Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konduktööri heitti opiskelijan junasta pakkaseen – Juha tarjosi yösijan ja osti lipun seuraavan aamun junaan

Vierailija
07.02.2022 |

Ei ihme, että ulkomaalaiset haukkuu Suomalaisia töykeiksi ja epäasiallisiksi, kun on tällaisia vatipäitä asiakaspalvelussa. Toimin pitkään turistioppaana ja sain lähes päivittäin kuulla erimaiden kansalaisilta valitusta siitä, miten tylyjä suomalaiset ovat. Moni on ollut pettynyt suomessa saamaansa kohteluun. Onneksi on tällaisia Juhia, jotka korjaavat käsitystä silloin tällöin, että eivät kaikki suomalaiset sentään ole niin törkeitä. Isot propsit Juhalle!

Kommentit (409)

Vierailija
361/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku-Helsinki-välillä on yksi aivan pöpi konnari, veikkaan että tämä oli se sama. Kerran alkoi räyhäämään vanhalle mummolle väärästä lipusta, ja muutenkin käyttäytyy aggressiivisesti. Valtaosa konduktööreistä on onneksi asiallisia ja mukavia kuitenkin.

Vierailija
362/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas juttu, josta ei käy selville, mitä oikeasti on tapahtunut. Helppo haukkua konduktööriä, kun emme saa tietää totuutta tämän luottokorttinsa kadottaneen matkustajan osalta. Mutta näitähän nykyään on media täynnä, juttuja joista tehdään tarpeettomia hehkutuksia klikkauksien takia. Ja siksi, että päästäisiin pöyristymään kommenttien muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä nyt on tehty iso haloo ihan turhaan. Heitteillejättö muka? Hän ei ole mikään avuttomassa tilassa oleva lapsi tai siarautensa tai vammansa vuoksi vaarassa. ...

Kannattaisi lukea rikoslain 21 luvun 14 §. Heitteillepanon rangaistavuus ei edellytä sitä, että asianomistaja olisi avuttomassa tilassa entuudestaan tai että avuton tila johtuisi hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan. Pykälässä mainitaan ensimmäisenä tekomuotona "joka saattaa toisen avuttomaan tilaan". Avuton tila voi johtua myös ulkoisista olosuhteista. Sattumanvarainen avun saanti ulkopuolisilta ei poista heitteillepanon rangaistavuutta. Konduktööri ei voinut pätevin perustein olettaa, että hänen illan viimeisestä junasta talvipakkaseen poistamansa henkilö saisi samalla asemalla junasta jääneeltä kanssamatkustajalta muutakin apua kuin konduktöörin jo torjuman tarjouksen lipun maksamisesta. Se, että niin tapahtui, oli myös konduktöörin onni.

Hehhee, nyt on huippu. Oikein luettu rikoslain pykälää, hienoa, hohhoijaa. Vähän nyt jotain järkeä tähän hommaan.

Vierailija
364/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan otettu ruotsissa bussiin kun en tiennyt että lippu pitää ostaa kaduilla kököttävistä automaateista, rasismia? En kuitenkaan toitotellut tätä joka paikkaan vaan mietin miten lippuni haen. Maassa maan tavalla.

Vierailija
365/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt taas yksi näkemys asiasta. Toki konnari on voinut olla typerys ja töykeä, ei sillä.

Mutta eniten ihmetyttää kuinka taas on pitänyt oikein lehteen päästä hehkuttamaan kuinka minä autoin, minä annoin yösijan, minä olen hyvä ihminen, kehukaa. Miksi ihmiset ei voi nykyään auttaa ilman että se toitotetaan koko kansalle ja odotellaan ihailua.

Miten sen nyt ottaa, kaksipiippuinen juttu. Jos auttamisen tuodaan julki motiivinaan kalastella kehuja ja huomiota, niin typerää. 

Hyväntekijöitä ei koskaan ole liikaa, joten on hyvä että Suomessa nostetaan esille tällaisia tapauksia, luo edes jotain uskoa että ihmisissä on sittenkin hyvyyttä. 

Ei monikaan ota myöhään asemalla seisoskelevaa kotiinsa ja anna rahaa.  Naisihminen pinkoo pakoon. Vaikka olisi miten hyvä ihminen.  On kuitenkin ne muut järjestelyt olemassa. 

Juhahan sai halvalla viettää yön eksoottisen Reissumiehen kanssa.

Vierailija
366/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kovasti VR syyllistää tätä junasta poistettua, vaikka Juhan mukaan oli ollut kohtelias ja rauhallinen.

Mitä jos tämä konnari olisi itse joutunut vastaavaan tilanteeseen? Viimeinen junavuoro yöllä. Pakkasta -10 astetta, sijainti jossain mikämikä-maassa, jossa puhutaan käsittämätöntä kieltä, ja rahat vähissä, lippu ostettu aiotulle matkalle, mutta kielen väärinymmärtämisestä ja uskomattoman vaikeista automaattiohjeista tai niitten puuttumisesta englanniksi johtuen lippu on ostettu vastakkaiseen suuntaan. Hinta on sama. On pimeää ja lippu ei kelpaa, kun rähjäävä konnari rääkyy mikämikämaata ja mahdollista englannin mongerrustaan. Lennät junasta ulos, yösijaa ei ole ja et voi mennä kyselemään keneltäkään lämmintä paikkaa. Ulkomaalaisena et edes uskalla. 

Näitä VR:n konnaripuolustelijoita näyttää VR:n toimesta riittävän chattipalstallekin, kun työt eivät muuten maista. 

Vierailija
367/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin suomalainenkaan saisi ilmaiseksi matkustella esim. Somaliassa?

Kommenttisi on tyhmä ja rasistinen. Ja ylipäätänsä, kuka suomalainen haluaisi matkustella alkeellisessa kehitysmaassa? Somalian bruttokansantuote on 400, Suomen 42000 ja Taiwanin 52000, joten laitappa arvot oikeaan järjestykseen. Lippu oli ostettu, mutta matka näkyi lipussa päinvastaiseen suuntaan, ulkomaalaisen erehdys.

Vierailija
368/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kovasti VR syyllistää tätä junasta poistettua, vaikka Juhan mukaan oli ollut kohtelias ja rauhallinen.

Mitä jos tämä konnari olisi itse joutunut vastaavaan tilanteeseen? Viimeinen junavuoro yöllä. Pakkasta -10 astetta, sijainti jossain mikämikä-maassa, jossa puhutaan käsittämätöntä kieltä, ja rahat vähissä, lippu ostettu aiotulle matkalle, mutta kielen väärinymmärtämisestä ja uskomattoman vaikeista automaattiohjeista tai niitten puuttumisesta englanniksi johtuen lippu on ostettu vastakkaiseen suuntaan. Hinta on sama. On pimeää ja lippu ei kelpaa, kun rähjäävä konnari rääkyy mikämikämaata ja mahdollista englannin mongerrustaan. Lennät junasta ulos, yösijaa ei ole ja et voi mennä kyselemään keneltäkään lämmintä paikkaa. Ulkomaalaisena et edes uskalla. 

Näitä VR:n konnaripuolustelijoita näyttää VR:n toimesta riittävän chattipalstallekin, kun työt eivät muuten maista. 

No on sulla fantasiat. Nyt kuule vaatteet niskaan ja ulos reippailemaan, siellä on ihan kiva ilma. Käy vaikka tekemässä vähän lumitöitä.

Vierailija
369/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Reissumies, keikalla takas. Tonneja takataskussa, rautatie alla. Jo poikana päätin; mä on Reissumies, vaikka moni saa pumminsa helpommalla. 

Vierailija
370/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen tapaus. VR:n automaatit ja sivut, vaikka eivät missään tapauksessa täydellisiä olekaan, ovat sen verran selkeät sekä suomeksi että englanniksi että varsin tumpelo täytyy olla että onnistuu ostamaan väärän suunnan lipun. Varmasti sellaista sattuu koska ihmisissä on paljon tumpeloita mutta tarinan kieltenopiskelija on oletettavasti vähintään keskivertoälykäs ja tottunut liikkumaan kotimaansa ulkopuolella.

Hieman samankaltainen melko tuore oma kokemus. Matkalla Italiassa, tarkoitus matkustaa junalla naapurikaupunkiin josta bussilla lentokentälle, lähtöpäivänä julkisten kuskit lakkoilee, onneksi saan tiedon edellisenä päivänä. Paikallisjunat täysin seis, osa kaukojunista kulkee. Ajoissa asemalle ja ystävällinen lipunmyyjä löytää sopivan kaukojunan, varoittelee että voi olla myöhässä tänään mutta kun odotat oikealla laiturilla niin varmasti tulee. Ostan halvan lipun joka sekin pari kertaa kalliimpi kuin paikallisjuna. Juna tulikin melkein ajoissa eikä laiturilla ole kuin muutama lähtijä. Tarkoitus nousta lähimpään vaunuun ja sitten siirtyä omalle paikalle kun ei mitään tietoa kauanko seisoo asemalla. No vaunusta sattuu tulemaan konduktööri tupakalle, haluaa nähdä lippuni, ja suhteellisen äkäisenä käskee jatkamaan matkaa, minun lipulla ei saa matkustaa ko. vaunussa. Seuraavan vaunun kohdalla vilkaisen taakseni, ukko kyttää joten vielä yksi vaunu ja sitten sisään kun laiturilla ole enää muita kuin minä ja konduktööri. Sekin oli merkintöjen mukaan ylemmän luokan vaunu joten siirryn eteenpäin. Reilun puolen tunnin matkan aikana kukaan ei tarkastanut lippua.

Vierailija
371/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR:n palveluhalukkuus näkyy jo nettisivuilla.

- Yritäpä saada näkyviin pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen aikataulut.

Tuosta ei pidä moittia VR:ä kun ei ole heidän liikennettään. Vaikka olenkin maalainen tiedän että PK-seudun junaliikenne ei pääasiassa ole VR:n liikennettä vaikka VR ajaa sitä . Enhän minä perunanviljelijällekään soita kun kun haluan tietää paljonko hänen kasvattamansa perunat maksaa marketissa :)

Vierailija
372/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ketjua lukenut, mutta: kesällä junalla Kotka-Lahti väli, poistuin junasta omalla asemalla. Junan eteisessä oli naiskonduktööri ja voi ju ma lau ta kun se haukkui yhtä hiukan juopunutta miestä joka oli eksynyt väärään junaan. Repi ja riuhtoi, haukkui ja kiljui tämä punapää. Mies ärähti jo että älä saa ta na revi mun vaatteita sentään. Oli todella inhottavaa mennä siitä ohi, konduktöörikään ei tur paansa pitänyt yhtään kiinni kun siinä osa poistui, osa tuli junaan. Aivan järkyttävää! Juna lähti ja ilmeisesti rähinä jatkui. Vastenmielistä, ammattitaidotonta ja tyylitöntä. Mikä hinku näillä on heitellä ihmisiä junista väärillä asemilla? Talvellahan se on heitteillejättö, rikos.

Vierailija
373/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tapaus. VR:n automaatit ja sivut, vaikka eivät missään tapauksessa täydellisiä olekaan, ovat sen verran selkeät sekä suomeksi että englanniksi että varsin tumpelo täytyy olla että onnistuu ostamaan väärän suunnan lipun. Varmasti sellaista sattuu koska ihmisissä on paljon tumpeloita mutta tarinan kieltenopiskelija on oletettavasti vähintään keskivertoälykäs ja tottunut liikkumaan kotimaansa ulkopuolella.

Hieman samankaltainen melko tuore oma kokemus. Matkalla Italiassa, tarkoitus matkustaa junalla naapurikaupunkiin josta bussilla lentokentälle, lähtöpäivänä julkisten kuskit lakkoilee, onneksi saan tiedon edellisenä päivänä. Paikallisjunat täysin seis, osa kaukojunista kulkee. Ajoissa asemalle ja ystävällinen lipunmyyjä löytää sopivan kaukojunan, varoittelee että voi olla myöhässä tänään mutta kun odotat oikealla laiturilla niin varmasti tulee. Ostan halvan lipun joka sekin pari kertaa kalliimpi kuin paikallisjuna. Juna tulikin melkein ajoissa eikä laiturilla ole kuin muutama lähtijä. Tarkoitus nousta lähimpään vaunuun ja sitten siirtyä omalle paikalle kun ei mitään tietoa kauanko seisoo asemalla. No vaunusta sattuu tulemaan konduktööri tupakalle, haluaa nähdä lippuni, ja suhteellisen äkäisenä käskee jatkamaan matkaa, minun lipulla ei saa matkustaa ko. vaunussa. Seuraavan vaunun kohdalla vilkaisen taakseni, ukko kyttää joten vielä yksi vaunu ja sitten sisään kun laiturilla ole enää muita kuin minä ja konduktööri. Sekin oli merkintöjen mukaan ylemmän luokan vaunu joten siirryn eteenpäin. Reilun puolen tunnin matkan aikana kukaan ei tarkastanut lippua.

ethän sä edes itse valinnut lippuasi..

ja kritisoit toista väärän lipun valinnasta..

Vierailija
374/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että juna kulki näin talviaikaan. Nerot osti italialaisia vetureita, siitä lähtien on ollut junien kulku epävarmaa + poliisin ja armeijan upseerin tapaan käskyttävät konnarit. Huhhuh.

375/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä opiskelijan kannalta, mutta jos ihmiset voisivat sääliin ja ymmärtämättömyyten vetoamalla matkustaa ilman oikeaa lippua, ei kenenkään tarvitsisi enää maksaa kyydeistä yhdenvertaisuuden toteutuessa. 

Olen nähnyt tilanteen, missä eläkepukuinen nainen (jolla on oikeus hengittää) tuli lapsen kanssa bussiin ja eläkekulttuurinen mies hämmästeli ääneen, että lapsellekin olisi pitänyt ostaa lippu. Saattoi olla tietämättömyyttä tai tietoista huijaamista, mutta bussikuski ei siinä turvallisuutensa ja muiden matkustajien matkan viivästymisen uhalla lähtenyt väittelemään eläkekulttuurien kanssa. 

Ymmärtääkseni VR:n junissa ei nyt lörönäaikana myydä lippuja ollenkaan, vaan ne pitäisi olla ostettuna ja kunnossa matkan alkaessa. 

Toki konduktööreissäkin (VR) on vikaa joskus ja outoja asioita voi tapahtua, kuten täyden maksun ottamista, vaikka alennustodistus on näytetty ja kerran näin, kun nuori naiskonduktööri kieltäytyi auttamasta mummoa painavan laukun kanssa. 

Vierailija
376/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ketjua lukenut, mutta: kesällä junalla Kotka-Lahti väli, poistuin junasta omalla asemalla. Junan eteisessä oli naiskonduktööri ja voi ju ma lau ta kun se haukkui yhtä hiukan juopunutta miestä joka oli eksynyt väärään junaan. Repi ja riuhtoi, haukkui ja kiljui tämä punapää. Mies ärähti jo että älä saa ta na revi mun vaatteita sentään. Oli todella inhottavaa mennä siitä ohi, konduktöörikään ei tur paansa pitänyt yhtään kiinni kun siinä osa poistui, osa tuli junaan. Aivan järkyttävää! Juna lähti ja ilmeisesti rähinä jatkui. Vastenmielistä, ammattitaidotonta ja tyylitöntä. Mikä hinku näillä on heitellä ihmisiä junista väärillä asemilla? Talvellahan se on heitteillejättö, rikos.

Se oli sen konnarin oma mies, tunnettu kaljaveikko.

Vierailija
377/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koronan ajan kaukojunien täyttöaste on ollut n. 10--25% joten olisi olettanut että vääränkin suuntaan ostettu lippu olisi kelvannut kun hieman pelisilmää olisi käyttänyt. Olettaisin myös että konduktöörien olisi pakollista osata riittävästi englantia että asia olisi keskusteltu sivistyneesti. 

Vierailija
378/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ohjesääntö ja tilasto on tärkeämpi kuin ihminen...

Vierailija
379/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli sen konnarin oma mies, tunnettu kaljaveikko.

No nyt mä ymmärrän koko episodin! Varmaan olikin oma ukko, ei kai nyt vierasta ihmistä vaatteista revitä ja haukuta samalla, ainakaan rangaistuksetta?

Vierailija
380/409 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vr on tehnyt matkalippujen ostamisesta niin vaikeaa, ettei siitä vanhukset tai ulkomaalaiset selviä. Ilman älypuhelinta tai automaattien tuntemusta ei edes kannata haaveilla lippujen hankinnasta. Automaateillakin täytyy tietää täsmälleen minkä kymmenestä vaihtoehdosta valitset. Sitten vr raivoaa, kun ihmiset eivät osaa ostaa lippuja. Loogista. 

Kotijunani on lentokenttäjuna ja olen monesti törmännyt turisteihin, joilla on ongelmia lipunostossa tai lippua ei ole. Tiedotus on epäselvää ja lentoasemalla kesti 2 vuotta ennen kuin laiturille saatiin junalippu. Missään ei ollut opasteita, että hei, tässä on se junalippumaatti, osta tästä junalippu. Missään ei myöskään opasteta siihen, että liput voisi ostaa R-kioskilta (myös käteisellä). Itse olen ohjannut ulkomaalaisia ystäviäni suoraan lentokentän Ärrälle tullessa lipunostoon.

Todella, todella huonoa meininkiä VR:ltä. Suurin osa maailman maista on käteismaita, eikä tulisi kysymykseenkään, että lipunostamisesta on tehty Mensan testi kielellä, jota et puhu.

Metron lippuautomaatit on kanssa ihania. Valkkaat vaan lipun AB, BC, ABC tai ehkä se olikin CD vaiko sittenkin BCD jos ei vaikkapa ABCD, E:stä puhumattakaan. 

Tuossa vaiheessa mun pitäisi valita WC sillä olisi jo maha mennyt kuralle stressistä.

T. Entinen junafani