Miksi samat ihmiset saattavat kauhistella koulukiusaamista ja kuitenkin pilkata lihavia?
Itse lapsuudestani asti lihavana olleena näen pientä ristiriitaisuutta ajoittain ihmisten käytöksessä. Koulukiusaamista kauhistellaan, mutta samalla lihaville naureskellaan. Jos ei nyt kadulla, niin vähintään jonkun somejulkkiksen profiilissa tai anonyymisti keskustelufoorumeilla.
Jos itse muistelette omaa kouluaikaanne, niin eivätkö juuri lihavat lapset olleet aika yliedustettuina, kun mietitte luokkanne kiusattuja ja syrjittyjä? Miksi jatkatte kulttuuria, jossa toisia on oikeus haukkua ja syrjiä heidän ulkonäkönsä vuoksi?
Itse pyörittelen aina rankasti silmiäni, kun joku hyvinvointivalmentaja tekee ensin nyyhkypostauksen koulukiusaamisesta ja toisena päivänä kirjoittaa jonkun fatshaming-postauksen.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaminen ei liity lihavuuteen mitenkään. Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu.
Aikuisten lihavuus taas on pitkälti itseaiheutettua. Harvalla on lääketieteellinen syy siihen.
Ihmisiä on erilaisia.
Kiusaaja, lapsi tai jotkut vielä aikuisenakin, keksii aina syyn toisten ihmisten kiusaamiselle ja halventamiselle.
Ilmiö on aivan sama lapsilla ja aikuisilla. Jotkut purkavat sisäisiä vammojaan halventamalla muita ihmisiä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihana olen saanut kuulla usein: olet liian laiha.
Kuuleeko lihava vastaavaa päin naamaa sanottuna?
En siis hyväksy kumpaakaan.
En missään tapauksessa hyväksy kenenkään vartalon arvostelua. Olen pahoillani, että joudut kokemaan sellaista. Mutta kyllä, olen kokenut sekä lapsena, että aikuisena, että ulkonäköäni arvostellaan ihan päin naamaa. Viimeksi tällä viikolla hiihtoladulla.
Sekin on jotenkin huvittavaa, että lihavia kehotetaan lenkille, mutta sitten heitä voi haukkua, kun he menevät sinne. :D
Ap
Minusta tuollaisessa ei ole mitään huvittavaa, että ylipainoisia haukutaan liikkuivatpa tai eivät. Se on yksinomaan huonoa käytöstä ja kertoo enemmän kyseisiä mielipiteitä viljelevistä ihmisistä ja heidän sisäisestä kauneudestaan ja tasapainostaan.
Mä ainakin käsitin, että kyseinen toiminta on jo niin paradoksaalista, että on samalla jo jopa huvittavaakin. Ei siis hauskaa. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän turpearuhoiset setämiehetkin pilkkaavat ylipainoisia naisia. Ihmisen logiikka on kovin hatara.
Tämä on jo itsessään aika hassua. Iso kaljamaha röllöttää shortsien päällä. Miestissit löllii sen mahan päällä, mutta silti annetaan perusteellista analyysiä ohikulkevista naisista jossain uimarannalla tai baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaminen ei liity lihavuuteen mitenkään. Kiusaamiselle löytyy aina syy, oli se vaikka kihara tukka tai vääränvärinen reppu.
Aikuisten lihavuus taas on pitkälti itseaiheutettua. Harvalla on lääketieteellinen syy siihen.
Ensimmäisenä koulukiusaajatkin käyvät lihavan kimppuun. Huolimatta siitä, että kiusaamiseen ei yleensä tarvitakaan mitään varsinaista syytä, vaan se on ihan persoonallisuuskysymys.
Moni lihava on kertonut, että "se kaikki alkoi koulukiusaamisesta, ja mä menin ja ostin lohtukarkkia ja söin sitten salassa itseni ähkyyn kotona". (Toinen syy seksuaa linen ahdistelu).
Aikanaan FB:n paikallisessa ryhmässä kiusattiin useampaakin aikuista järjestelmällisesti. Johti lopulta syytteisiin. Mukana oli mm.opettajia nuorisotyöntekijöitä yms...
Samat meuhkaajat osallistuivat jokaiseen kiusaamisenvastaiseen haasteeseen. :D
Minun kohdalla se oli nimenomaan niin, että ne oli lihavat, jotka minua kiusasivat. Ne oli myös minua pitempiä. Läskiys on oma valinta, mutta koulukiusatuksi joutuminen ei.
Vierailija kirjoitti:
Eli kiusaaminen on oikeutettua jos siihen on hyvä syy!
Taidat olla moraalinen läpipasko
Itse muutuin vuosien koulukiusaamisen jälkeen lihavaksi, mutta onnistuin muuttamaan elintapani terveellisemmiksi, kun 30-vuotiaana ensi kertaa rakastuin.
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdalla se oli nimenomaan niin, että ne oli lihavat, jotka minua kiusasivat. Ne oli myös minua pitempiä. Läskiys on oma valinta, mutta koulukiusatuksi joutuminen ei.
Olivatko kenties itse olleet kiusattuja, ja sinä jouduit koston välikappaleeksi? Hirvittävää kuitenkin, oli syy mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli tästä johtuu traumasi lihavia ihmisiä kohtaan.
Koska olet joutunut kiusatuksi ja sinua kiusanneet olivat lihavia, sinulla on oikeus (mielestäsi) haukkua lihavia.
Eihän tuo ihan rakentava eikä rationaalinen strategia ole.
Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla. Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi lapsena ollut läski, niin aikuisena semmoinen ei tarvitse enää olla. Aikuisella pitäisi olla sen verran parempaa itsehillintää kuin lapsella. Ei kaikille hetken mielihaluille voi antaa periksi.
Eipä kaikki idiiootitkaan muutu iän myötä yhtään järkevämmiksi, kuten huomaat helposti peiliin vilkaisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet joutunut kiusatuksi ja sinua kiusanneet olivat lihavia, sinulla on oikeus (mielestäsi) haukkua lihavia.
"Läskiys on oma valinta" kertoo vaan katkeruudesta. Tuskin tuo lihavien uhri on ketään missään haukkumassa. Täysi oikeus olla tuohtunut. Oli kiusaaja sitten minkä painoinen tahansa. eri
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä. Lihava lapsi voi syyttää vanhempiaan, mutta aikuinen pelkästään itseään. Kenenkään ei ole pakko olla aikuisena lihava, se on oma valinta ja silloin on turha vinkua ja uhriutua, jos kaikki eivät läskistä viehäty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kaikki idiiootitkaan muutu iän myötä yhtään järkevämmiksi, kuten huomaat helposti peiliin vilkaisemalla.
Ole hiljaa, läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä aikuisiälläkin työelämässä olen joutunut ihrakasojen raivon uhriksi. Lihava kehopositiivinen on pelottava näky. Vähän kuin villiintynyt norsu, mutta läskiversiona ja nudenvärisenä.
sama
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, tästä se alkaa taas. Nyt ei ole kyse lihavan syistä olla lihava. Laitahan nyt vielä meille kaikille niin tuntematon ja ennen kuulematon "Kyllä laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa". Siitä voitkin siirtyä kertomaan miten lihavuus on rumaa jne.......vai oisko parempi olla kommentoimatta, jos pointti on hukassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihana olen saanut kuulla usein: olet liian laiha.
Kuuleeko lihava vastaavaa päin naamaa sanottuna?
En siis hyväksy kumpaakaan.
En missään tapauksessa hyväksy kenenkään vartalon arvostelua. Olen pahoillani, että joudut kokemaan sellaista. Mutta kyllä, olen kokenut sekä lapsena, että aikuisena, että ulkonäköäni arvostellaan ihan päin naamaa. Viimeksi tällä viikolla hiihtoladulla.
Sekin on jotenkin huvittavaa, että lihavia kehotetaan lenkille, mutta sitten heitä voi haukkua, kun he menevät sinne. :D
Ap
Niin, ei kenenkään ulkonäköä saisi arvostella ainakaan ikävästi. Miten nämä arvostelijat oikein asian mielessään perustelevat? Ovatko he itse kenties täydellisiä? 😄
Ei kyse ole täydellisyyden kokemuksesta, vaan kyvyttömyydestä asettua toisen ihmisen asemaan.
Täydellisyysjuttu oli puhdasta huumoria. 🧡
En ole keskustelusta tietoinen, mutta yleisesti huumoriin vedotaan silloin, kun on toista loukattu tai vaikkapa seksuaalisesti häiritty. ”Oli vaan läppä, oli vaan huumoria”
Tässä ei ollut kyse vähättelystä ollenkaan.
Mutta ymmärrän pointtisi. 🧡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Läskiys on oma valinta" kertoo vaan katkeruudesta. Tuskin tuo lihavien uhri on ketään missään haukkumassa. Täysi oikeus olla tuohtunut. Oli kiusaaja sitten minkä painoinen tahansa. eri
On myös valinta tuhlata elämänsä katkeruuteen. Otan osaa.
Kyllähän turpearuhoiset setämiehetkin pilkkaavat ylipainoisia naisia. Ihmisen logiikka on kovin hatara.