Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaivaisenluuleikkaus - kannattaako vai ei? Kokemuksia?

Vierailija
08.02.2022 |

Miten paha vaivaisenluu teillä leikatuilla on ollut? Millä tekniikalla leikattiin? Julkisella vai yksityisellä? Paljonko maksoi? Parantuiko hyvin vai oliko ongelmia? Mitä muuta haluaisit sanoa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan anna erikoistuvan sydänkirurgin tehdä leikkausta. Tv varvas pystyssä jo pian 50 vuotta.

Vierailija
2/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri halusi sanoa aikoinaan kun kävin näyttämässä, että leikkauksen sijaan siirry käyttämään kenkiä joissa vaivaisenluun kohdalla malli on suora ettei vedä varpaita sisäänpäin, osta numeroa suuremmat kuin mitä tarvitsisi ja hanki lenkkitossut arkikäyttöön. Näillä on menty.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sanoi se senkin, että ukkovarvasta pitää treenata.

Vierailija
4/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäni on ollut henkilöitä joilla pahat vaivasen luut ja ne on leikattu,ovat tytväisiä.On myös henkilö joka ei suostunut leikkaus. Käytää 2 numeroa lian isoja lenkkareita kenkiä.Kivun takia kävelee vain pakoliset matkat.

Vierailija
5/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveälestinen kenkä on ykkösasia. Itselläni toimii hyvin paljasjalkakenkä. Toinen yhtä tärkeä asia on jatkuva jalkajumppa. Ohjeita on netissä, mutta kannattaa varata aika jalkahoitajalle (AMK), ammattilainen antaa täsmäohjeet, miten vahvistaa jalan ja varpaiden lihaksia. Varvastuet eivät kehitä lihaksia, joten töitä pitää tehdä itse. Ja joka viikko! Olen onnistunut näillä keinoin välttämään leikkauksen, eikä vaiva ole pahentunut. Esimerkiksi ukkovarpaan liikuttaminen irti muista varpaista ulospäin niin, että varpaat eivät nouse pystyyn vaan pysyvät lattiassa, on opittavissa oleva ja kipua helpottava liike. Tietysti jos vaiva on jo tosi paha, ei auta kuin leikkaus.

Vierailija
6/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/jalkajumppa_vaivaisenluide…

Esim. tuossa on hyviä ohjeita, joita käytän.

Vierailija
7/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt jumppia 10 v joka ilta eikä kenkäkaupoista löydy tarpeeksi leveälestisiä kenkiä vaan minun on käytettävä numeroa liian suuria kenkiä. En tiedä mitä tehdä. Ukkovarvas ei niinkään ole enää kipeä mutta ne viereiset varpaat ja niitten tyvinivelet sekä kaikkien varpaitten kynnet, auts.

En tiedä mitä tehdä.

Vierailija
8/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muilla onnistuu liian suurten kenkien käyttö? Eikö teillä tule jalat niistä kipeiksi?

Vierailija
9/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus kannattaa. Toipuminen on nopeaa. Yksityiselle ja asiaan perehtyneelle ortopedille. Selvitä hänen kanssaan millä tekniikalla leikkaa ja miksi?

Vierailija
10/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maksaa yksityisellä tänä päivänä?

Vierailija
11/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkakengät. Veera Keltanen Helsingissä voi auttaa, ostin häneltä paljasjalkakengät ja jaloille avautui täysin uusi maailma. Yleisesti ottaen yhden epäonnisen ortopedisen leikkauksen kokeneena sanoisin, että yritä kaikki muut keinot ennen veitsen alle menoa.. niin olisin itse tehnyt jos joku olisi joskus kertonut.

Vierailija
12/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkakengät olisivat hyvät mutta mistä löydätte tarpeeksi leveitä malleja?

Vierailija
13/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa leikkaus! Kunnallisesti leikattiin tästä kyllä jo varmaan 10 v. Kivut ja säryt jäi sinne ja nopeasti parani. Kesän hiihtelin avomallin sandaaleissa turvoksissa oli useamman kuukauden. Nyt menee entiset kengät.

Mulla on molemmat leikattu, ei samaan aikaan.

Vierailija
14/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kannatti. Keskivaikea, joka olisi pian muuttunut vaikeaksi vaivasenluuksi. Lääkäri sanoi, että leikausajankohta olisi keskivaikeana paras, onneksi ei vielä ehtinyt vaikeaksi, mutta kehotti silti harkitsemaan. Sanoin, että olen yrittänyt jumpata jalkaa kivuttomaksi jo vuoden ja se ei ole onnistunut, on vain mennyt pahemmaksi ja vaivasenluu haittaa jo päivittäistä liikkumistani paljon, joten asetan toivoni operaatioon. En ole käyttänyt sopimattomia kenkiä, eli niistä  vaivani ei johtunut.

Valittiin Chevronin osteotomia. Googlaa ap tästä ja muista vaihtoehdoista lisää. Minulle tämä oli hyvä leikkaustapa. Vaadi perustelut, miksi valita sinulle tietty leikkaustapa ja että ortopedilla on kokemusta ko leikkauksesta.

Ystävällä vaivasenluuleikkaus epäonnistui jollain toisella leikkusmenetelmällä niin, että varpaasta tuli liian lyhyt suhteessa muihin varpaisii  ja jäykkä, jolloin ei ollut hyvä kävellä.

Minulla leikkaustulos on siis hyvä, mutta parantuminen vei puoli vuotta, kun varvas turposi ja oli aluksi kivulias. Ei ole kipuja enää. Kävelen paljon ja juoksen vähän.

Vierailija
15/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain valita,  että tehdäänkö nukutuksessa vaiko epiduraalipuudutuksessa. Valitsin epiduraalin. Helppo päiväkirurginen operaatio minulle.

Paraneminen vei useita kuukausia, mutta nyt on ollut kivuttomat jalat  10 vuotta. Kannatti.

Valitse ortopedi tarkasti. Jos olet antanut vaivasenluusi edetä vaikeaksi, niin leikkaustuloksestakaan ei voi odottaa yhtä hyvää kuin keskivaikeassa. Lievää vaivasenluuta kannattaa jumpata, jolloin joskus ei tarvita leikkausta.

Vierailija
16/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vaiva päästä eroon, kunhan viitsii jumppailla vaikka puolitetun tennispallon päällä jalkaa välillä.

Vierailija
17/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä kokemukset voivatkaan vaihdella niin paljon! Toinen saanut kävelykyvyn, toinen lähestulkoon menettänyt sen.

Moni neuvoo että valitse hyvä ortopedi ja oikea leikkaustekniikka, mutta mistäs minä maallikkona niitä osaisin tietää?

Vierailija
18/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä ja lievästä vaivaisenluusta pääseekin hyvin eroon jumppaamalla, mutta nyt ikää ollessa jo vähän enemmän jalkojen rakenne tuntuu muuttuvan vääjäämättä eikä auta enää entiset jumpat, varvastuet ja jättikengät. Kurjaa.

Vierailija
19/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sanoi se senkin, että ukkovarvasta pitää treenata.

Joo,kävin semmosta...en muista mikä nimi mutta lääkäri määräsi jotain x hoitoa,matalat kengät,niillä menty,juu joo toi jalkajumppa. Siinä se mötikkä on mutta kopkop ei ole kipuillut

Vierailija
20/51 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vielä kokemuksia?