Pesco- ja/tai polovegetaristi, miksi sanot itseäsi kasvissyöjäksi?
Kana ja kala ovat eläimiä, eli en ymmärrä miksi niitä kuluttava ihminen sanoo itseään kasvissyöjäksi. Ehkä vielä jos niitä syö todella harvoin, mutta tiedän ihmisiä joiden viikottaiseen ruokailuun kuuluu kana ja kala, ja he sanovat itseään kasvissyöjiksi.
Miksi mua kiinnostaa? Koska olen useasti saanut etukäteen tilattuna kasvisruokana kalaa tai kanaa. Kun kuulemma tarjoilijan äidin naapurin serkku syö aina kalaa vaikka on kasvissyöjä. Ärsyttää.
Kommentit (52)
En sano itseäni kasvissyöjäksi, syön kalaa. Miksi yleistät?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:30"]Syön kalaa, äyriäisiä, kananmunaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, viljoja, yms. Mutta en lihaa. Luulen että määritelmä "kasvissyöjä" tässä tapauksessa tulee niiltä lihansyöjiltä. Lihansyöjät vaikuttavat olevan -sori vaan- jotenkin rajoittunutta porukkaa. Esim. mun sukulaiset kertovat kaikille suureen ääneen että olen "kasvissyöjä", tyyliin "sillä on niin niin rajoittunut ruokavalio, mitään ei oikein voi syödä". Näin sanoo myö se sukulainen, joka ei lähes koskaan osta lihaa kotiin, saati syö lihaa ravintolassa, mutta mässyttää makkaraa (joka on enimmäkseen vehnäjauhoa). Lihansyöjille se lihansyöminen tuntuu vaan olevan jotenkin järkyttävän maailmaa mullistava juttu. En osaa selittää, koska en kuulu tähän porukkaan. Olen ihminen joka syö kalaa, jos sitä on, mutta jos ei ole voin syödä omeletin, juustosalaatin, katkarapuja tai jotain kasvisruokaa, mulle käy elävä ravinto ja vegaaniruokakin ilman että tarvitsee asiasta nostaa hirveetä numeroo. Sen sijaan jos sukulaisten kaapista on makkara loppu niin se on katastrooffi numero yksi. Siksi oletan että heille ihminen joka ei syö lihaa on määriteltävä "kasvissyöjäksi". [/quote] Jännä, että koet lihatalouden epäeettisenä mutta et rapujen elävältä keittämistä. Viitaten nyt tuohon äyriäisten syöntiin.
[/quote]
Missä sanon että koen minkään ravinnon epäeettiseksi?
[/quote]
Eettiset syyt useimmiten ovat kasvissyönnin taustalla.
[/quote]
Voi olla, mutta minä en maininnut niistä mitään, sinä vaan keksit omasta päästäsi päästäksesi haukkumaan minua.
Lisäksi mielestäni ravintolassa kala ja liha ovat eri ruokia. Jos ruokalistalla erotellaan ruoat usein ne menevät niin että Lihat-, kala-, kasvisruoat tms. Joten tässä mielessä kala ei ole lihaa.
Yleensä kansainvälisestikään sana 'liha' eri kielillä ei ruokana viittaa kalaan, eikä aina edes siipikarjaan. Useimmiten kuitenkin liha ymmärretään nisäkkään lihaksi.
Esim. Merriam-Webster määrittelee sanan 'meat' näin: "flesh of a mammal as opposed to fowl or fish".
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:29"]Ja kyselen av:lla koska aihe on ilmeisesti aika vaikea. Olen kerran kysynyt yhdeltä kaverilta tästä, ja hänen vastauksensa oli "no anteeks vaan ihan vitusti että syön kalaa". Otan nuo mieluummin netissä kuin kavereilta.
Kyse ei siis ole siitä mitä syö, vaan siitä miksi kutsuu itseään joksikin mitä ei minun mielestäni parhaalla tahdollakaan ole. Tähän haluaisin sen vastauksen.
[/quote]
Koska mummot ja tädit ja muut ei tajua, jos sanoo lakto-ovo-pesco. Suurin osa nuoremmistakaan ei tajua. Sen sijaan sen ihmiset ymmärtää, jos sanoo, että olen kasvissyöjä, joka syö kasvisten lisäksi MYÖS kalaa, munia ja maitotuotteita. Mummot tajuaa tuosta heti, kun on edes yksi selkosana mihin voi tarttua (eli se kasvis). Ravintolaan ja muille ammattilaisille sanon aina oikeilla termeillä, mutta ei kaikki ammattilaisetkaan ole tienneet näitä termejä. Sitten joutuu selittämään koko litannian kuitenkin uudestaan...
Ompahan aggressiivista porukkaa :D Palkokasvit hengitysteissä ilmeisesti? Vai kalanruoto?
Senkun syötte mitä syötte, minua ei voisi vähempää kiinnostaa.
-ruokarajoitteinen 36
Sanon itseäni "pescotarian"(syön kalaa ehkä kerran kuukaudessa)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]
Syön kalaa ja kasviksia. En ole kasvissyöjä. Tilanteessa, jossa etukäteen kysytään ruokavalio, on yksinkertaisesti pyytää kasvisruoka. Syön toki sitten minulle varatut kasvikset, mutta jos kalaa on tarjolla, saatan kysyä riittääkö minullekin. Pescovegejä on minun tuttavapiirissäni paljon, eli tämä on aika luonnollista, että menevät ruokavaliot sekaisin. Vähemmän on niitä, jotka ovat vain kasvissyöjiä.
[/quote]
Onpas muikeaa ensin nähdä vaivaa ja tehdä erikseen kasvisruokaa ihmiselle, joka syö sen ja siirtyy sen jälkeen sekasyöjien tarjottavien kimppuun......
Eikö juuri noiden tilanteiden varalle voisi sanoa että kala on ok, ettei tarvitsisi turhaan tehdä erikseen?
[/quote]
Jos on tiedossa, että kalaa on tarjolla, en toki toivo kasvisruokaa itselleni/perheelleni. :)
Mutta joskus on helpompaa todella pyytää kasvisruoka, kuin alkaa luetella mitä syö ja mitä ei syö. Jos sanoo syövänsä kalaa, yleensä kysytään, kelpaako kasvis, kun se kumminkin tehdään. Joo ei, syön 100% kalaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:33"]
Itse syön harvoin lihaa mutta syön moni siltikin kutsuu minua kasvisyöjäksi koska ruokani on yli 90% kasvista ja loput itse kalastettua kalaa, jos en saa kalaa teen pelkkää kasvis ruokaa, punaista lihaa tai kanaa syön todella harvoin oikeastaan vain jos tarjotaan. Eikö ole kummallista. Moni kyllä jotka tituleeraa itseään kasvissyöjiksi syö useammin lihaa kuin minä. Papuja ja pähkinöitä en syö ollenkaan. Vegaanius on taas jotain teennäistä epäloogista vieraantunutta elämää jossa ei käytetä loogiseti jo olemassa olevaa hyödyksi, vaan tuotetaan turhaan keinotekoisesti synteettistä tilalle.
[/quote]
:DDD
Jep. Maitolehmät tosiaan ovat jo kätevästi tehotuotettuja ja niiden vasikat tapettuja, joten on ihan teennäistä olla sitten tukematta tätä bisnestä. Hyh.
[/quote]
Maitoa en käytä joskus kyllä harvoin kermaa ja juustoja usein, eikä minua haittaa että eläimiä tapetaan teen niin myös itse kalastan usein joten tapan usein. Sinua en tue enkä jaa näkemyksiäsi etteikö kuolleen eläimen lihaa tai osia voisi käyttää hyväksi en ole niin vieraantunut luonnosta. En tue myöskään tehotuotantoa mutta kaltaisesi ovat listallani juuri tuollaisten vuodatuksien takia aivan yhtä urpoja.
Sinä taas jos olet vegaani annat jo olemassa olevien hyödykkeiden tuhoutua ja ostat tilalle synteettistä se mielestäni epäegologista ja täysin turhaa. Tämäkin keskustelu on käyty niin monta kertaa että voisit vähän kunnioittaa muidenkin valintoja etkä osoittaa jatkuvaa umpiluupäisyyttäsi uudestaan ja uudestaan. Luulen että vaikutuksesi keskusteluissa on täysin päinvastainen kuin kuvittelet tai sitten et vain ajattele mitään.
[/quote]
Nuo mainitsemasi "olemassa olevat" hyödykkeet vasta ovatkin epäekologisia. Lihantuotannon hiilijalanjälki on valtava, eikä koko instituutiota olisi edes olemassa ilman ihmisen toimintaa – mikä siis onkaan synteettistä ja epäluonnollista? Lisäksi luulisin, että tavallisen, keskituloisen kaupunkilaissekasyöjän "liha"ravinto koostuu hyvin suurelta osin ylijalostetusta, sekavasta tahmasta teurasjätteitä ja muuta mitä nyt sattuu tehtaalta sekaan irtoamaan. En näe, miten se on sen keinotekoisempaa kuin minun kauramaitoni, papuni, riisini ja tuoreet vihannekseni. Itse lihakarjansa kasvattavat tai muutoin esimerkiksi kalastamalla hankkivat nyt ovat asia erikseen, sillä kaupungissa se ei onnistu ja kovin monella ei ole varaa/mahdollista hankkia luomua.
49 lisää vielä: En myöskään ihan ymmärrä, mitä ilmaisu "annat jo olemassa olevien hyödykkeiden tuhoutua" oikein tarkoittaa. Kaikki vegetaristit eivät syö keinotekoisesti valmistettua lihaa, eivätkä eläimet eivät ole hyödykkeitä, vaan eläviä olentoja, joiden elämän kiertokulkuun "tuhoutuminen" eli kuoleminen ja hajoaminen kuuluu.
Nää on aina maailman parhaita väittelyitä, ahhaha. Saa facepalmata naaman mustelmille.
Itse syön äyriäisiä (katkaravut) & läheltä saatua kalaa, en siis tonnikalaa ym. säilykkeitä. En syö kanaa tai punaista lihaa enkä riistaa. Itse en osta kananmunia, mutta en ala kylässä kyselemään onkohan tähän piirakkaan käytetty munia.
En sano itseäni kasvissyöjäksi, useimmiten jos täytyy määritellä niin sanon syöväni kasvispainotteisesti ja suomalaista kalaa. AP kysymykseen en osaa vastata, mutta oon itsekin törmännyt tohon että ollaan kasvissyöjiä mut syödään silti kanaa. Dunno onko se olevinaan jotenkin hienoa vai hä.
Minun valitsemani ruokavalio on minun asiani eikä sen pitäisi kuulua muille. Myös syyt ruokavalioon ovat omiani. Minun tehtävänäni ei ole olla mikään ruokavaliovalistaja, vaan jokainen valitsee itselleen sen parhaimman tavan syödä.
Työpaikallani on yksi ruokaterroristi. Tämä täti ei koskaan mistään muusta puhukkaan kuin ruokavaliostaan. On gluteenittomalla ja sokerittomalla + kaikkea muuta mahdollista. Joka päivä kuullaan paasausta ruokavalionsa eduista ym. ja arvatkaapa kiinnostaako ketään? Samallalailla oletan, ettei minunkaan syömiseni sen kummemmin kiinnosta muita, joten en niistä sen kummemmin huutele.
T. se joka ei tykkää pitää meteliä ruokavaliostaan
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:32"]
Tavallaan ymmärränkin tuon. On jotenkin helpompi esim. perustelulle mikset ota makkaraa tai pihviä heittää että olen kasvissyöjä, kuin alkaa selittää että syön kasviksia ja joskus kyllä kalaakin tms.
Ja kun toisaalta se kasvissyöjä terminä muutenkaan ei vielä kerro kovin paljoa siitä mikä ruokalijalle käy ja mikä ei. On vegaaneja, on laktovegetaareja, lakto-ovoja. Aika usein siihen törmää että ei ole pyydetty muuta kuin kasvisvaihtoehto, ja sitten oletetaan että munat ja maito on ok, mutta sitten osalle munat onkin ehdoton ei tai munat ja maito.
[/quote]
Viiminen kappale - se on sitten oma vika. Jos et tarkenna mikä kaikki on kiellettyä niin sitten se on voivoi. Jos maito ja munat ei ole ok niin varmasti tiedostat että ne ei ole LIHAA ja silloin tulisi tarkentaa mitä kaikkea et voi syödä. Ihan niinkun allergikot tekee. Ei maitoallergikko unohda ilmoittaa allergiasta ja toivo että sieltä tulee maidotonta eikä pelkästään hylaa.
[/quote]
Noin itsekin vähän ajattelen, mutta törmäsin kerran itse tällaiseen tapaukseen kun järjestin juhlia. Olin olettanut tosiaan että kasvisruoka on ruokaa jossa ei ole mitään ainetta mihin eläimiä on tarvinnut tappaa, eli ei lihaa, kalaa, kanaa, rapuja. Sain muutamankin valistavan saarnan siitä miksi maito ja munat ei käy. Eräs tuli kiivaasti kertomaan että tiedänkö miten lehmiä täytyy pitää jatkuvasti tiineenä ja vieroittaa niiden vasikat liian aikaisin että saadaan maitoa! lisäksi urosvasikat joutuu lihantuotantoon, joten lakto-vegetarismissa ei ole mitään järkeä ollenkaan, sekin on eläinten tappamisen tukemista. Toinen taas saarnasi munantuotannon eettisistä epäkohdista. Tuli olo että anteeksi että edes yritin, ehkä ensi kerralla en.
[/quote]
Erikoista. Se on ihan totta ettei lakto-ovoilussa ole "järkeä" samalla tapaa kuin veganismissa koska vasikat tapetaan maidon takia, mutta pyydä vegaaniruokaa sitten.
[/quote]
Onhan lakto-ovoilu ekologisempi valinta, kuin lihansyönti. Mikä tahansa ruokavalio, jossa lihaa vähennetään ja suositaan kasviksia sen sijaan, on lihansyöntiä ekologisempaa.
Mistä kikherneesi tulevat? Entäpä käytätkö villaa? Voisitko kuvitella eläväsi muuten kuin kaupasta ostamalla? Onko ihmisten hyväksikäyttö ok ainakin vaikutat ihmisvihamieliseltä?