Pitäisikö Helsinki irrottaa erilliseksi valtioksi muusta Suomesta?
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki vääristää tilastoissa tulotasoa ja muu suomi kärsii. Kuva todellisesta suomesta vääristyy. Helsinki voinee tuottaa verotuloja, mutta sinne myös uppoaa suurin osa ja sellaiset asiat kun silta tai metro helsingissä ei juurikaan ole menoerä joka hyödyntää ketään muita kun sen alueen ihmisiä. Itse en ole käynyt helsingissä vuoden 1979 jälkeen. Helsingin voisi minun puolestani vuokrata venäläisille ydinjätteen säilytykseen. kun jostakin äänestetään tai jotakin tilastoidaan tulisi jokaiselta paikkakunnalta valita sama määrä ihmisiä esim 100 muuten tulos vastaa vain isojen kaupunkien oloja ja mielipiteitä. Helsinki on yhteensopimaton muun suomen kanssa. Suomen voisi jakaa oikeastaan kolmeen osaan etelä pohjois suunnassa jolloin jokaisella alueella olisi kaikilla lähes vastaavat olot.
Vaikka esim. Metro on saanut valtion avustuksia, niin suurimman osan sen rakentamisesta maksoi Helsinki itse. Ja käytössä se tuottaa vähän voittoa, joten ilmeisesti maksaa itse itsensä.
Mitä oikeasti käytettävää tuossa edellisen kommentissa oli? Kuulostaa siltä, että pienen paikan asukkaat haluavat suhteellisesti enemmän valtaa kuin antaisivat muille. Jos halutaan, niin noita uusia sotealueita voisi käyttää enemmän hyväkseen. Siirtää niille enemmän valtaa. Mutta siinä on varmaan vielä enemmän vääristynyt valtasuhde. Pienet paikat ei saa yhtään edustajaa, koska kaikki menee sotealueiden isoille paikkakunnille.
Sitä tässä juuri ehdotinkin, että ne jotka haluavat valtaa, muuttavat Helsinkiin taistelemaan vallasta.
Helsingistä erillinen valtio jossa saa sydämensä kyllyydestä pelata tätä peliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Eu:hun liittyvät asiat päätetään suljettujen ovien takana.
Muuan kansanedustaja sanoi, että siksi, koska ne eivät kestä päivänvaloa. Koska kansa ei ikinä hyväksyisi niitä.
Näin toimii poliittinen syöpäkasvain.
ja miksi uskot Helsingin poistumisen kuviosta muuttavan tilannetta mitenkään? Koska sinä pyydät kauniisti? Muun Suomen alueella asuvat poliitikot kokoontuvat Turun Parlamenttiin ja sopivat jatkosta sinun roikuttaessa torin laidan kahvilassa "mutkun av:llä mä sanoin et tää menis näin.."
Ei. Vaan koko poliittinen syöpäkasvain kaikkine lonkeroineen karkotetaan Helsinkiin.
Tuskin koskaan tulisi sellaista tyhjiötä, että aloittaja pääsisi yksin asioista päättämään. Ja jod ottaisi kaverit mukaan, niin siinä olis taas yksi poliittinen lonkero.
Moraalini ei salli tuollaista.
Oikeuden ja kohtuuden nimissä olisi pakko suostua myös kompromisseihin vaikka se kuinka ärsyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion nimeksi tulee Muslimistan.
Ai muslimit on toinen syy miksi Helsinkiä vihataan.
Kyllä valtion nimeksi sopisi hyvin Finland ja sen pääkaupunki olisi Helsinki. Muu maa voisi olla Suomi ja pääkaupunki... Missäms ap asuu?
Minulla ei ole mitään muslimeja vastaan.
Heillä on lupa olla täällä. Kunhan noudattavat lakia ja elättävät itsensä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihannevaltiossa maksettaisiin verot. Mutta koska olisi oma valuutta, hinnat laskisivat huimasti.
Et ole kertonut miksi Muusuomi luopuisi eurosta tai eroaisi EU:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Eu:hun liittyvät asiat päätetään suljettujen ovien takana.
Muuan kansanedustaja sanoi, että siksi, koska ne eivät kestä päivänvaloa. Koska kansa ei ikinä hyväksyisi niitä.
Näin toimii poliittinen syöpäkasvain.
ja miksi uskot Helsingin poistumisen kuviosta muuttavan tilannetta mitenkään? Koska sinä pyydät kauniisti? Muun Suomen alueella asuvat poliitikot kokoontuvat Turun Parlamenttiin ja sopivat jatkosta sinun roikuttaessa torin laidan kahvilassa "mutkun av:llä mä sanoin et tää menis näin.."
Ei. Vaan koko poliittinen syöpäkasvain kaikkine lonkeroineen karkotetaan Helsinkiin.
Sinäkö pakotat? Keräät satoja ihmisiä jotka sekaantuneet politiikkaan jollain tasolla ja marssitat rajan yli? Kieltäytyneet jahdataan poliisin toimesta kiinni ja viedään rajan yli?
Sitten heidän olisi pakko sopeutua siihen, että ihmiset päättävät itse. Jos hermot eivät kestä sitä, muuttakoot Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihannevaltiossa maksettaisiin verot. Mutta koska olisi oma valuutta, hinnat laskisivat huimasti.
Minulle on tullut vaikutelma, että Muu Suomi on saanut tarpeekseen tästä vouhotuksesta. Meillä on suhteellisuudentaju tallella.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä juuri ehdotinkin, että ne jotka haluavat valtaa, muuttavat Helsinkiin taistelemaan vallasta.
Helsingistä erillinen valtio jossa saa sydämensä kyllyydestä pelata tätä peliä.
Lapsellinen usko, että muualla Suomessa asuvat poliitikot muuttaisivat kotiseudultaa Helsinkiin. Sellaista demokratiaa ei maailmassa olekaan, jolla ei ole parlamenttia ja sinne valittuja edustajia. Ei ole mitään syytä olettaa Muusuomen olevan poikkeus tilanteeseen. Toki jos haikailet asellista vallankumousta, niin tilanne muuttuu. Tosin silloin kyseessä ei olisi demokratia vaan diktatuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut vaikutelma, että Muu Suomi on saanut tarpeekseen tästä vouhotuksesta. Meillä on suhteellisuudentaju tallella.
Edelleen enemmistö kansanedustajista on Muu Suomesta. Taitaa enemmistö puoluejohtajista olla Muu Suomesta. Taitaa enemmistö ministereistä olla Muu Suomesta. Vaikutelmasi saattaa heittää.
Mennään vielä pidemmälle: itsenäisyys Lauttasaarelle!
Vierailija kirjoitti:
Sitten heidän olisi pakko sopeutua siihen, että ihmiset päättävät itse. Jos hermot eivät kestä sitä, muuttakoot Helsinkiin.
Entä jos enemmistö kansalaisista päättää luoda uuden parlamentaarisen järjestelmän? Muilutatko väärinäänestäneet Helsinkiin sinun unelmadiktatuurista?
Pääkaupunkiseutu voisi olla oma valtio; täällä eniten ihmisiä, eniten verotuloja. Ehkä Sipoon voisi ottaa mukaan, Vantaa harkinnassa.
Otetaan ap.n utopia tosissaan, eikä aikaakaan kun muusut (= muun Suomen asukkaat) joutuvat perustamaan uuden pääkaupungin, jota mitä pikimmoten alkavat haukkua ja vihata.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu voisi olla oma valtio; täällä eniten ihmisiä, eniten verotuloja. Ehkä Sipoon voisi ottaa mukaan, Vantaa harkinnassa.
Verotulot suhteellinen käsite. Mikäli mainitsemasi alue muodostaisi oman valtion, niin nykyisen suuruinen valtion hallinto olisi räikeästi liian suuri. Työpaikkoja ja palkkoja olisi pakko vähentää, jolloin verokertymä tippuisi. Moniko firma siirtäisi pääkonttorinsa pois mainitsemaltasi alueelta, koska firman tuotantotilat olisivat toisessa valtiossa. Samalla lähtisi työpaikkoja, palkkoja ja verotuloja. Millainen tullikuvio tulisi uuden valtion ja muun Suomen keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta keskusteleeko täällä joku lapsi, jolla on yhteiskuntaopin tunnit jääneet välistä ja teinianksti päällä? Hienoa, että riittää kiinnostusta politiikkaan ja aluepolitiikkaan, mutta kannattaa perehtyä systeemeihin. Sitten vasta niitä voi alkaa muuttamaan, jos puhutaan samaa kieltä. Ei auta, että heittää väitteen Sveitsistä, koska aika moni ei tunne mallia ja käsittävät ne kansanäänestykset väärin.
Olen pyöritellyt tätä asiaa paljon ja aina tullut samaan tulokseen. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin hajautettu valta. Maaseutu ei tarvitse poliittista syöpää. Ei Helsingissä eikä maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotulot suhteellinen käsite. Mikäli mainitsemasi alue muodostaisi oman valtion, niin nykyisen suuruinen valtion hallinto olisi räikeästi liian suuri. Työpaikkoja ja palkkoja olisi pakko vähentää, jolloin verokertymä tippuisi. Moniko firma siirtäisi pääkonttorinsa pois mainitsemaltasi alueelta, koska firman tuotantotilat olisivat toisessa valtiossa. Samalla lähtisi työpaikkoja, palkkoja ja verotuloja. Millainen tullikuvio tulisi uuden valtion ja muun Suomen keskelle.
Ekonomistit osaavat ratkaista nuo asiat. Olen kuullut niistä niin hyvät perustelut, että se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta keskusteleeko täällä joku lapsi, jolla on yhteiskuntaopin tunnit jääneet välistä ja teinianksti päällä? Hienoa, että riittää kiinnostusta politiikkaan ja aluepolitiikkaan, mutta kannattaa perehtyä systeemeihin. Sitten vasta niitä voi alkaa muuttamaan, jos puhutaan samaa kieltä. Ei auta, että heittää väitteen Sveitsistä, koska aika moni ei tunne mallia ja käsittävät ne kansanäänestykset väärin.
Olen pyöritellyt tätä asiaa paljon ja aina tullut samaan tulokseen. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin hajautettu valta. Maaseutu ei tarvitse poliittista syöpää. Ei Helsingissä eikä maakunnissa.
Edelleen maailmassa ei ole yhtään demokraattista maata, jolla ei ole parlamenttia. Miksi uskot noin viisi miljoonaisen valtion pyörivän ilman parlamenttia jossain muodossa? Miten luulet minkään maakunta tai aluevaltuuston pyörivän ilman poliittisia puolueita?
Vierailija kirjoitti:
Ennen monissa kylissä oli joku paikallinen tehdas, neulomo, saha tai mylly. Nyt kaikki tuodaan Kiinasta.
Linja ei ole vain Suomen vaan koko EU:n.
Tämä.
Osuit asian ytimeen.
Globalisaatio on se ongelma ja se on maakuntien tuho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen monissa kylissä oli joku paikallinen tehdas, neulomo, saha tai mylly. Nyt kaikki tuodaan Kiinasta.
Linja ei ole vain Suomen vaan koko EU:n.Tämä.
Osuit asian ytimeen.
Globalisaatio on se ongelma ja se on maakuntien tuho.
Luuletko globalisaation katoavan maailmasta, jos Helsinki erotetaan Suomesta? Ikäänkuin globalisaatio olisi mitenkään Helsingistä riippuvainen.
Tuskin koskaan tulisi sellaista tyhjiötä, että aloittaja pääsisi yksin asioista päättämään. Ja jod ottaisi kaverit mukaan, niin siinä olis taas yksi poliittinen lonkero.