Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

virallinen AMIS VS LUKIO keskustelu

Vierailija
15.06.2015 |

Niin, kumman kannalla olette? Itse vahvasti lukion kannalla, sillä amikseen menevistä valtaosa on niitä joiden kouluarvosanat eivät riitä muualle. En tunne yhtään amista, jonka keskiarvo oli peruskoulun päättyessä yli 7.5. Heillä ei ole myöskään puheissa mitään järkeä. Keskustelunaiheet ovat pääasiassa jonkun pelin pelaamisesta pleikkarilla, xboxilla tai tietokoneella ja mopojuttuja. Kyllähän siinä lukioon päästyä tuntui helpotyuneelta kun vihdoinkin on älyllisiä ihmisiä ympärillä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukiosta tiedä, mutta yllä olevat paskapuheet siitä, että amiksen käynyt olisi jotenkin ammattilainen ja valmis töihin ovat kyllä silkkaa illuusiota. Siellä on niin matala taso, että arvosanat 2/3 eli 3/5 saa lähes mitään osaamatta ja porukkaa päästetään kursseista läpi käsittämättömän matalien rimojen avulla.

Ammattikoulutus tarvitsee totaalisen uudistuksen. Ei ihme, ettei nuoria palkata, kun eihän tuolla opi ammattia tai mitään muutakaan!

T. Sähköpuolen amis, jolla "lupakirja" itsenäisiin töihin, mutta taitojen puolesta hengenvaarallista tehdä sähkötöitä. Ka. reilusti yli 2/3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion, ka 9.5 ja kirjoitin M:n paperit. Nyt menen amikseen sillä haluan opiskella kampaajaksi. Se on kutsumukseni.

Vierailija
24/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:14"]

Olen käynyt lukion, ka 9.5 ja kirjoitin M:n paperit. Nyt menen amikseen sillä haluan opiskella kampaajaksi. Se on kutsumukseni.

[/quote]

Juuri tuollaisesta pyritään pääsemään eroon lakimuutoksin, että ihmiset opiskelevat vuodesta toiseen turhia tutkintoja. Jokaiselle yksi tutkinto ja töihin. Ei valtiolla ole enää varaa toteutella ihmisten unelmia, vaan ensikertalaiskiintiöt ja tuki vain yhteen tutkintoon käyttöön.

Karua mutta totta, rahat on loppu.

Vierailija
25/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:14"]

[/quote]

Juuri tuollaisesta pyritään pääsemään eroon lakimuutoksin, että ihmiset opiskelevat vuodesta toiseen turhia tutkintoja. Jokaiselle yksi tutkinto ja töihin. Ei valtiolla ole enää varaa toteutella ihmisten unelmia, vaan ensikertalaiskiintiöt ja tuki vain yhteen tutkintoon käyttöön.

Karua mutta totta, rahat on loppu.
[/quote]Onneksi minua ei tuo mahdollinen muutos koskaan kosketa, en kylläkään usko että menee edes läpi - ainakaan lähitulevaisuudessa.

Vierailija
26/90 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä, en ikinä käsittänyt tätä vastakkainasettelua. Itse pääsin peruskoulusta vajaa kymmenen vuotta sitten ysin keskiarvolla ja kokeilin paria lukiota ja lopulta valmistuinkin merkonomiksi. En allekirjoita sitä, että amiksessa olisi tyhmempiä tyyppejä kuin lukiossa tai meno olisi muuten juntimpaa. Tämä johtuu tosin ainakin osittain siitä, että itse kävin amiksen jossa oli ainoastaan merkonomeja ja datanomeja. Nevertheless, merkonomikin on amis vaikkakin hieman erilainen kuin esimerkiksi autonasentaja.

Meillä oli amiksessa hyvä henki, ihmiset fiksuja ja kiusaamistakaan ei tapahtunut. Pikkukaupungin ja -paikkakunnan lukiossa taas oli porukkaa laidasta laitaan ja kiusaamista ja syrjintää esiintyi huomattavasti enemmän. Voin tosin kuvitella, että esimerkiksi jossain Ressun lukiossa meno taas on ihan toisenlaista.

On siis ihan täysin turha yleistää, että amikseen menee kaikki lahjattomat ja lukio taasen avaa ovet yliopistoon ja suoraan uraputkeen. Mulla on monia lukiokavereita, joiden "uraputki" on tyssännyt esimerkiksi siihen, ettei niillä keskinkertaisilla yo-papereilla pääse edes haluamansa alan pääsykokeisiin. Moni amiskaveri on nyt ammattikorkeakoulussa, mutta moni on myös jäänyt tekemään hetkeksi duunia ja miettimään mahdollista jatkokoulutusta. Lukiokavereista osa on yliopistossa, osa ammattikorkeassa ja yllättävän suuri osa ei edelleenkään ole tehnyt mitään lukion jälkeen.

Vierailija
27/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottuneelta*

Vierailija
28/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä pääsee amiksesta läpi, lukiosta ei

Vierailija
29/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on paras koulu missä minä olen koskaan ollut. Opettajat olivat hyviä ja aineissa keskityttiin olennaiseen ja mentiin eteenpäin. Ammattikorkeasta ja yliopistosta minulle jäi huono maku suuhun. Ammattikoulussa en ole vielä koskaan opiskellut.

Vierailija
30/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä lukio vs amis-keskustelua. Oletteko sitä mieltä, että jompi kumpi pitäisi lopettaa? Vai riidelläänkö vaan siitä, kummassa jengi on fiksumpaa? Mitä tällä kahnauksella saadaan aikaan? 

Molemmat ovat instituutioina tarpeellisia.

Vierailija
31/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:34"]

Tyhmä pääsee amiksesta läpi, lukiosta ei

[/quote]

Pääsee lukiostakin läpi, ei välttämättä mairittelevin arvosanoin, mutta kyllä tyhmäkin läpi pääsee.

Vierailija
32/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän se on, lukioon pääsee älykkäät ja jämät painuvat amikseen kun muualle ei pääse. Itse häpeäsin paljon jos oma lapseni päätyisi amikseen, mutta tuskin niin käy. Lapsellani on muuten paljon laajempi yleissivistys kuin suurimmalla osalla aikuisista amiksista.

Vierailija
33/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lukio on se juttu.

Vierailija
34/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:36"]En ymmärrä tätä lukio vs amis-keskustelua. Oletteko sitä mieltä, että jompi kumpi pitäisi lopettaa? Vai riidelläänkö vaan siitä, kummassa jengi on fiksumpaa? Mitä tällä kahnauksella saadaan aikaan? 

[/quote]
ei todellakaan kumpaakaan pidä lopettaa, pitäähän tthmille junteillekin jokin paikka olla :)

Vierailija
35/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt saatana :D Mua on haukuttu täällä idiootiks aina, mutta koska oon lukiolainen niin oon sitten kuitenkin fiksu? Ei hyvää päivää...

Vierailija
36/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aikuisten palsta. Juuri tämän takia.

Vierailija
37/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:38"]

niinhän se on, lukioon pääsee älykkäät ja jämät painuvat amikseen kun muualle ei pääse. Itse häpeäsin paljon jos oma lapseni päätyisi amikseen, mutta tuskin niin käy. Lapsellani on muuten paljon laajempi yleissivistys kuin suurimmalla osalla aikuisista amiksista.

[/quote]

Oon aika lailla samaa mieltä, mutta olen tavannut fiksuja amiksiakin, tosin vain kaksi. Mutta siis yleisesti jos vertaillaan niin jotenkin ne lukiolaiset ovat vähän sivistyneempiä ja liberaalimpia kuin amikset.

Vierailija
38/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei oo käyny mielessä, että sillä aikaa kun te opiskelette väh. kuus vuotta sitä hölynpölyn tutkintoa (jolla ette saa töitä) ne amiksen käyneet "juntit" on töissä tuottamassa yhteiskunnalle rahaa, jotta te voitte nostaa vuositolkulla sitä opintotukeanne...

Vierailija
39/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:36"]

En ymmärrä tätä lukio vs amis-keskustelua. Oletteko sitä mieltä, että jompi kumpi pitäisi lopettaa? Vai riidelläänkö vaan siitä, kummassa jengi on fiksumpaa? Mitä tällä kahnauksella saadaan aikaan? 

[/quote]

Älä viitsi. Ei kai kaikki nyt aivan tosissaan täälläkään ole. Sitä paitsi, tämä on iänikuinen ja aina yhtä hauska ja puuduttava väittely, jonka lukiolaiset tosin voittavat koska jossain vaiheessa amikset tippuvat kelkasta.

Vierailija
40/90 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:42"]Tämä on aikuisten palsta. Juuri tämän takia.
[/quote]
Minäkin olen aikuinen, ollut jo monta vuotta.Mutta silti koen nämä keskustelut TODELLA kiinnostaviksi sekä huvittaviksi, ja näinollen on hyvä asia että näitä on