Paljon menee kk koiraan rahaa?
Mulla on suunnitelmissa hankkia ranskan buldogi ja oon menossa vielä opiskelemaan. Olis kiinnostavaa tietää paljon menee rahaa kk koiran ruokiin? Niin tietäis sit siirtääkö koiran hankintaa vai hankinko sen nyt..jos vaan rahat riittää safkoihin. :)
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:27"]
Meillä menee ruokaan noin 5e/kk ja tähän mennessä on eläinlääkäriin mennyt max 150e/vuosi (rokotukset ja yksi korvatulehdus). Lisäksi jos leluja, lääkkeitä ja muita ostetaan niin ne ovat 5-50e/kpl. Jos vakuutuksen ottaa niin koirille ne ovat pirun kalliita. Meidän koira on onneksi ollut sen verran terve (koputtaa puuta), että oma vakuutuksemme irtisanottiin. Jos sattuu vilkas tai eroahdistuksesta kärsivä koira niin kuluihin voi laskea nyös koiran tuhoamat tavarat, jotka ostetaan tilalle (kengät, vaatteet, matot, sohvat, kaapinkulmat jne). Nämä tuhot voivat etenkin vuokra-asunnossa tulla kalliiksi. Eli ihan riippuu koirasta ja siitä mitä sille haluaa, mutta rahaa siihen menee joka tapauksessa. Ps. Älä ota ranskista
[/quote]
Teidän koira elää pyhällä hengellä tai on varsinainen miniatyyrirotu. Mulla menee pelkästään vanhan koiran lisäravinteisiin lähes euro päivässä.
Tarkotat varmaan ranskanbulldoggia ?
Ei kerrassaan mitään, ei ole koiraa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:33"]
Meillä pieni ja tähän asti terve sekarotuinen. Se syö 12 kg /80e pussia puoli vuotta. Lisäksi luihin menee ehkä muutama euro kuussa. Rokotukset, punkkiaine kesällä, sterilointi ovat tähän mennessä maksaneet ekstraa. Parin vuoden välein remmi ja valjaat. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa nypintä 50e.
[/quote]
Siis ette raski edes ostaa pientä pussia, että koira saisi tuoretta (vaikkei nappula ole koskaan tuoretta) ruokaa vaan pitää ostaa joku säästösäkki nahistumaan? Toisaalta tuo hinta kuulostaa siltä, että nappulaksi ruoka on laadukkaammasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:27"]
Meillä menee ruokaan noin 5e/kk ja tähän mennessä on eläinlääkäriin mennyt max 150e/vuosi (rokotukset ja yksi korvatulehdus). Lisäksi jos leluja, lääkkeitä ja muita ostetaan niin ne ovat 5-50e/kpl. Jos vakuutuksen ottaa niin koirille ne ovat pirun kalliita. Meidän koira on onneksi ollut sen verran terve (koputtaa puuta), että oma vakuutuksemme irtisanottiin. Jos sattuu vilkas tai eroahdistuksesta kärsivä koira niin kuluihin voi laskea nyös koiran tuhoamat tavarat, jotka ostetaan tilalle (kengät, vaatteet, matot, sohvat, kaapinkulmat jne). Nämä tuhot voivat etenkin vuokra-asunnossa tulla kalliiksi. Eli ihan riippuu koirasta ja siitä mitä sille haluaa, mutta rahaa siihen menee joka tapauksessa. Ps. Älä ota ranskista
[/quote]
Teidän koira elää pyhällä hengellä tai on varsinainen miniatyyrirotu. Mulla menee pelkästään vanhan koiran lisäravinteisiin lähes euro päivässä.
[/quote]
Bichon on rotu ja tuo 5kg säkki on muistaakseni jotain 5e. 2dl koira syö päivässä nappuloita.
Tosiaan sen takii kyselen ruokien hintoja, koska mua kiinnostaa tietää et meneekö koiran safkoihin saman verran rahaa ku mun ruokiin kk. Eikä mulla tosiaan oo mtn tietoo paljon maksaa esim. joku nappulapussi ja kauan se kestää ranskiksella.Pitäis varmaa mennä jonneki eläinkauppaa ja kysellä...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ranskanbulldoggi
Kato nyt tuolta vaikka toi terveys-osio, listaa kaikki terveysongelmat / haitat (mahdolliset tai synnynnäiset) ja laske ne. Sen jälkeen voit kattella rotua, jonka samainen lista ois vähintään puolet pienempi kuin tän. Mielellään perinnöllisiä terveysongelmia sais olla tietysti tasan nolla tai mahdollisimman lähellä. Eli tutki ja opiskele pitkään, kysy omistajilta (ei välttämättä kasvattajilta), mieti, harkitse ja ehkä löydät rodun, joka elää ilman yhtäkään perinnöllistä sairautta ja samalla oot tekemässä tästä itsekkäästä maailmasta parempaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:44"]
Tosiaan sen takii kyselen ruokien hintoja, koska mua kiinnostaa tietää et meneekö koiran safkoihin saman verran rahaa ku mun ruokiin kk. Eikä mulla tosiaan oo mtn tietoo paljon maksaa esim. joku nappulapussi ja kauan se kestää ranskiksella.Pitäis varmaa mennä jonneki eläinkauppaa ja kysellä...
[/quote]
No kun ei voida tietää meneekö sun ruokiin satanen vai kolme sataa vai viisi sataa.
Oon varannu itselleni jo kennelistä ranskiksen. Tiedän että rotu on sairas ja siksi olen vuoden ajan facebookin ranskis ryhmässä katsellut kasvattajaa joka on kiinnostunut rodun terveydestä. Siltikään ei voi olla varma onko juuri se oma koira terve vai ei. Kyseiselle vakuutus on KALLIS ja yleensä jopa turha. Jos otat ranskiksen joka ei ole rekisterissä, et voi todella tietää paljonko koirassa on ranskista ja että ovatko vanhemmat terveitä. Ranujen ongelmat on yleensä selkä -> halvaantuminen ja lopetus, allergiat -> joudut pulittaan/kokkaan koiralle erityisruokaa (jos koskaan löydät sopivaa) ja hengitys ongelmat lyhyen kuonon ja ahtaiden sierainten takia -> leikkaus.
Mieti vielä rotua jos et ole oikeasti tutkinut kasvattajia ja ole tietoinen rodun vaatimuksista
Eläinlääkärikulut ovat tosiaan se mitä opiskelijana miettisin tarkkaan. Peruskuluihin on vielä helppo varautua (rokotukset jne.) mutta äkillinen sairastuminen voi maksaa nopeasti pahimmillaan jopa tuhansia euroja, vähintään satasista yleensä puhutaan. Sekin kannattaa muistaa, että koiranpentu voi olla kotona todellinen täystuho ja voi yksin ollessaan saada aikaan isonkin laskun (aina ei riitä että laittaa kengät kaappiin, tiedän koiria jotka ovat järsineet muun muassa huonekaluja käyttökelvottomiksi).
Keskikokoisen koiran ruokiin meillä menee jokunen kymppi kuukaudessa.
:D :D :D Mä kyselen täällä paljon koiran ruokiin menee noin kk rahaa ja jengi kirjoittelee et tutustu rotuun jne jne jne. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:46"]
Oon varannu itselleni jo kennelistä ranskiksen. Tiedän että rotu on sairas ja siksi olen vuoden ajan facebookin ranskis ryhmässä katsellut kasvattajaa joka on kiinnostunut rodun terveydestä. Siltikään ei voi olla varma onko juuri se oma koira terve vai ei. Kyseiselle vakuutus on KALLIS ja yleensä jopa turha. Jos otat ranskiksen joka ei ole rekisterissä, et voi todella tietää paljonko koirassa on ranskista ja että ovatko vanhemmat terveitä. Ranujen ongelmat on yleensä selkä -> halvaantuminen ja lopetus, allergiat -> joudut pulittaan/kokkaan koiralle erityisruokaa (jos koskaan löydät sopivaa) ja hengitys ongelmat lyhyen kuonon ja ahtaiden sierainten takia -> leikkaus. Mieti vielä rotua jos et ole oikeasti tutkinut kasvattajia ja ole tietoinen rodun vaatimuksista
[/quote]
Tee sun tulevan parhaan ystäväsi kanssa diili, että sinäkin hegität vain pillin läpi kaikki ne vuodet, jotka te elätte yhdessä. Katotaan tuleeko koskaan hengästyessä tai kesäkuumalla mieli viskata pilli jäpeikköön ja vetää kunnolla henkeä.
Meillä about 350 e kk. Siinä on ruoat, vakutus, lelut jne... Dobermanni.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:50"]
:D :D :D Mä kyselen täällä paljon koiran ruokiin menee noin kk rahaa ja jengi kirjoittelee et tutustu rotuun jne jne jne. Ap
[/quote]Ehkä siksi kirjoittelevat, kun tunnut olevan aivoton palikka, jolla ei tunnu oikein olevan minkäänlaista käsitystä, mitä koiran ylläpito vaatii.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:33"]
Meillä pieni ja tähän asti terve sekarotuinen. Se syö 12 kg /80e pussia puoli vuotta. Lisäksi luihin menee ehkä muutama euro kuussa. Rokotukset, punkkiaine kesällä, sterilointi ovat tähän mennessä maksaneet ekstraa. Parin vuoden välein remmi ja valjaat. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa nypintä 50e.
[/quote]
Siis ette raski edes ostaa pientä pussia, että koira saisi tuoretta (vaikkei nappula ole koskaan tuoretta) ruokaa vaan pitää ostaa joku säästösäkki nahistumaan? Toisaalta tuo hinta kuulostaa siltä, että nappulaksi ruoka on laadukkaammasta päästä.
[/quote]
En ole ajatellut että nahistuisi kun säilytetään tiiviissä astiassa. Ehkä pitäisi ostaa pienempiä pusseja? Mistä tietää että on kuivahtanutta? Olen koittanut kaikenlaisia parempiakin ruokia, mutta kun pysyy tuossa samassa merkissä turkki ja vatsa voi hyvin.
Kun tässä ollaan rehellisiä niin luulen ap ettet ole tarpeeksi kypsä ottamaan koiraa, jos luulet että koiran ainoat kulut tulee ruuasta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:50"]:D :D :D Mä kyselen täällä paljon koiran ruokiin menee noin kk rahaa ja jengi kirjoittelee et tutustu rotuun jne jne jne. Ap
[/quote]
Joko et ole tutustunut rotuun tai olet itsekäs paska, kun haluat niin sairaan rodun jalostusta tukea
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:47"]Eläinlääkärikulut ovat tosiaan se mitä opiskelijana miettisin tarkkaan. Peruskuluihin on vielä helppo varautua (rokotukset jne.) mutta äkillinen sairastuminen voi maksaa nopeasti pahimmillaan jopa tuhansia euroja, vähintään satasista yleensä puhutaan. Sekin kannattaa muistaa, että koiranpentu voi olla kotona todellinen täystuho ja voi yksin ollessaan saada aikaan isonkin laskun (aina ei riitä että laittaa kengät kaappiin, tiedän koiria jotka ovat järsineet muun muassa huonekaluja käyttökelvottomiksi).
Keskikokoisen koiran ruokiin meillä menee jokunen kymppi kuukaudessa.
[/quote]
Toi tuhoaminen on totta. Terveisin jouduttiin pentuajan jälkeen uusimaan sohva, olohuoneen pöytä, yöpöydät ja eteisen lipasto. Rotuna tuommoinen 8kg painava pikkurotta :D
Me ollaan huolissaan siitä koirasta, siksi halutaan vielä saada sut harkitsemaan rotua! Paljon tärkeempää on tietää ensisijaisesti, millaisen koiran ottaa ja miksi, kuin paljon se maksaa!!
"Minulla mopsi. Olin tietämätön, vaikka otin asioista selvää. Ostin koirani kasvattajalta ja tutkein emää ja oli oikein virkku, eikä röhissyt, hyvät paperit. Isäkin oli suuri sieraiminen ja menestynyt mitä tutkin netistä. Minun koirani ei vain perinyt näitä omibaisuuksia, on sairas ja kadun valintaani. Toisaalta kiltimpää ja rakastavampaa koiraa saa hakea. Ja jos joku tuttu harkitseekaan mopsin ottamamista niin kiellän jyrkästi. Ylijalostettu, valitettavasti." Lainattu täältä: http://www.vauva.fi/keskustelu/4485580/ketju/miksi_olet_hankkinut_sairaan_koira_kissarodun/sivu/2
En tiedä tarkkaan mikä on tervein koirarotu, mutta mitä itse oon tutkinut, niin ehkä omien kaiveluiden perusteella whippet tms vinttikoirat on sieltä terveimmästä päästä. Jos kaipaat seuraa, niin kuitenkin suosittelisin sulle ihan jotain muuta seuraa opiskelujen ajaks kuin koiraa. Kissa on itsenäisempi ja samoin esim. kanista on monelle munkin opiskelukaverille seuraa ja iloa, melko edullinen pitää ja viihtyy kunhan on tilaa missä loikkia kaivella jne.
16