sopimus kotipalvelun kanssa asiasta tai tilatkaa itse kotiin, jos ette jaksa hakea.

Se ei iso asia myöskään ole, jos on ajan tasalla lääkkeistä ja pitää jotain kirjaa, kaunako pakkaus kestää. Niitähän otetaan säännöllisesti, joten ei aina luulisi tulevan yhtä yllätyksensä, koska on aika hakea uusia.

Vierailija
1035/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse varmaan ajattelen vanhanaikaisesti, mutta minusta on aivan käsittämättömän röyhkeää ajatella, etteikö lapset voisi joustaa vapaa-ajastaan hoitaakseen vanhaa äitiään/mummoaan että tämä saisi asua kotonaan turvallisesti. Jos ei ole aikaa, ota mummo kotiisi asumaan.

Kyse ei ole pienestä vapaa-ajan joustamisesta jos hoitaa päivittäin omassa kodissaan tai vanhuksen kotona itsestään riippuvaista vanhusta. Se on oma elämä osin tai kokonaan hyllyllä pahimmillaan 10-20 vuotta.

Tämän päälle vielä raskas vuorotyö yövuoroineen, niin varma loppuunpalaminen/hermoromahdus odottaa.

Vierailija
1036/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi parka. Ettekö voisi jotain kiertävää systeemiä ajatella suvun kesken, jossa vuorotellen kävisitte hänen luonaan?

Vanhuksilla saattaapi kunto, pään kunto, mielialat, ihan kaikki heitellä jatkuvasti laidasta laitaan niin että on aina täysi arvoitus, mitä on edessä kun oven avaa. Mites sit, kun oma vuoro olis ja a) pelkkä ajatus v*tuttaa ja suorastaan pelottaa niin ettei kykene menemään b) on kipeenä c) reissussa jne: aina järjestettävä asia jollain lailla, järkättävä joku muu menemään sinne. Tähän päälle vanhuksen loputtomat soitot ja viestit mikäli osaa käyttää puhelinta. Ja tätä voi jatkua ja jatkua ja jatkua, päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Ehkä jonkun hermot kestäis tollasta, mun ei.

Vierailija
1037/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen hoitokoti huhh. Ajatuksena kyllä pelottaa mutta pitäisi aikanaan järjestää/ pyrkiä järjestämään asiat niin että saa vanhana apua,vaikka maksaa,saa hyvän asunnon missä helppo olla ja kulkea. Niin jos pystyy tietenkin.Kenenkään riesaksi en tahtoisi. Ja jos kerran lapsillakin on jo lastenlapset niin ja työt niin onhan siinä tekemistä kun YHTEISKUNTA ON MUUTTUNUT. JA TYÖELÄMÄ VARSINKIN.

Vierailija
1038/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai, et halua lapsia? No kuka sinua sitten hoitaa, kun olet vanha?" 

No, ihan sama porukka kuin lapsellisiakin. Eli ei ainakaan omat lapset. 

t. Vela

Kuitenkin jonkun tekemät lapset.

Totta kai, pointti tässä olikin, että on aika typerää painostaa lasten tekoon argumentoimalla, että oman lapsen velvollisuus olisi hoitaa vanhempaansa. Ei se etteikö lapsia saisi yrittää hankkia ne, jotka niitä haluavat. Ja yksikään vanhempi ei sitä lasta hanki tuottaakseen työvoimaa vanhustenhoitoon, vaan ihan omista syistään.

Vierailija
1039/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet saa nykyään myös kotiinkuljetettuna ja kotipalvelukin sitä tekee. Tehkää sii sopimus kotipalvelun kanssa asiasta tai tilatkaa itse kotiin, jos ette jaksa hakea.

Se ei iso asia myöskään ole, jos on ajan tasalla lääkkeistä ja pitää jotain kirjaa, kaunako pakkaus kestää. Niitähän otetaan säännöllisesti, joten ei aina luulisi tulevan yhtä yllätyksensä, koska on aika hakea uusia.

No niin juu näin näpsäkästi se käy, vielä kun se käy. Myöhemmin ollaan siinä tilanteessa, että vanhus ei ymmärrä, että mikä pussi tuli, ja sitä paitsi hän säästää mieluummin tämän lahjan. Tai muita hyviä ideoita.

Vierailija
1040/1980 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen töitä lasten kuntoutuksen parissa. Tapaan perheitä, joissa lapsella on jokin nepsy- tai motorinen haaste, johon suunnitellaan harjoitteita ja apukeinoja, niin että taidot vahvistuu ja arki helpottuu. Siinä on suuria eroja, miten perheet pystyy näihin treeneihin sitoutumaan, kun vanhempien täytyisi aika paljon tehdä näitä harjoitteita kotona lapsen kanssa. Ennen sitoutumattomuuden syyt oli kaikenlaisia elämänhallinnanongelmia, mutta nyt yhä useammin tulee vastaan sitä, että äiti kertoo itku silmässä, että ei ehdi hoitaa omien lasten asioita, kun kaikki vapaa-aika menee omien iäkkäiden vanhempien hoitamiseen. Näitä tulee vastaan nyt usein ja säännöllisesti ja on muuten väsyneitä vanhempia, että ei takuulla ole mikään tekosyy.

Tämä ihan vaan muistutuksena, että kaikki elämänvalinnat tuottaa dominoefektejä. Kun toiselle antaa, se on toiselta pois.