Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

virallinen AMIS VS LUKIO keskustelu

Vierailija
15.06.2015 |

Niin, kumman kannalla olette? Itse vahvasti lukion kannalla, sillä amikseen menevistä valtaosa on niitä joiden kouluarvosanat eivät riitä muualle. En tunne yhtään amista, jonka keskiarvo oli peruskoulun päättyessä yli 7.5. Heillä ei ole myöskään puheissa mitään järkeä. Keskustelunaiheet ovat pääasiassa jonkun pelin pelaamisesta pleikkarilla, xboxilla tai tietokoneella ja mopojuttuja. Kyllähän siinä lukioon päästyä tuntui helpotyuneelta kun vihdoinkin on älyllisiä ihmisiä ympärillä.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:33"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:33"]

Niin, kumman kannalla olette? Itse vahvasti lukion kannalla, sillä amikseen menevistä valtaosa on niitä joiden kouluarvosanat eivät riitä muualle. En tunne yhtään amista, jonka keskiarvo oli peruskoulun päättyessä yli 7.5. Heillä ei ole myöskään puheissa mitään järkeä. Keskustelunaiheet ovat pääasiassa jonkun pelin pelaamisesta pleikkarilla, xboxilla tai tietokoneella ja mopojuttuja. Kyllähän siinä lukioon päästyä tuntui helpotyuneelta kun vihdoinkin on älyllisiä ihmisiä ympärillä.

[/quote]

Ei anna kovin älykästä kuvaa sinusta tehdä tällaista aloitusta. Ihmiset oppivat eri tavoilla, eikä se tee kenestäkään toista huonompaa.
[/quote]
Tämä oli osalta provo. Minä kyllä itse tykkään lukiosta, mutta minusta amis on myös ihan kelpo vaihtoehto. Näillä viesteillä saa vaan niin hyvää keskustelua aikaiseksi, jota on hauska lukea.
ap

Vierailija
82/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin kaksoistutkinnon ja olen tyytyväinen valintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian on liekki

Vierailija
84/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aah se on vihdoin saavutettu. Minun toinen liekillinen provo aloitus.
ap

Vierailija
85/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat tarkat liekin vaatimukset?

Vierailija
86/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:44"]Mitkä ovat tarkat liekin vaatimukset?
[/quote]
30 kommenttia 200 kävijää

Vierailija
87/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat tarkat liekin vaatimukset?

Vierailija
88/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:44"]Mitkä ovat tarkat liekin vaatimukset? [/quote] 30 kommenttia 200 kävijää

[/quote]

Ja missä ajassa?

Vierailija
89/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:47"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 03:44"]Mitkä ovat tarkat liekin vaatimukset? [/quote] 30 kommenttia 200 kävijää

[/quote]

Ja missä ajassa?
[/quote]
ajalla ei ole merkitystä

Vierailija
90/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on hyödyllisempi työelämässä? Ammattikoulun käynyt voi päästä heti koulun jälkeen ammattia vastaavaan työpaikkaan, jopa vakituiseen. Aika harvoin tosin, mutta periaatteessa. Ylioppilas pääsee puhelinmyyjäksi tai osa-aikaiseksi kaupan kassaksi, ainakin meillä.

Ammattikouluissa on linjoja, joille tarvitaan yli 8 keskiarvo. On lukioita, joihin pääsee alle 6:n keskiarvolla. On vain tietämättömyyttä väittää muuta. Eri asia on se, millä osaamisella voi päästä ylioppilaaksi.

Ratkaisevinta tässä kiistassa on se, mitä nuori aikoo tehdä myöhemmin. Jos tavoitteena on yliopisto, valinta on lukio tai kaksoistutkinto, vaikka ammattkoulustakin voi hakea ja päästä yliopistoon. Ammattikorkeakoulun kannalta voi ammattikoulu olla tarkoituksenmukaisempi valinta, varsinkin jos ehtisi olla töissä ennen jatko-opintoja ja mahdollisesti esimies- tai suunnittelutehtäviin siirtymistä.

Oma lapseni suoritti kaksoistutkinnon, haki yliopistoon mutta ei päässyt, ja nyt tekee ammattityötään vakituisessa työpaikassa. Jossakin  vaiheessa totesi, että jos hän tekee töitä tällä alalla sen 4 vuotta mitä menisi yliopistossa vähintään, hänellä olisi niiden vuosien jälkeen parempi palkka asentajana kuin vastavalmistuneena maisterina. Ja 4 vuodessa olisi ehtinyt tienata ainakin oman auton hinnan.