Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Itse olisin valmis muuttamaan vanhan vanhempani luokse ja hoitamaan häntä. Olen selvittänyt olisiko se taloudellisesti mahdollista. Olen työelämässä, mutta myös yliopisto-opiskelija. Voisin siis jäädä opiskelijaksi. Jos yli 40- vuotiaana muuttaisin vanhempani kanssa yhteen, saisin noin 80 euroa kuukaudessa opintotukea. Kuuluisin joukkoon: yli 20-vuotiaat vanhempiensa luona asuvat😄 Yli 20 vuotta olen itsenäisesti omassa kodissani asunut ja nyt minut laitettaisiin kohta itsenäistyvien nuorten kategoriaan. Tämä yhteiskunta on hyvin jäykkä taipumaan erilaisiin vaihtoehtoihin. ( ps. aikuisopintorahalla olen jo opiskellut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo on hoitanut lastenlapsia, on teidän velvollisuutenne nyt vuorostaan hoitaa mummoa.
Enää ei eletä omavaraistaloudessa maaseudulla, jossa miehet tekivät maanviljelys- ja metsätöitä ja naiset hoitivat eläimet, lapset ja uunin päällä loikovat vanhukset.
MIKSI sitten vaaditte mummoja hoitamaan lastenlapsia?
Kuka vaatii? Veikkaan, että aika harva.
Omia lapsiani ei kumpikaan mummo ole hoitanut sekuntiakaan.
Koskaan.
Hoitamiseksi en siis laske sitä, että mummolassa käydessämme mummo seurustelee tai leikkii lapsen kanssa samaan aikaan, kun itse olemme samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun vanhempani laittoivat mummoni vanhainkotiin. Kävelevä iloinen vanhus saatiin nopeasti vuodepotilaaksi. Syynä oli, että yksin ei saanut kävellä, vaan piti olla aina hoitaja mukana, ja eiväthän he tietenkään ehtineet. Perusteluna kaatumisvaara. Ei kestänyt kauaa, kun se jatkuva istuminen tai makaaminen voi voimat ja kävelykyvyn. Sitten mummoparka odotteli vaan kuolemaa siellä sänkyllä.
Lopulta tuli veritulppa jalkaan, ja hänen annettiin kuolla siihen. Passiivinen eutanasia.
On parempi olla siellä kotona ihan missä vaan kunnossa, kuin joutua vanhainkotiin odottelemaan kuolemaa sänkyyn, jos pää on kunnnossa. Dementikko on eri juttu. Täysjärkinen ihminen oikeasti on siellä vanhainkodissa vaan vanki, joka odottelee kuolemaa.
"Missä vaan kunnossa"? Miten vähänkään huonokuntoisempi vanhus saa ruuat kotiin, tehtyä kodin hoitoon liittyviä asioita kuten lumitöitä, siivouksia, mitään? Oikeastiko olet sitä mieltä, että vanhuksen voi vaan jättää oman onnensa nojaan jos kotihoidon palvelut yms ei kelpaa?
Vanhuksille saa kyllä ateriapalvelun ja siivoojan ym. palkattua. Myös kunta rahoittaa ja auttaa näissä.
Vierailija kirjoitti:
"Me emme ole omille lapsille saaneet koskaan hoitoapua"
Vanhemmathan ne omista lapsistaan ja hoidon järjestämisestä vastuussa ovatkin.
On ne teidänkin vanhemmat teistä huolehtineet, kun olitte lapsia. Ja nyt apua tarvitsessaan heidän on ihan kohtuullista odottaa apua teiltä.
Muistakaa myös, että suhtautumisellanne omiin vanhempiinne näytätte esimerkkiä lapsillenne.
Kun omat lapset pyytävät apua lastenlasten kanssa, niin heille pitää sanoa, että sori, hoida itse lapsesi, minä menen auttamaan äitiäni. Noinko tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun vanhempani laittoivat mummoni vanhainkotiin. Kävelevä iloinen vanhus saatiin nopeasti vuodepotilaaksi. Syynä oli, että yksin ei saanut kävellä, vaan piti olla aina hoitaja mukana, ja eiväthän he tietenkään ehtineet. Perusteluna kaatumisvaara. Ei kestänyt kauaa, kun se jatkuva istuminen tai makaaminen voi voimat ja kävelykyvyn. Sitten mummoparka odotteli vaan kuolemaa siellä sänkyllä.
Lopulta tuli veritulppa jalkaan, ja hänen annettiin kuolla siihen. Passiivinen eutanasia.
On parempi olla siellä kotona ihan missä vaan kunnossa, kuin joutua vanhainkotiin odottelemaan kuolemaa sänkyyn, jos pää on kunnnossa. Dementikko on eri juttu. Täysjärkinen ihminen oikeasti on siellä vanhainkodissa vaan vanki, joka odottelee kuolemaa.
"Missä vaan kunnossa"? Miten vähänkään huonokuntoisempi vanhus saa ruuat kotiin, tehtyä kodin hoitoon liittyviä asioita kuten lumitöitä, siivouksia, mitään? Oikeastiko olet sitä mieltä, että vanhuksen voi vaan jättää oman onnensa nojaan jos kotihoidon palvelut yms ei kelpaa?
Vanhuksille saa kyllä ateriapalvelun ja siivoojan ym. palkattua. Myös kunta rahoittaa ja auttaa näissä.
Kysehän on nyt siitä, että vanhus kieltäytyy ulkopuolisesta avusta. Ei noita voi väkisin kenellekään hankkia. Itse hoitaisin enemmän kymmenen uhmaikäistä lasta kuin yhtä änkyrää vanhusta.
Taitaa noihin yksityisiin hoivakoteihin päästä edelleen rahallakin. Mutta jos mummo ei suostu niin minkäs teet.
Siinä polttaa kyllä itsensä loppuun nopeasti jos on työt, puoliso, lapset ja kotihommat ja lisäksi hoitaa vanhuksen päivittäin. Ei ole kunnolla aikaa perheelle saati itselle, omalle hyvinvoinnille ja harrastuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus, joka osaa vielä noin selkeästi ilmaista tahtonsa, ei ole ”hoivakotikelpoinen”. Käykää joskus katsomassa, minkätasoisia ovat hoivakotien asukkaat. Toinen juttu, mikä näissä kommenteissa ihmetyttää, on hoivamaksun määräytyminen. Maksu on 85 % kaikesta kuukausittaisesta TULOSTA, ei omaisuudesta. Eli esim. eläkkeestä ja vuokratuloista. 15 % pitää jäädä asukkaalle itselleen. Puhun 10 vuoden kokemuksella.
Näin on. Omaisuutta ei tarvitse myydä, kun katsotaan tarvitsevan hoivokotipaikan. Maksut menee vain tuloista, ei omaisuudesta. Rahaa saa olla vaikka miljoona tai taloja saa olla vaikka kymmenen, ne eivät vaikuta maksuun.
Siinä tapauksessa jos katsotaan, että henkilö ei ole vielä hoivakotikelpoinen, mutta siitä huolimatta haluaa hoivakotiin ja tilaa löytyy eli pääsee, niin joutuu itse kustantamaan maksut. Harvalla tulot riittää, joten joutuu käyttämään myös säästöjä.
Hoivakoteihin on niin pitkät jonot, että sinne ei todellakaan pääse, jos kunnon puolesta voi asua muualla. Kun puolisoni kuoli iltapäivällä, oli arkku hankittava ja puolisoni siirrettävä muualle klo 18:aan mennessä. Huone piti olla tyhjä seuraavana aamuna klo 9. Kun kävin sen jälkeen hoitamassa hoivakodilla vielä asioita, oli uusi asukas jo muuttanut sisään.
Minä olen kuvitellut, että he hoitavat tarvittavat puhelut, että ruumis siirretään ruumishuoneelle. Vuokrasopimuksessa on ehto, että huone pitää tyhjentää vuorokauden sisällä kuolemasta. Pitänee sitten varautua tuohonkin.
Vapautuva paikka todellakin tarkoittaa sitä, että edellinen asuja on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on järkevä ratkaisu. Mummosta voi tehdä ensin huoli-ilmoituksen omaan kuntaan. Kunnan viranomainen eli vanhustyön ohjaaja tekee kotikäynnin mummon luona ja arvioi hänen terveyttä ja toimintakykyä.
Älkää missään nimessä alkako hoitamaan mummoa ja mummon kotia! Jos Te avustatte, hoidatte ja teette mummon kotitöitä, niin kunta voi ovelasti kieltäytyä myöntämästä hoivakotipaikkaa. Te kerrotte kuntaan ystävällisesti mutta päättäväisesti, että omaiset eivät voi auttaa mummoa ja hoivakotipaikka on saatava ja heti!
Älkää antako mummon uhriutumisen ja vaatimisen vaikuttaa teihin. Uhriutuminen ja vaatiminen on vanhusten tapa vältellä laitoshoitoa, koska vanhukset pelkäävät yli kaiken kodista pois muuttamista. Vanhus voi painostaa lähiomaisia auttamaan ja vaatia lapsilta ilmaista 24/7 hoitotyötä ja kotiapua. Tähän teidän ei tule suostua.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaan ja hoivakotiin.
Odotas vaan kun tulee sinun oma vuorosi! Miksi luulet että he pelkäävät? Eivät he tyhmiä ole vaan ovat lukeneet lehdistä millaista menoa laitoksissa oikeasti on. Hirvittävää kohtelua, eläimetkin hoidetaan paremmin Suomessa. Ruoka-annokset pienenevät vuosi vuodelta, muovipurkeissa huonoa ruokaa jota ei söisi yksikään nuori ihminen.
Nuorilla on vuosien kokemus kouluruuasta...
Intarvallijaksoja voisi ehkä kokeilla ja sitä kautta totutella vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei pääse hoivakotiin vaikka haluaisi. Meni lahjoittamaan oman velattoman asuntonsa suosikkilapselleen tämän painostuksesta ja nyt valittaa minulle kun ei pääse hoivakotiin. Juuri tänään sanoin että kai ymmärtää että sinne olisi voinut päästä kun olisi myynyt asuntonsa, olisi niillä rahoilla maksanut siellä vuosia asumisensa. Nyt eläke ei riitä että sinne pääsisi kunnan maksamana. Surullista. Syystäkin välit mennyt tälläisen jälkeen.
Tuo on täyttä höpöhöpöä.
Tässä tapauksessa on siis kyse vanhuksesta joka selviää yksin kotona vielä hyvin ilman kotihoita ym apua. Käy itse kaupassa jne. Mutta haluaisi hoivakotiin asumaan. On siis vielä liian hyväkuntoinen yhteiskunnan maksamaan hoivakotiin mutta pääsisi tottakai muuttamaan yksityiseen heti jos olisi varaa maksaa kuukausittain se 3000-4000e. Ei hänellä enää sellaisia rahoja ole, pieni 1300e eläke ja sillä ei yksityistä hoivakotia maksella. Oma vika, siihen olisi ollut mahdollisuus kun olisi myynyt asuntonsa ja maksellut niillä rahoilla hoivakodin hurjat kuukausivuokrat.
Ei noin hyväkuntoisen vanhuksen paikka ole hoivakoti vaan palveluasunto ja ne on huomattavasti halvempia. Jonoon vaan.
Laittakaa se johonkin laitokseen.
Suurin huoli itsellä, kun ei millään saa hoivakotipaikkaa. Aivan liian vähän paikkoja.
Jono asumispalveluihin monessa kunnassa/sotessa useita viikkoja. Puhutaan oikeastaan kuukausista.
Sas-prosessi lisäksi hirvittävän pitkä. Monta neuvottelua ja kokousta ennen kuin lopulta on se palaveri, jossa päätetään pääseekö ihminen edes jonoon! Moni ehtii kuolla sen jonottamisen aikana.
Paikkaa pitää alkaa hakea heti, kun näyttää siltä, että elämä kotona on liian vaarallista. Eksymistä, vaaratilanteita. Valvonnan tarve 24/7.
Hoivakodeissahan saattaa olla paikkoja, mutta kun ei ole henkilökuntaa.
Itse olin hetken töissä hoitokodissa, jossa oli huoneita tyhjänä, mutta uusia asukkaita ei otettu/sijoitettu, koska työntekijöitä ei ollut.
Tilanne oli jo valmiiksi paha. Yksi hoitaja hoiti 6 kaikessa täysin autettavaa asukasta vuoron aikana. Sekä tietysti hoiti pyykit, tiskit ja lämmitti päivällisen/lounaan ja mahdollisesti valmisti iltapalan erikseen. Aivan luokatonta "hoivaa".
Vaikea tilanne teillä ja niin monella muulla joiden läheiset eivät pärjää omin voimin. Toivottavasti löytyy joku ratkaisu joka sopii myös vanhukselle itselleen.
Teille, jotka päivittelette että oma ”jääräpäinen” läheinen vanhus voi kotona vaikka kaatua ja kuolla ja ei silti suostu hoitokotiin, muistutan että tervejärkisellä ihmisellä on vanhanakin oikeus päättää mitä riskejä ottaa ja mitä ei. Jos täysjärkinen vanhus haluaa mielummin ottaa riskin kaatumisesta kuin luopua kodistaan, se on vain hänelle sallittava, vaikka tottakai se on läheisille pelottava ja raskas tilanne. Samalla tavalla kuin ei läheisten pelkojen vuoksi voi aikuiselta ihmiseltä ottaa pois mahdollisuutta tehdä muitakaan riskialttiita valintoja esim. vaarallisia harrastuksia, alkoholin jatkuva liikakäyttö, lääkkeistä kieltäytyminen jne. Vaikka se on läheiselle kamala ajatus, monelle vanhukselle kuolema kotona vahingon sattuessa ei ole läheskään se pahin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei pääse hoivakotiin vaikka haluaisi. Meni lahjoittamaan oman velattoman asuntonsa suosikkilapselleen tämän painostuksesta ja nyt valittaa minulle kun ei pääse hoivakotiin. Juuri tänään sanoin että kai ymmärtää että sinne olisi voinut päästä kun olisi myynyt asuntonsa, olisi niillä rahoilla maksanut siellä vuosia asumisensa. Nyt eläke ei riitä että sinne pääsisi kunnan maksamana. Surullista. Syystäkin välit mennyt tälläisen jälkeen.
Tuo on täyttä höpöhöpöä.
Tässä tapauksessa on siis kyse vanhuksesta joka selviää yksin kotona vielä hyvin ilman kotihoita ym apua. Käy itse kaupassa jne. Mutta haluaisi hoivakotiin asumaan. On siis vielä liian hyväkuntoinen yhteiskunnan maksamaan hoivakotiin mutta pääsisi tottakai muuttamaan yksityiseen heti jos olisi varaa maksaa kuukausittain se 3000-4000e. Ei hänellä enää sellaisia rahoja ole, pieni 1300e eläke ja sillä ei yksityistä hoivakotia maksella. Oma vika, siihen olisi ollut mahdollisuus kun olisi myynyt asuntonsa ja maksellut niillä rahoilla hoivakodin hurjat kuukausivuokrat.
Ei noin hyväkuntoisen vanhuksen paikka ole hoivakoti vaan palveluasunto ja ne on huomattavasti halvempia. Jonoon vaan.
Ei pääse noin hyväkuntoinen edes jonoon.
Mutta on olemassa erilaisia senioritaloja ym tuollaisille ikääntyneille. Hän ei tarvitse vielä mitään apua, kun pystyy kaupassa käydäänkin itse.
Oma isoäiti ei suostunut hoitokotiin. Halusi elää omanlaisensa elämän vaikka se sitten jäikin mahdollisesti lyhyemmäksi kuin jos sukulaiset olisivat väkisin raijanneet hoitokotiin. Kukaan ei kuitenkaan ollut valmis ottamaan isoäitiä omaan kotiinsa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 90-vuotias mummoni ei pääse hoitokotiin, vaikka on sairauksia ja liikuntakyky huono. Pitäisi olla muistisairaus. Hänelle on hankittu kaikki mahdolliset ostopalvelut. Viikottain tarvitsee kuitenkin omaistenkin apua.
Tässä on juuri se vääristymä, että näyttää tulevan kotona toimeen, kun te autatte.
On hyvin yleistä, että vanhukset vastustavat palvelutaloon/ hoitokotiin siirtymistä. Ymmärtäähän sen. Tajuavat itse sen olevan viimeinen muutto elämässä. Kuitenkin useimmat sopeutuvat nopeasti ja jopa viihtyvät. Seuran lisäksi on inhimilliset olot. Kotona monen ruokahuolto on ollut kotihoidon varassa. Jos se tulee myöhässä, olet nälässä. Siivous on jäänyt puolitiehen kun ei enää pysty eikä jaksa. Hoitokodissa siivooja siivoaa.
Sopeutuu se vankikin vankilaan, tai nuori mies inttiin, kun on pakko.
Tuossa kohtaa ihminen menettää itsemääräämisoikeutensa, kun laitetaan sinne vanhainkotiin tms.. Hän ei voi enää itse päättää mistään, vaan joutuu tottelemaan hoitajia. Ei saa nousta sängyltä itse kävelläkseen, jos kielletään, ettei saa ilman hoitajaa kävellä. Ei saa käydä missään, ellei saa lupaa. Ovet on lukossa, poistua ei saa.
Ei kukaan ihminen halua tuollaiseen paikkaan.
AP jutussa kuulostaa siltä, että omaiset haluaa mummon laittaa loppusijoitukseen, ja mummo parka yrittää pysyä kotonaan, ihmisenä. Onneksi yhteiskunta suojaa tuollaisilta omaisilta edes jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee itse ratkaisunsa. Joko hoitaa omaista tai ei hoida. Minä hoidin sairasta isääni melkein vuoden. Isä sairastui vakavasti ja vaihtoehdot olivat vähissä. Hänen avovaimonsa sanoi heti, että rakastaa loppuun asti, mutta hoitajaksi ei ala. Ymmärrän sen hyvin.
Isäni sanoi, että muuta sinä heille asumaan ja hän maksaa minulle ruokarahaa tonnin kuussa. Tiesin, että kyllä hänellä on varaa, koska eläkekin oli isompi kuin minun palkkani pienipalkkaisessa työssä. Mietin asiaa hetken. Minulla oli isot lukioikäiset lapset, jotka pärjäsi isänsä kanssa meillä kotona. Ajattelin, että kyllä minä tämän palveluksen isälleni haluan tehdä. Hain töistä vuoden vapaata ja se myönnettiin. Hain omaishoidontukea kunnalta ja sekin myönnettiin.
Muutin sinne isoon omakotitaloon. Tietysti kävin monta kertaa viikossa omassa kodissa perhettä tapaamassa, mutta viimeistään illaksi takaisin iskälle ja laittamaan hänet yöpuulle. Se pesti päättyi hiukan ennenaikaisesti, koska tuli keuhkokuume ja muutakin terveyshuolta, joiden takia joutui ensin sairaalaan ja sitten vuodeosastohoitoon. Kuukausien sairastelun jälkeen hän nukkui pois. Minä valitsin niin että kunnioitin iskän toivetta ja se oli meille mahdollista. Ei se kaikilla ole.
Toisaalta iskä olisi voinut elää vielä vaikka 20-40 vuotta, jonka sitten olisit ollut hänellä "töissä"?
Onko näin, että rahallakaan ei saa hoivakotipaikkaa, vaikka hoivaa tarvitsee omasta ja sukulaisten mielestä jos päättävä elin on eri mieltä? Tiedän huonokuntoisen vanhuksen joka sai hoivakotipaikan yksityisestä hoivakodissa ja maksaa itse, koska ei katsottu hoivakotikelpoiseksi, vaikka todellisuudessa sitä kyllä oli. Siinähän kunta sitten säästää.