En ymmärrä ystävääni - esikoinen hoidossa, vauva kotona
Ystäväni on ymmärrettävästi väsynyt hoitaessaan kotona 2,5-vuotiasta ja 3 kk ikäistä vauvaa. Miehellä on kuitenkin joustavat työajat ja tekee vain n. 6-7 tuntia töitä päivällä. On nyt saanut esikoisen yksityiselle pph:lle 3 päivänä viikossa 6 h kerrallaan. Ajatttelin, että tämä on joku tilapäinen ensiapu väsymykseen, mutta nyt on hakemassa pk-paikkaa pojalleen 4 pv viikossa n. 6-7 h kerrallaan, sitten kun lapsi täyttää 3 v.
Ymmärrän väsymyksen, mutta silti minusta on jotain perin outoa siinä, ettei jakseta hoitaa omaa lasta kotona. Ehkä vielä pari kolme päivää viikossa menisi hoitoon laitto mutta että ihan neljä päivää viikossa meinaa pitää lasta päiväkodissa. Ja sanoi vielä, että kyllähän pojalla voi olla siellä ihan kivaa. No niin voi, mutta kotona olisi kyllä hyvä noin pienen olla suurimman osan ajasta.
Kommentit (86)
siis 3-vuotias, mutta ei noin paljon. Eli pari kertaa viikossa 3 - 5 tuntia on hyvä. Kerhoja löytyy tuollaiseen, ei tarvitse olla päiväkoti.
kun eivät osaa keksiä kolmevuotiaalle virikkeitä itse. Nekin pitää saada valmiina jonkun muun tekeminä.
Sen ikäisen on hyvä nähdä muita lapsia, kerho ja puisto riittää. Mutta ne toimintavirikkeet kai jokainen äiti pystyy järjestämään, ei se mitään ydinfysiikkaa ole.
Ihan sairasta, että töissä olevat vanhemmat eivät saa lapsilleen päivähoitopaikkaa, kun näitä ns. virikelapsia on kaikki paikat täynnä.
Pari päivää viikossa on 3-vuotiaalle ihan ok määrä, varsinkin jos on jo ehtinyt olla päiväkodissa ennen pikkusisaruksen syntymää.
Mutta kun yhä enemmän ja enemmän on niitäkin äitejä, joiden esikoinen (tai jopa useampi lapsi) on päivähoidossa lähes joka päivä, vaikka äiti onkin vauvan kanssa kotona.
Maailma on mennyt ihan hulluksi, kun nykyään tälläistä käytöstä pidetään jopa normaalina! Että äiti on äitiyslomalla ja lapsi päivähoidossa. Ettekö te ymmärrä, että me maksamme verorahoillamme sen, että nämä äidit "pääsevät helpommalla"?
Ja toinen asia: miltäköhän siitä joka päivä päiväkotiin menevästä lapsesta mahtaa tuntua, että äiti viettää koko päivän vauvan kanssa, ja hänet viedään pois? Ainakin minun lapseni ovat hyvin tarkkoja siitä, että heitä kohdellaan tasapuolisesti.
että minustakin on ihan ok muutamana päivänä viikossa pitää lasta päiväkodissa. Mutta ystäväni ei ollenkaan tajua, että päiväkodissa on myös omalla tavallaan stressaavaa, eikä 3-vuotias tosiaan vielä oikein ymmärrä, miksi hän ei saa olla kotona kun vauvakin saa. Toki vanhemmat tekevät poäätökset ja lapsen on ehkä ihan hyväkin päästä esim askartelemaan ym ohjatusti, mutta miksi pitää pitää melkein täyttä viikkoa kun muutamakin päivä olisi ihan tarpeeksi. Itsekkyyttä sanon minä.
p.s kerhot ovat täällä pk-seudulla aika vähissä, joten ymmärrän kyllä, että ihmiset hakevat pk-paikkaa.
t. ap
Minä olen sitä mieltä että 3v ja vanhempi tarvitsee jo jotain kodin ulkopuolistakin virikettä. MUTTA sen ei tarvitse olla päiväoti, varsinkin nyt kun hoitopaikkatilanne on niin huono muutenkin ja on palon oikeasti tarvitsevia. Mikä vika on päiväkerhotoiminnassa?
mutta sitten haukutaan niitäkin vanhempia, jotka hankkivat apua kun sitä tarvitsevat.
En minäkään ap:n kaverina mitään todellisia syitä kertoisi nettiin levitettäväksi.