Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
Tehtiin viime vuonna keittiöremontti ja laatikosto- ja yläkaappitilan käytännöllisyys ja tilavuus oli ykkösprioriteetti. Korkeissa kaapeissa on alhaalla isot sisälaatikot. Myös kaikki alakaapit ovat syvillä, kiinteäreunaisilla laatikoilla eikä onnettomia tikkureunaisia laatikoita joista tavaraa putoilee. Yksinkertainen design, vaaleat massiivipuiset kaapit, kestää aikaa. Ja on tilaa, myös siellä yläkaapissa! Kaikille isoille pienkoneille joita meillä käytetään usein, mietittiin paikka ja pistorasiat jo suunniteltaessa. En tajua keittiöitä olohuoneen seinällä, enkä semmoisia keittiöitä missä ei ole tilaa ruuille ja astioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tsiikaa ruoalaittoa, stressaavaa.
Muu perhe katsoo telkkaria ja minä yritän hääriä keittiössä hiljaa. Astiat kolaa, koneet surraa jne.
Kuka kumma tälläsen keittiövillityksen keksi?Siis oletko sinä joku palvelija, joka tekee hiljaa ruokaa samalla kun muut katsoo televisiota? Miksi ihmeessä? Ja miksi ette muuta pois?
Minä tai joku muu perheestä. Pieneen keittiöön ei monta häärijää yhtäaikaa mahdu.
Mutta näin se käytännössä vaan menee.
Muutamme kyllä, kun se aika tulee. Se aika ei valitettavasti ole vielä.
ok, tekstistäsi sai sen käsityksen, että se olet sinä joka sitä ruokaa tekee muille.
Vierailija kirjoitti:
Haha, siskolla kanssa trendikäs avokeittiö. Kokkaaminen siellä on yhtä sotkua, kun ruuanlaittovälineitä pitää levitellä luovilla ratkaisuilla, esim. makaronilaatikkoa tehdessä kulho eri paikassa ja vuoka roudattu johonkin olohuoneen ruokailutilaan kun ei mahdu yhtäaikaa laskutilalle. Salaatin teko samaan aikaan mahdotonta, ellei sitten siellä olkkarissa (joka on siis samaa tilaa, mutta pöytä suht kaukana). Siinä sitten juostaan ees taas mausteiden ja kermapurkkien kanssa. Kaapit minikokoisia ja matalia, isojen astioiden ja keittiökoneiden säilytys eteisen kaapissa, niistä pitää pyyhkiä hiekkapöly ennen käyttöä. Vaikka lämmittäisi pelkässä mikrossa ruokaa, haju leviää koko asuntoon. Sohvat haisee ruualle. Astianpesukone metelöi tv:tä katsoessa, ja ennen sitä jokainen joutuu kuuntelemaan ruuan laiton astioiden kilinää ja kolinaa. Kyllä on kätevää.
Tuohan ei sinänsä ole avokeittiön vika, vaan sen että pöytätilaa ja kaappeja on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse olla vain joko tai.
Minä tykkään että keittiö ja olohuone ovat yhtä isoa tilaa, MUTTA haluan keittiössä olevan silti paljon laskutilaa, kaappeja ja laatikoita. Ne yhden seinän keittiöt ovat epäkäytännöllisiä. Vähintään saareke on oltava, jos kaikki muu on yhdellä seinustalla.
Meillä myös avo"keittiö" on kahdella seinällä ja vielä saareke lisäksi. Tykkään! On mukavan avaraa mutta laskutilaa ja kaappeja on riittävästi, paljon enemmän kuin aiemmin on ollut erillisissä keittiöissä. Erillinen keittiö on varmaan mukava jos on muuten todella paljon neliöitä, esim 200. Meillä kun on aina ollut max. 100 niin ne erilliset keittiöt on ollu melkoisia pikkukoppeja.
Ei nykypullamässöåolvi keittiöllä mitään tee.
Lle sun n on sellsnen flätti että aamupuuron kiehuessa yli se valuu lattialle ;D
Ei ole käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu perhe katsoo telkkaria ja minä yritän hääriä keittiössä hiljaa. Astiat kolaa, koneet surraa jne.
Kuka kumma tälläsen keittiövillityksen keksi?Siis oletko sinä joku palvelija, joka tekee hiljaa ruokaa samalla kun muut katsoo televisiota? Miksi ihmeessä? Ja miksi ette muuta pois?
Minä tai joku muu perheestä. Pieneen keittiöön ei monta häärijää yhtäaikaa mahdu.
Muutamme kyllä, kun se aika tulee. Se aika ei valitettavasti ole vielä.ok, tekstistäsi sai sen käsityksen, että se olet sinä joka sitä ruokaa tekee muille.
Tämä vauvapalsta on siitä mielenkiintoinen, että halutaan useinkin ymmärtää tekstinsisältö väärin. Laitoin siihen minä, koska kerroin miltä minusta juuri sillä hetkellä tuntuu, kun keittiössä häärin. Ja ihan samoin tuntuu kyllä muistakin siellä hääriessä.
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään, olikohan Hesarista, että ihmiset haluaa nykyään keittiön olohuoneensa yhdelle seinälle. Voi helevetti, miksi?
Eihän siinä saakeli soikoon ole mitään järkeä.
Olisi kiva tietää, että KUKA MUKA OIKEASTI HALUAA?? Olisikohan vaan rakentejien perusteluja, että päästettäisiin käyttämään neliöitä "tehokkaasti".
Inhoa vaan, minä ja moni muu rakastaa. Se on pelkkää plussa ettei talouden tehokkainta kodinkonetta suljeta erilliseen tilaan, vaan on koko ajan mukana muun perheen touhuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamme kyllä, kun se aika tulee. Se aika ei valitettavasti ole vielä.ok, tekstistäsi sai sen käsityksen, että se olet sinä joka sitä ruokaa tekee muille.
Tämä vauvapalsta on siitä mielenkiintoinen, että halutaan useinkin ymmärtää tekstinsisältö väärin. Laitoin siihen minä, koska kerroin miltä minusta juuri sillä hetkellä tuntuu, kun keittiössä häärin. Ja ihan samoin tuntuu kyllä muistakin siellä hääriessä.
Tosi pahoillani olen. Ajattelin tietysti että kun kirjoitat itsestäsi, tarkoitat itseäsi. En ole sinänsä ymmärtänyt mitään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään, olikohan Hesarista, että ihmiset haluaa nykyään keittiön olohuoneensa yhdelle seinälle. Voi helevetti, miksi?
Eihän siinä saakeli soikoon ole mitään järkeä.Olisi kiva tietää, että KUKA MUKA OIKEASTI HALUAA?? Olisikohan vaan rakentejien perusteluja, että päästettäisiin käyttämään neliöitä "tehokkaasti".
Esim minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kyllähän kunnon mammalla on aina perhe hymyilevänä ja onnellisena puuhakkaasti tekemässä yhteistä päivällistä siellä avokeittiössä🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vieraat aina laittaa ruoan ja siivoaa... eiku. Minä en laita ruokaa kylässä enkä myöskään siivoa siellä, vastaavasti meillä ei vieraat osallistu em. hommiin. Eivätkä myöskään maksa juhliani.
Lähinnä mietin tuota teidän perheen sisäistä työnjakoa. Miksi se ole juuri sinä, joka siellä keittiössä tekee ruokaa muille, jotka katsovat telkkaria. Ja yrität vielä tehdä, huom hääriä sen hiljaa. Ja mitä ne astiat tekee, kolaa? Teidän täytyy ehdottomasti löytää toisenlainen asunto, jotta voit palvella paremmin.
Sinä et koskaan suostu laittamaan ruokaa tai tekemään keittiöhommia? Riitelet asiasta aina ja painut sohvalle. Siihen metrin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2017 rakennetussa vuokra-asunnossa keittiö ja olohuone samaa tilaa.
Keittiö on jopa tilava. Yhdellä seinällä on jääkaappi, liesi ja tiskiallas ja sitä vastapäätä on saareke. Työtasoa ja kaappitilaa on runsaasti, osa kaapeista on jopa tyhjänä (!).
MUTTA olohuone onkin sitten ihan mini 3,5 m x 4 m. Ruokapöydälle ei ole kunnon paikkaa ja sohvakin jouduttiin vaihtamaan pienempään. Älyttömän vaikea kalustaa. Tämän lisäksi seinät ja ovet on paperia, ei minkäänlaista äänen eristystä.
Ei tässä pysty kauaa asumaan.
Meillä oli aiemmassa asunnossa myös n. 4 m * 3,5 m keittiö/olohuone, ja siitä yksi pitempi seinä oli kokonaan keittiö+kaappeja.
Ihan karsea ja mahdoton sisustaa järkevästi/kauniisti. Olin niiiiiin onnellinen kun muutettiin pois, ja nyt on erillinen keittiö (isommalla oviaukolla eikä suljettavaa ovea, mutta silti selkeästi erillinen tila).
Meille on tulossa avokeittiö-ruokailutila-olohuone-yhdistelmä. Neliöitä siinä on 59, joten ei ole ihan pienimmästä päästä. Huonekorkeutta on 3,8 metriä.
En osaisi muuta enää kuvitellakaan, tämä on jo toinen tämän tyylinen talomme.
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa avokeittiö-ruokailutila-olohuone-yhdistelmä. Neliöitä siinä on 59, joten ei ole ihan pienimmästä päästä. Huonekorkeutta on 3,8 metriä.
En osaisi muuta enää kuvitellakaan, tämä on jo toinen tämän tyylinen talomme.
Se on eri asia, kuin nämä pienet kerrostaloasunnot joissa kaksi huonetta ympätty samaan. Isommassa kokoluokassa eri tilat ovat eri tiloja vaikka seiniä ei välissä olisikaan.
Ratkaisin asian niin että valmistan vähemmän käryäviä ruokia. Asunto on muutoin paras jossa ikinä asuttu.
Jos vielä muutan tahtoisin ovellisen keittokomeron.
Isoissa aunnoissa varmasti kiva, että on oma keittiö. Mutta pieniessä ei kannata olla kahta pöytää (keittiön pöytä + ruokapöytä olohuoneessa) ruokailua varten, vie tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa aunnoissa varmasti kiva, että on oma keittiö. Mutta pieniessä ei kannata olla kahta pöytää (keittiön pöytä + ruokapöytä olohuoneessa) ruokailua varten, vie tilaa.
No ei meillä ainakaan koskaan ole ollut, vaikka keittiö onkin erikseen.
Erillinen keittiö on ihan parasta. Halutessaan voi vetäytyä oven taakse kokkailemaan tai siivoilemaan omissa ajatuksissa ja hiljaisuudessa. Tai voi ottaa yhden lapsen kerrallaan avuksi ja siinä samalla saa jutella lapsen kanssa yksityisesti ovi kiinni. Tai sama puolison tai kylässä olevan ystävän tai sukulaisen kanssa. Sitten taas jos ei ole tällaista tarvetta ovi on auki ja keittiössä häärii vaikka koko perhe.
Muutamme kyllä, kun se aika tulee. Se aika ei valitettavasti ole vielä.