Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pitää minua narsistina

Vierailija
06.02.2022 |

Auttakaa, en enää tiedä, mitä miehen syytöksistä pitäisi ajatella. Olemme olleet yhdessä 15 vuotta, ja matkaan on mahtunut monenlaista. Olen itse vahvatahtoinen ja tiedän yleensä tarkkaan mitä haluan, mies taas monessa suhteessa kiltimpi ja miellyttämisenhaluinen. Mies saattaa loukkaantua vaikka siitä, että olen vaihtanut tavaroiden järjestystä kuiva-ainekaapissa. Mainitsen kyllä aina vastaavista suunnitelmista ja kyselen miehen mielipidettä, mutta tässä vaiheessa mies ei yleensä sano mitään. Sitten joskus paljon myöhemmin asia nousee esille jonkun riidan yhteydessä, jolloin mies yleensä huutaa ja raivoaa minulle. Oikein suuttuessaan mies saattaa puhua rumasti ja syytellä psykopaatiksi ja narsistiksi, ja kehottaa hakeutumaan hoitoon. Osaan kyllä näissä tilanteissa puolustaa itseäni verbaalisesti enkä aina itsekään jaksa pysyä asiallisena, mikä tietysti ärsyttää miestä entistä enemmän. Riita loppuisi paljon nopeammin jos pitäisin suuni kiinni ja poistuisin paikalta, mutta sisuunnun yleensä huutamisesta enkä todellakaan halua tulla hiljennetyksi huutamalla.

Olen yrittänyt aina kysellä ja huomioida miehen ajatukset, mutta tosi vaikeaa jos toinen ei sano mitään. Omat mielipiteeni tuon esille, mutta mielestäni kuuntelen ja kyselen myös mieheltä. Minulle ”ajattelin tehdä asian X näin” on keskustelunavaus johon odotan toisen mielipidettä tai vasta-argumentteja, mies taas kokee sen käskyttämisenä johon täytyy vain suostua. Asiasta on puhuttu vaikka kuinka ja olen toistellut etten ole ajatustenlukija, mutta emme jotenkin pääse tässä eteenpäin. Enkä oikein koe, että minunkaan pitäisi olla kertomatta mielipiteitäni ja ajatuksiani siinä pelossa, että toinen onkin eri mieltä mutta ei saa sitä sanottua.

Joskus alkuun huutaminen oli pelottavaa, mutta nykyään pidän miehen raivokohtauksia lähinnä typerinä ja käytöstä nolona, jos ei tuon vertaa pysty hillitsemään itseään. Paha mieli niistä kuitenkin tulee. Keskustelemme asiat läpi riidan jälkeen, mutta silti sama kuvio toistuu aina jossain vaiheessa uudelleen. Olen ehdottanut pariterapiaa, mutta mies on sitä mieltä ettei siitä ole hyötyä. Muuten meillä menee hyvin eikä riitojakaan onneksi ole kovin usein. Silti aina jää mietityttämään pitkäksi aikaa ja koen olevani tosi paska ja itsekäs ihminen. En halua että mies kokee olevansa alistettu ja tanssivansa jatkuvasti minun pillini mukaan, mutta en osaa tilannetta korjatakaan, kun keskustelu ei kerran auta.

Olenko ihan oikeasti kusipää narsisti, jollaisena mies minua ajoittain pitää? Ja onko neuvoja, miten tilanteen saisi ratkaistua?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori pitkä vuodatus, harmittaa vain tosi paljon kun mies juuri lähti harrastukseen ovet paukkuen ja syytteli lähtiessä sairaaksi ja narsistiksi :(

Ap

Vierailija
2/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet. Narsisti ei ikinä näe itseään narsistina, vaan syy on aina muissa. Miehesi on siis oikeassa, hankkiudu hoitoon tai jätä mies rauhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mies perusarjessa pitää sinua narsistina. Riitatilanteessa tilanne on kärjistynyt, puolin ja toisin.

Vierailija
4/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet. Narsisti ei ikinä näe itseään narsistina, vaan syy on aina muissa. Miehesi on siis oikeassa, hankkiudu hoitoon tai jätä mies rauhaan.

Ok, kiitos mielipiteestä. Mikä aloituksessa sai sinut ajattelemaan näin? Näen kyllä hyvin selkeästi omat virheeni ja olen yrittänyt työstää niitä, enhän muuten olisi tehnyt koko aloitusta. En vain tiedä mitä muuta voisin enää tehdä, kun keskustelu ei auta eikä mies halua ulkopuolista apua.

Ap

Vierailija
5/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itse vahvatahtoinen ja tiedän yleensä tarkkaan mitä haluan"

No kerroit varmaan tuossa syyn miksi ristiriitoja tulee usein.

Vierailija
6/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva-ainekaappi on hyvä pitää samassa järjestyksessä niin ei tule riitoja.

Vierailija
7/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mies perusarjessa pitää sinua narsistina. Riitatilanteessa tilanne on kärjistynyt, puolin ja toisin.

Ei pidäkään (tästäkin on puhuttu), mutta riidellessä se aina nousee esille. Ja totta kai mietityttää että entäpä jos mies onkin oikeassa eikä vain myönnä, että pilaan hänen koko elämänsä.

Ap

Vierailija
8/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisi näköjään pitänyt. Tänään mies raivostui minulle siitä, että kylpyhuoneen lattialla oli sotkua ja sanoin, että katsoo ettei sotke lattiapyyhettä siihen. Ehkä se tosiaan oli ärsyttävän holhoavaa, mutta en ymmärrä miksei voi sanoa ihan normaalisti, jos ärsytti.

Ap

Vierailija
9/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies haukkui narsistiksi. En edelleenkään tiedä miksi. Tilanteet, joissa haukkui olivat esim. sellaisia, että yritin selvittää suhteen tilannetta. Esim kysymällä mikä mättää ja kertomalla omia tuntemuksia. Ex vastasi sanomalla "minäminäminä..." olet narsisti.

Ero oli helpotus. Olen ymmärtänyt, että ex on itse jonkinlainen hiljainen narsisti. Mitenkään mahtaileva ei ollut, mutta aina tympeä ja itsekäs. Loukkaantui kritiikistä ja ihmissuhteet hankalia.

Vierailija
10/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi on aina hauskaa. Kiinnitin samaan asiaan huomiota - mitä ihmeen väliä sillä järjestyksellä oikeasti on. Ikinä ei olisi tullut mieleen, sanoa miehelle, että vaihdan järjestystä. Ja jos mies vaihtoi järjestystä, ok.

Vierailija
11/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa enemmän kommunikointiongelmilta ja tyypilliseltä suomalaiselta mieheltä joka ei vaan saa sanottua mitä ajattelee. Hyvä että tunnistat olevasi vahvatahtoinen, mies vaan on erilainen. Pariterapiasta olisi varmaankin hyötyä, yritä suostutella mies siihen.

Vierailija
12/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti myös näkee muissa sellaisia piirteitä mitä itsessä on. Miltä tuo kuulostaa, jos aattelet miestäs?

Vierailija
13/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se kuiva-ainekaapin järjestys pitää vaihtaa? Siksi, koska sinä haluat?

Miksi miehesi ei kommentoi, kun kysyt hänen mielipidettään? Johtuisiko siitä, että hänen mielestään sitä järjestystä ei tarvitse vaihtaa, mutta tietää, että sinä vaihdat joka tapauksessa, sanoo hän mitä hyvänsä?

Vierailija
14/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko kukaan muu läheisesi kutsunut sinua koskaan narsistiksi?

Vierailija
15/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen mamman vastaus! 😂 ”jätä mies rauhaan, että saa etsiä paremman tyyliin”

Narsisti ei itsestään kirjoittelisi ja edes pohtisi omaa käytöstään joten unohda.

Vierailija
16/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hyvin selvää, ettei ainakaan kuvailisi perusteella tule vaikutelmaa narsistista. Sinähän mietit nytkin, mitä olet tehnyt väärin, kysyt ihmisten mielipidettä siitä oletko tehnyt asioita väärin ja miten voisit tehdä paremmin. Kun yrität keskustella miehen kanssa, hän siis torppaa keskustelun? Pikemmin se olisi narsistin toimintatapa. Mutta olennaisinta lienee, saatteko asiat keskusteltua ja sovittua. Ehkäpä perheterapia tai parisuhdeleiri? Ja joskus yhteyttä ei vain synny. Silloin pitää hyväksyä se ja päättää haluaako silti jäädä.

Vierailija
17/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin on riitatilanteessa sanottu narsistiksi. Aluks olin että miten niin, mutta sitten mietin että mitä jos siinä on perää, luin aiheesta ja huomasin itsessäni jotain piirteitä. Kaikkihan on jollain tasolla narsisteja, mutta se määrä vain vaihtelee. Mutta myös tämmönen narsistinen henkilö saattaa syytellä muita asiasta

Vierailija
18/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"itse vahvatahtoinen ja tiedän yleensä tarkkaan mitä haluan"

No kerroit varmaan tuossa syyn miksi ristiriitoja tulee usein.

Tässä on varmasti perää. Kerron mielipiteeni ihan asiallisesti enkä oleta, että mies on samaa mieltä, mutta hän jotenkin kokee ettei saisi olla eri mieltä. Mutta tuntuisi toisaalta hassulta pantata omia mielipiteitä, ettei toinen loukkaannu. Ja nämä asiat saattavat siis olla niinkin hölmöjä kuin että miten vessa siivotaan tai miten astiat ovat astiakaapissa. Minua ei haittaa muuttaa omia toimintatapoja tai vaikka astiakaapin järjestystä jos se on miehelle tärkeää, mutta kun ei hän saa asiaansa sanottua kuin vasta raivostumalla.

Ap

Vierailija
19/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se kuiva-ainekaapin järjestys pitää vaihtaa? Siksi, koska sinä haluat?

Miksi miehesi ei kommentoi, kun kysyt hänen mielipidettään? Johtuisiko siitä, että hänen mielestään sitä järjestystä ei tarvitse vaihtaa, mutta tietää, että sinä vaihdat joka tapauksessa, sanoo hän mitä hyvänsä?

Kuuluu mielestäni ihan narmaaliin kotiaskare asioihin ja mies vaikuttaa vaikealta tyypiltä, joka ei osaa kommunikoida jos ei osaa avata suutaan kun kysytään. Pitäisikö sitten Ap:n odotella vuosi ennen kuin voi itsenäisesti päätöksiä tehdä noinkin elämää mullistavasta asiasta kuin kuiva-aine kaapin järjestys! 🙈

Vierailija
20/90 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi on aina hauskaa. Kiinnitin samaan asiaan huomiota - mitä ihmeen väliä sillä järjestyksellä oikeasti on. Ikinä ei olisi tullut mieleen, sanoa miehelle, että vaihdan järjestystä. Ja jos mies vaihtoi järjestystä, ok.

En usko että järjestys itsessään oli ongelma, vaan että mies koki että tein jotain ilman että kuuntelun hänen mielipidettään. Kerroin kyllä suunnitelmista enkä saanut mitään vastausta, joten luulin että se oli ok.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän