Voiko parisuhde muuttaa alkoholistin
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raitistuminen voi. Parisuhde voi olla syy haluta raitistua.
Mä olen alkoholisti mutten ole saanut juomista lopetettua, terveys kestää vielä hyvin. Silti pidän huolta perheestäni ja syyllisyyden vuoksi olen jopa parempi kumppani kuin ilman juomista. Kumppani ei minua koskaan syyllistä eikä kärsi juomisestani. Alkoholismia on monenlaista, se ei ole sama asia kuin itsekkyys tai pahuus.
Toivon että jonain päivänä raitistun koska muuten kuolen ennen aikojani.
Perhe kärsii aina alkoholistin juomisesta. Toki alkoholisti itse kieltää tämän.
Ihania nää muiden elämän asiantuntijat, eiköhän mieheni ihan itse osaa kertoa mistä kärsii ja mistä ei, vai uskotko oikeasti ettö tiestä HÄNTÄ ITSEÄÄN PAREMMIN miten hän tuntee ja kokee, kyllä, puhumme juomisestani, hän on korviaan myöten rakastunut minuun ja kertoo kyllä jos jokin asia mättää, juominen ei ole vielä ainakaan ollut sellainen,
Aika monissa päihdehoitoon erikoistuneissa hoitolaitoksissa ohjelmaan kuuluu ns interventio. Päihteiden ongelmakäyttäjä istutetaan huoneeseen johonkin tuoliin ja kerrotaan, että nyt kuuntelet vain. Sitten hänen lähipiirinsä, puoliso ja muu perhe, ystävät, sukulaiset, ehkä jopa työkaverit ja naapurit, jos ovat läheisiä, kertovat vuorotellen, miltä päihteidenkäyttö on heistä tuntunut. Mitä he ovat ajatelleet vuosien mittaan, mitä kaikkea pelänneet, mistä huolehtineet, mitä ja ketä suoranaisesti vihanneet. Mitä hävenneet. Mitä toivoneet. Aina uudestaan. Kertovat unettomista öistä ja itkuisista päivistä.
Lähes aina tuolissa istuva on niin sanotusti äimän käkenä. "En mä tiennyt". "Oisitte sanoneet" "En mä tajunnut". "Tehän olitte nukkumassa aina" (katit olivat). Jne. jne.
Olen itse ollut tilanteessa, jossa suhteen alussa puoliso on jo käyttänyt alkoholia liikaa, mutta halusin antaa suhteelle mahdollisuuden ja tilanne on kehittynyt hyvään suuntaan. Ne asiat, jotka ovat itselleni tärkeitä ja jotka tuovat luottamusta ja uskoa parempaan.
1. Alkoholin käyttäjä tiedostaa itse ongelman
2. Hän haluaa juoda vähemmän tai lopettaa, ja lupaa tarvittaessa hankkia ammattiapua, jos omat toimet ei riitä
3. Hänellä on muita terveyttä edistäviä harrastuksia, esim. liikunta
4. Konkreettisia muutoksia oikeasti tapahtuu ja lupauksissa pysytään.
5. Keskusteluyhteys on hyvä ja alkoholinkäytöstä pystytään puhumaan normaalisti, syyttelemättä ja suuttumatta.
6. Hän kunnioittaa rajojasi, jos esim. et halua tehdä jotain asiaa (tai mitään) hänen kanssa silloin kun hän on juonut niin siitä myös pidetään kiinni ja hän ei juo tippaakaan jos niin on sovittu.
Yksi vinkki. Älä uhkaile, suutu, mökötä tai kiristä. Ole rehellinen siitä mitä mieltä olet juomisesta mutta ole myös lempeä ja anna toiselle tilaa osoittaa että hän on luottamuksen arvoinen ja että asiat voivat muuttua. Koska ne voivat. Mutta loputtomiin ei kannata jäädä odottamaan tietenkään.
Aloittajan kysymykseen ei liene yksiselitteistä vastausta. Alkoholismista ei sinänsä parannuta koskaan, mutta sen kanssa voi oppia elämään raittiina. Parisuhde voi toimia kannustimena raitistumisprosessin aloittamisessa, mutta yksistään toisen ihmisen takia juomatta oleminen ei toimi. Halun pitää lähteä aina omasta itsestä. Toinen voi toki olla eräänlainen herättäjä ja silmien avaaja.
Korkeintaan alkkis esittää alkuun raittiimpaa kuin on, mutta kyllä ne vanhat tavat sieltä pintautuu kun homma käy tylsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut tilanteessa, jossa suhteen alussa puoliso on jo käyttänyt alkoholia liikaa, mutta halusin antaa suhteelle mahdollisuuden ja tilanne on kehittynyt hyvään suuntaan. Ne asiat, jotka ovat itselleni tärkeitä ja jotka tuovat luottamusta ja uskoa parempaan.
1. Alkoholin käyttäjä tiedostaa itse ongelman
2. Hän haluaa juoda vähemmän tai lopettaa, ja lupaa tarvittaessa hankkia ammattiapua, jos omat toimet ei riitä
3. Hänellä on muita terveyttä edistäviä harrastuksia, esim. liikunta
4. Konkreettisia muutoksia oikeasti tapahtuu ja lupauksissa pysytään.
5. Keskusteluyhteys on hyvä ja alkoholinkäytöstä pystytään puhumaan normaalisti, syyttelemättä ja suuttumatta.
6. Hän kunnioittaa rajojasi, jos esim. et halua tehdä jotain asiaa (tai mitään) hänen kanssa silloin kun hän on juonut niin siitä myös pidetään kiinni ja hän ei juo tippaakaan jos niin on sovittu.Yksi vinkki. Älä uhkaile, suutu, mökötä tai kiristä. Ole rehellinen siitä mitä mieltä olet juomisesta mutta ole myös lempeä ja anna toiselle tilaa osoittaa että hän on luottamuksen arvoinen ja että asiat voivat muuttua. Koska ne voivat. Mutta loputtomiin ei kannata jäädä odottamaan tietenkään.
Miten paljon käytti sitten ja millainen tausta oli ollut siinä liiassa juomisessa?
Jatkaa juomista entiseen malliin. Kaveri alkoi seurustella alkoholistin kanssa ja nyt valittaa, kun juo niin paljon.
Todennäköisesti alkaa juoda vielä enemmän, jos toinen valittaa juomisesta.
Ehkä voi loppua viinan juonti jos taustalla MT-häiriöt jotka hoidetaan kunnolla .
Mutta harvemmin nuinkaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Raitistuminen voi. Parisuhde voi olla syy haluta raitistua.
Mä olen alkoholisti mutten ole saanut juomista lopetettua, terveys kestää vielä hyvin. Silti pidän huolta perheestäni ja syyllisyyden vuoksi olen jopa parempi kumppani kuin ilman juomista. Kumppani ei minua koskaan syyllistä eikä kärsi juomisestani. Alkoholismia on monenlaista, se ei ole sama asia kuin itsekkyys tai pahuus.
Toivon että jonain päivänä raitistun koska muuten kuolen ennen aikojani.
Toivot.
Älä toivo.
Päätä. Silleen kevyesti ilman pakkoa.
Alat valita terveyttäsi tukevia asoita.
Itse tajusin raikkaiden aamujen merkityksen itselleni.
Siinä se ydin oli. Simppeli.
Aina löytyy naisia, jotka kuvittelevat, että voivat "parantaa" alkoholistin rakkaudellaan, mutta rakkaudella ei kuitenkaan ole niin suurta voimaa, että se voittaisi viinanhimon.
Jos kuitenkin haluaa juovan miehen kanssa olla, niin suosittelisin, että sellaiseen suhteeseen ei lapsia hankittasi.
Alkoholismi on koko perheen sairaus, se sairastuttaa sekä puolison, että lapset. Usein puoliso alkoholisoituu hiljalleen myös. Lapset vaistoavat perheen ilmapiirin, salailun, valehtelun, puhumattomuuden ja häpeän. Alkoholistin perheessä ei tunteista puhuta saati niistä miljoonista pettymyksistä joita lapsille tulee kun juovan vanhemman puheisiin tai lupauksiin ei voi luottaa. Alkoholistin lapset elävät koko ajan veitsenterällä - ikinä ei voi tietää mitä kohta tapahtuu...jos nyt on hyvin, niin kohta ei ole.
Ilman terapiaa nämä kokemukset heijastuvat tuleviin parisuhteisiin ja vanhemmuuteen, alkoholistin lapsi kantaa lapsuuttaan mukanaan aina.
Kyllä minut ainakin muutti. Nyt juon lähes päivittäin. Ennen parisuhdetta puolet vähemmän.
Jos kumppani on henkisesti todella korkealla tasolla ja käsitellyt omat vaikeat kohtansa, hän saattaa toimia hyvänä esimerkkinä ja viitekehyksenä kasvulle. Mutta käytännössä suhteet juoppojen kanssa on pääasiassa alaspäin suuntautuvia syöksykierteitä, joissa se ei-juova osapuoli sairastuu usein itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain mieheni ohjattua hoitoon ja nyt hän on ollut 8 vuotta juomatta.
Mihin hoitoon? Olen itse hirveä juoppo, mutta lääkäri vain lässyttää. Ei mitään hoitoa.
Jokainen ilmeisesti valitsee itse oman ristinsä kannettavakseen. Joskus hinta voi olla korkea, mutta siinä vaiheessa kun se lankeaa maksettavaksi, on kaikki peruuttamatonta.
Mum mies on ainakin vähentäny.
Aluks mua ärsytti ja vituuti.
Sit tajusin, että mun on hyväksyttävä hänet sellisena kun on.
Teen itse kaikkea kivaa jos hän päättäny viinipullon tyhjentää.
En uhksile tms mut esitän kysymyksiä, että ootko miettiny millaista elömäsi olisi jos vähentäisit
Voi luoja. 25 vuoden avioliiton aikana 6 kk juomatta. Ja joi todella paljon, jos joi jopa 2 pulloa päivässä väkeviä. Ei ihme, ettei ole enää elossa. Mitenhän lapset ovat tuosta selvinneet?
Kamala esimerkki siis, mutta ehkä saa tuokin AP:n tajuamaan, että suhteeseen ei kannata alkoholistin kanssa ruveta. Ei edes sen "elämän rakkauden" kanssa, sillä rakkaus on yksipuolista. Sen toisen elämän rakkaus on viinapullo.