Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti näitä markkinoidaan tyyliin kaksi makkaria, keittiö ja olohuone. Ei, silloin on vain kaksi makkaria ja joko keittiö tai olohuone. Vaikka se tila olisi kuinka iso tahansa, jos siinä ei ole väliseinää se on pelkkä keittiö, tai olkkari jossa keittotila.
Joo, ei se ole 2h+k vaan 1h+k (tk=tupakeittiö). Eihän siinä ole kahta huonetta + keittiötä, vaan kaksi huonetta joista toisessa on keittiövarustus.
Joissakin kohteissa sentään kerrotaan reilusti, että keittiöpätkä ei ole keittiö (k), vaan keittotila (kt). Vahinko vain, että keittotila vie tilaa toisesta huoneesta. Nykyajan hellahuone!
Käytännössähän niistä tupakeittiöasunnoista puuttuu siis olohuone, ja sohva ja telkkari on keittiössä.
Ja tähän ei nyt kuulu mitkään isojen lukaalien open concept -ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa aunnoissa varmasti kiva, että on oma keittiö. Mutta pieniessä ei kannata olla kahta pöytää (keittiön pöytä + ruokapöytä olohuoneessa) ruokailua varten, vie tilaa.
Miksi ihmeessä pitäisi olla kaksi erillistä ruokapöytää? Meille on kyllä riittänyt se keittiössä oleva, eikä äkkiä tule mieleen ketään, joilla olisi kahta.
Avokeittiöitä aina haukutaan siitä, että vieraat näkevät kaikki keittön soutkut. Jos on pelkästään pöytä keittiössä, niin sitten vieraat todellakin näkevät sotkut.
Mä ainakin haukun sen takia, että itse näen ne keittiön sotkut suoraan sohvalla istuessani.
Joku satunnainen vieraiden käynti nyt menee, ihan erillisessä, vähän sotkuisessa keittiössäkin.Auttaisko jos siivoaisi?
No ehkä vähän... Mutta kun on sohvaltaan tuijottanut tiskipöytää ja roskiskaappia muutaman vuoden, se haittaa ihan ilman erityisiä sotkujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa aunnoissa varmasti kiva, että on oma keittiö. Mutta pieniessä ei kannata olla kahta pöytää (keittiön pöytä + ruokapöytä olohuoneessa) ruokailua varten, vie tilaa.
Miksi ihmeessä pitäisi olla kaksi erillistä ruokapöytää? Meille on kyllä riittänyt se keittiössä oleva, eikä äkkiä tule mieleen ketään, joilla olisi kahta.
Avokeittiöitä aina haukutaan siitä, että vieraat näkevät kaikki keittön soutkut. Jos on pelkästään pöytä keittiössä, niin sitten vieraat todellakin näkevät sotkut.
Mä ainakin haukun sen takia, että itse näen ne keittiön sotkut suoraan sohvalla istuessani.
Joku satunnainen vieraiden käynti nyt menee, ihan erillisessä, vähän sotkuisessa keittiössäkin.Auttaisko jos siivoaisi?
No ehkä vähän... Mutta kun on sohvaltaan tuijottanut tiskipöytää ja roskiskaappia muutaman vuoden, se haittaa ihan ilman erityisiä sotkujakin.
Mitä ihmeen järkeä tuossakin on?
Laitoin Googleen "tupakeittiö" ja "avokeittiö" ja molemmilla hakusanoilla tulee kauniita, ISOJA asuntoja ja tiloja. Millä hakusanalla saa nämä uudisrotanloukut?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin Googleen "tupakeittiö" ja "avokeittiö" ja molemmilla hakusanoilla tulee kauniita, ISOJA asuntoja ja tiloja. Millä hakusanalla saa nämä uudisrotanloukut?
Etsit n 45 m2 kaksioita, jotka rakennettu 2000-luvulla. 10 m2 menee eteiseen ja kylppäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan saa sen yhden huoneen pois ja vapautuvat neliöt niihin muihin huoneisiin. Vaihtoehtoisesti kämpän saa pienempään tilaan, eli ne 45 neliöiset kaksiot...
Meillä on 62,5 m2 kaksio. Kunnollisen kokoinen keittiö, kunnollisen kokoinen olohuone ja kunnollisen kokoinen makuuhuone. Kaikissa huoneissa ovet. Nykyään tämä olisi kolmio tai neliö kopeilla.
Asuntojen käytettävyys on unohtunut voiton maksimoimiseksi.Uusissa on myös ne todella isot vessa/suihku/sauna tilat. Kun katsoo pohjia, on passhkahuussin koko isompi kuin olohuoneen osion. Sen jossa on vielä se keittiöseinä. Hoblaa!
Esteettömyysvaatimusten takia eteinen, wc ja keittiö vie hirveästi tilaa, kun joka paikassa ja joka asunnossa täytyy pystyä toimimaan pyörätuolissa. Vanhat 25 m2 yksiötkin saattoi olla ihan ok, mutta nykyään tuohon esteettömyyteen menee vähintään 8 m2 joka asunnossa
Kyllä. Miten ikinä kukaan hullu on mennyt säätämään lain, että joka rotankolo pitää invamitoittaa.
Vieläkö avokeittiöistä itselleen pakkomielteen kehittänyt mt-potilas jaksaa jauhaa tätä samaa paskaa? 😂
En IKINÄ ostaisi asuntoa, jossa keittiö = kaapisto olohuoneen yhdellä seinällä.
Ei, ei ja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö avokeittiöistä itselleen pakkomielteen kehittänyt mt-potilas jaksaa jauhaa tätä samaa paskaa? 😂
Näköjään. En tiedä miksi hän ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä pehmustetussa kopissa mitään tiskipöytiä ja kaappeja ole.
Vierailija kirjoitti:
Biojätteen, ruoan, roskisten, astioiden, allasviemärin "tuoksut" leijuvat ihanasti sohvalle, vaikka tekisikin tunnollisesti kotityöt. Kokkaamisen jälkeen, huh. Entäs kokatessa, jos samaan aikaan on vieraita ja itse hiki hatussa käsittelee ruokia ja astioita. Lasten kaverit istuu sohvalla ja pelaa pleikkaa? Ei.
Miten voi biojäte ja allasviemäri haista muka noin? Mä vien jätteet niin usein että ei ehdi alkaa haisemaan. Vai asutko jossain kerrostalossa jossa pitää pitempi matka kipittää johonkin jätekatoksen? Taitaa olla se allassiivilä tai joku meillä niin tehokas kun en ole viemäriäkään saanut haisemaan. Lapset pelaa omissa huoneessaan. Oon himosiivooja ja siivoan heti kun olen ruuat tehnyt. Tykkään myös ruuanlaitosta mutta en käristä. Meillä on tosin sopivan kokoinen avokeittiö, n 60 neliötä joten kaappitilaa ja laskutilaa on reilusti, ei yksi pelkkä seinäke. Ja avaruutta tuo myös korotettu sisäkatto joka on korkeimmillaan lähes 4m.
Meillä ei ole keittiössä sotkuista, mutta usein siellä on monenmoista meneillään. On taikinaa tekeytymässä, pelleillä juttuja menossa uuniin tai tulossa sieltä, sieniä kuivumassa ja ties mitä. Tykkään, että siellä on kirkkaat työvalot ja helposti puhdistettavat pinnat. Olohuoneessa taas on kirjahyllyjä, itämaisia mattoja, huonekasveja ja tunnelmavalaistus. En todellakaan halua näitä samaan tilaan. Keittiössä hommaillaan, olohuoneessa rentoudutaan. Kummassakaan ei tarvitse yksin olla, jos ei halua (mutta voi, mikä on myös tosi tärkeää). Varsinkin kun on vieraita syömässä, on kätevää roudailla kipot, kupit ja tiskit keittiön oven taa ja siivota perusteellisemmin kun vieraat ovat lähteneet.
Just kävin uuden ja hienon, noin 138 m2,omakotitalon esittelyssä.
Keittiö omi hervoton, ihan ylimitotettu ja vei ruokapöydän kanssa siitä open conceptista varmaan 80 %. "Olohuone" oli yksi pieni sohva nurkassa. En tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian niin että valmistan vähemmän käryäviä ruokia. Asunto on muutoin paras jossa ikinä asuttu.
Jos vielä muutan tahtoisin ovellisen keittokomeron.
Noinhan ihmiset yleensä toimii, että he elää omien tarpeidensa mukaan ja valitsee sopivan kodin. En keksi mitään syytä miksi joku rasva- & lihapatoja valmistava haluaisi avokeittiön. Ja sekin on älytön selitys että "kaikki sotkut näkyy". Miksi he sotkevat, en ymmärrä.
Meillä tehdään pitkään haudutettavia lihapatoja joka viikko mutta ei kyllä ole sotkua eikä käryä avokeittiössä (ei pelkkä seinä-). Sitä mukaa siivotaan kun työvaihe on tehty ja kun pata jää hautumaan keittiö on täysin siisti
Kiva että täällä on muitakin parempia ihmisiä, jotka eivät voi tajuta että muilla saattaa joskus biojäte haista tai olla jonkin verran sotkua tai tiskejä näkyvillä. Huhhuh, käsittämätöntä.
t. astetta parempi av-mamma
Onneksi asun neukkukuutiossa, keittiö on oma huoneensa, johon mahtuu 6 hengen pöytä, erillinen olohuone on iso, kaikkiin makuuhuoneisiin mahtuu parisänky ja vaatekaappeja ja työpöytiä tai piironkeja, kylppäreitä on kaksi ja iso vaatehuone.
Meillä ainakin ruoanlaittaja useimmiten katsoo samallajotain tai kuuntelee musiikkia ja muut voivat katsoa olohuoneessa rauhassa omaa ohjelmaa. Melu ja käryt pysyvät keittiössä. Ja vieraiden kyläillessä ei leikitä master chefiä, vasn ruoat tehdään etukäteen. Jos pihvit pitää psistaa, niin ei siihen käryyn ja meteliin oteta vieraita kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian niin että valmistan vähemmän käryäviä ruokia. Asunto on muutoin paras jossa ikinä asuttu.
Jos vielä muutan tahtoisin ovellisen keittokomeron.
Noinhan ihmiset yleensä toimii, että he elää omien tarpeidensa mukaan ja valitsee sopivan kodin. En keksi mitään syytä miksi joku rasva- & lihapatoja valmistava haluaisi avokeittiön. Ja sekin on älytön selitys että "kaikki sotkut näkyy". Miksi he sotkevat, en ymmärrä.
Meillä tehdään pitkään haudutettavia lihapatoja joka viikko mutta ei kyllä ole sotkua eikä käryä avokeittiössä (ei pelkkä seinä-). Sitä mukaa siivotaan kun työvaihe on tehty ja kun pata jää hautumaan keittiö on täysin siisti
Ja koko olohuone haisee lihapadalle.
Mutku siinä voi silakoita paistellessa kestitä vieraita.
Olen huomannut, että joissakin uudiskohteissa on halvin mahdollinen "pakkosaareke" eli halpislevystä tehty tilanjakajapöytä, jossa ei ole edes säilytystilaa tai baaripöydäksi sopivaa pöytäuloketta.