Onko mitää järkeä enää hakea töitä?
Long story short: menin nuorena naimisiin, olin pitkään kotona lasten kanssa. Opiskelin itseni maisteriksi ja valmistuin kolme vuotta sitten. Kulttuuriala, töitä ei ole.
Olen hakenut raivokkaasti töitä, enkä pääse edes haastatteluihin. Jokaista työpaikkaa hakee satoja muita.
Olen soittanut muutamaan kymmeneen työpaikkaan kyselläkseni, miksei minua valittu. Jotkut eivät luonnollisesti voi analysoida yhden yksittäisen hakijan tietoja, mutta noin paristakymmenestä paikasta olen saanut vastauksia. Joko minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta tai sitten olen ylikoulutettu. Näitä kahta on tarjoiltu vastaukseksi noin 20-30 paikasta.
En voi hakea töitä, joissa vaaditaan jotain ammattiosaamista, koska minulla ei ole työkokemusta. En voi hakea töitä, joissa aiempaa työkokemusta ei vaadita, koska olen sellaisiin avustaviin töihin ylikoulutettu.
Lyönkö hanskat suosiolla tiskiin ja jatkan elämääni mieheni siivellä? Niin sitä on tähänkin asti eletty. Alkaa vain ottaa päähän se, että olen lopun ikäni tällainen typerä kulttuuria harrastava kotirouva, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Kiva elämä. Not.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:29"]Rakennusalalla on aina huutava tarve loppusiivoojille. Hae näitä töitä ja rinnalla koko ajan oman alan hommia. CV.ssä näyttää hakijan luonteen ja asennoitumisen (työ)elämään.
[/quote]
Sori vaan, mutta tuo olisi oman alan töiden kannalta todennäköisesti viimeinen niitti.
[/quote]
Empä usko jos koko ajan hakee rinnalla toista työtä. Rakennusalan olosuhteet ja työn raakuus huomioiden, voi toki käydä niinkin, että normi Suomalainen saa kenkää päivän lopuksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:29"]Rakennusalalla on aina huutava tarve loppusiivoojille. Hae näitä töitä ja rinnalla koko ajan oman alan hommia. CV.ssä näyttää hakijan luonteen ja asennoitumisen (työ)elämään.
[/quote]
Sori vaan, mutta tuo olisi oman alan töiden kannalta todennäköisesti viimeinen niitti.
[/quote]
Empä usko jos koko ajan hakee rinnalla toista työtä. Rakennusalan olosuhteet ja työn raakuus huomioiden, voi toki käydä niinkin, että normi Suomalainen saa kenkää päivän lopuksi.
[/quote]
CV:ssä rakennussiivous ei ole plussa, jos hakee korkeakoulutuksen vaativia töitä. Valitettavasti. On kaunis ajatus, että kaikki työkokemus olisi arvokasta, mutta ikävä kyllä se ei oikeasti mene niin.
Kyllä, uudelleenkouluttautuminen toiselle alalle on edessä. En lähtisi ehkä kuitenkaan näihin täällä ehdotettuihin puhtaisiin "duunaripaikkoihin" hakemaan ensiksi. AMK:a, ja esim. sosiaali- tai terveydenhoitalaa ehdottaisin. AMK-opintoihin kuitenkin kuuluu se pakollinen harjoittelu. Jos nimittäin olet a) selvinnyt yliopistoon lukemaan kulttuurintutkimusta b) vielä saanut maisterin tutkinnon kasaan c) olet naimisissa ja sinulla on lapsia, joten et ole sosiaalisesti täysin tumpelo, sinulla ei pitäisi olla suuria vaikeuksia päästä opiskelemaan AMK:uun, tehdä opintoja valmiiksi nopeasti ja työllistyä.
Näin sanon melkein valmiina taiteentutkimuksen maisterina, joka jäi aikoinaan ihan toisen alan kesätyöpaikkaan, ja jolla on tätä kautta nyt kymmenen vuoden työura (enkä laske tähän vanhempainvapaita), mutta jota on jo useamman vuoden ahdistanut kova yrityskulttuuri. Olen ollut mentoroitavana, ja siellä on tullut esillä tämä, kuinka me "huuhaahumanistit" usein aliarvioimme koulutustamme ja siitä kuitenkin melkein alalle kuin alalle saatavia valmiuksia. Esim. hermeneutiikan tuntemus on ehdoton etu työelämässä.
Se, mitä itse haluat tehdä eläkeikään saakka ja ehkä vielä eläkkeelläkin, on sitten toinen juttu. Mutta tässäkin sanoisin, että sinulle olisi nyt ensisijaisesti tärkeä saaada onnistumiskokemuksia työelämästä, tunne siitä, että osaat ja pystyt. Nykyäänhän on paljon ihmisiä, jotka vaihtavat uraa tai sen painopistettä useita kertoja elämän aikana.
Totta kai kouluttaudut uuteen ammattiin! Meitä samassa tilanteessa olevia korkeasti koulutettuja on Suomessa tuhansia. Itse väittelin tohtoriksi alalta, jolla työllisyys vielä viisi vuotta sitten oli kohtuullinen. Tulin raskaaksi eikä määräaikaista, vuosia ketjutettua työsuhdettani enää jatkettukaan. Nyt koko osastoa ei ole enää olemassa. Samaan aikaan kaikki tutkimuspaikat niin yliopistolla kuin sektoritutkimuslaitoksissa ovat vähentyneet radikaalisti. Ja pahempaan päin mennään koko ajan.
Ammatinharjoittamiseltani on yksinkertaisesti lähtenyt pohja kokonaan. Jokaiseen avoimeen paikkaan on vähintään 50 hakijaa, aivan mahdotonta työllistyä. Kolmas sektori taas ei palkkaa tohtoria, koska eivät halua maksaa korkeampaa palkkaa kuin maistereille, joita on ovista ja ikkunoista tulossa hommiin. Kun aikani rimpuilin ja tajusin olevani toivottomassa työmarkkinatilanteessa ja ikuinen väliinputoaja päätin lähteä (taas!) opiskelemaan. Välillä tuntuu katkeralta, mutta näillä korteilla on nyt pelattava mitä kädessä on. Valmistun uuteen ammattiin ennen nelikymppissynttäreitäni, joten minulla on vielä vaikka kuinka kauan työelämää jäljellä, uudellakin uralla.
Työ ja omalla työllä toimeentuleminen on aina ollut minulle tärkeää. En voisi kuvitellakaan ryhtyväni kotirouvaksi, ei, ei, ei. Ajattelen myös, että on kansantaloudellisestikin täysin järjetöntä makuuttaa teräviä, koulutettuja ihmisiä kotona. Vaikka he hoitaisivat lapsiaan. Lapset ovat kuitenkin vain hetken pieniä, joten ei kotiäitiydestä kyllä mitään elämänuraa saa itselleen tehtyä. Tsemppiä, uudelle uralle vaan!
Jännä miten moni sanoo, että vaihda alaa samantien. Mun mielestä se, että et saa töitä on aika luonnollista kun ottaa huomioon, että sä olet valmistunut JO kolme vuotta sitten, ja sulla ei ole YHTÄÄN työkokemusta.
,
Jos sä sillä alalla haluat tehdä töitä niin nyt etsit keinolla millä hyvänsä kokemusta jota voit laittaa cv:hen. Vapaaehtoistyö, työkokeilu, oma firma, jotain.
,
Jos haluat vaihtaa alaa niin sitten haet opiskelemaan jotain.
,
Jos et kumpaakaan noista halua tehdä niin sitten jää kotirouvaksi jos se kerta on mahdollista.
,
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:50"]
Jännä miten moni sanoo, että vaihda alaa samantien. Mun mielestä se, että et saa töitä on aika luonnollista kun ottaa huomioon, että sä olet valmistunut JO kolme vuotta sitten, ja sulla ei ole YHTÄÄN työkokemusta. , Jos sä sillä alalla haluat tehdä töitä niin nyt etsit keinolla millä hyvänsä kokemusta jota voit laittaa cv:hen. Vapaaehtoistyö, työkokeilu, oma firma, jotain. , Jos haluat vaihtaa alaa niin sitten haet opiskelemaan jotain. , Jos et kumpaakaan noista halua tehdä niin sitten jää kotirouvaksi jos se kerta on mahdollista. ,
[/quote]
Moni ehdottaa alan vaihtoa ja uudelleenkouluttautumista varmaankin ihan sen takia, että ap on kulttuurialan maisteri vailla työkokemusta. Oletko tietoinen kulttuurialan työtilanteesta? Kyllä se niin on, että ap:n on todennäköisesti mahdotonta työllistyä koulutustaan vastaavaan hommaan. Ota nyt vielä huomioon, että tutkinto vanhenee koko ajan ja uusia saman alan maistereita tulee koko ajan lisää kamppailemaan samoista työpaikoista.
Jos et pääse edes haastatteluun asti, niin tilanne on kyllä aika toivoton. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että etkö ennakoinut tilannetta ollenkaan kun teit ratkaisun jäädä pitkäksi aikaa kotiin? Siis ei kai heikko työmarkkina-asemasi ihan yllätyksenä voinut tulla? Vai kuulutko niihin ihmisiin, jotka kuvittelivat, että "kyllä työtä aina tekevälle löytyy"? Valitettavasti ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Täällä yksi huuhaahumanisti, joka hankki lasten lomassa AMK-koulutuksen eri alata ja jäin/pääsin ammattiharjoittelupaikkaani sitten töihin. Olen äärettömän tyytyväinen tilanteeseeni, joka vielä 5 vuotta sitten vaikutti täysin toivottomalta. Ehdin olla maisteri 6 vuotta ilman yhtään oman alan töitä. Uusi alani on onneksi sellainen jossa edellisestä on jonkinlaista hyötyä, joten ei tarvitse ajatella että aiemmat opiskelut olisivat menneet täysin hukkaan.
No, jos miehesi kerran mielellään elättää sinua, niin ei kai siinä mitään. Yhteiskunnalle tosin tulee kalliiksi kotiin jäävien maistereiden kouluttaminen.
Minä paiskin kaikenlaisia toimistotöitä koko maisteriopintojen ajan. Olen nyt siis ylikoulutettu toimistotyöntekijä.
Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin?
Mitä ajattelet saamistasi vastauksista Ap? Olisi kiva kuulla sun ajatuksia, onko kukaan meistä ollut avuksi? t. aiempi kommentoija
Aloittajan tarina on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää on panostaa työuraan ja suunnitella tulevaa jo opintovaiheessa. Ap on jäänyt nalkkiin klassiseen kotiäitiloukkuun. Jos tutkinto on kolme vuotta vanha eikä ihmisellä ole päivääkään työkokemusta, niin työllistyminen omalle alalle (puhumattakaan että kyseessä on heikosti työllistävä kulttuuriala) on todella hankalaa. Työttömyystilanne on ylipäätään nyt paha monella alalla. Kokeneita tekijöitäkin on iso kasa työttömänä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]
[/quote]
Ansiosidnnaisella? Googlaa omaehtoinen opiskelu.
ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta.
sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin?
[/quote]
No esim. työttömän omaehtoinen opiskelu, jolloin saa 2 v. opiskella työttömyyskorvauksella + päälle veroton kulukorvaus opiskelupäiviltä. Itse opiskelin amk-tutkinnon reilussa 2,5 vuodessa (sain hyväksilukuja vanhasta yliopistotutkinnosta). Työllistyin harjoittelupaikkaan, aluksi määräaikaisena ja sitten vakituisena.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:34"]Aloittajan tarina on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää on panostaa työuraan ja suunnitella tulevaa jo opintovaiheessa. Ap on jäänyt nalkkiin klassiseen kotiäitiloukkuun. Jos tutkinto on kolme vuotta vanha eikä ihmisellä ole päivääkään työkokemusta, niin työllistyminen omalle alalle (puhumattakaan että kyseessä on heikosti työllistävä kulttuuriala) on todella hankalaa. Työttömyystilanne on ylipäätään nyt paha monella alalla. Kokeneita tekijöitäkin on iso kasa työttömänä.
[/quote]
Töitä on nykyisin tosi vaikea saada. Silloin on helppo jäädä kotiin. Muna vai kana...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]
[/quote]
ja esim. Avoimen yliopiston kursseja jaa työtönkin tehdä muistaakseni 5op/kk. Yksi kurssi maksaa satasen pintaan. Ei ollenkaan mahdotonta.
sitä paitsi jos ap:n mies elättää jo nyt kotirouvana elävän vaimonsa, niin eiköhän elatus järjesty opintojenkin ajaksi.
[/quote]
Jos ei ole ollut töissä niin ei saa ansiosidonnaista. Avoimen kurssit ovat peruspäivärahalla elävälle todella kalliita, ja jos puhutaan kokonaan uudelle alalle kouluttautumisesta niin yhdet perusopinnot ei riitä mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]
[/quote]
[/quote]
Työttömyyskorvauksella opiskeluun suhtaudutaan melko nihkeästi, eli pitää olla ala jolla työllistymismahdollisuudet ovat hyvät. Avoimen kursseilla ei valitettavasti ammattia saa. Mutta tosiaan jos mies jo nyt elättää niin eihän siinä ole ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:29"]Millä rahalla maisteri voi kouluttautua uuteen ammattiin?
[/quote]
No esim. työttömän omaehtoinen opiskelu, jolloin saa 2 v. opiskella työttömyyskorvauksella + päälle veroton kulukorvaus opiskelupäiviltä. Itse opiskelin amk-tutkinnon reilussa 2,5 vuodessa (sain hyväksilukuja vanhasta yliopistotutkinnosta). Työllistyin harjoittelupaikkaan, aluksi määräaikaisena ja sitten vakituisena.
[/quote]
Miten helposti te-toimisto antaa tuollaiseen siunauksensa?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:32"]
Long story short: eipä ole nykyään järkeä hakea töitä. Suurin osa ns. työpaikoista on firmojen PR-toimintaa, eli ilmoitellaan "dynaamisesti" paikkoja johon ei ole aikomustakaan palkata ketään.
[/quote]
Meillä palkataan väkeä vain backofficeen itäiseen Eurooppaan. Jostain syystä mulle vaan ei ikinä tule sitä pakettitarjousta kohdalle!! Olen tuomittu olemaan tässä firmassa loppuikäni. Toisaalta ihan ok, mutta toisaalta kyrsii, koska työkäyviä yliverotettuja vaan syyllistetään koko ajan "kun he eivät osallistu".
Jos saisin paketin, voisin heittäytyä uhriksi.