Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punkin poisto - ristiriitaiset ohjeet!

Vierailija
17.06.2015 |

Miten se punkki nyt oikeasti pitää poistaa?

Toisissa lähteissä lukee että kiertämällä, toisissa ettei saa kiertää tai leuat tms. voi jäädä ihoon. 

Mikä mahtaa olla OIKEASTI paras tapa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:44"]

Vieläkö punkkiin saa valella margariinia ja odottaa että se tukahtuu ja vetää itse päänsä pois, niin kuin meille lapsena opetettiin? Vai oliko se ihan huuhaata :D

[/quote]

On huuhaata! Ei saa tukehduttaa rasvalla, se saa ötökän oksentamaan ja tartuttamaan taudin.

itse noudattaisin punkkipihtien ohjetta ja poistaisin suoraan ylöspäin vetämällä, kiertää ei saa.

Vierailija
2/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkipihdeillä punkkia pyöritetään tai kierretään niin kauan kunnes irtoaa. Jos vedät, niin pää jää tod. näk. ihoon.
Mä olen poistanut satoja punkkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaan nyppään sen pois. Joskus ne leuat jää, joskus ei. Mitään haittaa ei ole kummastakaan tapauksesta. Punkkeja on meikäläisessä joka kesä useita kun tulee koirien kanssa kuljettua ruohikoissa ja rantakaislikoissa, ihan yhdentekeviä otuksia minusta. Ihmetyttää suomalaisten hysteria punkeista. 

Tästä tuli vielä mieleenn että useimmitenhan suositellaan niitä punkkipihtejä. Niillä käytännössä punkki tulee vaan suoraan ylöspäin nypätttyä irti ilman kiertämistä.

Vierailija
4/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:16"]Itse vaan nyppään sen pois. Joskus ne leuat jää, joskus ei. Mitään haittaa ei ole kummastakaan tapauksesta. Punkkeja on meikäläisessä joka kesä useita kun tulee koirien kanssa kuljettua ruohikoissa ja rantakaislikoissa, ihan yhdentekeviä otuksia minusta. Ihmetyttää suomalaisten hysteria punkeista. 

Tästä tuli vielä mieleenn että useimmitenhan suositellaan niitä punkkipihtejä. Niillä käytännössä punkki tulee vaan suoraan ylöspäin nypätttyä irti ilman kiertämistä.
[/quote]

No jos tulee vaan nypättyä, niin käytät pihtejä väärin...

Vierailija
5/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos punkki puree käteen niin on käsi hakattava irti ja sen tilalle second hand myymälästä hevikäsi.

Vierailija
6/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:16"]

Itse vaan nyppään sen pois. Joskus ne leuat jää, joskus ei. Mitään haittaa ei ole kummastakaan tapauksesta. Punkkeja on meikäläisessä joka kesä useita kun tulee koirien kanssa kuljettua ruohikoissa ja rantakaislikoissa, ihan yhdentekeviä otuksia minusta. Ihmetyttää suomalaisten hysteria punkeista. 

[/quote]

Minusta "hysteria" on ihan aiheellinen. Borrelioosi voi olla paha tauti. 

Vierailija
7/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli viimevuonna ensimmäisen kerran aikuisena laajentunut punainen "alue" purema kohdassa, joka vuosi minulla on ollut punkkeja ja kärsin omituisista ihottumista ja tulehduksista. Itse en pidä niitä harmittomina joka vuosi suomessakin kuolee ihmisiä punkkien sairastuttamina. Jos se on sinusta turhaa hysteriaa niin ei näe syytä brassailla noin idioottimaisilla lauseilla. Joo olet kova jätkä, mutta miksi sitä on todisteltava eikö muut oikein usko?

Vierailija
8/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poistan mieluiten punkkipihdeillä, varovasti kiertäen kunnes irtoaa. Vetämällä voi jäädä leuat ihoon. Ei missään nimessä "tukehduttamalla" millään voilla tms. Ja punkkipihdeilläkin rauhassa, jotta lähtisi kerralla irti. Ahdinkotilassa (juurikin tuossa tukehduttamisessa tai jos pihdeillä poistamiseen menee monta yritystä) punkki saattaa "oksentaa" ja tautien tarttuminen on herkempää.

Vierailija
9/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäminen on vanha ohje, ei suositella enää. Mahdollisimman läheltä ihoa kiinni ja tasainen veto. Toisaalta sillä nyt tuskin on suurta merkitystä kieritätkö vai et... 

Vierailija
10/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

Täysin hoidettavissa oleva, kunhan hoitoon hakeutuu heti kun oireita ilmenee, siksi en jaksa sitä pelätä. Kumlingen aivokuume taas on varsin harvinainen.

Oikeasti ajattelen että jos alkaisin stressata joka punkkia joka ihostani löytyy, ja lisäksi elämään vältellen punkkien saannin mahdollisuutta, niin se stressi olisi paljon epäterveellisempää kuin itse punkit. 

Vierailija
12/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

Täysin hoidettavissa oleva, kunhan hoitoon hakeutuu heti kun oireita ilmenee, siksi en jaksa sitä pelätä. Kumlingen aivokuume taas on varsin harvinainen.

Oikeasti ajattelen että jos alkaisin stressata joka punkkia joka ihostani löytyy, ja lisäksi elämään vältellen punkkien saannin mahdollisuutta, niin se stressi olisi paljon epäterveellisempää kuin itse punkit. 
[/quote]

Kas kun oireita ei aina tule siinä vaiheessa kun hoito vielä tehoaa
T.liikuntakyv.Lymen tautinen

Vierailija
13/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ongelma ei ole siinä etteikö oireita huomaisi ja jättäisi hakeutumatta hoitoon. Ongelma on siinä, että vaikka hakeutuisit hoitoon, oireita ei jostain ihmeen syystä oteta tosissaan ja jos otetaan, tulokset näyttää hassuja, tai ne tulkitaan vääriin. Tunnen kaksi ihmistä - naapurin ja lapsen ystävän isän - joiden oireet pääsivät pahoiksi sen takia, ettei borrelioosin mahdollisuuteen suhtauduttu vakavasti terveydenhoidossa. Toinen on ollut sairauslomalla jo monta kuukautta ja toinen pari.

Ollaan itse asuttu kivenheiton päässä Lymen kaupungista ja siellä noin 70% punkeista kuulemma kantoi borrelioosia. Koirat saivat pitkän lääkekuurin joka vuosi. Kun muutettiin takaisin Suomeen, eläinlääkäri sanoi ettei verikokeesta voi päätellä, onko borrelioosi päällä vai ei, koska siitä jää pysyvät jäljet, verikoe näyttää sen sairastamisen jälkeen aina plussaa.

Vierailija
14/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöstä meille suositeltiin:

http://www.punkkirauta.com/

eli punkki vaan nostetaan pois. Onneksi ei meillä päin ole näkynyt...

Vierailija
15/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistanut koirasta kymmeniä punkkeja, ihmisestä en yhtään. Toimivimmaksi tavaksi olen todennut hellän kiertämisen ilman vetoa. Punkki vaan pulpahtaa itsestään irti ja tällöin punkin pääkin yleensä tulee kokonaisena mukaan eikä koiran ihoon jää mitään osasia punkista, mitä sitäkin on joskus tapahtunut. 

Vierailija
16/16 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö punkkiin saa valella margariinia ja odottaa että se tukahtuu ja vetää itse päänsä pois, niin kuin meille lapsena opetettiin? Vai oliko se ihan huuhaata :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän