Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia?

Vierailija
08.02.2022 |

Itse lapsuudestani asti lihavana olleena näen pientä ristiriitaisuutta ajoittain ihmisten käytöksessä. Koulukiusaamista kauhistellaan, mutta samalla lihaville naureskellaan. Jos ei nyt kadulla, niin vähintään jonkun somejulkkiksen profiilissa tai anonyymisti keskustelufoorumeilla.

Jos itse muistelette omaa kouluaikaanne, niin eivätkö juuri lihavat lapset olleet aika yliedustettuina, kun mietitte luokkanne kiusattuja ja syrjittyjä? Miksi jatkatte kulttuuria, jossa toisia on oikeus haukkua ja syrjiä heidän ulkonäkönsä vuoksi?

Itse pyörittelen aina rankasti silmiäni, kun joku hyvinvointivalmentaja tekee ensin nyyhkypostauksen koulukiusaamisesta ja toisena päivänä kirjoittaa jonkun fatshaming-postauksen.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta laihuuden arvostelun "positiivisuudesta".

Jos olisitte eläneet tässä laihassa kropassa minun elämäni, ette puhuisi mitään positiivisuudesta. Ihanko oikeasti luulette että ne normaalipainoiset lapset ja teinit oli kateellisia?! Ei olleet. Kateellisia on varmasti ollut osa aikuisista, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden jatkuvan kiusaamisen jälkeen vähän vaikea kokea mitään positiivisia tunteita kun joku näkee oikeudekseen kertoa miten epänaisellinen ja hirveä tämä kroppa on. Kaikki syömiset on arvosteltu, mies haukuttu pedoksi, raskauksien aikana kerrottu ettei vauvat voi kehittyä normaalisti jne. Siinä teille positiivista.

Olen pahoillani kokemuksistasi. Tämä on yksiselitteisesti väärin. Minulla kuitenkin on kokemusta vain lihavana elämisestä, joten siksi tein tämän aloituksen lihavuudesta ja haluan keskustella siitä näkökulmasta. Tulen peukuttamaan ja kannustamaan ehdottomasti, jos päätät perustaa oman aiheen laihojen ihmisten kohtaamasta syrjinnästä ja asiattomasta kohtelusta. :)

Ap

Oli pakko tuoda tämä puoli esiin koska käytännössä sama asia. Toisen ulkonäön arvostelu. Mun lapsuuden kaveri on ylipainoinen ja kun yhdessä kuljettiin ja oltiin, niin hyvin samanlaista kohtelua molemmille tuli. Toinen vaan oli läski ja toinen luuranko. Ja yhdessä oltiin tietenkin Ohukainen ja Paksukainen.

Tuo suhde auttoi molempia siinä mielessä, että kumpikin näki mitä toinen ääripää tuo tullessaan.

Itse olin lapsena ja nuorena äärimmäisen hoikka. Teini-iässä heräsi jopa syömishäiriöepäilyt kouluterkkarin toimesta. Tottahan se on, että tuolloin hoikkuuttani päiviteltiin jatkuvasti ja kehotettiin syömään kunnon ruokaa, mutta kyllä kohtelu on ollut paljon ikävämpää näin lihavana. Lihavuuteen yhdistetään monesti laiskuus ja jopa vähä-älyisyys ja lihavia pidetäänkin monissa piireissä jotenkin alempiarvoisina ihmisinä. Hoikkana en koskaan kohdannut tuollaista käytöstä.

Missä iässä hoikkuus vaihtui ylipainoon? Vähättely ja alentaminen on nimittäin tuttua myös alipainon puolelta. Kohdellaan kuin lasta, epäillään etten pysty/ jaksa mitään fyysistä ja pidetään myös henkisesti lapsena... Ei tämä puoli näkynyt nuorena, mutta joskus parikymppisenä alkoi. Nyt nelikymppisenä olen jo normaalipainon puolella ja osaan nauraa vähättelylle (jota siis vieläkin kuuluu).

Parikymppisenä aloin olla selkeästi lihava. Tuon heikkona pitämisen muistan kyllä itsekin hoikasta nuoruudestani. Mikä oli aika absurdia, koska olin hyvin liikkuvainen ja aktiivinen nuori.

Inhottavia kokemuksia on kyllä ollut sinullakin. Kurjaa kuulla, miten ikävät ihmiset tuntuvat aina löytävän toisista piirteitä, joiden perusteella voivat sitten heitä väheksyä.

Vierailija
82/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta laihuuden arvostelun "positiivisuudesta".

Jos olisitte eläneet tässä laihassa kropassa minun elämäni, ette puhuisi mitään positiivisuudesta. Ihanko oikeasti luulette että ne normaalipainoiset lapset ja teinit oli kateellisia?! Ei olleet. Kateellisia on varmasti ollut osa aikuisista, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden jatkuvan kiusaamisen jälkeen vähän vaikea kokea mitään positiivisia tunteita kun joku näkee oikeudekseen kertoa miten epänaisellinen ja hirveä tämä kroppa on. Kaikki syömiset on arvosteltu, mies haukuttu pedoksi, raskauksien aikana kerrottu ettei vauvat voi kehittyä normaalisti jne. Siinä teille positiivista.

Olen pahoillani kokemuksistasi. Tämä on yksiselitteisesti väärin. Minulla kuitenkin on kokemusta vain lihavana elämisestä, joten siksi tein tämän aloituksen lihavuudesta ja haluan keskustella siitä näkökulmasta. Tulen peukuttamaan ja kannustamaan ehdottomasti, jos päätät perustaa oman aiheen laihojen ihmisten kohtaamasta syrjinnästä ja asiattomasta kohtelusta. :)

Ap

Idiootit yleensä huutelevat kenelle vain. Harrastan juoksua ja olen hoikka sekä hyväkroppainen. No silti on joku porukka kaljaterassilta huutanut, kun juoksin ohi, , että minulla on liian pienet rinnat. Ite olen kyllä tyytyväinen, mutta huudelkoot ääliöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarve ihmisillä on kommentoida muiden ulkonäköä? Ei kosketa ketään millään tavalla, kun mielipidettä ei ole koskaan kysytty. Jatkakaa kadulla kävelemistä ja antakaa muille mahdollisuus elää itselleen tyytyväistä elämää.

Vuosien aikana olen oppinut sen, että valtaosa ihmisistä on empatiakyvyttömiä, vaikka toisin ylpeästi väittävät.

Vierailija
84/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Oletko vegaani? Jos et niin miksi? Annatko mielihaluillesi vallan lihan himon suhteen? Ehkä sinulla ei ole itsehillintää alkaa vegaaniksi.

Itse en ole syöny lihaa 35 vuoteen, sen verran itsehillintää on.

t. 100 kg

Minulla on niin paljon itsekuria etten ole koskaan ikinä käyttänyt majoneesia!

Minä päätän mikä on se mitä pitää välttää ja jos ette tee samoin niin teillä on puutetta itsekurissa ja te olette huonompia (kuin minä)!

Vierailija
85/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla.  Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.

Oletko vegaani? Jos et niin miksi? Annatko mielihaluillesi vallan lihan himon suhteen? Ehkä sinulla ei ole itsehillintää alkaa vegaaniksi.

Itse en ole syöny lihaa 35 vuoteen, sen verran itsehillintää on.

t. 100 kg

Minulla on niin paljon itsekuria etten ole koskaan ikinä käyttänyt majoneesia!

Minä päätän mikä on se mitä pitää välttää ja jos ette tee samoin niin teillä on puutetta itsekurissa ja te olette huonompia (kuin minä)!

Näinhän se menee 🤣

Vierailija
86/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdalla se oli nimenomaan niin, että ne oli lihavat, jotka minua kiusasivat. Ne oli myös minua pitempiä. Läskiys on oma valinta, mutta koulukiusatuksi joutuminen ei.

Minua taas kiusattiin pituuden takia. En silti kosta sitä itseäni lyhemmille.

Vierailija
87/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nimenomaan pahiten kiusanneet ovat ylipainoisia naisia. Sadistinen ihminen vainuaa kiltin, huonosti omat rajansa vetävän ihmisen. Ymmärrän kyllä silti mitä tarkoitat. Se on vähän sama asia kun Suomessa tuomittavin asia on tällä hetkellä rasismi. Vaikka sekin on puhtaasti kiusaamista. Sama asia misogynismin kanssa, kiusaamista. Mutta jos olet tietynlainen ihminen ja koet kiusaamista niin sillä ei ole niin väliä, koska se ei ole näiden häiriintyneiden ihmisten mielestä "oikeaa" kiusaamista.

Vierailija
88/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

enymmärrä kirjoitti:

Mikä tarve ihmisillä on kommentoida muiden ulkonäköä? Ei kosketa ketään millään tavalla, kun mielipidettä ei ole koskaan kysytty. Jatkakaa kadulla kävelemistä ja antakaa muille mahdollisuus elää itselleen tyytyväistä elämää.

Vuosien aikana olen oppinut sen, että valtaosa ihmisistä on empatiakyvyttömiä, vaikka toisin ylpeästi väittävät.

Kiitos sinulle. :) Valitettavasti olen huomannut saman.

Ap

Vierailija
89/95 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kovin tekopyhiä,haukkuvat kyllä jonkun jostain teosta ja itse syyllistyvät sitten myös johonkin arveluttavaan tai pahantekoon.

Vierailija
90/95 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen ei liity lihavuuteen mitenkään. Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu.

Aikuisten lihavuus taas on pitkälti itseaiheutettua. Harvalla on lääketieteellinen syy siihen.

Kyllähän lihavuus liittyy koulukiusaamisen, kun siirretään tuollaisia asenteita lapsille.

Harvan kehon kone, joka näyttää tietyltä, kun matemaattisesti lasketaan, että mitä suusta menee alas. Toimitko sinä arjessasi näin ja edellytätkö kaikilta (myös lapsilta) samaa?

Ap

Vierailija
91/95 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te lihavat ajatte mielipide rajotteita?

Jos joskus kasvat ja viisastut niin olet vain kiitollinen, että joku on sinun mölyjä puolestasi suitsinut

Vierailija
92/95 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te lihavat ajatte mielipide rajotteita?

Jos joskus kasvat ja viisastut niin olet vain kiitollinen, että joku on sinun mölyjä puolestasi suitsinut

Hei, ei kiusaajiakaan saa kiusata!

Vierailija
93/95 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Täysin kaksinaismoralistisia ihmisiä. Yhdellä kädellä tehdään yhtä ja toisella toista. Lapselle ei hyvä esimerkki jos käytös on niin ja näin.

Vierailija
94/95 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kirjoitti:

Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia

Miksi samat naiset, jotka saattavat kauhistella fatshamingia ja koulukiusaamista, saattavat kuitenkin pilkata lyhyitä miehiä, rumia miehiä jne?

t. lyhyt mies

Vierailija
95/95 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kirjoitti:

Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia

Miksi samat naiset, jotka saattavat kauhistella fatshamingia ja koulukiusaamista, saattavat kuitenkin pilkata lyhyitä miehiä, rumia miehiä jne?

t. lyhyt mies

Mitä tarkoittaa fatshaming?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi