Haluatko, että vieraat menevät oma-aloitteiseseti jääkaapille?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:08"]Ihan vapaasti saa mennä. Ikinä en haluaisi kenenkään olevan nälissään luonani vain siksi, ettei kehtaa avata jääkaapin ovea.
[/quote]
Lisään vielä, että kutsun luokseni ainoastaan miehet, joita tapailen, poikaystävät ja lähimmät ystävät. Ja he kaikki saavat kyllä syödä kunnolla luonani. En järjestä mitään hyvänpäiväntuttujen kahvittelukekkereitä.
Yövieraat, vanhat ystävät, perheenjäsenet (myös ne, jotka eivät asu kanssani) saavat aivan vapaasti käyttää jääkaappiani ja muitakin ruokakaappeja. Hieman oudolta voisi ehkä tuntua, jos kahvittelututtu joka käy luonani kerran parissa vuodessa, marssisi suorilta jääkaapille. Toisaalta tuskin siitäkään kovin suurta hernettä vetäisin nenääni ja suuttuisin.
Mun lapsuudenkodissa jääkaapille ei saanut kukaan muu mennä ominluvin kuin äiti. Noup, ei isäkään (paitsi kahvimaitoa sai ottaa itse).
Omassa kodissani nyt saa mennä jääkapille kuka vain. Lähes kaikki ystäväni ja lasten kaverit tämän tietää, eikä tarvitse erikseen mainita ja on tosi kätevää, kun ei esim lapsille tarvitsd välipalaa tehdä kun ottavat itse. Mies vastustaa tätä tapaa valittamalla mulle, mutta sillä ei olekaan varaa päättää asiasta kun ruoat ostan vain ja ainoastaan minä.
Jos sanon, että jääkaappi on käytössä, niin sitten kyllä. Ihan parhaat ystävät ovat sellaisia, joiden kohdalla ei tarvitse erikseen sanoa, koska ollaan tunnettu niin kauan aikaa ja systeemi toimii puolin ja toisin, muuten esim. yövieraille yritän muistaa mainita asiasta.
Kieltämättä ihmettelisin, jos vieras ihan tuosta vaan kävelisi jääkaapille ilman ennakkovaroitusta. Jos taas kysyisi/sanoisi olevansa nälkäinen, niin kyllähän sitä ruokaa sitten irtoaisi.
Jos haluan että vieraani syö ilman lupaa jääkaapistani, sanon sen hänelle, muuten oudoksuisin. Mutta poikkeuksetta kaikki jotka tulevat luokseni yöksi niin saavat sieltä syödä, kurjaa ketään nälässä pitää.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:58"]
Vieraat ihmiset ei saa :D ystävät ja kaverit kyllä
[/quote]
Ravaako sun luona paljonkin uppo-outoja ihmisiä? Miksi?
En halua. Eikä suustani koskaan kuulu, "Olkaa kuin kotonanne." Vihaan sitä, että minun reviirilläni oltaisiin kuin kotonaan. Luonnollisesti en itsekään ole kyläpaikoissa kuin kotonani, vaan kuin vieras.
Riippuu vieraasta. Tuttu ihminen saa mennä, vähän vieraammalta pitäisin todella moukkamaisena käytöksenä.
No mun mielestä on kohteliasta tarjota niin paljon evästä ja monipuolista sellaista tai ainakin sitä mistä vieraat tykkäävät, ettei tarvitse nälissään olla. Jos jää yöksi niin sanon että saa ihan vapaasti hakea yöpalaa jos haluaa ja tulee nälkä. Minusta se on kohteliasta :)
No voi kertoa että usein näin opiskelijana siellä on vain valo jos sitäkään. Tapasin antaa kuitenkin ystäville luvan jääkaapille menemiseen. Sitten alkoi olemaan " ystäviä" jotka tuli säännöllisesti kylään tuki/palkka päivinäni ja suoraan kaapille. Röyhkeimmät valittivat jos ei ollut mieluisaa ruokaa ja juomaa tarjolla. Vieraillessani heillä en saanut kuin lasin vettä tai kupin teetä, sekin piti pyytää erikseen. Aloin tietoisesti pitämään jääkaappia tyhjillään tiettyinä päivinä, kunnes nämä "ystävät" lopettivat yhteyden pidon. Ehdoton ei on siis vastaukseni. Sisarukseni ja äitini saavat tonkia kaappiani ja syödä mitä tahtovat samoin minäkin saan heillä.
Jos ei kysy lupaa, ei missään nimessä. Eri asia jos olen antanut luvan tai edes kysyy.
En! Riippuu tosin vieraista, oma perhe saa olla oma-alotteinen (siis kylässä olevat vanhemmat, jne.), yleensä ruuat ostetaankin kimpassa jos samassa paikassa ollaan pitempään.