Voiko parisuhde muuttaa alkoholistin
Kommentit (103)
Ei voi, mutta sinä voit menettää mielenterveytesi, rahasi, luottotietosi ja henkesikin. Ne on asioita jotka muuttuu todennäköisemmin kuin alkoholisti.
Kun sanoin että haluan erota ex lopetti juomisen. Hän oli varmaan vuoden juomatta, mutta nyt lasten puheista on alkanut kuulua ”isillä haisee kalja” jne kommentteja, että luultavasti alkaa taas valua siihen vanhaan malliin. Hänellä on uusi suhde, en tiedä mitä on kertonut hänelle ja ei se minulle kuulukaan.
Lasten vuoksi olisin toivonut että hän ei palaisi enää vanhaan takaisin. Tai että ainakin omat viikkonsa olisi selvänä. Tuurijuoppo muutenkin oli, että saattaisikin selvitä omat viikot selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raitistuminen voi. Parisuhde voi olla syy haluta raitistua.
Mä olen alkoholisti mutten ole saanut juomista lopetettua, terveys kestää vielä hyvin. Silti pidän huolta perheestäni ja syyllisyyden vuoksi olen jopa parempi kumppani kuin ilman juomista. Kumppani ei minua koskaan syyllistä eikä kärsi juomisestani. Alkoholismia on monenlaista, se ei ole sama asia kuin itsekkyys tai pahuus.
Toivon että jonain päivänä raitistun koska muuten kuolen ennen aikojani.
Perhe kärsii aina alkoholistin juomisesta. Toki alkoholisti itse kieltää tämän.
Kuka alkoholisti? Joku sinun tuntemasi? En minä ainakaan kiellä. Vaikka puolisoni ei tiedä, paljonko juon, niin itse tiedän että juominen kaventaa molempien elämää. Ellen iltaisin tissuttelisi, minulla olisi luultavasti energiaa tehdä enemmän asioita yhdessä.
Onko perheessä lapsia, on myös olennainen kysymys. Aikuisen valinnan vapaudesta voi toki filosofoida, mutta lapsi ei todellakaan voi olosuhteitaan valita. Ja lapset kärsivät aina. Ihan aina.
Ei parisuhde, mutta Roope Salminen. Hän on kohta suositumpi kuin Jeesus.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/ce4acda1-1b31-4179-874b-df062a…
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alkoholisti mutten ole saanut juomista lopetettua, terveys kestää vielä hyvin. Silti pidän huolta perheestäni ja syyllisyyden vuoksi olen jopa parempi kumppani kuin ilman juomista. Kumppani ei minua koskaan syyllistä eikä kärsi juomisestani. Alkoholismia on monenlaista, se ei ole sama asia kuin itsekkyys tai pahuus.
Voi hitsiläinen. Jos raitistuisit ja katsoisit taaksepäin aikaa jolloin vielä joit, ihmettelisit sitä itsekusetuksen määrää. Jollainhan ihmisen on pakko perustella itselleen miksi on oikeus juoda koska psyyke ei yksinkertaisesti kestä totuutta omista touhuista. Ajattelitko muuten juoda siis sinne asti kun terveys ei enää kestä..? Naisillahan kroppa vaurioituu todella paljon nopeammin kuin miehillä. Usein puhkeaa niitä sairauksia joille on geneettisesti altis, ei se ole läheskään aina mikään haimatulehdus tai maksakirroosi joka alkoholismista seuraa.
Apua on yleensä haettu monta kertaa avohoidosta ennen kuin on valmis tekemään mitä tahansa ja hakeutumaan laitoskuntoutukseen, sen se raitistuminen suurimmalla osalla vaatii. "Mutkun liian pelottavaa, enkä mä voi enkä pysty edes kuukaudeksi menemään mihinkään, sehän tarkoittasi sitä että olen ihan rapajuoppo ja mitä ihmisetkin ajattelee, työt, lapset, eiiii se vaan onnistu millään." Joutuis oikeasti kohtaamaan sen ongelmansa ja siihen suurin osa ei valitettavasti ole valmis koskaan. Toivon että sinä olet ja toivon sulle kaikkea hyvää vaikka tosta aiemmasta saattoi saada sen kuvan että vaan ankarasti tuomitsen. Ei, persiille koitan potkia vaan.
Ei muuta. Ainoastaan oma halu olla juomatta muuttaa alkoholistin. Osalla tämän hetättää uskoon tullut tai hengenvaarallinen sairaus. Pahimmilla juopoilla ei tehoa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsiläinen. Jos raitistuisit ja katsoisit taaksepäin aikaa jolloin vielä joit, ihmettelisit sitä itsekusetuksen määrää. Jollainhan ihmisen on pakko perustella itselleen miksi on oikeus juoda koska psyyke ei yksinkertaisesti kestä totuutta omista touhuista. Ajattelitko muuten juoda siis sinne asti kun terveys ei enää kestä..? Naisillahan kroppa vaurioituu todella paljon nopeammin kuin miehillä. Usein puhkeaa niitä sairauksia joille on geneettisesti altis, ei se ole läheskään aina mikään haimatulehdus tai maksakirroosi joka alkoholismista seuraa.
Apua on yleensä haettu monta kertaa avohoidosta ennen kuin on valmis tekemään mitä tahansa ja hakeutumaan laitoskuntoutukseen, sen se raitistuminen suurimmalla osalla vaatii. "Mutkun liian pelottavaa, enkä mä voi enkä pysty edes kuukaudeksi menemään mihinkään, sehän tarkoittasi sitä että olen ihan rapajuoppo ja mitä ihmisetkin ajattelee, työt, lapset, eiiii se vaan onnistu millään." Joutuis oikeasti kohtaamaan sen ongelmansa ja siihen suurin osa ei valitettavasti ole valmis koskaan. Toivon että sinä olet ja toivon sulle kaikkea hyvää vaikka tosta aiemmasta saattoi saada sen kuvan että vaan ankarasti tuomitsen. Ei, persiille koitan potkia vaan.
Tämä!! Hyvin sanottu. Alkoholisti=itsekusetuksen ja selittelyn maailmanmestari. Se on osa sitä sairautta.
Kyllä! Parisuhde muuttaa alkoholistia!
Siitä hauskasta seuramiehestä tulee väärinymmärretty mielensäpahoittaja.
Kokeile, jollet kokeneempia usko.
Puoliso ei ole korjausprojekti. Sitä on kokeiltu niin monta kertaa ja niin monta kertaa siinä epäonnistuttu että pitäisi asian olla jo tiedossa. Muutokset ihmisissä tulevat sisältäpäin, ei ulkoisten neuvojen tai käskyjen vuoksi.
Jos huomaat että toisessa on joku hyvin perustavaa laatua oleva ongelma kuten väkivaltaosuus, peliriippuvuus, alkoholiriippuvuus tai muu pähdeongelma niin ensin pitää saada hänen tuo ongelmansa kuriin ja vasta sitten sitten mietitään olisiko toisesta puolisoksi.
Eli ensin korjataan ja vasta sitten mennään yksiin. Ei toisinpäin. Alkoholismiin sairastunutta ei voi rakastaa terveeksi.
Tuurijuoppo.. raittiit jaksot koukuttaa ja sitten se ralli taas alkaa.
ap
Jokusen harvan voi, yleensä todellakaan ei.
Voihan se muuttaa. Myös ero voi muuttaa, tai telkkariohjelma tai jalan murtuminen tai koiran kuolema tai syntymä tai äidin muutto samalle paikkakunnalle.
Samat asiat voi muuttaa myös ei-alkoholistin alkoholistiksi. Tai olla vaikuttamatta suuntaan tai toiseen.
Juu 7 vuotta yritin oman exän kanssa. Ei onnistunut. Serkkutyttö yritti oman ex-miehensä kanssa ja 4 vuotta se sen ryyppäämistä katso. Serkun exän uuskin muija lähti lätkimään kun tämä ukko joi.
Yritä sä sitten 10 vuotta ja katotaan onnistutko
Kyllä päihdeongelmainen voi rakastaa aineen lisäksi myös kumppaniaan, mutta ennemmin tai myöhemmin rakkaus päihteeseen voittaa. Tiedän tämän kokemuksesta. Et voi laittaa ehdoksi sinä tai viina. Tai voit, mutta häviät sen. Aina. Päihderiippuvuus on sairaus. Harvemmin siitä parannutaan.
Ei. Vain alkoholisti voi muuttaa itseänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Parisuhde muuttaa alkoholistia!
Siitä hauskasta seuramiehestä tulee väärinymmärretty mielensäpahoittaja.
Kokeile, jollet kokeneempia usko.
Juuri tämä ilmiö. Alkoholismin saaminen kuriin tuottaa usein ihmisessä suuria muutoksia kun tämä joutuu järjestelemään asiansa kuntoon uudella tavalla. Moni avioliitto on päättynyt siihen että mies on raitistunut. Mieluummin ensin raitistutaan ja sitten katsotaan sovitaanko vielä yhteen. Jos raitistuminen ei onnistu niin silloin yhteen rupeaminen on todella huono ajatus.
Jos menet yhteen alkkikseksi tietämäsi kanssa, niin pane ainakin piuhat kiinni niin ettei synny jälkeläisiä sitä surkeutta kohtaamaan.
t. alkoholistin tytär, jonka äiti hankki vielä toisenkin alkkiksen parikseen kun yksin ei voinut mitenkään olla eikä raitista löytänyt
Muuttuuko alkoholistin persoonallisuus, jos hän raitistuu? Eli voiko sanoa, että et tunne ihmistä todella, jos tunnet juovan alkoholistin?
ap
Perhe kärsii aina alkoholistin juomisesta. Toki alkoholisti itse kieltää tämän.