En ymmärrä ystävääni - esikoinen hoidossa, vauva kotona
Ystäväni on ymmärrettävästi väsynyt hoitaessaan kotona 2,5-vuotiasta ja 3 kk ikäistä vauvaa. Miehellä on kuitenkin joustavat työajat ja tekee vain n. 6-7 tuntia töitä päivällä. On nyt saanut esikoisen yksityiselle pph:lle 3 päivänä viikossa 6 h kerrallaan. Ajatttelin, että tämä on joku tilapäinen ensiapu väsymykseen, mutta nyt on hakemassa pk-paikkaa pojalleen 4 pv viikossa n. 6-7 h kerrallaan, sitten kun lapsi täyttää 3 v.
Ymmärrän väsymyksen, mutta silti minusta on jotain perin outoa siinä, ettei jakseta hoitaa omaa lasta kotona. Ehkä vielä pari kolme päivää viikossa menisi hoitoon laitto mutta että ihan neljä päivää viikossa meinaa pitää lasta päiväkodissa. Ja sanoi vielä, että kyllähän pojalla voi olla siellä ihan kivaa. No niin voi, mutta kotona olisi kyllä hyvä noin pienen olla suurimman osan ajasta.
Kommentit (86)
Mun ei tarvi kolmena päivänä viikossa tehdä lounasta ollenkaan kun isompi on hoidossa. Hähääää, on mulla helppoa, on! Mä vien vielä yhden hoitopaikankin. Ajatella, sun lapsi ei saa sitä.
JA kun lapsi tulee hoidosta niin hän istuu mun sylissä ja kuuntelee kirjoja, esittelee ylpeänä mitä hän on päiväkodissa askarrellut tehnyt, kertoo innoissaan kenen kanssa leikkinyt ja missä kävivät retkellä. Odottaa kaverin tulevia synttäreitä.
Ja tosiaan neljänä päivänä viikossa on omien vanhempien kanssa ja joka ilta. Isovanhempia kun ei nää juuri koskaan.
kuopuksemme syntyi. Enkä yhtään ole siitä mitenkään häpeissäni.
eikä jääräpäisesti pitää heitä siellä
Minkä tuomion annatte minulle, joka laitoin lapsen kielipäiväkotiin alle 3v. Ja itse olin kotona.
Kyllä olen hirveä ku lapsi käy 15h viikossa päiväkodissa. Voi kamala. Mitähän traumoja raukka jo saanut.
Kyllä se kokonaisuus taitaa ratkasta. JOs kotona on lapsella hyvä olla ei mikää 15h/viikko sitä lasta pilaa.
no lapsi puhuu kahta kieltä sujuvasti nykysin.:) Se etu siitä, kyllä ne lapset kehittyy paljon siellä hoidossa.
lasta ei pidä laittaa kielipäiväkotiin ennen kuin äidinkieli on hanskassa. Siksi esim. kielikylpy alkaa aikaisintaan 4-vuotiaana.
... mutta tämä vauva.lehden sivusto vastaa vain, että viesti on liian pitkä, vaikka sitä lyhennän kokoajan.... aaaarrrggghhh mikä sivusto !
Tyyppierustelu lapsen "turhaan" hoitoon viemiselle on lapsen tarve saada sosiaalistumista, kavereita ja treeniä kouluun varten.
Kouluun valmistautumista varten on olemassa näppärä systeemi nimeltä esikoulu, joka tarjotaan kaikille esikouluikäisille vuosi ennen kouluun lähtöä.
Mutta miksi lapsi muuten on yksinäinen? Miksei hän tapaa muita lapsia? Usein kysymys on perheen tietoisesta valinnasta asua korvessa tai eristäytyä. Ei ole naapureita, ei sukua, ei ystäviä, ei ketään. Herää kysymys, MIKSI perheet haluavat asua näin ja eristäytyä muusta elämästä. Kotona olevakin pääsee halutessaan ihmisten ilmoille tapaamaan muita. Arkipäivien lisäksi ovat illat, viikonloput ja lomat. Ellei itse pääse liikkumaan, muut pääsevät kylään. Jos haluaa asua tiettömien taipaleitten päässä tai erakkona, se on oma valinta, eikä se kuulu muiden veronmaksajien maksettavaksi.
Jos lapsi on alle 3-vuotias, hänen ei tarvitse edes käydä missään kerhoissa tms. ellei sittne ole jotenkin poikkeuksellisen sosiaalinen. Minkään sosiaalistumisen tms. kannalta se ei ole olennaista.
jos lapsi taas on yli 3-vuotias, niin se hoitopaikan pitäminen lienee syytä pohtia siltä kannalta, että ehtiikö lapsi vielä takaisin päivähoitoon, vai onko äiti olemassa kotona esim. siihen asti, että lapsi menee esikouluun, tms.
on ollut jo hoidossa ennen kuopuksen syntymää, niin väittääkö joku että lapselle on parempi se että otetaan hoidosta pois ja sitten viedään vieraaseen päiväkerhoon muutamaksi tunniksi hoitoon. Hoitopaikan vaihto on todella suuri stressi lapselle, eikä ole todellakaan lapsen etujen mukaista vaihtaa paikkaa vain sen takia että päiväkodista näin vapautuu paikka sitä "oikeasti" tarvitseville.
Vien isommat lapset muutaman kerran viikossa hoitoon, kunnalliselle,
jossa koulutetut ja motivoidut työntekijät, kuin se, että murisen 24h
kypärä otsassa, olen hyvä äiti, olen hyvä äiti ja sitten annan mennen tullen
tukkapöllyä uhmaikäiselle ja vedät viidennet raivarit silkasta v-..tutuksesta, kuljen risaisissa ja haisevissa verkkareissa ja ihmettelen miksi mieheni vaihtaa minut nuorempaan ja kauniimpaa. Kun itse jaksan, jaksaa koko perhe. Miksei se mene teidän täydellisten mammojen päähän? Vaikka minäkin jaksaisin askarrella kotona, olen paljon parempi äiti, kun saan hetken rauhan vauvan kanssa ja ottaa ehkä kerran pari kuussa päivällä pikku tirsat sen kanssa vain ja nauttia sitten iloisista ja onnellisista isommista lapsista, kun ovat peuhanneet kavereiden kanssa päiväkodissa.
Haluan jaksaa olla vaimo ja se oma minäkin, enkä vain räkää pyyhkivä emo ja uupunut katse silmissä.
t. kaksoset 3,5v ja vauva 4kk
jos sun on pakko viedä lapsesi päiväkotiin, että joku edes jaksaa niitä. Mutta älä yleistä sitä muihin.
T: 5-v 3-v ja vauvan äiti, ja kaikki saa nauttia kiireettömästä mutta monipuolisesta arjesta kotona.
joiden kolmevuotiaat ovat liian passiivisia enää edes välittääkseen siitä että vastaus leikkipyyntöihin on aina että "äiti ei nyt pysty kun äidin on pakko imettää".
siis:
Me emme asu korvessa, vaan pienessä kaupungissa, aivan sen keskustassa.
Tässä lähellä on lapsiperheitä, mutta heidän lapset ovat keskenään kavereita. Lukuisista yrityksistä huolimatta eivät ole huolineet meidän muksua joukkoonsa. On käyty oven takana, pyydetty kylää jne. Turhaan. Syytä en tiedä.
Olemme käyneet äiti-lapsi-piireissä, joissa on max 2 v lapsia ja sitten vauvoja. Ja siellä 4 vuotias istuu ja leikkii palkkalaatikolla!? JESS!
Leikkipuistoissa on perhep.hoitajia noin 2 vuotiaiden lastensa kanssa, nämä lapset leikkii keskenään. Iltaisin pieni kylä on autio, leikkipuistot tyhjiä.
Seurakunnan kerhon ryhmä oli pieni, eikä lapsi onnistunut sieltä vuoden aikana saamaan yhtään kaveria. Leikki ja touhusi itsekseen.
Iltaisin hän kävi muutamassa harrasteryhmässä. Illat kotona olivat pitkiä ja yksinäisiä. Annoin muutamalle äidille oman puh.n umeroni, ottivat sen ylös, mutta eivät sitten enää yhteyttä. Olen muutamalle lapselle laittanut kirjeen, jossa ehdottanut kyläilyä ja antanut oman numeroni. Vastauksia ei koskaan ole tullut.
En minä tämän enempää voi tehdä!
Olemme netin kautta saaneet kavereita, mutta heille on tunnin ajomatka. Joten ei sinne pikkukakkosen jälkeen ex-temporee ajella, eikä ihan joka päiväkään viitsi mennä koska matka on niin pitkä.
Näiden kavereiden kanssa leikki sujuu hyvin.
Koska on tullut niin systemaattisesti torjutuksi niin monelta taholta, on meidän lapsi lopulta rakentanut suojamuurin itselleen, ja ilmoittaa aina jo etukäteen, ettei aio tutustua kehenkään eikä halua kavereita. Ja korostan, että tämä on tapahtunut 1 vuoden sisällä !!
Aiemmin ennen äityiyslomaani oli päiväkodissa, jossa kaikki meni hyvin ja oli kavereita, joskin ryhmään sisälle pääsy ja tutustuminen vei yli vuoden. Ja sitten me muutimme tänne uuteen kaupunkiin, vauva syntyi ja ajattelin, että tottakai isompi kotona ja kerhossa. Mutta ei tämä tälle muksulle riittänyt.
Esikoulu on ihan hyvä valmentamaan koulua varten. Sitä ennen pitäisi olla jonkinlaiset sosiaaliset taidot ja ryhmässä olemisen taidot. Niitä meidän muksu ei saa kerhossa eikä kotona. Joilleikin lapsille riittää tuo esikoulu. Omani tiedän ja tunnen. Hänelle ei riitä. Hän vaatii siihen pohjalle tuon päiväkotiryhmän.
On nyt jo saanut tosi hienosti kavereita, häntä oikein odotetaan ja kun tulee, vedetään mukaan leikkeihin. tuntuu tosi ihanalta katsoa, kun lapsella on kavereita, kun hän on iloinen . sitä itsekseen leikkimistä hän saa sitten kotona ihan riittämiin. Onhan hän kuitenkin suurimman osan ajasta kotona, päiväkodissa vain osa-aikaisena.
mun lasten kerhoissa ohjaajat on kyllä ihan ammattilaisia. Tai sitten päiväkodissa on ammattitaidottomia työntekijöitä, yksi kerhomme ohjaajista nimittäin juuri siirtyi päiväkotiin töihin... Kunta näet säästää, ja kerhon kolmesta työntekijästä yksi siirrettiin siis päiväkotiin.
Ensinnäkään EN ymmärrä virikehoitoa alle 3-vuotiaille, mutta vielä pahempaa on se, että lykätään esikoinen uuteen hoitopaikkaan heti kun vauva syntyy.
Ymmärrän virikehoidion paremmin, jos esikoinen on ollut kauan samassa paikassa ja tosiaan leikkii siellä kavereiden kanssa ja viihtyy. Tai jos esikoinen on yli 4-vuotias.
Mulla myös tällailnen naapuri, vauva on 4 kk, esikoinen on 2v8kk. Aloitti nyt ihan oudossa päiväkodissa, aikaisemmin ei ole hoidossa ollutkaan!
Ottakaa ihmiset asioista selvää....
Vien isommat lapset muutaman kerran viikossa hoitoon, kunnalliselle,
jossa koulutetut ja motivoidut työntekijät, kuin se, että murisen 24h
kypärä otsassa, olen hyvä äiti, olen hyvä äiti ja sitten annan mennen tullen
tukkapöllyä uhmaikäiselle ja vedät viidennet raivarit silkasta v-..tutuksesta, kuljen risaisissa ja haisevissa verkkareissa ja ihmettelen miksi mieheni vaihtaa minut nuorempaan ja kauniimpaa. Kun itse jaksan, jaksaa koko perhe. Miksei se mene teidän täydellisten mammojen päähän? Vaikka minäkin jaksaisin askarrella kotona, olen paljon parempi äiti, kun saan hetken rauhan vauvan kanssa ja ottaa ehkä kerran pari kuussa päivällä pikku tirsat sen kanssa vain ja nauttia sitten iloisista ja onnellisista isommista lapsista, kun ovat peuhanneet kavereiden kanssa päiväkodissa.Haluan jaksaa olla vaimo ja se oma minäkin, enkä vain räkää pyyhkivä emo ja uupunut katse silmissä.
t. kaksoset 3,5v ja vauva 4kk
PEESI TÄLLE
ja etenkin sille, että lapset itse voi paremmin, kun heillä on muutakin kuin vauvaleikkejä!
Mulla myös tällailnen naapuri, vauva on 4 kk, esikoinen on 2v8kk. Aloitti nyt ihan oudossa päiväkodissa, aikaisemmin ei ole hoidossa ollutkaan!
-- minusta myös outoa että laittoivat tämän 2v8kk ikäisen esikoisen tuohon hoitopaikkaan koska tiedän että ovat muuttamassa tältä paikkakunnalta talven aikana pois. Itse en kyllä olisi tyttöäni laittanut outoon (isoon) päiväkotiin kun tiedän, että hän kuitenkin joutuu vaihtamaan päiväkotia talven aikana. Olisi eri asia jos jatkaisin asumista samalla paikkakunnalla tms.
Lisäksi meidän paikkakunnalla on vain tuo yksi päiväkoti, eikä sinne mahdu kuin tietty määrä lapsia! Tiedän nyt esim. joitain 4-5-vuotiaita jotka eivät ole tuohon päiväkotiin paikkaa sittten saaneet kun se on täynnä. Että ei se aina niin yksiselitteistä ole "että kunta on sitten velvollinen hankkimaan paikan". Mitäs tekevät kun päiväkoteja on vain yksi? 5-vuotiaat sitten joudutaan laittamaan pph:lle tai ryhmikseen!
Ei viitsitä hoitaa molempia lapsia varsinkin jos perheessä on kaksi vanhempaa. Sen ymmärän että yksinhuoltaja varmasti tarvitsee alkuun hoitopaikan vanhemmille lapsilleen, mutta en sitäkään ymmärrä enää parin-kolmen kuukauden jälkeen. Samalla tavalla se isompikin lapsi tarvitsee vanhempien aikaa ei laitoshoitoa.
toisen kaverin kolmevuotias osasi auttavasti lukea 3-vuotiaana, ajoi pyörällä ilman apupyöriä ja osasi vaikka mitä
toisen kaverin 3vee oli vaipoissa, söi tuttia ja ruuan äidin syöttämänä
mun mielestä niille kummallekin päiväkoti pari kertaa viikossa olisi tehnyt hyvää
mihin perustat väittämäsi. HYvin on se suomenkielikin tullut vaikka päiväkotiin on mentykin ennen 4v. Luemme ja puhumme paljon suomea kotona. Hoidossa tulee toinen kieli, eikä ole ollut ongelma ollenkaan, päinvastoin!
lasta ei pidä laittaa kielipäiväkotiin ennen kuin äidinkieli on hanskassa. Siksi esim. kielikylpy alkaa aikaisintaan 4-vuotiaana.
kuin se, että mummo hoitaa välillä,, kaveri käy kylässä ja samalla itsepääsee vessaan paskalle rauhassa tai suihkuun. Jos niitä lapsia hoitaa tosissaan ihan itse ilman turvaverkkoja, ymmärrän hoidon tarpeen hyvin.