Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia?

Vierailija
08.02.2022 |

Itse lapsuudestani asti lihavana olleena näen pientä ristiriitaisuutta ajoittain ihmisten käytöksessä. Koulukiusaamista kauhistellaan, mutta samalla lihaville naureskellaan. Jos ei nyt kadulla, niin vähintään jonkun somejulkkiksen profiilissa tai anonyymisti keskustelufoorumeilla.

Jos itse muistelette omaa kouluaikaanne, niin eivätkö juuri lihavat lapset olleet aika yliedustettuina, kun mietitte luokkanne kiusattuja ja syrjittyjä? Miksi jatkatte kulttuuria, jossa toisia on oikeus haukkua ja syrjiä heidän ulkonäkönsä vuoksi?

Itse pyörittelen aina rankasti silmiäni, kun joku hyvinvointivalmentaja tekee ensin nyyhkypostauksen koulukiusaamisesta ja toisena päivänä kirjoittaa jonkun fatshaming-postauksen.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdalla se oli nimenomaan niin, että ne oli lihavat, jotka minua kiusasivat. Ne oli myös minua pitempiä. Läskiys on oma valinta, mutta koulukiusatuksi joutuminen ei.

Ahaa, eli tästä johtuu traumasi lihavia ihmisiä kohtaan.

Koska olet joutunut kiusatuksi ja sinua kiusanneet olivat lihavia, sinulla on oikeus (mielestäsi) haukkua lihavia.

Eihän tuo ihan rakentava eikä rationaalinen strategia ole.

Vielä aikuisiälläkin työelämässä olen joutunut ihrakasojen raivon uhriksi. Lihava kehopositiivinen on pelottava näky. Vähän kuin villiintynyt norsu, mutta läskiversiona ja nudenvärisenä.

sama

Sillä erolla, että oikeat norsut ovat söpöjä jopa vihaisina, kepot eivät edes leppoisina. Mutta joo näitä katkeria vihaisia kepoja on paljon. Ja ihan turhaan muille rähisevät. Söisivät vähemmän itse.

Vierailija
42/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Eipä kaikki idiiootitkaan muutu iän myötä yhtään järkevämmiksi, kuten huomaat helposti peiliin vilkaisemalla.

Ole hiljaa, läski.

Joko ehdit käydä latujen varsilla huutelemassa? Lähdepä nyt vaan menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia ihmisiä ketkä suureen ääneen toitottavat milloin mistäkin tasapuolisuuden nimissä. Kuitenkin moni näistä ihmisistä ovat niitä, jotka syyllistyvät itse jatkuvasti toisten kiusaamiseen tai mollaamiseen. Pahimpia ovat ne, jotka kovinta meteliä asioista pitävät.

Vierailija
44/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdalla se oli nimenomaan niin, että ne oli lihavat, jotka minua kiusasivat. Ne oli myös minua pitempiä. Läskiys on oma valinta, mutta koulukiusatuksi joutuminen ei.

Koska olet joutunut kiusatuksi ja sinua kiusanneet olivat lihavia, sinulla on oikeus (mielestäsi) haukkua lihavia.

Vielä aikuisiälläkin työelämässä olen joutunut ihrakasojen raivon uhriksi. Lihava kehopositiivinen on pelottava näky. Vähän kuin villiintynyt norsu, mutta läskiversiona ja nudenvärisenä.

sama

Mietipä, miksi juuri sinä joudut aina muiden raivon uhriksi, itselleni ei noin käy, että minkäänpainoiset kiusaisivat ja raivoaisivat,

.

Vierailija
45/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihana olen saanut kuulla usein: olet liian laiha.

Kuuleeko lihava vastaavaa päin naamaa sanottuna?

En siis hyväksy kumpaakaan.

Ensinnäkin, totta kai kuulee. Ja luuletko, että jos  laihoille sanotaan noin, niin lihavat eivät saa pahoittaa mieltään? Ja toisekseen, laihuutta ihannoidaaan yhteiskunnassa, ja tiedät itsekin, että tuntuu sisimmässäsi vähän jopa hyvältä, kun joku sanoo noin, koska uskot että siihen liittyy kateutta (siitä, että sinulla on itsekuria ja pysyt laihana). Olen ollut sekä laiha että lihava.

Vierailija
46/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Eipä kaikki idiiootitkaan muutu iän myötä yhtään järkevämmiksi, kuten huomaat helposti peiliin vilkaisemalla.

Ole hiljaa, läski.

Ei tarvitse lähteä latujen varteen, kun jo työmatkalla ja kauppareissulla verkkokalvot repeilevät läskien määrästä.

Vierailija
47/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Läskiys on oma valinta" kertoo vaan katkeruudesta. Tuskin tuo lihavien uhri on ketään missään haukkumassa. Täysi oikeus olla tuohtunut. Oli kiusaaja sitten minkä painoinen tahansa. eri

No, rehellisyyden nimissä voin kertoa, että itse pienikokoisimpana ja ujoimpana olin monen muunkin kuin vain lihavien kiusaamisen uhri. Olin sellainen väline, jota kiusaamalla muut nostivat itseään arvoasteikossa ylemmäs. Eli aina oli joku joka oli huonompi kuin muut.

läskien (ja muidenkin) kiusaama

Vierailija
48/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan ainakin laihaksi "haukkumisen" kohteliaisuutena. Kateudestahan se kertoo.

Vierailija
49/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä. Lihava lapsi voi syyttää vanhempiaan, mutta aikuinen pelkästään itseään. Kenenkään ei ole pakko olla aikuisena lihava, se on oma valinta ja silloin on turha vinkua ja uhriutua, jos kaikki eivät läskistä viehäty.

Eli mielestäsi on ihan ok huudella lenkkipolkujen varsilla lihaville kuntoilijoille, tai solvata missä tahansa muuallakin, koska "sinä et viehäty läskistä"?

Minä en viehäty kusipäisistä huutelijoista, mutta silti ohitan ne tyylillä ja elän omaa elämääni muista välittämättä. Annan jokaisen elää ja olla, sellaisena kuin on. Mikä tässä on niin vaikeaa? Päteäkö pitää, vai mitä? Itsehillinnän puute? Samaista itsehillintää vaaditaan ylipainoisilta, mutta itse et pysty pitämään turpaasi kiinni :D ??

Vierailija
50/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan ainakin laihaksi "haukkumisen" kohteliaisuutena. Kateudestahan se kertoo.

Muakin saa mieluusti haukkua laihaksi. Ei haittaa ollenkaan.

Vierailija
51/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Läskiys on oma valinta" kertoo vaan katkeruudesta. Tuskin tuo lihavien uhri on ketään missään haukkumassa. Täysi oikeus olla tuohtunut. Oli kiusaaja sitten minkä painoinen tahansa. eri

No, rehellisyyden nimissä voin kertoa, että itse pienikokoisimpana ja ujoimpana olin monen muunkin kuin vain lihavien kiusaamisen uhri. Olin sellainen väline, jota kiusaamalla muut nostivat itseään arvoasteikossa ylemmäs. Eli aina oli joku joka oli huonompi kuin muut.

läskien (ja muidenkin) kiusaama

Hyvä että pystyt siitä puhumaan! Toivottavasti ei jäänyt loppuelämääsi piinaamaan, ja olet päässyt edes jotenkin asian päälle.

Olin aikoinaan kouluavustajana, ja pakko sanoa, että melkein joka päivä sain palata kotiin aika järkyttyneessä olotilassa. Opettajat laittoivat minut selvittämään niitä ikävimpiä tilanteita, ja valvomaan välkällä just niitä kriisipesäkkeitä. Tästä on jo vuosia, vuosia aikaa, joten toiminta on muuttunut, mutta kiusaaminen on vaan raaistunut. Todella surullista lukea uhrin tuntemuksista. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
52/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihana olen saanut kuulla usein: olet liian laiha.

Kuuleeko lihava vastaavaa päin naamaa sanottuna?

En siis hyväksy kumpaakaan.

Pari ihmistä on ohikulkiessaan röhkinyt minulle. Kerran nuoria miehiä täynnä oleva auto pysähtyi viereeni ja joku humalaisista kyytiläisistä huusi jotain ällöttävistä läskeistä. Muut nauroivat.

Vierailija
53/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös valinta tuhlata elämänsä katkeruuteen. Otan osaa.

Pala katkeruutta jää ihan varmasti meistä jokaisen sydämeen, jos saamme kokea kiusaamista tai muuta kaltoin kohtelua. Ei se silti merkitse koko loppuelämän tuhlaamista. Kiusatulla on myös oikeus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. On kuin kiusaamisen jatkumoa, kun tokaistaan vaan että älähän kuule katkeroidu! Suoranaista vähättelyä.

Osanotot lähetit varmaankin tuolle kiusaamisen uhrille.

Vierailija
54/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolustelee koulukiusaamista mutta haukkuu lihavia niin kyllä siinä jää kiinni niin sanotusti rysän päältä.

Vierailija
55/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen ei liity lihavuuteen mitenkään. Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu.

Aikuisten lihavuus taas on pitkälti itseaiheutettua. Harvalla on lääketieteellinen syy siihen.

Eli kiusaaminen on oikeutettua jos siihen on hyvä syy!

Taidat olla moraalinen läpipasko

No, näinhän se aina menee. Kuten lainaamasi kommentoija itsekin sanoi: "Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu." Sama kommentoija on sitten näköjään päättänyt, että jos jokin asia on itse aiheutettu, niin se onkin hyväksyttävä syy kiusata, eli hän tekee juuri tätä mistä itse puhui, keksii tekosyyn kiusaamiselleen.

Niinhän se väärän värinen reppukin muuten on todennäköisesti lapsen itse valitsema, eli ilmeisesti sekin on sitten hyväksyttävä syy kiusata...

Vierailija
56/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hiljaa, läski.

Ei tarvitse lähteä latujen varteen, kun jo työmatkalla ja kauppareissulla verkkokalvot repeilevät läskien määrästä.

Aika työlästä on siis elämäsi, kun kaikille kommentit heittelet mennessäsi. Vai huuteletko vain anonyyminä täällä palstalla? Niin, näin arvelinkin. Suoraselkäistä touhua, kuten yleensäkin ihmisten solvaaminen, eiku..

Vierailija
57/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hiljaa, läski.

Poikkea matkallasi silmäpolilla, kuulostaa todella huolestuttavalta!

Vierailija
58/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen ei liity lihavuuteen mitenkään. Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu.

Aikuisten lihavuus taas on pitkälti itseaiheutettua. Harvalla on lääketieteellinen syy siihen.

Laihdutin aikanaan 60kg pois. Kilot lähti kun pääsin eroon myrkyllisistä ihmisistä. Olet yksi niistä.

Vierailija
59/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä. Lihava lapsi voi syyttää vanhempiaan, mutta aikuinen pelkästään itseään. Kenenkään ei ole pakko olla aikuisena lihava, se on oma valinta ja silloin on turha vinkua ja uhriutua, jos kaikki eivät läskistä viehäty.

Ai kappas! En tajunnutkaan meidän olevan karjamarkkinoilla. Ajattelitko tänään huutaa omaksi hiehonäyttelyiden voittajan?

Vierailija
60/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran koirani kanssa iltalenkillä ja käveltiin kerrostaloalueen läpi. Jo kaukaa kuulin että jollain partsilla oli bileet ja kovaa huutoa. Laskin parvekkeen sijainnin, eli kuudes kerros, ihan vain intuition varassa.

Kun pääsin lähemmäksi, alkoi huutelu "Saa tana ihrasäk ki, vie se rotikkas vit tuun täältä". En ollut kuulevinanikaan. Ja siitäkös jollain repesi. "Eikö tuo läs ki muka kuule s..tana, heitetään pari kaljapulloa hei, haha"?

Menin alaoven suojiin piiloon, ja kuulin vain "Mihin se saa tana meni, mennään kattoon". Liukenin paikalta nopeasti, samaan aikaan kun kahelit tulivat hissillä alas. Kerros oli tiedossa, mietin poliisille soittoa, mutta olisivat varmaan tulleet paikalle vasta  "pilkun jälkeen", niin annoin olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä