Kilipirauhasen vajaatoiminta!! Kokemuksia!!
Mulla on nyt se todettu ja lääkitys täytyisi aloittaa. En kuitenkaan kestä ajatusta :(
Oireita on paljon (masennus, saamattomuus, palelu, hiusten hauraus, jatkuvat säryt, ajatuksen tahmeus, muistihäiriöt, lihominen)
Auttaako se lääke selvästi? Voiko siitä seurata jotain oikein negatiivista?
Ja onko mun enää ikinä mahdollista onnistua laihduttamaan, olen oikea plussapallo nyt!
Mua surettaa kauheasti ja kaipaisin jotain kannustusta :(
Kommentit (20)
Mä olin aivan taivaissa, kun sain lääkityksen. Aloitin sen heti ja viikon sisällä huomasin vaikutuksen. Toki se jossain vaiheessa loppui ja oireet alkoivat palaamaan, mutta kävin alussa 3 kuukauden välein testeissä, niin lääkitystä säädettiin samalla.
Laihduttaminenkin on helpompaa, kun ei ole kuollut koko aikaa ja on energiaa tehdä jotain muutakin kuin maata.
Suosittelen todellakin aloittamaan lääkityksen!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:37"]Mä olin aivan taivaissa, kun sain lääkityksen. Aloitin sen heti ja viikon sisällä huomasin vaikutuksen. Toki se jossain vaiheessa loppui ja oireet alkoivat palaamaan, mutta kävin alussa 3 kuukauden välein testeissä, niin lääkitystä säädettiin samalla.
Laihduttaminenkin on helpompaa, kun ei ole kuollut koko aikaa ja on energiaa tehdä jotain muutakin kuin maata.
Suosittelen todellakin aloittamaan lääkityksen!
[/quote]
Niin siis olin taivaissa, kun 5 vuoden oireilun jälkeen löytyi vajis ja sain siihen heti lääkityksen ja se jopa auttoi.
Mä en edes huomaa, että on vajaatoimintaa. Tabu aamulla kertoo sen ainoastaan. Elämä täysin normaalia, ei oireita. Laihtunut en ole, vaikka on ollut lääkitys jo 5 vuotta. Pallo mikä pallo.
Kyllä se varmaan ap siitä lähtee helpottamaan, joskus vain ehkä joudutaan tekemään lääkityksen säätelyä alussa, jos oireet ei helpota tai arvot heittelehtii. Laihtumista kukaan ei voi luvata.
Pelkään ajatusta elinikäisestä lääkityksestä.
ap
Tästä aiheesta on noin 7000000 aloitusta, käytä hakua.
En oletakaan laihtuvani vain lääkkeen voimalla, mutta onko se ylipäätään mahdollista tässä sairaudessa, vaikka miten tekisi kunnon dieetin ja oikeat valinnat? Kuuluuko läskinä olo väistämättä tähän sairauteen, kun on kerran läskiksi päässyt?
ap
Älä pelkää. Se lääkitys ei tuo sulle mitään negatiivista. Ennemminkin saat takaisin oman itsesi.
Mitä pahaa se thyroxin voi sinulle tehdä???
Itse en löytänyt apua pelkästään thyroxinista. Minulla on käytössä myös pascoe-jauhe, omega3 ja monivitamiinitabletti. Olen myös muuttanut ruokavaliotani. Kivut nivelistä ja vatsasta katosivat gluteenittoman ruokavalion myötä.
Auttaa se. Muista myös tarkistaa rautavarastot, että siellä ei ole häikkää. Samankaltaisia oireita vajaatoiminnan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:40"]
ap
[/quote]Mua se jotenkin masensi kun sain Thyroxinin lapsena olin vasta 12. Tunsin olevani itsestäni vastuussa, koska lastenlääkäri puhui mulle suoraan, että muista ottaa joka aamu. Tavallaan tuntui että huoleton lapsuus loppui.
Minuakin suretti hetken ajatus loppuikäisestä lääkityksestä. Se meni kuitenkin pian ohi ja sitä aamuista lääkettä pitää nykyään vähän kuin vitamiinina eikä enää ajattele sitä sairautena jatkuvasti.
Häntä pystyyn ja tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:40"]
ap
[/quote]Mua se jotenkin masensi kun sain Thyroxinin lapsena olin vasta 12. Tunsin olevani itsestäni vastuussa, koska lastenlääkäri puhui mulle suoraan, että muista ottaa joka aamu. Tavallaan tuntui että huoleton lapsuus loppui.
[/quote]Mutta siis minäkin siitä selvisin niin kyllä sinäkin, aikuinen ihminen :)
Ei se Thyroxin kaikilla auta, toiset (pieni osa) tarvitsevat muita kilpirauhaslääkityksiä. Jos näin on, niin tie tulee olemaan pitkä ja kivinen. Yleisesti voi sanoa, että pelkästään Thyroxinilla lääkkeen säätö kestää 6kk-1 vuoden. Ei se siis vältäämättä heti auta oireisiin.
Se ei ole varsinaisesti läskiä, vaan myksödeemaa (limaturvotus). Se lähtee soluista hitaammin kuin nesteturvotus.
Tosi helppo vaiva, ei vaikuta elämään mitenkään. Tabut naamaan aamulla ja that's it. Ja okei, et halua elinikäistä lääkitystä, mutta hei, sairauksia on paljon pahempiakin, ja moni vaihtaisi sun kanssa paikkaa. Thyroxin ei kummankaan millään lailla kuormita elimistöä ja kuluta sitä, vertaa vaikka reumalääkkeisiin. Jatkuvaa tasapainottelua itse sairauden ja lääkkeen välillä, syystä että se itse lääke on vaarallinen ja aiheuttaa ongelmia. En lähtisi vajaatoiminnasta tai thyroxinista valittamaan.
Huom! Tiedän että vajaatoiminta voi olla hyvin vaikea ja invalidisoiva sairaus pahimmillaan, kirjoitukseni ei ole kohdistettu henkilöille joilla tuo tilanne on. Tiedän ettei kaikilla ole yhtä helppoa.
Terv, vajaatoiminta potilas.
Ai niin! Minulta lähti 10kg/6kk kun sain lääkkeen. Sitähän ap kysyi myös.
Ajattelisi että olisit onnellinen kun kaikille oireillesi löytyy syy ja siihen on lääke! Lääkkestä ei ole mitään haittaa, eikä se ole edes ns lääke vaan hormoni, jota kehosi tarvitsee. Aloita lääke ihmeessä ja käy säännöllisesti verikokeissa. Itselläni kesti noin vuoden, että olo parani. Olen onnellinen, että vaivaan löytyy näinkin halpa lääke, josta ei ole sivuvaikutuksia
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 21:49"]
Ei se Thyroxin kaikilla auta, toiset (pieni osa) tarvitsevat muita kilpirauhaslääkityksiä. Jos näin on, niin tie tulee olemaan pitkä ja kivinen. Yleisesti voi sanoa, että pelkästään Thyroxinilla lääkkeen säätö kestää 6kk-1 vuoden. Ei se siis vältäämättä heti auta oireisiin.
[/quote]
Mä olen taistellut reilu 8 vuotta, eikä vieläkään lääkitystä. Noh, selvispä lisis- ja varastorautaongelmat ainakin.
Ehkä jatketaan taas syksyllä kun tästä toimeentulosta taas saan säästettyä lääkäriin. Kunnallisella voi pyyhkiä pyllyä näissä asioissa.
Todennäköisesti kaikki menee oikein hyvin ja elämänlaatusi kohenee huomattavasti. Myös laihtuminen voi onnistua, vaikkei se olisi koskaan aiemmin onnistunut. Mutta sitten voit kuulua myös siihen joukkoon, jolla ko. lääke ei toimi, toivottavasti et (itse kuulun näihin). Älä siis turhia murehdi lääkityksen jatkumisesta koko loppuelämän, se on pieni hinta siitä jos saat terveytesi ja elämäsi takaisin :)
Mä laihduin vuodessa 20kg tyroksiinin aloittamisen jälkeen. Aineenvaihdunta lähti jotenkin käyntiin, plus jaksoin pikkuhiljaa esim. miettiä mitä syön ja jopa harrastaa liikuntaa, en vaan maata kaikkia iltoja sohvalla. Mielialakin parani. Kuukautiskierto normalisoitui. Hiukset pysyy päässä. Ihan mielelläni syön tuota lääkettä loppuikäni. Ja olen todella kiitollinen, että minulla se toimii.
No mikä NYT on? Pääset aloittamaan lääkityksen ja olosi helpottuu. Mikä SIINÄ pelottaa?