Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia?

Vierailija
08.02.2022 |

Itse lapsuudestani asti lihavana olleena näen pientä ristiriitaisuutta ajoittain ihmisten käytöksessä. Koulukiusaamista kauhistellaan, mutta samalla lihaville naureskellaan. Jos ei nyt kadulla, niin vähintään jonkun somejulkkiksen profiilissa tai anonyymisti keskustelufoorumeilla.

Jos itse muistelette omaa kouluaikaanne, niin eivätkö juuri lihavat lapset olleet aika yliedustettuina, kun mietitte luokkanne kiusattuja ja syrjittyjä? Miksi jatkatte kulttuuria, jossa toisia on oikeus haukkua ja syrjiä heidän ulkonäkönsä vuoksi?

Itse pyörittelen aina rankasti silmiäni, kun joku hyvinvointivalmentaja tekee ensin nyyhkypostauksen koulukiusaamisesta ja toisena päivänä kirjoittaa jonkun fatshaming-postauksen.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Täsmälleen samaa mieltä. Lihava lapsi voi syyttää vanhempiaan, mutta aikuinen pelkästään itseään. Kenenkään ei ole pakko olla aikuisena lihava, se on oma valinta ja silloin on turha vinkua ja uhriutua, jos kaikki eivät läskistä viehäty.

Ai kappas! En tajunnutkaan meidän olevan karjamarkkinoilla. Ajattelitko tänään huutaa omaksi hiehonäyttelyiden voittajan?

Ai kamala. Voin vain kuvitella millaisia tuin säälittävän raukan lapsista tulee. Hirvittävä asenne!

Vierailija
62/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran koirani kanssa iltalenkillä ja käveltiin kerrostaloalueen läpi. Jo kaukaa kuulin että jollain partsilla oli bileet ja kovaa huutoa. Laskin parvekkeen sijainnin, eli kuudes kerros, ihan vain intuition varassa.

Kun pääsin lähemmäksi, alkoi huutelu "Saa tana ihrasäk ki, vie se rotikkas vit tuun täältä". En ollut kuulevinanikaan. Ja siitäkös jollain repesi. "Eikö tuo läs ki muka kuule s..tana, heitetään pari kaljapulloa hei, haha"?

Menin alaoven suojiin piiloon, ja kuulin vain "Mihin se saa tana meni, mennään kattoon". Liukenin paikalta nopeasti, samaan aikaan kun kahelit tulivat hissillä alas. Kerros oli tiedossa, mietin poliisille soittoa, mutta olisivat varmaan tulleet paikalle vasta  "pilkun jälkeen", niin annoin olla.

Meille kävi kerran samoin. Olin hoikan kaverin seurassa ja meidän eteen pysähtyi auto. "Heh, jos kaveris ois ollut yksin oltaisiin otettu se mut ei viittitä mörön kokoista otusta ottaa mukana"

Kaveriki oli järkyttynyt. Sanoivat ihan suoraan kaappaavansa omasta mielestään otettavissa olevia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta laihuuden arvostelun "positiivisuudesta".

Jos olisitte eläneet tässä laihassa kropassa minun elämäni, ette puhuisi mitään positiivisuudesta. Ihanko oikeasti luulette että ne normaalipainoiset lapset ja teinit oli kateellisia?! Ei olleet. Kateellisia on varmasti ollut osa aikuisista, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden jatkuvan kiusaamisen jälkeen vähän vaikea kokea mitään positiivisia tunteita kun joku näkee oikeudekseen kertoa miten epänaisellinen ja hirveä tämä kroppa on. Kaikki syömiset on arvosteltu, mies haukuttu pedoksi, raskauksien aikana kerrottu ettei vauvat voi kehittyä normaalisti jne. Siinä teille positiivista.

Vierailija
64/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni tuli koulusta kotiin ja kertoi että OPETTAJA oli haukkunut luokalla olevaa lihavaa poikaa läskiksi.  Sanoin että se ei ole todellakaan ammattimaista käytöstä opettajalta. Ei opettajien kuulu huomauttaa lasten ulkonäöstä mitenkään. Korkeintaan koulun terveydenhoitaja ja lääkäri asiallisesti terveyssyihin vedoten.

Vierailija
65/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran koirani kanssa iltalenkillä ja käveltiin kerrostaloalueen läpi. Jo kaukaa kuulin että jollain partsilla oli bileet ja kovaa huutoa. Laskin parvekkeen sijainnin, eli kuudes kerros, ihan vain intuition varassa.

Kun pääsin lähemmäksi, alkoi huutelu "Saa tana ihrasäk ki, vie se rotikkas vit tuun täältä". En ollut kuulevinanikaan. Ja siitäkös jollain repesi. "Eikö tuo läs ki muka kuule s..tana, heitetään pari kaljapulloa hei, haha"?

Menin alaoven suojiin piiloon, ja kuulin vain "Mihin se saa tana meni, mennään kattoon". Liukenin paikalta nopeasti, samaan aikaan kun kahelit tulivat hissillä alas. Kerros oli tiedossa, mietin poliisille soittoa, mutta olisivat varmaan tulleet paikalle vasta  "pilkun jälkeen", niin annoin olla.

Meille kävi kerran samoin. Olin hoikan kaverin seurassa ja meidän eteen pysähtyi auto. "Heh, jos kaveris ois ollut yksin oltaisiin otettu se mut ei viittitä mörön kokoista otusta ottaa mukana"

Kaveriki oli järkyttynyt. Sanoivat ihan suoraan kaappaavansa omasta mielestään otettavissa olevia ihmisiä.

Tämähän tässä pahinta onkin, että entisajat ovat muuttuneet niin, että pelkän puskista huutelun sijasta nykyään käydään suoraan sanottuna jo käsiksi.

Voin vain kuvitella millaista jälkeä koirani olisi saanut aikaiseksi puolustaessaan minua. Ja niistä tassuhaavoista olisi koitunut vakava juttu. Käräjille ja pojille päänsiliä, minulle sakot, ja kenties koiran lopetus, kun en hallinnut sitä. Näin nykyään. Ettei vaan tule mussukoille traumoja.

Jotain oleellistahan tämä kertoo yhteiskunnan muutoksista. Sannan & co.n mielestä asiat menevät hienoon ja parempaan suuntaan, mutta unohdetaan, että meillä Suomessa ollaan ns. kahden kerroksen väkeä. Tätä ei nyt kannattaisi lakaista maton alle, eikä ainakaan leikata mielenterveyspalveluista. Kun ei niitäKÄÄN taida enää ollakaan??

Vierailija
66/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisitte eläneet tässä laihassa kropassa minun elämäni, ette puhuisi mitään positiivisuudesta. Ihanko oikeasti luulette että ne normaalipainoiset lapset ja teinit oli kateellisia?! Ei olleet. Kateellisia on varmasti ollut osa aikuisista, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden jatkuvan kiusaamisen jälkeen vähän vaikea kokea mitään positiivisia tunteita kun joku näkee oikeudekseen kertoa miten epänaisellinen ja hirveä tämä kroppa on. Kaikki syömiset on arvosteltu, mies haukuttu pedoksi, raskauksien aikana kerrottu ettei vauvat voi kehittyä normaalisti jne. Siinä teille positiivista.

Olen pahoillani kokemuksistasi. Tämä on yksiselitteisesti väärin. Minulla kuitenkin on kokemusta vain lihavana elämisestä, joten siksi tein tämän aloituksen lihavuudesta ja haluan keskustella siitä näkökulmasta. Tulen peukuttamaan ja kannustamaan ehdottomasti, jos päätät perustaa oman aiheen laihojen ihmisten kohtaamasta syrjinnästä ja asiattomasta kohtelusta. :)

Ap

Vierailija
67/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemuksistasi. Tämä on yksiselitteisesti väärin. Minulla kuitenkin on kokemusta vain lihavana elämisestä, joten siksi tein tämän aloituksen lihavuudesta ja haluan keskustella siitä näkökulmasta. Tulen peukuttamaan ja kannustamaan ehdottomasti, jos päätät perustaa oman aiheen laihojen ihmisten kohtaamasta syrjinnästä ja asiattomasta kohtelusta. :)

Ap

Ohis, mutta sanon ihan saman. Oma ketju, missä on muita saman kokeneita! Lisää näkökulmia!

Nämä kaksi asiaa eroavat niin paljon toisistaan, vaikka on ulkonäöstä kyse, ettei voi verrata. 

Vierailija
68/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihana olen saanut kuulla usein: olet liian laiha.

Kuuleeko lihava vastaavaa päin naamaa sanottuna?

En siis hyväksy kumpaakaan.

En missään tapauksessa hyväksy kenenkään vartalon arvostelua. Olen pahoillani, että joudut kokemaan sellaista. Mutta kyllä, olen kokenut sekä lapsena, että aikuisena, että ulkonäköäni arvostellaan ihan päin naamaa. Viimeksi tällä viikolla hiihtoladulla. 

Sekin on jotenkin huvittavaa, että lihavia kehotetaan lenkille, mutta sitten heitä voi haukkua, kun he menevät sinne. :D

Ap

Kai ymmärrät, että on paljon heikkolahjaisia, jotka käyttäytyvät näin? Vahinko vaan, ettei se näy ulospäin ja saavat mellastaa muiden kimpussa ja jakaa lapsilleenkin saman perinnön, heikohkojen geeniensä ohessa.

Älykäs ja sofistikoitunut, monipuolista elämää elävä ei todellakaan tuhlaa aikaansa lihavan ihmisen kyyläykselle, tee läskiviha-aloituksia palstalla (eri asia nämä asialliset pohdinnat), huutele kadulla tai tutki ostoskärryjen sisältöä kaupassa. Näin toimii vain yksinkertainen laumasielu.

Jatkakaa ulkoilua, ei mitään syytä noteerata niitä möliseviä typeryksiä hiihtoladuilla tai lenkkipoluilla.

Sähän sen sanoit. Mut tässä onkin se paska homma, et nimenomaan toi ihmistyyppi, eli heikompi geeniaines on myös kovin lisääntymään. Siksi koulukiusaaminen ja vihamielinen ilmapiiri vaan jatkaa lisääntymistään. Ympärillämme on valtava määrä matalaälyisiä ihmisiä ja sen näkee juuri siitä ilkeästä toljottamisesta ja pilkkaamisesta. Nyt ois hyvän geeniaineksen vuoro alkaa lisääntymään, et saatais vähän kompensoitua tätä saastan määrää.

Vierailija
69/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ristiriita koskee myös monia muita asioita kuin vain lihavuutta. Sädekehä kiiltäen kauhistellaan koulukiusaamista ja samaan hengenvetoon "kerrotaan oma mielipide" milloin mistäkin asiasta. Oli sitten kyseessä työttömyys, työpaikka, opinnot, sairastuminen, asuminen, pukeutuminen, hiustyyli, harrastus, seksuaalisuus tai sen puute, mielipiteet jne.

On asia erikseen pitää lihavia epäviehättävinä (mielipide) kuin haukkua, arvostella, vähätellä älyä, huudella tai käydä käsiksi. Sama pätee muihinkin asioihin.

Toinen esimerkki vaikka sisustuksesta. "Itse pidän enemmän värikkäästä kodista" on mielipide. "Valkoisessa kodissa asuvilla ei ole omaa persoonaa vaan ovat yhtä tyhjiä sisältä" menee jo kiusaamisen puolelle.

Toisen vähättely ja alentaminen ominaisuuden tai mieltymysten mukaan on kiusaamista.

Vierailija
70/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Täsmälleen samaa mieltä. Lihava lapsi voi syyttää vanhempiaan, mutta aikuinen pelkästään itseään. Kenenkään ei ole pakko olla aikuisena lihava, se on oma valinta ja silloin on turha vinkua ja uhriutua, jos kaikki eivät läskistä viehäty.

Todistat sen, että aloituksessani on pointti. Kiitos siitä. :)

Minulle on ihan sama, että viehätytkö sinä minusta tai et. Kyse on lapsen ja aikuisen oikeudesta olla olemassa ja rauhassa ilman haukkumista ja syrjintää. Ihan sama, että mistä lihavuus mahdollisesti johtuu, mutta jokaisella on oikeus olla rauhassa kotonaan, koulussa, työpaikoilla, lenkkipoluilla, salilla, ravintolassa, ruokakaupoissa ja keskustelupalstoilla. :)

Ap

Vierailija
71/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli varmaan vitsi. Aivan vieraatkin ihmiset katsovat asiakseen kertoa ylipainoiselle, että hän on liian lihava, tuttavista ja sukulaisista puhumattakaan. 

Vierailija
72/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vegaani? Jos et niin miksi? Annatko mielihaluillesi vallan lihan himon suhteen? Ehkä sinulla ei ole itsehillintää alkaa vegaaniksi.

Itse en ole syöny lihaa 35 vuoteen, sen verran itsehillintää on.

t. 100 kg

Vierailija
73/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa hyväksy kenenkään vartalon arvostelua. Olen pahoillani, että joudut kokemaan sellaista. Mutta kyllä, olen kokenut sekä lapsena, että aikuisena, että ulkonäköäni arvostellaan ihan päin naamaa. Viimeksi tällä viikolla hiihtoladulla. 

Sekin on jotenkin huvittavaa, että lihavia kehotetaan lenkille, mutta sitten heitä voi haukkua, kun he menevät sinne. :D

Ap

Kai ymmärrät, että on paljon heikkolahjaisia, jotka käyttäytyvät näin? Vahinko vaan, ettei se näy ulospäin ja saavat mellastaa muiden kimpussa ja jakaa lapsilleenkin saman perinnön, heikohkojen geeniensä ohessa.

Älykäs ja sofistikoitunut, monipuolista elämää elävä ei todellakaan tuhlaa aikaansa lihavan ihmisen kyyläykselle, tee läskiviha-aloituksia palstalla (eri asia nämä asialliset pohdinnat), huutele kadulla tai tutki ostoskärryjen sisältöä kaupassa. Näin toimii vain yksinkertainen laumasielu.

Jatkakaa ulkoilua, ei mitään syytä noteerata niitä möliseviä typeryksiä hiihtoladuilla tai lenkkipoluilla.

Sähän sen sanoit. Mut tässä onkin se paska homma, et nimenomaan toi ihmistyyppi, eli heikompi geeniaines on myös kovin lisääntymään. Siksi koulukiusaaminen ja vihamielinen ilmapiiri vaan jatkaa lisääntymistään. Ympärillämme on valtava määrä matalaälyisiä ihmisiä ja sen näkee juuri siitä ilkeästä toljottamisesta ja pilkkaamisesta. Nyt ois hyvän geeniaineksen vuoro alkaa lisääntymään, et saatais vähän kompensoitua tätä saastan määrää.

Niinpä. Lisääntymispassi vasta Mensaan pääsyn jälkeen? No ei, vaan asennekasvatusta jo ekalta luokalta. Totaalinen tilanteisiin puuttuminen. Kiusattu EI VAIHDA KOULUA, vaan kiusaajat lähtevät. Lisäksi erityisluokka näille, ja kunnon sanktiot, vanhemmat vastuuseen! Kun nyt kerran on nähty, ettei hyysäyspolitiikka tehoa, voidaan varmaan siirtyä vanhaan "Rajat on rakkautta" -systeemiin takaisin??

Heikkolahjainen ei ymmärrä fiksuja selityksiä tai oikean ja väärän eroa, mutta taipuu pakon edessä, kun sanktiot puhuvat puolestaan. Häpeä on yksi vaikuttava tekijä. Tyhmäkin oppii, vaikka aikansa se vie.

Vierailija
74/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistat sen, että aloituksessani on pointti. Kiitos siitä. :)

Minulle on ihan sama, että viehätytkö sinä minusta tai et. Kyse on lapsen ja aikuisen oikeudesta olla olemassa ja rauhassa ilman haukkumista ja syrjintää. Ihan sama, että mistä lihavuus mahdollisesti johtuu, mutta jokaisella on oikeus olla rauhassa kotonaan, koulussa, työpaikoilla, lenkkipoluilla, salilla, ravintolassa, ruokakaupoissa ja keskustelupalstoilla. :)

Ap

Juuri näin. Kaikilla on oikeus elää elämäänsä ilman minkäänlaista haukkumista, vaikka muut tukahtuisivat inhoonsa ja ärsyyntymiseensä. 

Vierailija
75/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli pakko tuoda tämä puoli esiin koska käytännössä sama asia. Toisen ulkonäön arvostelu. Mun lapsuuden kaveri on ylipainoinen ja kun yhdessä kuljettiin ja oltiin, niin hyvin samanlaista kohtelua molemmille tuli. Toinen vaan oli läski ja toinen luuranko. Ja yhdessä oltiin tietenkin Ohukainen ja Paksukainen.

Tuo suhde auttoi molempia siinä mielessä, että kumpikin näki mitä toinen ääripää tuo tullessaan.

Vierailija
76/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin ominaisuudet ovat näkyvämpiä, niitä on kiusaajien helpppo nokkia. Esim ylipaino. Jos on itsellä paha olla, niin on helppo, lapsena tai aikuisena, alkaa kiusata esim tällä perusteella.

Jotkin toiset ominaisuudet eivät ole yhtä päälle päin näkyviä, vähän vaikeampia kohteita kiusaajille.

Kiusaamishaluinen kyllä aina keksii syyn purkaa huonoa oloaan kiusaamalla muita.

Vierailija
77/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena ja nuorena laiha. En voinut asialle mitään, koska söin miten paljon tahansa, niin en lihonut. Ainoa koulutoveri joka kiusasi oli itse lihava. Häntä ei kiusattu. Monet aikuiset huomauttelivat ja säälivät. Aikuisena aloin lihoa liikaa, mutta pistin siihen stopin, koska halusin olla normaalipainoinen. Oli hienoa huomata, että oikealla syömisellä, liikunnalla ja siis elintavoilla voi vaikuttaa ulkonäköönsä ja terveyteensä. Laihana en voinut. Ja olin asiasta tosi surullinen.

Ja olen siis sitä mieltä, että kenellekään ei pidä huomautella sen enempää lihavuudesta kuin laihuudestakaan.

Vierailija
78/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkin ominaisuudet ovat näkyvämpiä, niitä on kiusaajien helpppo nokkia. Esim ylipaino. Jos on itsellä paha olla, niin on helppo, lapsena tai aikuisena, alkaa kiusata esim tällä perusteella.

Jotkin toiset ominaisuudet eivät ole yhtä päälle päin näkyviä, vähän vaikeampia kohteita kiusaajille.

Kiusaamishaluinen kyllä aina keksii syyn purkaa huonoa oloaan kiusaamalla muita.

Meillä on suvussa yksi hieman "poikkeava" sukunimi. Nimi on ruma, ei todellakaan  mikään ihana tai aatelinen yms.

Lapsenlastani kiusattiin koulussa, kun kiusaajalle selvisi hänen äitinsä nimi, isällä ja lapsella siis eri nimi.

Lapsi tirvaisi turpaan tätä kiusaajaa. Kiusaaminen loppui siihen.

Opettajatkin taisivat "ottaa puolensa" ja katselivat sormien läpi, voisin ehkä sanoa. Minä, mummo, rohkenin olla lapsen kanssa samaa mieltä, vaikka kehotinkin jatkossa käsittelemään asioita ilman nyrkkejä. Pakko sanoa ja myönnän rehdisti, että hyvä hyvä, olen itsekin aika tulinen, oikeissa asioissa.

Vierailija
79/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli pakko tuoda tämä puoli esiin koska käytännössä sama asia. Toisen ulkonäön arvostelu. Mun lapsuuden kaveri on ylipainoinen ja kun yhdessä kuljettiin ja oltiin, niin hyvin samanlaista kohtelua molemmille tuli. Toinen vaan oli läski ja toinen luuranko. Ja yhdessä oltiin tietenkin Ohukainen ja Paksukainen.

Tuo suhde auttoi molempia siinä mielessä, että kumpikin näki mitä toinen ääripää tuo tullessaan.

Itse olin lapsena ja nuorena äärimmäisen hoikka. Teini-iässä heräsi jopa syömishäiriöepäilyt kouluterkkarin toimesta. Tottahan se on, että tuolloin hoikkuuttani päiviteltiin jatkuvasti ja kehotettiin syömään kunnon ruokaa, mutta kyllä kohtelu on ollut paljon ikävämpää näin lihavana. Lihavuuteen yhdistetään monesti laiskuus ja jopa vähä-älyisyys ja lihavia pidetäänkin monissa piireissä jotenkin alempiarvoisina ihmisinä. Hoikkana en koskaan kohdannut tuollaista käytöstä.

Vierailija
80/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse olin lapsena ja nuorena äärimmäisen hoikka. Teini-iässä heräsi jopa syömishäiriöepäilyt kouluterkkarin toimesta. Tottahan se on, että tuolloin hoikkuuttani päiviteltiin jatkuvasti ja kehotettiin syömään kunnon ruokaa, mutta kyllä kohtelu on ollut paljon ikävämpää näin lihavana. Lihavuuteen yhdistetään monesti laiskuus ja jopa vähä-älyisyys ja lihavia pidetäänkin monissa piireissä jotenkin alempiarvoisina ihmisinä. Hoikkana en koskaan kohdannut tuollaista käytöstä.

Missä iässä hoikkuus vaihtui ylipainoon? Vähättely ja alentaminen on nimittäin tuttua myös alipainon puolelta. Kohdellaan kuin lasta, epäillään etten pysty/ jaksa mitään fyysistä ja pidetään myös henkisesti lapsena... Ei tämä puoli näkynyt nuorena, mutta joskus parikymppisenä alkoi. Nyt nelikymppisenä olen jo normaalipainon puolella ja osaan nauraa vähättelylle (jota siis vieläkin kuuluu).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi