Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Et voi tietää, koska et ole äiti

Vierailija
16.06.2015 |

Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon?

En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:06"]

"Surusta ja ilosta ei tiedä mitään ennen kuin on äiti." Aivan uskomatonta puhetta mielestäni.

[/quote]

No kyllä se siinä mielessä pitää paikkansa, että ei mulla koskaan ole sydän muljahtanut kauhusta kenenkään vuoksi niin kovasti, ja niin usein, kuin oman lapsen.
Esimerkiksi silloin, kun meinaa vaikka pudota tai putoaa pirtinpenkiltä. (Lapsi 1,5v., joten omaa elämää lähinnä oleva esimerkki.)

[/quote]

Herranjumala, 23 alapeukkua, liittyiköhän ne enemmän tuohon pirtinpenkkiin kuin itse aiheeseen? Mutta ihan oikeasti, kyllä mä olen esimerkiksi miehestäni ihan hemmetin huolissani usein, ja säikähtäisin, jos hän putoaisi penkiltä. Mutta säikähdän kyllä taivaisiin, jos lapseni putoaa. (Kuten kävi siis viime viikolla.)

Vierailija
2/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monia äitiasioita en voi enkä todellakaan haluakaan tietää. En myöskään tiedä, miltä tuntuu tulla elävältä poltetuksi tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:08"]Vastuu lapsesta. Vastuu tekemisistä, päätöksistä, seurauksista.
[/quote]

No tuota ei valitettavasti monet äiditkään ymmärrä..

Vierailija
4/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ystäväni kritisoi omaa perhe-elämääni ja sanoo, että haluaa erilaista perhe-elämää sitten, kun saa lapsia. Tämä tarkoittaa käytännössä, että viettää aikaa enemmän kavereidensa kanssa, kuin "normaali" kotiäiti. En voi ymmärtää tätä näkemystä, että se lapsi ei tule ykkösenä elämässä. Silloin sanoin, että ei hän voi tietää vielä mitään perhe-elämästä, koska hänellä ei ole vielä (onneksi) lapsia.

Vierailija
5/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joita todella tiedän nyt kun olen äiti. Näitä asioita luulin tietäväni jo ennen lapsia, mutta todellisuus olikin toista. Osa asioista vain on sellaisia, että ne voi ihan oikeasti ymmärtää ja kokea vasta kun on hoidettavana ja kasvattevana lapsi josta on ympärivuorokauden aina  vastuussa.

Mutta se on ihan ymmärrettävää. En minäkään todella tiedä millaista on kiivetä Mount Everestille. Olen lukenut aiheesta paljon, olen nähnyt videoita ja kuvia ja voin kuvitella millaista se on. Silti en voi tietää miltä se fyysisesti oikeasti tuntuu, miltä maisemat näyttävät omin silmin katsottuna tai millaisia ääniä ja tuoksuja matkalle sisältyisi. 

Ihan yhtä lailla on määrättömästi muitakin erilaisia suorituksia, elämäntapoja ja elämäntilanteita, joita voin ehkä kuvitella omalle kohdalleni, mutta jotka varmasti osoittautuisivat monimuotoisimmiksi, haastavammiksi, elämyksellisemmiksi tai muuten vain ihan erilaisiksi jos niitä oikeasti itse kokisin. 

Vierailija
6/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä puolta jos ajattelee, ei-synnyttänyt ei voi tietää, miltä tuntuu raskaus, synnytys ja imetys.

Vierailija
7/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se äitiys niin ihmeellistä ole, äitejä on ollut aika paljon maailmassa ja on edelleen, ja tulee olemaan. Mitäs ihmeellistä siinä on, minun mielestä ei mitään.

Slot-koordinaattori taas ON harvinainen, hän suunnittelee lentojen laskeutumis- ja lähtöajat. Slot-koordinaattoreita on maailmanlaajuisesti alle sata.

Vierailija
8/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:17"]Lapseton ystäväni kritisoi omaa perhe-elämääni ja sanoo, että haluaa erilaista perhe-elämää sitten, kun saa lapsia. Tämä tarkoittaa käytännössä, että viettää aikaa enemmän kavereidensa kanssa, kuin "normaali" kotiäiti. En voi ymmärtää tätä näkemystä, että se lapsi ei tule ykkösenä elämässä. Silloin sanoin, että ei hän voi tietää vielä mitään perhe-elämästä, koska hänellä ei ole vielä (onneksi) lapsia.
[/quote]

Eikö hänellä ole koskaan ollut perhettä? Äitiä ja / tai isää? Sisaruksia? Jos on ollut, niin kyllä hän tietää perhe-elämästä. Ehkä hänen vanhempansa ovat eläneet erilaista perhe-elämää kuin sinä ja hän haluaa samanlaista kuin heillä. Asiattomasti sanottu sinulta.

Vierailija
9/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:01"]Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon?

En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää.
[/quote]

No jaa. Äidinrakkaus, synnytys, elämänmuutos jota ei kukaan ei-vanhempi voi tietää.
Mutta en siis nosta äitinä itseäni jalustalle, on asioita joita minä en voi tietää koska en ole lapseton. Saman arvoisia olemme kaikki, oli lapsia tai ei. Paitsi Anu saagim

Vierailija
10/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää millaista on nussia kahta isoa neekeriä yhtäaikaa, mut voin toki kuvitella. ;) ja kuvittelen paljonkin, ja usein. ;) ei ole väliä, olin sitten lapseton tai äiti. Ehkä jonain päivänä uskallan kokeilla. :)

Vierailija
11/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:04"]

Että säännöt on pidettävä ja niistä ei jousteta,varsinkin kun talossa on5 lasta... Yövalvomiset ja siitä johtuva väsymys on myös sellainen mitä vain äiti/isä tietää..ja nukkua voit sitten joskus kun kaikki nukkuvat samaan aikaan..

[/quote]

Valvoa voi muustakin syystä kuin lasten takia.

Vierailija
12/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:00"]En voi tietää millaista on nussia kahta isoa neekeriä yhtäaikaa, mut voin toki kuvitella. ;) ja kuvittelen paljonkin, ja usein. ;) ei ole väliä, olin sitten lapseton tai äiti. Ehkä jonain päivänä uskallan kokeilla. :)
[/quote]

Juuh. :D

Vierailija
13/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:04"]

Että säännöt on pidettävä ja niistä ei jousteta,varsinkin kun talossa on5 lasta... Yövalvomiset ja siitä johtuva väsymys on myös sellainen mitä vain äiti/isä tietää..ja nukkua voit sitten joskus kun kaikki nukkuvat samaan aikaan..

[/quote]

Valvoa voi muustakin syystä kuin lasten takia.
[/quote]

No jos valvoo niin silti ei ole aina PAKKO nousta, imettää/antaa ,pulloa, vaihtaa vaippaa yms,toisin kuin vanhemman on pakko. Toki riippuu miksi valvoo. Mutta tuota ei voi verrata perus yöheräilyyn

Vierailija
14/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:00"]En voi tietää millaista on nussia kahta isoa neekeriä yhtäaikaa, mut voin toki kuvitella. ;) ja kuvittelen paljonkin, ja usein. ;) ei ole väliä, olin sitten lapseton tai äiti. Ehkä jonain päivänä uskallan kokeilla. :)
[/quote]

xDDD

Vierailija
15/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:14"]Äitiys taitaa tehdä ihmisestä paremman, ainakin lapsettomaan verrattuna? Siltä vaikuttaa, kun näitä kommentteja lukee. Kyllä olen itse lapseton, toistaiseksi, omasta halusta. [/quote] Mitä höpötät? Tässä puhutaan asioista, joita lapsettomat eivät tiedä äitinä olemisesta. Ei siitä, että äidit olisivat automaattisesti parempia ihmisiä kuin lapsettomat, vain koska ovat äitejä. Se vain on fakta, että lapsettomat eivät tiedä vanhemmuudesta kuin hieman pinnalta, millaista se on.

[/quote]

Mä en näe yhtään syytä miksi lapseton edes kuvittelisi millaista vanhemmuus on.

Vierailija
16/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nyt olemme asian ytimessä.

Vierailija
17/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äiti, mutta tiedän silti, miltä tuntuu olla vastuussa jostain avuttomasta olennosta 24/7. Minulla on lemmikkejä. Tiedän myös, miltä tuntuu pelätä sydämensä pohjasta jonkin terveyden tai hyvinvoinnin puolesta. Lemmikkini on sairastunut kerran vakavasti ja minulle läheinen muistisairas isoisä on eksynyt talvella. Tiedän myös perhe-elämästä, koska olen elänyt perheessä. Tiedän, miltä tuntuu pitää kiinni olentoa, joka huutaa kipua ja/tai pelkoa. Lemmikkini eläinlääkärikäynnit ovat tällaisia. Tiedän, miltä tuntuu rakastaa niin paljon, että yksikin yö erossa on liikaa. Näin rakastan miestäni, yhä kymmenen vuoden jälkeenkin. Tiedän, miltä tuntuu heräillä öisin ja olla täysin sekaisin väsymyksestä kuukausitolkulla. Olen sairastanut vaikean masennuksen, johon liittyi unihäiriöitä. Tiedän, miltä tuntuu olla rakastettu ja kaivattu. Lähes kaikki noista äidillisistä kokemuksista ja tunteista löytyy muilta elämänalueilta. Ainoa asia, mitä en voi sanoa tietäväni on raskauden fyysiset tuntemukset.

Vierailija
18/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:05"]En ole äiti, mutta tiedän silti, miltä tuntuu olla vastuussa jostain avuttomasta olennosta 24/7. Minulla on lemmikkejä. Tiedän myös, miltä tuntuu pelätä sydämensä pohjasta jonkin terveyden tai hyvinvoinnin puolesta. Lemmikkini on sairastunut kerran vakavasti ja minulle läheinen muistisairas isoisä on eksynyt talvella. Tiedän myös perhe-elämästä, koska olen elänyt perheessä. Tiedän, miltä tuntuu pitää kiinni olentoa, joka huutaa kipua ja/tai pelkoa. Lemmikkini eläinlääkärikäynnit ovat tällaisia. Tiedän, miltä tuntuu rakastaa niin paljon, että yksikin yö erossa on liikaa. Näin rakastan miestäni, yhä kymmenen vuoden jälkeenkin. Tiedän, miltä tuntuu heräillä öisin ja olla täysin sekaisin väsymyksestä kuukausitolkulla. Olen sairastanut vaikean masennuksen, johon liittyi unihäiriöitä. Tiedän, miltä tuntuu olla rakastettu ja kaivattu. Lähes kaikki noista äidillisistä kokemuksista ja tunteista löytyy muilta elämänalueilta. Ainoa asia, mitä en voi sanoa tietäväni on raskauden fyysiset tuntemukset.
[/quote]

Ei ole siltikään sama asia. Anteeksi nyt vain.

Vierailija
19/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskivusta ei tiedä hönkäsenpöläystäkään. Eikä raskaudesta, siitä miltä vatsassa tuntuu kun pieni möyryää.

Vierailija
20/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni joka jo. sanontaa käyttää perustelee sillä vain huonoja tai outoja kasvatustapojaan tai muita valintoja. Oman äitiyteni myötä huomasin ymmärtäväni niiden tyyppien valintoja vielä vähemmän kuin ennen äitiyttä.
Tämä toki vain omassa tuttavapiirissä.
Osa näistä henkilöistä on jo mummoja ja nyt selittävät tyytyväisenä 'ymmärrät kyllä sitten kun olet mummo, tätä ei ymmärrä ennenkuin on mummo'.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan