Pesco- ja/tai polovegetaristi, miksi sanot itseäsi kasvissyöjäksi?
Kana ja kala ovat eläimiä, eli en ymmärrä miksi niitä kuluttava ihminen sanoo itseään kasvissyöjäksi. Ehkä vielä jos niitä syö todella harvoin, mutta tiedän ihmisiä joiden viikottaiseen ruokailuun kuuluu kana ja kala, ja he sanovat itseään kasvissyöjiksi.
Miksi mua kiinnostaa? Koska olen useasti saanut etukäteen tilattuna kasvisruokana kalaa tai kanaa. Kun kuulemma tarjoilijan äidin naapurin serkku syö aina kalaa vaikka on kasvissyöjä. Ärsyttää.
Kommentit (52)
Itse syön harvoin lihaa mutta syön moni siltikin kutsuu minua kasvisyöjäksi koska ruokani on yli 90% kasvista ja loput itse kalastettua kalaa, jos en saa kalaa teen pelkkää kasvis ruokaa, punaista lihaa tai kanaa syön todella harvoin oikeastaan vain jos tarjotaan. Eikö ole kummallista. Moni kyllä jotka tituleeraa itseään kasvissyöjiksi syö useammin lihaa kuin minä. Papuja ja pähkinöitä en syö ollenkaan. Vegaanius on taas jotain teennäistä epäloogista vieraantunutta elämää jossa ei käytetä loogiseti jo olemassa olevaa hyödyksi, vaan tuotetaan turhaan keinotekoisesti synteettistä tilalle.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:30"]Syön kalaa, äyriäisiä, kananmunaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, viljoja, yms. Mutta en lihaa.
Luulen että määritelmä "kasvissyöjä" tässä tapauksessa tulee niiltä lihansyöjiltä. Lihansyöjät vaikuttavat olevan -sori vaan- jotenkin rajoittunutta porukkaa. Esim. mun sukulaiset kertovat kaikille suureen ääneen että olen "kasvissyöjä", tyyliin "sillä on niin niin rajoittunut ruokavalio, mitään ei oikein voi syödä". Näin sanoo myö se sukulainen, joka ei lähes koskaan osta lihaa kotiin, saati syö lihaa ravintolassa, mutta mässyttää makkaraa (joka on enimmäkseen vehnäjauhoa).
Lihansyöjille se lihansyöminen tuntuu vaan olevan jotenkin järkyttävän maailmaa mullistava juttu.
En osaa selittää, koska en kuulu tähän porukkaan. Olen ihminen joka syö kalaa, jos sitä on, mutta jos ei ole voin syödä omeletin, juustosalaatin, katkarapuja tai jotain kasvisruokaa, mulle käy elävä ravinto ja vegaaniruokakin ilman että tarvitsee asiasta nostaa hirveetä numeroo.
Sen sijaan jos sukulaisten kaapista on makkara loppu niin se on katastrooffi numero yksi. Siksi oletan että heille ihminen joka ei syö lihaa on määriteltävä "kasvissyöjäksi".
[/quote]
Jännä, että koet lihatalouden epäeettisenä mutta et rapujen elävältä keittämistä. Viitaten nyt tuohon äyriäisten syöntiin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:30"]Syön kalaa, äyriäisiä, kananmunaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, viljoja, yms. Mutta en lihaa. Luulen että määritelmä "kasvissyöjä" tässä tapauksessa tulee niiltä lihansyöjiltä. Lihansyöjät vaikuttavat olevan -sori vaan- jotenkin rajoittunutta porukkaa. Esim. mun sukulaiset kertovat kaikille suureen ääneen että olen "kasvissyöjä", tyyliin "sillä on niin niin rajoittunut ruokavalio, mitään ei oikein voi syödä". Näin sanoo myö se sukulainen, joka ei lähes koskaan osta lihaa kotiin, saati syö lihaa ravintolassa, mutta mässyttää makkaraa (joka on enimmäkseen vehnäjauhoa). Lihansyöjille se lihansyöminen tuntuu vaan olevan jotenkin järkyttävän maailmaa mullistava juttu. En osaa selittää, koska en kuulu tähän porukkaan. Olen ihminen joka syö kalaa, jos sitä on, mutta jos ei ole voin syödä omeletin, juustosalaatin, katkarapuja tai jotain kasvisruokaa, mulle käy elävä ravinto ja vegaaniruokakin ilman että tarvitsee asiasta nostaa hirveetä numeroo. Sen sijaan jos sukulaisten kaapista on makkara loppu niin se on katastrooffi numero yksi. Siksi oletan että heille ihminen joka ei syö lihaa on määriteltävä "kasvissyöjäksi". [/quote] Jännä, että koet lihatalouden epäeettisenä mutta et rapujen elävältä keittämistä. Viitaten nyt tuohon äyriäisten syöntiin.
[/quote]
Missä sanon että koen minkään ravinnon epäeettiseksi?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:33"]
Itse syön harvoin lihaa mutta syön moni siltikin kutsuu minua kasvisyöjäksi koska ruokani on yli 90% kasvista ja loput itse kalastettua kalaa, jos en saa kalaa teen pelkkää kasvis ruokaa, punaista lihaa tai kanaa syön todella harvoin oikeastaan vain jos tarjotaan. Eikö ole kummallista. Moni kyllä jotka tituleeraa itseään kasvissyöjiksi syö useammin lihaa kuin minä. Papuja ja pähkinöitä en syö ollenkaan. Vegaanius on taas jotain teennäistä epäloogista vieraantunutta elämää jossa ei käytetä loogiseti jo olemassa olevaa hyödyksi, vaan tuotetaan turhaan keinotekoisesti synteettistä tilalle.
[/quote]
:DDD
Jep. Maitolehmät tosiaan ovat jo kätevästi tehotuotettuja ja niiden vasikat tapettuja, joten on ihan teennäistä olla sitten tukematta tätä bisnestä. Hyh.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:30"]Syön kalaa, äyriäisiä, kananmunaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, viljoja, yms. Mutta en lihaa. Luulen että määritelmä "kasvissyöjä" tässä tapauksessa tulee niiltä lihansyöjiltä. Lihansyöjät vaikuttavat olevan -sori vaan- jotenkin rajoittunutta porukkaa. Esim. mun sukulaiset kertovat kaikille suureen ääneen että olen "kasvissyöjä", tyyliin "sillä on niin niin rajoittunut ruokavalio, mitään ei oikein voi syödä". Näin sanoo myö se sukulainen, joka ei lähes koskaan osta lihaa kotiin, saati syö lihaa ravintolassa, mutta mässyttää makkaraa (joka on enimmäkseen vehnäjauhoa). Lihansyöjille se lihansyöminen tuntuu vaan olevan jotenkin järkyttävän maailmaa mullistava juttu. En osaa selittää, koska en kuulu tähän porukkaan. Olen ihminen joka syö kalaa, jos sitä on, mutta jos ei ole voin syödä omeletin, juustosalaatin, katkarapuja tai jotain kasvisruokaa, mulle käy elävä ravinto ja vegaaniruokakin ilman että tarvitsee asiasta nostaa hirveetä numeroo. Sen sijaan jos sukulaisten kaapista on makkara loppu niin se on katastrooffi numero yksi. Siksi oletan että heille ihminen joka ei syö lihaa on määriteltävä "kasvissyöjäksi". [/quote] Jännä, että koet lihatalouden epäeettisenä mutta et rapujen elävältä keittämistä. Viitaten nyt tuohon äyriäisten syöntiin.
[/quote]
Missä sanon että koen minkään ravinnon epäeettiseksi?
[/quote]
Eettiset syyt useimmiten ovat kasvissyönnin taustalla.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]Minä sanon kyselijöille, joko että meidän perhe ei syö lihaa (syömme kalaa mutta emme lihaa) tai vain että olemme kasvissyöjiä. Jos on työn puolesta jotain koulutuksia ym. laitan yleensä ilmoittautumislomakkeeseen rastin kohtaan kasvissyöjä. Paljon helpompaa kuin kirjoittella pitkiä sepustuksia mitä syön ja mitä en. Ja kaikki tämä siksi, etten viitsi tehdä syömisistäni numeroa. Jos sanon jollekkin olevani pescovegetaristi, tämä aiheuttaa vain ihmettelyä. Termi ei ole edes suurimmalle osalle keittiö- ja ravintolatyöntekijöistä tuttu, saatika sitten ihan tavallisille ihmisille. Joten pääsee helpommalla, jos sanoo olevansa kasvissyöjä. Tällöin voi myös olla varma, että tarjottava ruoka on itselle sopivaa. [/quote] Kala on lihaa. Ei se varmaan kasviksistakaan koostu?
[/quote]
Kukaan ei ole tässä keskustelussa tainnut väittääkään ettei ole. Kirjoitukseni pointti oli, että on helpompaa pyytää se kasvisruoka, kuin listata erikseen mitä syö ja mitä ei. Esim koulutuskaavakkeissa on usein valmiit kohdat johon laittaa ruokavalion kohdalle rasti, siinä ei mitään pescoja mainita.
Ja jos ilmoitan juhlissa tai muissa tilaisuuksissa ruokavalioksi kasvis, niin silloin otan vain kasvisruokaa. Ruokavaliollanihan ei muulloin kuin ruokatarjoilutilaisuuksissa ole mitään merkitystä kenellekkään muulle. Itse inhoan yli kaiken oman ruokavalion ja syömisten korostamista, siksipä en yleensä omista syömisistä sen kummemmin muutoin huutele.
[/quote]
Se juuri näin muut usein kutsuvat kasvisyöjäksi sellaista joka ilmoittaa syövänsä kalaa. Itselläni on allergioita joihin "ruokavalioni" perustuu. Enkä ole koskaan itseäni sanonut kasvisyöjäksi en edes antanut ymmärtää kieltäydyn vain usein lihasta tai makkaroista jne. Vaan minullapa onkin allergioita jotka rajaavat syömistäni valitettavasti, tosin en syö kyllä muiden ruokiakaan juuri koskaan. Valitettavasti sukulaiseni jossain vaiheessa eivät osanneet ottaa huomioon allergioitani ruuanlaitossaan. Monissa ruuissa oli papuja eikä äitinikään vieläkään muista mille olen allerginen joten olen tottunut katsomaan mitä voin syödä ja onki onkin usein käden ulottuvilla. Kala on muuten se jota ikinä vaihtaisi pois ruokavaliosta se on se joka saa aivot toimimaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:41"]
Eettiset syyt useimmiten ovat kasvissyönnin taustalla.
[/quote]Tai terveydelliset.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]Minä sanon kyselijöille, joko että meidän perhe ei syö lihaa (syömme kalaa mutta emme lihaa) tai vain että olemme kasvissyöjiä. Jos on työn puolesta jotain koulutuksia ym. laitan yleensä ilmoittautumislomakkeeseen rastin kohtaan kasvissyöjä. Paljon helpompaa kuin kirjoittella pitkiä sepustuksia mitä syön ja mitä en. Ja kaikki tämä siksi, etten viitsi tehdä syömisistäni numeroa. Jos sanon jollekkin olevani pescovegetaristi, tämä aiheuttaa vain ihmettelyä. Termi ei ole edes suurimmalle osalle keittiö- ja ravintolatyöntekijöistä tuttu, saatika sitten ihan tavallisille ihmisille. Joten pääsee helpommalla, jos sanoo olevansa kasvissyöjä. Tällöin voi myös olla varma, että tarjottava ruoka on itselle sopivaa. [/quote] Kala on lihaa. Ei se varmaan kasviksistakaan koostu?
[/quote]
Kukaan ei ole tässä keskustelussa tainnut väittääkään ettei ole. Kirjoitukseni pointti oli, että on helpompaa pyytää se kasvisruoka, kuin listata erikseen mitä syö ja mitä ei. Esim koulutuskaavakkeissa on usein valmiit kohdat johon laittaa ruokavalion kohdalle rasti, siinä ei mitään pescoja mainita.
Ja jos ilmoitan juhlissa tai muissa tilaisuuksissa ruokavalioksi kasvis, niin silloin otan vain kasvisruokaa. Ruokavaliollanihan ei muulloin kuin ruokatarjoilutilaisuuksissa ole mitään merkitystä kenellekkään muulle. Itse inhoan yli kaiken oman ruokavalion ja syömisten korostamista, siksipä en yleensä omista syömisistä sen kummemmin muutoin huutele.
[/quote]
Tämä on toinen mitä en tajua. Mikä siinä on niin kauheaa jos mainitsee olevansa eettisistä syistä vegetaristi tai vegaani? En ymmärrä miksi sitä pitää piilotella.
[/quote]
Jep. Maitolehmät tosiaan ovat jo kätevästi tehotuotettuja ja niiden vasikat tapettuja, joten on ihan teennäistä olla sitten tukematta tätä bisnestä. Hyh.
[/quote]
Maitoa en käytä joskus kyllä harvoin kermaa ja juustoja usein, eikä minua haittaa että eläimiä tapetaan teen niin myös itse kalastan usein joten tapan usein. Sinua en tue enkä jaa näkemyksiäsi etteikö kuolleen eläimen lihaa tai osia voisi käyttää hyväksi en ole niin vieraantunut luonnosta. En tue myöskään tehotuotantoa mutta kaltaisesi ovat listallani juuri tuollaisten vuodatuksien takia aivan yhtä urpoja.
Sinä taas jos olet vegaani annat jo olemassa olevien hyödykkeiden tuhoutua ja ostat tilalle synteettistä se mielestäni epäegologista ja täysin turhaa. Tämäkin keskustelu on käyty niin monta kertaa että voisit vähän kunnioittaa muidenkin valintoja etkä osoittaa jatkuvaa umpiluupäisyyttäsi uudestaan ja uudestaan. Luulen että vaikutuksesi keskusteluissa on täysin päinvastainen kuin kuvittelet tai sitten et vain ajattele mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:01"]
[/quote]
[/quote]
Maitoa en käytä joskus kyllä harvoin kermaa ja juustoja usein, eikä minua haittaa että eläimiä tapetaan teen niin myös itse kalastan usein joten tapan usein. Sinua en tue enkä jaa näkemyksiäsi etteikö kuolleen eläimen lihaa tai osia voisi käyttää hyväksi en ole niin vieraantunut luonnosta. En tue myöskään tehotuotantoa mutta kaltaisesi ovat listallani juuri tuollaisten vuodatuksien takia aivan yhtä urpoja.
Sinä taas jos olet vegaani annat jo olemassa olevien hyödykkeiden tuhoutua ja ostat tilalle synteettistä se mielestäni epäegologista ja täysin turhaa. Tämäkin keskustelu on käyty niin monta kertaa että voisit vähän kunnioittaa muidenkin valintoja etkä osoittaa jatkuvaa umpiluupäisyyttäsi uudestaan ja uudestaan. Luulen että vaikutuksesi keskusteluissa on täysin päinvastainen kuin kuvittelet tai sitten et vain ajattele mitään.
[/quote]
Mikä sinua oikein vaivaa? Ensin tulet haukkumaan teennäiseksi ja arvostelet veganismia, kun sinulle vastaa niin otat marttyyriasenteen ja itket sitä ettei sinun kantaasi kunnioiteta.
Ei ole mitään luonnosta vieraantunutta juoda vettä maidon sijaan. Ravintoaineet saa muista aineista.
Ostatko sinä turkkejakin koska ne on jo tuotettu, ja arvostelet ihmisiä jotka eivät?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä sinua oikein vaivaa? Ensin tulet haukkumaan teennäiseksi ja arvostelet veganismia, kun sinulle vastaa niin otat marttyyriasenteen ja itket sitä ettei sinun kantaasi kunnioiteta.
Ei ole mitään luonnosta vieraantunutta juoda vettä maidon sijaan. Ravintoaineet saa muista aineista.
Ostatko sinä turkkejakin koska ne on jo tuotettu, ja arvostelet ihmisiä jotka eivät?
[/quote]
En haukkumaan totesin vain että vagaanius on teennäistä ja luonnosta vieraantunutta mitä se myös onkin ostetaan kaupasta synteettistä tilalle. Ymmärryksessäsi olisi parannettavan varaa. Sinun asenteesi muita kohtaan on jo avauksessa tullut selväksi, et pidä siitä että joku syö toisin kuin sinä koska haluat nostattaa itseäsi erityiseksi. En en minäkään pidä siitä että turkiksia tuotetaan enkä niitä käytä mutta villaa käytän ja nahkaa ja en pidä omituisena sitä että hyödynnettään olemassa olevia aineksia luomu turkkia voisin tarpeeseen käyttää ja olenkin sitonut perhoja juuri kuolleiden eläinten karvoista sekä tehnyt villasta. Vegaanius ei ole kestävää vaan resursseja tuhoavaa. Juo vain vettä olenko kieltänyt sitä. Vaikutat vain hukassa olevalta lapsukaiselta oppeinesi, minulle taas on tärkeää pysyä lähellä luontoa.
Normi vastaukseni kysyttäessä on: "Syön kasvisruokaa, mutta kyllä kalakin käy." Sen enempää en koe, että minun tarvitsisi tätä perustella sen pidemmälle yhtään kenellekään, olipa se kuinka epäloogista ja väärin tahansa.
Ja miksi näin? Koska tuo avautuu selkeämmin, kuin "pesco-vege". Minulla on paljon tuttavia, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä, mitä eroa on lakto-ovo-vegetaristilla, vegaanilla tai pescovegetaristilla. Se herättää vain lisää kulmien kohottelua ja patistamista, että minun pitäisi syödä "kunnolla", eikä saa nirsoilla.
Se, onko oikeaoppista kutsua itseään pesco-vegetaristina kasvissyöjäksi, on mielestäni jonninjoutavaa näsäviisastelua. En ota syykseni sitä, että vegaani saa eteensä lautasellisen kalakeittoa: joudunhan minäkin omalla tahollani selventämään tarvittaessa selkeästi, mitä voin syödä ja mitä en.
Hm, kalakin on lihaa. Kala polskuttelee vapaana vedessä kunnes se kalastetaan ja murhataan. Siten, se joka tuolla aiemmin sanoi ettei syö lihaa, syö oikeasti lihaa: kalan lihaa! Koko hemmetin jaottelu kasvisruokailijoiden välillä on jotenkin absurdia. Tehkää vaikka lista siitä mitä ETTE syö kun menette ravintolaan ja antakaa lista tarjoilijalle. Voisi tietysti avata sen suun ja kertoa ihan suoraan mitä mistäkin annoksesta haluaa vaihtaa toiseen (jos se on mahdollista). Tarvitse sitten itkeä että tuli kanaa lautaselle.
-ruokarajoitteinen
Mielellään tapan kalan ja syön sen Ennemmin kuin menen ravintolaan ja ostan autoilla ja lentokoneilla kuljeteltua merilevää kaupasta. Toimintasi saastuttaa minun ruokani en kaipaa myrkkyjä kalaan jota syön. Minulla on myös oikeita ruokarajoitteita eli allergioita, pavuista(soija,hernekikherne) sekä pähkinöistä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En haukkumaan totesin vain että vagaanius on teennäistä ja luonnosta vieraantunutta mitä se myös onkin ostetaan kaupasta synteettistä tilalle. Ymmärryksessäsi olisi parannettavan varaa. Sinun asenteesi muita kohtaan on jo avauksessa tullut selväksi, et pidä siitä että joku syö toisin kuin sinä koska haluat nostattaa itseäsi erityiseksi. En en minäkään pidä siitä että turkiksia tuotetaan enkä niitä käytä mutta villaa käytän ja nahkaa ja en pidä omituisena sitä että hyödynnettään olemassa olevia aineksia luomu turkkia voisin tarpeeseen käyttää ja olenkin sitonut perhoja juuri kuolleiden eläinten karvoista sekä tehnyt villasta. Vegaanius ei ole kestävää vaan resursseja tuhoavaa. Juo vain vettä olenko kieltänyt sitä. Vaikutat vain hukassa olevalta lapsukaiselta oppeinesi, minulle taas on tärkeää pysyä lähellä luontoa.
[/quote]
"Ymmärryksessäsi on parantamisen varaa" ei ole kamalan vakuuttavaa ihmiseltä, joka kysymyksestä "miksi sanot itseäsi kasvissyöjäksi vaikka syöt eläimiä" saa tulkittua etten "pidä siitä että ihmiset syövät eri tavalla kuin minä".
Ja perustele miksei vegaanius ole kestävää? Mitä synteettistä on kasvisten syönnissä? Luuletko että maitoa tuotetaan luonnonmukaisesti, siihen tarvitaan valtava määrä esimerkiksi kasvuhormoneja ja antibiootteja. Tähän asti olet viljellyt enemmän ad hominemeja kuin faktaa.
Tuosta "luonnon lähellä pysymisestä" voidaan olla montaa mieltä. Aika harvassa taitavat olla luonnontilassa elävät lajit jotka juovat toisen lajin rintarauhaseritteitä. Tämä on tosin toissijainen kysymys, koska mielestäni luonnollisuus ei ole mikään argumentti jonkin asian hyveellisyyden puolesta. Esimerkiksi raiskaaminen ja kilpailijan kimppuun käyminen ovat varsin luonnollisia viettejä, silti kehittynyt moraali estää sen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 18:04"]
Mielellään tapan kalan ja syön sen Ennemmin kuin menen ravintolaan ja ostan autoilla ja lentokoneilla kuljeteltua merilevää kaupasta. Toimintasi saastuttaa minun ruokani en kaipaa myrkkyjä kalaan jota syön. Minulla on myös oikeita ruokarajoitteita eli allergioita, pavuista(soija,hernekikherne) sekä pähkinöistä.
[/quote]
Tämä on vegaaniutta järkevämpi vaihtoehto. Vegaani ei sitä itse ymmärrä omassa uskossaan tämä on surullista. Miksi saastutat ruokaani?
Vegaanithan eivät nähtävästi halua muuta kuin osoittaa omaa kiukkuaan johtuu varmaan jostain puutostiloista.
[/quote]
Ruoanlaitossa jaetaan ruoat usein kategorioihin "kala" "lintu" "liha" ja "kasvis". Varmaan tämän vuoksi käytetään tätä erittelyä. Anatomisestihan kalasta syödään lihas- ja rasvakudosta kuten nautaparoistakin.