Onko mitää järkeä enää hakea töitä?
Long story short: menin nuorena naimisiin, olin pitkään kotona lasten kanssa. Opiskelin itseni maisteriksi ja valmistuin kolme vuotta sitten. Kulttuuriala, töitä ei ole.
Olen hakenut raivokkaasti töitä, enkä pääse edes haastatteluihin. Jokaista työpaikkaa hakee satoja muita.
Olen soittanut muutamaan kymmeneen työpaikkaan kyselläkseni, miksei minua valittu. Jotkut eivät luonnollisesti voi analysoida yhden yksittäisen hakijan tietoja, mutta noin paristakymmenestä paikasta olen saanut vastauksia. Joko minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta tai sitten olen ylikoulutettu. Näitä kahta on tarjoiltu vastaukseksi noin 20-30 paikasta.
En voi hakea töitä, joissa vaaditaan jotain ammattiosaamista, koska minulla ei ole työkokemusta. En voi hakea töitä, joissa aiempaa työkokemusta ei vaadita, koska olen sellaisiin avustaviin töihin ylikoulutettu.
Lyönkö hanskat suosiolla tiskiin ja jatkan elämääni mieheni siivellä? Niin sitä on tähänkin asti eletty. Alkaa vain ottaa päähän se, että olen lopun ikäni tällainen typerä kulttuuria harrastava kotirouva, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Kiva elämä. Not.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]
Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin?
[/quote]
Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu.
ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta.
sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi.
[/quote]
Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään.
[/quote]
No silloin saa työmarkkinatukea (ekat 20p pv korotettuna) + lisäksi koko 2 v. ajalta päälle parisataa puhtaana käteen /kk kulukorvausta. Onko parempi ratkaisu jäädä kotiin elelemään miehen rahoilla??
Ja tietenkin uuden tutkinnon pitää olla hyvin työllistävältä alalta, että saa oikeuden omaehtoiseen opiskeluun! Esim. sosiaali- ja terveysaloille luvan saa kyllä helposti.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:45"]Haluaisin muistuttaa, että ei ole todellakaan varmaa, että TE-keskus antaa työttömän opiskella työttömyystuella. Olen hakenut kerran ja piti hylätä saatu koulupaikka koska päätös oli kielteinen.
[/quote]
Lupaa piti ainakin ennen hakea etukäteen. Helposti sain itse luvan, moni muukin on saanut (sote-aloille).
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]
Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin?
[/quote]
Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu.
ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta.
sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi.
[/quote]
Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään.
[/quote]
No silloin saa työmarkkinatukea (ekat 20p pv korotettuna) + lisäksi koko 2 v. ajalta päälle parisataa puhtaana käteen /kk kulukorvausta. Onko parempi ratkaisu jäädä kotiin elelemään miehen rahoilla??
Ja tietenkin uuden tutkinnon pitää olla hyvin työllistävältä alalta, että saa oikeuden omaehtoiseen opiskeluun! Esim. sosiaali- ja terveysaloille luvan saa kyllä helposti.
[/quote]
Siis ekat 200 pv korotettuna..
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:45"]
Haluaisin muistuttaa, että ei ole todellakaan varmaa, että TE-keskus antaa työttömän opiskella työttömyystuella. Olen hakenut kerran ja piti hylätä saatu koulupaikka koska päätös oli kielteinen.
[/quote]
Mulle kävi myös noin, vaikka oli suositeltu että kannattaa hakea koulupaikkaa, päätös tosin annetaan vasta kun se paikka on saatu. Joka sitten oli kielteinen!
Juu kaikista vaan vaipanvaihtajia mummoille tai oirehtevien nuorten hoivaajia....
vittu tätä maata. Kohta täällä varmaan muita töitä ole kellekkään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"] Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin? [/quote] Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu. ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta. sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi. [/quote] Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään.
[/quote]
Jos olet jo ennestään maisteri, niin voit hakea useampaan koulutukseen erillisessä maisterihaussa. Tällöin "yhdet perusopinnot" voivat olla hyvinkin merkitykselliset (yleensä edellytys) sisäänpääsylle.
Mutta jos olet työtön maisteri eikä työssäoloehto ole karttunut lainkaan, niin kannattaa varmaan ensin yrittää saada mitä tahansa työtä, jotta saa työttömyysturvaansa kartutettua.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:51"]
Juu kaikista vaan vaipanvaihtajia mummoille tai oirehtevien nuorten hoivaajia....
vittu tätä maata. Kohta täällä varmaan muita töitä ole kellekkään.
[/quote]
Miksi noin aggressiivinen? Työvoimapulaa on monessa muussakin ammatissa. Katsopa www.ammattibarometri.fi.
Ainakin psykologeista, logopedeistä, sosiaalityöntekijöistä ja puhelinmyyjistä on nyt pulaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"] Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin? [/quote] Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu. ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta. sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi. [/quote] Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään.
[/quote]
Jos olet jo ennestään maisteri, niin voit hakea useampaan koulutukseen erillisessä maisterihaussa. Tällöin "yhdet perusopinnot" voivat olla hyvinkin merkitykselliset (yleensä edellytys) sisäänpääsylle.
Mutta jos olet työtön maisteri eikä työssäoloehto ole karttunut lainkaan, niin kannattaa varmaan ensin yrittää saada mitä tahansa työtä, jotta saa työttömyysturvaansa kartutettua.
[/quote]
Tästä päästään taas alun ongelmaan: ylikoulutettu vs. liian vähän työkokemusta.
Et kertonut ikääsi. Minä kouluttauduin uudelleen lähes viisikymppisenä. Minulla oli ammatti ja hain alani opettajan paikkaa, sain sijaisuuksia ja hakeuduin ammatilliseen opettajakorkeakouluun ja olen pedagogisesti pätevä opettaja. Nyt teen opetustyötä.
Olisiko kulttuurialalla mahdollista saada opettajien sijaisuuksia. Et kertonut tarkemmin mitä substanssiosaamista sinulla on.
Sinulla on varmasti osaamsita, voisitko laajentaa sitä jotenkin ja hyödyntää osaamistasi kuitenkin, ei pidä katsoa yksisilmäisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:42"] [quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"] Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin? [/quote] Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu. ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta. sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi. [/quote] Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään. [/quote] Jos olet jo ennestään maisteri, niin voit hakea useampaan koulutukseen erillisessä maisterihaussa. Tällöin "yhdet perusopinnot" voivat olla hyvinkin merkitykselliset (yleensä edellytys) sisäänpääsylle. Mutta jos olet työtön maisteri eikä työssäoloehto ole karttunut lainkaan, niin kannattaa varmaan ensin yrittää saada mitä tahansa työtä, jotta saa työttömyysturvaansa kartutettua. [/quote] Tästä päästään taas alun ongelmaan: ylikoulutettu vs. liian vähän työkokemusta.
[/quote]
Mä en taas usko, että ap on varsinaisesti ylikoulutettu. Alan työpaikkoja ei ylipäänsä ole, niille aiemmin koulutetuillekaan. Tyhjästä on paha nyhjästä.
Ap, huomioi, että esim. sosiaali- tai koulutusalalla voisit hyödyntää myös kulttuurialan koulutustasi. Laaja-alaisuutta ajatteluun ja koulutusmahdollisuuksien mietintään.
Mulle tuli mieleen, että myös esim. taloushallinnon / kauppatieteen / IT-alan osaamisesta voi olla hyötyä, jos varsinainen tutkinto on kulttuurialalta. Esim. jos haet työtä jostain yrityksestä.
Muutenkin kannattaa miettiä, mitä omaa osaamista voi myydä. Mitä rahanarvoisia taitoja itsellä on, joista on hyötyä käytännössä ja joista asiakkaat ovat halukkaita maksamaan (lue: ovat liian laiskoja tai tumpeloita tehdäkseen asiat itse).
Minusta tässä ketjussa on tullut monia hyviä vinkkejä. Mitä ajattelet kommenteista Ap?
Huhuu ap, mitä ajatuksia kommentit herättävät?
Haluaisin muistuttaa, että ei ole todellakaan varmaa, että TE-keskus antaa työttömän opiskella työttömyystuella. Olen hakenut kerran ja piti hylätä saatu koulupaikka koska päätös oli kielteinen.