Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
hyvä kämppä se on, jos siellä riittää vuokralaisia. se olisi tyhjillään, jos olisi sellainen, josta ihmiset eivät pidä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa aunnoissa varmasti kiva, että on oma keittiö. Mutta pieniessä ei kannata olla kahta pöytää (keittiön pöytä + ruokapöytä olohuoneessa) ruokailua varten, vie tilaa.
Miksi ihmeessä pitäisi olla kaksi erillistä ruokapöytää? Meille on kyllä riittänyt se keittiössä oleva, eikä äkkiä tule mieleen ketään, joilla olisi kahta.
Avokeittiöitä aina haukutaan siitä, että vieraat näkevät kaikki keittön soutkut. Jos on pelkästään pöytä keittiössä, niin sitten vieraat todellakin näkevät sotkut.
Mä ainakin haukun sen takia, että itse näen ne keittiön sotkut suoraan sohvalla istuessani.
Joku satunnainen vieraiden käynti nyt menee, ihan erillisessä, vähän sotkuisessa keittiössäkin.Auttaisko jos siivoaisi?
No ehkä vähän... Mutta kun on sohvaltaan tuijottanut tiskipöytää ja roskiskaappia muutaman vuoden, se haittaa ihan ilman erityisiä sotkujakin.
Eipä sara sieppikään kauaa jaksanut asuntoaan katsella. Sillä telkkari oli keittiötason päällä. Siinä vesihanan yläpuolella..
Luksusta saattana.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö avokeittiöistä itselleen pakkomielteen kehittänyt mt-potilas jaksaa jauhaa tätä samaa paskaa? 😂
Ja aina se vaan sinua, sellaseen typeryyteen haksahtanutta,, jaksaa viŧuŧŧaa.
😂😅😅😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tsiikaa ruoalaittoa, stressaavaa.
Muu perhe katsoo telkkaria ja minä yritän hääriä keittiössä hiljaa. Astiat kolaa, koneet surraa jne.
Kuka kumma tälläsen keittiövillityksen keksi?Siis oletko sinä joku palvelija, joka tekee hiljaa ruokaa samalla kun muut katsoo televisiota? Miksi ihmeessä? Ja miksi ette muuta pois?
Piruako toisten työnjako sulle kuuluu? Ei olohuonekeittiön paskuus siitä riipu, kuka perheestä kokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian niin että valmistan vähemmän käryäviä ruokia. Asunto on muutoin paras jossa ikinä asuttu.
Jos vielä muutan tahtoisin ovellisen keittokomeron.
Noinhan ihmiset yleensä toimii, että he elää omien tarpeidensa mukaan ja valitsee sopivan kodin. En keksi mitään syytä miksi joku rasva- & lihapatoja valmistava haluaisi avokeittiön. Ja sekin on älytön selitys että "kaikki sotkut näkyy". Miksi he sotkevat, en ymmärrä.
Meillä tehdään pitkään haudutettavia lihapatoja joka viikko mutta ei kyllä ole sotkua eikä käryä avokeittiössä (ei pelkkä seinä-). Sitä mukaa siivotaan kun työvaihe on tehty ja kun pata jää hautumaan keittiö on täysin siisti
Ja koko olohuone haisee lihapadalle.
Ensinnäkin ruoka tuoksuu hyvälle ja sen ruskistusvaiheen pidän tuuletinta päällä joten mitään käryä ei edes tule. Ja ruuan tuoksukin hälvenee nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että täällä on muitakin parempia ihmisiä, jotka eivät voi tajuta että muilla saattaa joskus biojäte haista tai olla jonkin verran sotkua tai tiskejä näkyvillä. Huhhuh, käsittämätöntä.
t. astetta parempi av-mamma
En koe olevani mitenkään parempi ihminen. Mutta onhan se ihan älyttömän pieni vaiva viedä roskat. Jos roskikset haisee niin siinä vaiheessa se huono keittiö on ongelmista pienimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillinen keittiö on ihan ehdoton. En ikinä muuta keittiöseinäkämppään. Niin tehokasta liesituuletinta tai hiljaisia keittiökoneita ei ole olemassakaan, etteivät äänet ja käryt leviäisi olohuoneeseen, jos kaikki on samassa tilassa.
Toinen ehdoton juttu on eteinen. Kauhun väristyksen vallassa olen katsonut kuvia uusista kämpistä, missä ei ole minkäänlaista eteistä, vaan seinällä joku rimpula desingnaulakko, mihin mahtuu ehkä pari kesätakkia. Näillä keleillä sen huomaa, että lumisille kengille, märille takeille, pipoille ja hanskoille on oltava tilaa.
Minä taas en muuta enää ikinä vanhanaikaiseen erilliskeittiökämppään. Keittiöhommissa tulee kulutettua aika paljon aikaa, ja on ihan ehdotonta, että ollaan silloin muiden kanssa samassa tilassa.
Miksi ne muut eivät tule keittiöön hengaamaan, jos samassa tilassa halutaan olla ja jutella? Mun mielestä keittiössä ja olohuoneessa tehtäviä asioita on aika vaikeaa yhdistää. Ei ole kiva katsoa telkkaria, kuunnella musiikkia tai lukea jos toinen hurisuttaa vieressä koneita tai kolistelee astioita ja kaapinovia.
Monet myös tykkäävät puuhastella itsekseen toisia juttuja ja yhdessä toisia. Erilliset tilat antavat mahdollisuuden sekä omaan tilaan että yhteiseen puuhaan, joten ovat lähtökohtaisesti parempia ja monipuolisempia ratkaisuja.
Avoiseinäkeittiöden rakentaminen hyödyttää ainoastaan rakennusyhtiötä, kun entinen kaksio onkin nyt kolmio ja niin edelleen.
Nämä on varmaan persoona-, ja osittain kulttuurikysymyksiäkin. Minä haluan keskittyä ruuanlaittoon ilman yleisöä, ja "apukäsiä" jotka vain yleensä vaativat jonkun sortin ohjausta, ja ovat tiellä. En halua kuunnella muiden kuulumisia kokkaillessani, enkä "viihdyttää" silloin ketään. Ruuanlaitossa kattilat porisee, pannut räiskyy, liesituuletin huutaa, siinä on metakkaa ihan tarpeeksi ilman että pitää vielä yrittää rakennella keskustelua jonkun toisen kanssa sen kaiken yli.
Jos halutaan kokkailla yhdessä, niin kyllä se silloin melkein on ulkona, grillauksen yhteydessä.
Meillä ei myöskään varta vasten aleta kokkailemaan ruokaa juuri silloin kun ystävät tulevat kylään, eli kokkauksen katselu ei ole se minkä takia vieraat kutsutaan, eikä se ole mikään ohjelmanumero. Meillä ei myöskään käy ketään varta vasten syömässä, vaan meille kutsumisen syy on jokin muu. Syömisen tulee olla helppoa, lähinnä vain lämmittämisen vaativaa, mikäli kyläily/illanvietto menee niin pitkäksi että kaivataan jo murkinaa rinnan alle. Tällöin on jo aiemmin tehtyä helposti lämmitettävää ruokaa tarjolla.
Sitten taas kun katsoo remppamuuttoa vankkuuverista, niin tuntuu että oma asunto valitaan sen perusteella minkä arvellaan olevan vieraiden mielestä kiva. Entertainment on tärkein kriteeri. Sitä en ole vielä hoksannut että miksi se entertainmentti on aina emännän kokkailun katselua. Omasta mielestä mikään ei voisi olal tylsempää :p
Vierailija kirjoitti:
Pitää käydä katsomassa, mihin muuttaa vuokralle. Haloo!!!!
Tuli mieleen, miten Helsingissäkin muinoin pudotettiin postiluukusta kirjekuoressa asunnon käsirahoja, koko kämppää näkemättä, kun kilpailu asunnoista oli niin kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillinen keittiö on ihan ehdoton. En ikinä muuta keittiöseinäkämppään. Niin tehokasta liesituuletinta tai hiljaisia keittiökoneita ei ole olemassakaan, etteivät äänet ja käryt leviäisi olohuoneeseen, jos kaikki on samassa tilassa.
Toinen ehdoton juttu on eteinen. Kauhun väristyksen vallassa olen katsonut kuvia uusista kämpistä, missä ei ole minkäänlaista eteistä, vaan seinällä joku rimpula desingnaulakko, mihin mahtuu ehkä pari kesätakkia. Näillä keleillä sen huomaa, että lumisille kengille, märille takeille, pipoille ja hanskoille on oltava tilaa.
Minä taas en muuta enää ikinä vanhanaikaiseen erilliskeittiökämppään. Keittiöhommissa tulee kulutettua aika paljon aikaa, ja on ihan ehdotonta, että ollaan silloin muiden kanssa samassa tilassa.
Miksi ne muut eivät tule keittiöön hengaamaan, jos samassa tilassa halutaan olla ja jutella? Mun mielestä keittiössä ja olohuoneessa tehtäviä asioita on aika vaikeaa yhdistää. Ei ole kiva katsoa telkkaria, kuunnella musiikkia tai lukea jos toinen hurisuttaa vieressä koneita tai kolistelee astioita ja kaapinovia.
Monet myös tykkäävät puuhastella itsekseen toisia juttuja ja yhdessä toisia. Erilliset tilat antavat mahdollisuuden sekä omaan tilaan että yhteiseen puuhaan, joten ovat lähtökohtaisesti parempia ja monipuolisempia ratkaisuja.
Avoiseinäkeittiöden rakentaminen hyödyttää ainoastaan rakennusyhtiötä, kun entinen kaksio onkin nyt kolmio ja niin edelleen.
Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailitila, joka on avoinna olohuoneeseen. Saa rauhassa puuhastella keittiössö, mutta silti voi olla myös läsnä kun on vieraita.
SAMA! Lisäksi putkikeittiössä on ihanaa kun voi vain toisinpäin kääntymällä tehdä toista askaretta. Eli ei tarvi seilata pitkin keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailitila, joka on avoinna olohuoneeseen. Saa rauhassa puuhastella keittiössö, mutta silti voi olla myös läsnä kun on vieraita.
SAMA! Lisäksi putkikeittiössä on ihanaa kun voi vain toisinpäin kääntymällä tehdä toista askaretta. Eli ei tarvi seilata pitkin keittiötä.
Putkikeittiö on kätevä niin kauan kuin on siellä yksin. Kaksi ihmistä yhtä aikaa paikalle ja jo alkaa ahdistaa.
Tämä viimeisen 25 vuoden muoti-ilmiö eli tasoon upotettava lavuaari on aivan paska idea, vanhan ajan terästaso oli paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tsiikaa ruoalaittoa, stressaavaa.
Muu perhe katsoo telkkaria ja minä yritän hääriä keittiössä hiljaa. Astiat kolaa, koneet surraa jne.
Kuka kumma tälläsen keittiövillityksen keksi?Siis oletko sinä joku palvelija, joka tekee hiljaa ruokaa samalla kun muut katsoo televisiota? Miksi ihmeessä? Ja miksi ette muuta pois?
Niinpä. Kyllähän kunnon mammalla on aina perhe hymyilevänä ja onnellisena puuhakkaasti tekemässä yhteistä päivällistä siellä avokeittiössä🥰
Joo, muakin kiinnostaisi miten tämä käytännössä toimii? 4 henkilöä "puhastelemassa" ja "kokkailemassa" yhdessä keittiössä. Samalla jääkaapilla rampataan hakemassa kukin sitä mikä itsellä on teon alla. Vesihanaa tarvii kaikki neljä, välillä samaan aikaan, tungosta, törmäilyä. Roskiskaapilla käy jokainen vuorotellen jonossa odotellen vuoroaan. Pitääkö yksi kiinni tomaatista, kun toinen leikkaa sitä? Yksi hämmentää kattilaa samalla kun toinen lisää sinne aineksia? vai mitä tämä mystinen yhdessä tekeminen on?
Kuulostaa aivan tolkuttomalta.
Vali vali. Ostakaa sellainen jonka haluatte. Meillä kun ei ole erikseen palvelusväkeä ja emännälläkin puheoikeus, eikä yleensä paistinrasva meidän kokkauksisssa roisku, ei haluttu erillistä keittiötä vaan ruokailutila on samassa kuin keittiökin.
Jos joku haluaa erillisen niin siitä vaan etsimään, onhan Helsingissä vielä paljon asuntoja joissa on ainakin pohjapiirroksessa vielä erillinen keittiö - jopa palvelijanhuone joissain asunnoissa. Ja rakentamalla saa vaikka keittiön kellariin ja ruokahissin jotta voi ruokkia parempaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkikeittiö on kätevä niin kauan kuin on siellä yksin. Kaksi ihmistä yhtä aikaa paikalle ja jo alkaa ahdistaa.
Keittiö on AINA liian ahdistava kahden ihmisen kokkailuun.
en voi kun ihmetellä teidän isoja lukaaleja.. keittiökin jo 60 neliötä. ootte vissiin rikkaita. se kai tässä oli se pointti teillä? olette rikkaampia kuin muut, teillä on varaa hiennostella.
t: 40 neliöisestä kaksiosta
Mulla on niin pieni keittiö, ettei sinne mahdu pöytää, juuri ja juuri jakkara.
Silti ottaisin sen mieluummin kuin seinäkeittiön.
Ja miksi puuttuu kuivauskaappi ja yläkaapit? En itse halua ainakaan halua erillistä kuivaustelinettä tai pitää astioita avohyllyllä pölyttymässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi puuttuu kuivauskaappi ja yläkaapit? En itse halua ainakaan halua erillistä kuivaustelinettä tai pitää astioita avohyllyllä pölyttymässä.
Ei meillä mitään kuivaustelineitä ole ja astiat on alalaatikossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaivannut kuivauskaappia tai telinettä kyllä kertaakaan. Astiathan voi hyvin olla alakaapissa vetolaatikossa.
itsepähän vuokrakämppäsi valitsit. älä valita