Muilla todella voimakasta masennusta PMS-oireina?Ärsyttävää:(
Eilen oli taas niin syöksykierrepäivä,iltaa kohti vaan itketti ja ihan pakokauhun omaisia ajatuksia elämästä,kuolemasta,kaikesta.Kuoleman kaipuu,ikävä,yksinäisyys.. Ja nyt alkaa taas helpottamaan kun kuukautiset alkoi ja olo on enemmän oma itseni.
Kellään muulla voimakasta masennusta ja itsetuhoisuus aatoksia PMS-oireina?Olen jo useamman vuoden pitänyt kirjaa näistä oireista ja lopulta niitä ei voi selittää minään muuna kuin kuukautiskiertoon liittyvänä.Olen siis luomu,ehkäsynä kortsu.Monesti on tullut tehtyä todella tyhmiä virheitä näiden oireiden kourissa kun pakokauhu estää ajattelemasta kunnolla.Tuli ero poikaystävän kanssa taannoin, koska muutuin hirviöksi useamman päivän ajaksi tämän takia ja en tuolloin vielä tunnistanut vaivaa näin selkeästi.Eihän Se semmoista jaksanut,miettikää nyt jos koko ajan sekoilee.
Nykyisin koitan b6-vitamiini lisällä hoitaa oireita mutta vaikea sanoa auttaako vai ei.Yleensä syvin kuilu on juuri päivää ennen menkkoja,joskus olen aivan raunio jo viikkoa ennen.
Tämä vaikuttaa todella paljon elämääni,mutta ei tähän ilmeisesti ole ratkaisua.Mulle ei käy oikein mikään hormoniehkäsy(tulppavaara) enkä mielellään niitä otakkaan.
Pakko oli avautua kun niin vituttaa välillä.Miksi Se elämän ilo katoaa aivan kokonaan.Aina saa pelätä että taas tekee jotain tyhmää,rahaa palaa,ihmisuhteet katkeaa yms...oon harkinnut että kävisin vaikka yksityisellä poistattaa kaikki värkit että Sais tasasemman elämän mutta eipä taida siitäkään helppoa tulla.
Kommentit (46)
Kalaöljy kapselit auttoi mulla mutta niitä piti syödä monta viikkoa ennenkuin tehosi
Juu. Hormonit ei käy, kokeilussa oli joku mielialalääke kuurinomaisesti, mutta se ei sopinut. Nyt on ihan tavis masennuslääle, kun muutenkin on masennusta. Pitää myös pms-masennuksen kurissa. Joku lääkäri voisi sulle jonkun viikon ajan syötävän kuurin määrätä, helpottaisi elämää, mut varmaan pitäisi lamaantua toimintakyky lähes kokonaan. Mites joku estrogeenivoide?
Itselläni oli voimakasta ahdistusta ja masennusta PMS-oireina. Oireet olivat sen verran pahoja, että sain kuurina käytettävän masennuslääkkeen lääkäriltä. Ensimmäinen lääke ei ollut sopiva, mutta toinen auttoi huomattavasti. Aloitin lääkkeen 10-7 päivää ennen kuukautisten alkua kun PMS-oireet alkoivat. Normaalisti masennuslääkkeiden vaikutus alkaa vasta parin viikon kuluttua, mutta PMS:n aiheuttamiin masennusoireisiin ne tehoavat todella nopeasti. Puolen vuoden päästä oireet helpottivat niin paljon, että lääkitystä ei enää tarvittu.
Jos oireet ovat hankalat ja vaikuttavat elämänlaatuun, niin kannattaa mainita niistä lääkärille ja pyytää masennuslääkettä kokeiluun. Sitä ei tarvitse syödä jatkuvasti, joten lääkkeestä tulevat mahdolliset haitat pysyvät myös kohtuullisina.
Mitä lääkkeitä käytit? Itse olen miettinyt fluoksetiinia sisältävää lääkettä jota joskus teininä söin ja muistan että paransi kovasti elämänlaatua... Fluoksetiinihan on lääke myös pahaa PMS:sään, taisi olla nimeltään Seromex jota mulla joskus oli silloiseen vaikeaan masennukseen määrättynä. Nykyään ei varsinaista masennusta ole, mutta muuten luomuna elämä vuoristorataa. Mutta pienempi paha se on kuin pillereiden aiheuttamat sivuvaikutukset.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 04:56"]
Mitä lääkkeitä käytit? Itse olen miettinyt fluoksetiinia sisältävää lääkettä jota joskus teininä söin ja muistan että paransi kovasti elämänlaatua... Fluoksetiinihan on lääke myös pahaa PMS:sään, taisi olla nimeltään Seromex jota mulla joskus oli silloiseen vaikeaan masennukseen määrättynä. Nykyään ei varsinaista masennusta ole, mutta muuten luomuna elämä vuoristorataa. Mutta pienempi paha se on kuin pillereiden aiheuttamat sivuvaikutukset.
[/quote]
Lääkkeenä oli essitalopraami, se sopi itselleni. Kokeilin jotain toista lääkettä ensin, mutta siinä sivuvaikutukset olivat turhan kovat.
-26
Kirjoittaako yleislääkäri vai onko mentävä gynelle,jos ei tarvitse muuta hoitoa?
Miten (usein serotoniinitasoihin) vaikuttava masennuslääke auttaa PMS, jossa on kyse hormonitasapainon liiallisesti vaihtelusta? Tokikaan PMS perimmäistä syytä ei vielä edes tiedetä tarkalleen, mutta ihmettelen silti.
Oikeastihan jos oireet ovat todella vakavavia kyse ei ole edes PMS, vaan PMDD.
Kuulostaa todella tutulta.
Paitsi onneksi itselläni nuo oireet kestävät pahimmillaan vain 1-2pv ennen kuukautisia.
Oli ihanaa eilen katsoa itseä peilistä ja lähteä salille, kun kuukautiset on juuri loppuneet, mieli avoinna ja peilikuva miellyttää kohtalaisesti.
Toista se oli viikko taaksepäin. Oksetti katsoa itseä peilistä.Läski. Tissit roikkuu. Naama roikkuu. Huudan lapsille ja mökötän miehelle, turhasta.
Itselläni ne inhot kulminoituu omaan ulkonäköön,johtuen varmaankin vajaa vuosi sitten alkaneesta elämäntaparemontistani. Todella ahdistavaa kuitenkin.
Joka elämänvaiheessa eri PMS-inho. Liittyen milloin mihinkin. Nyt onneksi myös itse tunnistan sen niin muistutan minäkin itseäni, että kohta menee ohi ja hormoonit rauhoittuu hetkeksi.
Voimia naiset! Kumpa miehet joskus oppisi ymmärtämään.
n27
Kyllä. 3 päivää ennen menkkoja ovat kamalimmat, tuntuu olen maailman huonoin ja epäonnistunein ihminen ja kaikki vihaavat ja halveksivat minua. Olen näkevinäni sen ihmisten katseissa ja kuulevinani sen heidän sanoissaan. Tulevaisuudenusko tuntu murenevan ja kyseenalaistan kaikki ratkaisuni ja yrittämiseni elämässä... mutta pääasia, että nyt tiedostan mistä tuo johtuu. Nuorempana en tajunnut ja esimerkiksi parisuhde oli aina koetuksella noina päivinä.
N. 10 vuotta sitten kun minulle laitettiin Mirena, niin eka vuosi oli tuollaista ihan jatkuvasti. Olin suorastaan vainoharhainen ajatusmaailmassani ja lisäksi koin outoa vieraantumista omasta elämästäni ja itsestäni. Mutta sen jälkeen kun tasottui, mulla ei ollut enää henkistä PMS-kuilua. Sitten kun hormonikierukka poistettiin niin oireet palasivat kuukausittain.
Minulle laitettiin viikko sitten Mirena, saattaisi auttaa pms-oireisiin. Nyt ainakin ahdistaa kovin, kun menkkojen pitäisi alkaa viikon sisällä. Ehkä pidemmällä tähtäimellä.
Mulla on alkanut vuoden aikana mennä aivan överiksi sekä karsee masennus (kaikki tuntuu pahalta, itkettää hirveästi, ihan tosi synkkiä ajatuksia ja aikeita) että ihan hirvee ahmiminen. Siis pakko vaan saada jotain aivan kauheeta läskiruokaa ja tuntuu ettei oo mitään kontrollia. Muulloin kyllä toimii ja järki pelaa, mutta ihmeen sumussa menee pari päivää. :(
Tiedän tunteen. Menkat nyt myöhässä neljä päivää, tissit ovat jo kuppikoon turvonneet ja kipeät. Päätä on säkrkenyt lauantaista asti. Tavarat tippuilee kädestä ja ahdistaa ja masentaa. Tosi kiva olla nainen.
Helokkiöljy kapselit!!! Niitä ilman en vois enään olla. Edelleen vielä mieli maassa ennen menkkoja mutta itsemurha-ajatukset ja pahimmat raivarit on jäänyt pois! Suosittelen, toimii!
No mä ainakin olen kokeillut laadukkaita omega3 valmisteita, magnesiumia, B6 vitamiinia ja D-vitamiinin lisäystä. Liikunnan lisäämistä. Ei mitään apua.
Syön 5mg annostuksella Cipralexia. Mielummin näin kuin olisin tekemässä itsaria joka kuukausi. Söin isommalla annostuksella samaa lääkettä aiemmin ihan masennukseen, mutta kun olin reilun vuoden ilman niin joka kuukausi nuo pms:n aiheuttamat oireet oli aivan helvetilliset. Aloitin sitten lääkkeen uudelleen tuolla pienellä annoksella ja se on auttanut.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:02"]
Syön 5mg annostuksella Cipralexia. Mielummin näin kuin olisin tekemässä itsaria joka kuukausi. Söin isommalla annostuksella samaa lääkettä aiemmin ihan masennukseen, mutta kun olin reilun vuoden ilman niin joka kuukausi nuo pms:n aiheuttamat oireet oli aivan helvetilliset. Aloitin sitten lääkkeen uudelleen tuolla pienellä annoksella ja se on auttanut.
[/quote]
Mulle taas sivuvaikutukset liian pahoja. :(
Miksei PMS:ään määrätä rauhoittavia? Vaikutus heti, eikä parin päivän syömisestä haittojakaan. Ne ainakin tasais noi olot nopeesti. Outoa määrätä masennuslääkkeitä, jos ei muuten oo masentunut. Rauhoittavia käytetään myös mm. esiintymisjännitykseen, lentopelkoon ym. lyhytaikaisesti kerrallaan. Miksei sitten tohon? Johtuisiko siitä et naisten vaiva, ei oteta tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:16"]
Miksei PMS:ään määrätä rauhoittavia? Vaikutus heti, eikä parin päivän syömisestä haittojakaan. Ne ainakin tasais noi olot nopeesti. Outoa määrätä masennuslääkkeitä, jos ei muuten oo masentunut. Rauhoittavia käytetään myös mm. esiintymisjännitykseen, lentopelkoon ym. lyhytaikaisesti kerrallaan. Miksei sitten tohon? Johtuisiko siitä et naisten vaiva, ei oteta tosissaan.
[/quote]
Oman kokemuksen mukaan niitä ei haluta kauheasti määrätä. Itse en saanut edes esiintymispelkoon (olen joutunut sitä sitten lääkitsemään alkoholilla, kun pelkät propalit eivät tietysti henkisiin jännitystiloihin auta...) rauhoittavia, unilääkkeitä taas olisi määrätty siltä istumalta uniongelmiin jos olisin kärsinyt unettomuudesta. Että aika paljon riippuu toki lääkärin ammattitaidon tasosta.
Mulla autto minipillerit, syön putkeen. Kylhän nämä vähän tekee zombin, mutta mielummin se kun pms. Olen tehnyt kans kaikkea älytöntä ennenkun tajusin syy-yhteyden pmsn ja radikaalien päätösten välillä. Kai tää vaihdevuosiin loppuu? Vai?
PMS:n**