virallinen AMIS VS LUKIO keskustelu
Niin, kumman kannalla olette? Itse vahvasti lukion kannalla, sillä amikseen menevistä valtaosa on niitä joiden kouluarvosanat eivät riitä muualle. En tunne yhtään amista, jonka keskiarvo oli peruskoulun päättyessä yli 7.5. Heillä ei ole myöskään puheissa mitään järkeä. Keskustelunaiheet ovat pääasiassa jonkun pelin pelaamisesta pleikkarilla, xboxilla tai tietokoneella ja mopojuttuja. Kyllähän siinä lukioon päästyä tuntui helpotyuneelta kun vihdoinkin on älyllisiä ihmisiä ympärillä.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:44"]
Teillä ei oo käyny mielessä, että sillä aikaa kun te opiskelette väh. kuus vuotta sitä hölynpölyn tutkintoa (jolla ette saa töitä) ne amiksen käyneet "juntit" on töissä tuottamassa yhteiskunnalle rahaa, jotta te voitte nostaa vuositolkulla sitä opintotukeanne...
[/quote]
Opintotukea saa vain tietyn ajan ja siitäkin leikataan joten älä huoli. Ja kukahan se saakaan loppujen lopuksi mielenkiintoisemman elämän: amis, joka tekee samaa alaa koko loppuikänsä nuoresta aikuisesta saakka vai lukiolainen, joka jatkaa vielä siitä sivistämään itseään ja pääsee huikeisiin projekteihin mukaan ja tapaa jatkuvasti uusia ihmisiä, käy yliopistobileissä (parhautta!) ja sitten kun lopulta valmistuu, saa tehdä usein sitä duunia mistä pitää ja saa parempaa palkkaa kuin koko ikäänsä samaa tehnyt amis.
Minä arvelisin, että molempi parempi. Poikani pääsi juuri amikseen ja käy myöhemmin lukion. Minulla vain lukio + ylempi tutkinto. Olisi varmasti avartavaa - ja sivistävää - omata ammatillinen koulutus. :)
LOPETTAKAA ENNEN KUIN EDES ALOITATTE, TÄSTÄ VÄNKÄÄMISESTÄ EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ!!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:49"]
LOPETTAKAA ENNEN KUIN EDES ALOITATTE, TÄSTÄ VÄNKÄÄMISESTÄ EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ!!
[/quote]
ON! Jokainen saa höllätä pipoaan tässä ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:36"]En ymmärrä tätä lukio vs amis-keskustelua. Oletteko sitä mieltä, että jompi kumpi pitäisi lopettaa? Vai riidelläänkö vaan siitä, kummassa jengi on fiksumpaa? Mitä tällä kahnauksella saadaan aikaan? Molemmat ovat instituutioina tarpeellisia. [/quote] ei todellakaan kumpaakaan pidä lopettaa, pitäähän tthmille junteillekin jokin paikka olla :)
[/quote]
Tyhmille junteille - olen samaa mieltä! Kävin ala-asteeni pienessä kylässä (n.2000 asukasta) ja kyllä huomasi niistäkin esää litkivistä pojista ja tytöistä, että olivat niin amismateriaalia. Kun tulevaisuudesta keskusteltiin, sanoivat he ihan suoraan, ehkä hieman ylpeillenkin, että ovat menossa amikseen ja se on paljon parempi kuin lukio, koska lukiostahan ei edes valmistu mihinkään muualle, kuin siwan kassalle. Itse ilmoitin aina meneväni Turun parhaaseen lukioon, mikäli arvosanat vain riittäisivät. Nyt siirryin yläasteelle Turkuun muuton takia, niin huomaa, kuinka paljon aivistyneempiä ihmiset ovat. Koko luokkani muutamaa poikkeusta lukuunottamatta haluaa lukioon, ja erityisesti Puolalanmäki ja Luostarivuori ovat kovia mietittäviä. Kukaan ei täällä kaupungissa dissaa koulutusta ja viisautta toisin kuin maalla. Jos sain kokeesta alakoulussa 10 olin hikke, nyt täällä kaupungissa ihmiset onnittelevat.
-Kasiluokalle menijä
Ei koulumenestys tai sen puute ole mikään tyhmyyden tai sen puuttumisen mittari. Tunnen monta lukion ja yliopiston käynyttä jotka on esim. ihmissuhteissa tooooosi tyhmiä. Omalle lapselleni toivon valinnaksi lukiota, ehkä avain valinnanvaraan ja vaihteluun. Siis että jos menee amikseen kampaajalinjalle, sitä on sitten kampaaja tai menee uudestaan kouluun. Jos käy lukion ja sen jälkeen opiskelee vaikka kansantaloustiedettä, tarjolla on monenlaista työpaikkaa numeronikkarista kaupunginjohtajaan. Eipä sillä, kampaajia tarvii kaikki ja arvostan ko. ammattia ja sen harjoittajia suuresti. Pääasia että viihtyy työssään ja tekee sitä ylpeydellä.
Mutta kun ei tää yhteiskunta toimi niin, ettei kukaan osaa mitään käytännön ammattia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:44"]Teillä ei oo käyny mielessä, että sillä aikaa kun te opiskelette väh. kuus vuotta sitä hölynpölyn tutkintoa (jolla ette saa töitä) ne amiksen käyneet "juntit" on töissä tuottamassa yhteiskunnalle rahaa, jotta te voitte nostaa vuositolkulla sitä opintotukeanne...
[/quote]
Niin, mutta opiskelun päättyessä ne "hölynpölyn tutkinnon" suorittaneet alkavat tienata triplasti sen verran kuin amis.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:44"]Teillä ei oo käyny mielessä, että sillä aikaa kun te opiskelette väh. kuus vuotta sitä hölynpölyn tutkintoa (jolla ette saa töitä) ne amiksen käyneet "juntit" on töissä tuottamassa yhteiskunnalle rahaa, jotta te voitte nostaa vuositolkulla sitä opintotukeanne...
[/quote]
Kyllä minä, opiskelija lääkiksessä, työllistyn valmistuttuani paljon todennäköisemmin kuin yksikään amiksista.
"Opintotukea saa vain tietyn ajan ja siitäkin leikataan joten älä huoli. Ja kukahan se saakaan loppujen lopupelksi mielenkiintoisemman elämän: amis, joka tekee samaa alaa koko loppuikänsä nuoresta aikuisesta saakka vai lukiolainen, joka jatkaa vielä siitä sivistämään itseään ja pääsee huikeisiin projekteihin mukaan ja tapaa jatkuvasti uusia ihmisiä, käy yliopistobileissä (parhautta!) ja sitten kun lopulta valmistuu, saa tehdä usein sitä duunia mistä pitää ja saa parempaa palkkaa kuin koko ikäänsä samaa tehnyt amis."
Ja mikähän estää ammattikoulusta valmistunutta hakemasta ja pääsemästä korkeakouluun/ -yliopistoon? - Pelkällä keskiverto ylioppilastodistuksella ei juurikaan tee yhtään sen enemäpää kuin "amiksen" päästötodistuksella, ainakaan suosituimmille aloille. - Toisaalta tässä maassa ns. korkea koulutetaan, niin per,,sti, että korkeakoulutus on jo kauan aikaa sitten kärsinyt inflaation. Se parempi palkka verrattuna amislaiseen on vain kauaksi pakeneva haave yhä useammalle. Ja mitä tähän tarjotaan lääkkeeksi? No hei se on ammatin valinta kysymys. Mutta kuinka moni oikeasti tietää, mikä koulutusputki tuo parhaimman tuloksen? - Kun emme me kaikki voi olla niitä huippu, huippu , huippu osaajia, jotka fantastisesti pelastavat kansantaloutta olemalla luovia....
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:44"]Teillä ei oo käyny mielessä, että sillä aikaa kun te opiskelette väh. kuus vuotta sitä hölynpölyn tutkintoa (jolla ette saa töitä) ne amiksen käyneet "juntit" on töissä tuottamassa yhteiskunnalle rahaa, jotta te voitte nostaa vuositolkulla sitä opintotukeanne... [/quote] Niin, mutta opiskelun päättyessä ne "hölynpölyn tutkinnon" suorittaneet alkavat tienata triplasti sen verran kuin amis.
[/quote]
Jep. Ja sen lisäksi että ne tienaa vielä enemmän, niin ne pääsevät suoraan amisten yläpuolelle esim. työnjohtajiksi. On se sivistyneen elämä ihanaa, tosin on omatkin puolensa, kun tietää asioista niin saattaa ahdistua ihmisten tyhmyydestä.
Kyllä nuo on nähty kun lukion käyneet "viisaat" immeiset menee ammatikorkeaan lukemaan insinööreiksi. Kyllähän niistä insinöörejä tulee mutta kun ei net kauluspaita miähet ole koskaan käyhneet tyämaalla nii heillä ei ole käytännön näkemystä asioihin! LVI amis
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:02"]
Kyllä nuo on nähty kun lukion käyneet "viisaat" immeiset menee ammatikorkeaan lukemaan insinööreiksi. Kyllähän niistä insinöörejä tulee mutta kun ei net kauluspaita miähet ole koskaan käyhneet tyämaalla nii heillä ei ole käytännön näkemystä asioihin! LVI amis
[/quote]
Itse olen akateemisella alalla, mutta voin senkin tässä mainita, että monet kesät tein töitä sukulaiseni maatilalla, yhdessä vaiheessa kaupan kassalla ja suurimman osan kesätöistäni tein raksalla. Amikset on vaan niin tolloja, varsinkin raksalla, että ne luulevat että kukaan muu ei osaa sahata sirkkelillä suoraa viivaa tai jopa vinoa. Tapasinpa kerran yhden amiksenkin, joka ei tiennyt miten lasketaan tilavuus.. kuuluu ala-asteen matikkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:00"]
"Opintotukea saa vain tietyn ajan ja siitäkin leikataan joten älä huoli. Ja kukahan se saakaan loppujen lopupelksi mielenkiintoisemman elämän: amis, joka tekee samaa alaa koko loppuikänsä nuoresta aikuisesta saakka vai lukiolainen, joka jatkaa vielä siitä sivistämään itseään ja pääsee huikeisiin projekteihin mukaan ja tapaa jatkuvasti uusia ihmisiä, käy yliopistobileissä (parhautta!) ja sitten kun lopulta valmistuu, saa tehdä usein sitä duunia mistä pitää ja saa parempaa palkkaa kuin koko ikäänsä samaa tehnyt amis."
Ja mikähän estää ammattikoulusta valmistunutta hakemasta ja pääsemästä korkeakouluun/ -yliopistoon? - Pelkällä keskiverto ylioppilastodistuksella ei juurikaan tee yhtään sen enemäpää kuin "amiksen" päästötodistuksella, ainakaan suosituimmille aloille. - Toisaalta tässä maassa ns. korkea koulutetaan, niin per,,sti, että korkeakoulutus on jo kauan aikaa sitten kärsinyt inflaation. Se parempi palkka verrattuna amislaiseen on vain kauaksi pakeneva haave yhä useammalle. Ja mitä tähän tarjotaan lääkkeeksi? No hei se on ammatin valinta kysymys. Mutta kuinka moni oikeasti tietää, mikä koulutusputki tuo parhaimman tuloksen? - Kun emme me kaikki voi olla niitä huippu, huippu , huippu osaajia, jotka fantastisesti pelastavat kansantaloutta olemalla luovia....
[/quote]
No tietyilla aloilla se yo-todistus vaan kertoo siitä, että tiedät asioista aivan järkyttävästi enemmän. Yritä hakea amiksen matikalla ja kemialla ja fysiikalla lääkikseen. Kummalla on paremmat mahdollisuudet päästä lääkikseen: amiksella vai lukiolaisella? Ilman korkeakoulutusta loppuisi amislaisiltakin työt, joten ihan turha itkeä korkeakouluista, koska korkeakoululaiset ja yliopisto-opiskelijat huolehtivat myös teidän hyvinvoinnistanne. Ja lisäksi suurin osa lukiolaisista osaa vielä yhdyssanatkin (kaupan päälle)!
Minullakin oli peruskoulussa tekninen työ ja valinnainen tekninen työ aina kymppejä. Mutta niin oli myös muut aineet pelkkää kymppiä ja ysiä, ja menin lukioon, koska en kokenut amiksen olevan minulle. Teknisen työn tunneilla minä ja pari kaveriani oltiin ne, jotka näkivät vaivaa työhön, olivat aktiivisia tunneilla ja tekivät työnsä huolellisesti. No, minä ja kyseiset kaverini menimme lukioon, ja tunneilla laiskotelleet huonommin pärjäävät oppilaat amikseen. Amisten on siis aivan turha selittää sitä, että lukiolaiset olisivat kömpelöitä käsistään tai muuta vastaavaa hölynpölyä.
Itselleni lukiosta oli todella suuri hyöty ainakin kielien oppisen kannalta. Sain erinomaisen pohjan kieliopille ja sanavarastolle niin englannin, ruotsin ja saksan suhteen. Myös erittäin tärkeä tietopohja tuli myöskin yleissivistyksenkin kannalta jatkoa ajatellen.
Olen lukion jälkeen opiskellut opistotasoisen tutkinnon ja pari ihan perustutkintoa. Ja voin sanoa aivan vilpittömästi, että nuo amiskassa opiskelut olivat todella säälittävän helppoja. Monet opiskelijoista -anteeksi- ovat oikeasti hitaita, tyhmiä eivätkä edes kiinnostuneita. Yläaste meininki, höpötetään, tirskutaan ja maristaan. Toki opin ihan hyödyllisiä alojen käytännön taitoja, mutta joo...
Perustutkinnon saavat lähes kaikki hyväksytysti läpi, mutta lukion päättötodistusta tai lakkia ei tule, jos et selviä kursseista tai kirjoituksista.
Lukio vaatii huomattavasti enemmän älyä ja ymmärrystä kuin ammattikoulu.
Itte kävin molemmat kaksoistutkinnolla. Mutta hyötynyt olen mielestäni vain sillä tutkintotodistuksella.
Virallinen umpimielisyyden ylistysketju.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:41"]
On se nyt saatana :D Mua on haukuttu täällä idiootiks aina, mutta koska oon lukiolainen niin oon sitten kuitenkin fiksu? Ei hyvää päivää...
[/quote]
Poikkeus vahvistaa säännön