Vaivaisenluuleikkaus - kannattaako vai ei? Kokemuksia?
Miten paha vaivaisenluu teillä leikatuilla on ollut? Millä tekniikalla leikattiin? Julkisella vai yksityisellä? Paljonko maksoi? Parantuiko hyvin vai oliko ongelmia? Mitä muuta haluaisit sanoa?
Kommentit (52)
Leikkauksesta en tiedä, suvussa meillä tämä vaiva on perinnöllisenä...
Jännästi talvella ei vaivaa millään lailla, kesällä taas kipeytyy vaikka kumpanakin vuodenaikana kengät pitäisi olla kävelyyn tarkoitetut, matalakantaiset, oikean kokoiset, kärjeltään leveät... Kävelen paljon.
Ortooseja, niitä olen harkinnut. Mutta mitenkähän lienee, eivät kai nämäkään tilannetta enää virheasennon osalta korjaa. Leikkaukseen ei halua, mutsille sellainen tehtiin (vuosikymmeniä sitten), hänellä vaiva kuitenkin ennen pitkää uusi.
Ortooseja käytän jatkuvasti paitsi yöllä. T. Ap
Varpaanerottimesta on moni saanut myös apuja. Vetää isovarpaan oikeaan asentoon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri halusi sanoa aikoinaan kun kävin näyttämässä, että leikkauksen sijaan siirry käyttämään kenkiä joissa vaivaisenluun kohdalla malli on suora ettei vedä varpaita sisäänpäin, osta numeroa suuremmat kuin mitä tarvitsisi ja hanki lenkkitossut arkikäyttöön. Näillä on menty.
Minulla parani vaivasenluu juuri tuolla menetelmällä. Aiempaa suuremmat kengät joissa on riittävästi leveyttä. Talvikengissä käy esim. Aaltosen leveälestinen malli, mutta arkiliikuntaan käytän mieluiten tilavia lenkkareita.
Siitä on ollut julkisuudessakin juttua, että leikkaus on harvion oikea ratkaisu vaivasenluuhun.
Onko kenelläkään niin pahat vaivaisenluut etteivät edes leveälestiset erikoiskengät mahdu jalkaan muuta kuin numeroa paria itselle liian suuressa koossa? Miten olette toimineet? Leikkaukseenko?
Onko mulla siis maailman pahimmat vaivaisenluut? :D
Siltä vaikuttaa.
Mulla leikattu vuosia sitten yksityisellä ortopedillä molemmat samaan aikaan. Leikkauksen jälkeen alkuun oli hankala kun ei pystynyt kävellä edes kotona sisällä, mutta muutamassa viikossa oli ihan kävelykunnossa.
Toinen jalka tuli hyvä ja kivuton, alkutilanteesta ei kovin paha. Toinen oli hankala ja todella kivulias ennen leikkausta, joten lopputuloskin ei niin hyvä. Siinä koko jalkapöytää piti korottaa ja samassa jalassa olleen muun varvasvamman takia osa muista varpaista liikkuu vain yhdessä ja vaivasenluu kipeytyy jos mitkä tahansa kengät pidempään jalassa. On mennyt huonompaan suuntaan vuosien mittaan, joten uusi leikkaus harkinnassa.
Numero 30, millaisia sinun muut varvas- ja jalkaterävammat olivat? Minulla on vaivaisenluun lisäksi madaltunut poikittaiskaari ja 2. Ja 3. varpaat kipeät tyvestään. Jonkinlainen leikkaus on suunnittella mutten vielä yhtään tiedä että minkäĺainen.
Mietin oliko sinun jalan korottamisessa kyse tästä samasta? Jos oli niin panee miettimään leikkauksen mielekkyyttä. Tosin jalka on aika invalidisoiva tälläisenäkin. Hankalaa.
Siis tämän itselleni suunnitellun leikkauksen mielekkyyttä siis mietin. Pelottaa tietysti jos jalasta tuleekin vielä huonompi.
Mulla on leikattu pikkuvarpaan puoleiset vaivasenluut. Johtuu rakenteellisesta heikkoudesta. Kivut oli aivan järkyttävät, edes vessaan en päässyt. Toisaalta jalat olivat myös ennen leikkausta aivan kamalat, aina kipeät. Isovarvasta ei leikattu, olisi pitänyt. Kenkien osto tosi hankalaa, lähes mahdotonta. Jalkani kipeytyvät helposti. En tiedä uskaltaisinko leikkaukseen oman kokemuksen perusteella, kävely ja liikkuminen oli niin pitkään vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Helppo vaiva päästä eroon, kunhan viitsii jumppailla vaikka puolitetun tennispallon päällä jalkaa välillä.
Siinä vaiheessa, kun luuta on kasvanut lisää, ei ole helppo päästä lisäluusta eroon. Lisää kasvaneen luun poistaa leikkaus.
Jumppa auttaa varsinkin, kun muutos ei ole vielä voimakas.
Toki jumppa on hyväksi myös graavissa vaivasenluussa. Ainakin omakohtainen kokemus on sellainen.
Voimakkaassa vaivasenluussa kipua voi olla jumpasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksaa yksityisellä tänä päivänä?
Kysyin tänään leikkauksen hintaa Mehiläisestä.
4500€ ylöspäin.
Varmaan hinta on noussut näissä viimeaikojen rytinöistä.
Itsellä pohdinnassa mennäkö yksityiselle leikkaukseen vaivasenluuspesialistille.
Epäilyttää olla mahdollisena koekaniinina julkisella.
Iso harmi jos epäonnistuu. Jälkikorjausleikkaukset mielestäni tragedia.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä kokemukset voivatkaan vaihdella niin paljon! Toinen saanut kävelykyvyn, toinen lähestulkoon menettänyt sen.
Moni neuvoo että valitse hyvä ortopedi ja oikea leikkaustekniikka, mutta mistäs minä maallikkona niitä osaisin tietää?
Lähtötilanteet ovat erilaisia. Luutumisessa on osalla haasteita.
Julkisella puolella voi olla vaikea löytää tietoa ortopedeista. Nimen perusteella voi löytyä netistä. Yksityisillä on lääkärien esittelyissä kerrottu heidän erityisosaamisesta.
Harmi sinänsä julkisella, että julkisella ei voi valita ortopedia. Onko osaava vai opetteleva.
Leikkaus on aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä nykyään enää tehdä? Osta pikkuväline, joka suoristaa varpaan oikeaan asentoon. Se laitetaan siis varpaiden väliin.
Jos vaivasenluu on kipeä ja kävely on kivuliasta, kärsiäkö vaivasta? Jopa menettää kävelykyky?
Voimakkaaseen vaivasenluuhun ei ole oikaisijasta apua ainakaan minulla ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4500€ ylöspäin.Varmaan hinta on noussut näissä viimeaikojen rytinöistä.
Itsellä pohdinnassa mennäkö yksityiselle leikkaukseen vaivasenluuspesialistille.
Iso harmi jos epäonnistuu. Jälkikorjausleikkaukset mielestäni tragedia.
Tiedustelen hintaa vielä kahdesta muusta paikasta.
Äidilläni on leikattu noin 30 vuotta sitten, mutta vanhemmiten hänen toinen varvas on noussut selvästi ylöspäin muista varpaista erilleen eri tasolle. Tämän on pakko johtua leikkauksesta, kun en ole muilla koskaan tällaista nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4500€ ylöspäin.Varmaan hinta on noussut näissä viimeaikojen rytinöistä.
Iso harmi jos epäonnistuu. Jälkikorjausleikkaukset mielestäni tragedia.Tiedustelen hintaa vielä kahdesta muusta paikasta.
Taisit saada hinnan narkoosissa tehtävälle leikkaukselle? Minä kävin yksityisellä (Neo) ja epiduraali, eikä maksanut kuin puolet tuosta. Päivähomma ja yöksi kotiin. Hyvä leikkaus, varvas suoraksi ja joitakin viikkoja sairaslomaa. Todellakin voi suositella! Nyt ei ole ongelmaa, eikä kenkä purista tai patti pullistele.
Ei kai niitä nykyään enää tehdä? Osta pikkuväline, joka suoristaa varpaan oikeaan asentoon. Se laitetaan siis varpaiden väliin.