Koulukiusaaminen vaikuttaa elämään pitkän ajan kuluttua
Pian 40v ja vieläkin koulukiusaaminen vaikuttaa elämääni. Kiusattiin a-aste, y-aste ja lukion 1.luokalla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan psykoterapiaan, ap. Minä kävin yli nelikymppisenä kolmen vuoden psykoterapian ja se kannatti. Elämäni on helpottunut todella paljon.
Kysehän ei ole tietoisesta vellomisesta vanhoissa asioissa, vaan kyse on sosiaalisen elämän vaikeuksista. Kun joutuu kokemaan traumatisoivia tilanteita herkässä iässä eli murrosiässä, siitä jää vahva jälki aivoihin. Murrosiässä olisi tarkoitus irtautua omista vanhemmista ja samaistua vahvasti oman ikäiseen vertaisryhmään. Kun joutuukin hyljeksityksi vertaisryhmässään, se jättää vahvan ulkopuolisuuden tunteen ja vaikuttaa voimakkaasti itsetuntoon ja luottamukseen toisia ihmisiä kohtaan. Tätä ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut.
Minä samaistuin vertaisryhmään koulun ulkopuolella. Se oli tosi tärkeää. Vasta parikymmentä vuotta myöhemmin ymmärsin olleeni sielläkin hyljeksitty. Mulla on ollut siltä ajalta hyviä muistoja, jotka nyt ovat sekoittuneet vähemmän hyvien kanssa. Harmillista.
Kouluaikoina huomasin että koulukiusaajat olivat naistenmiehiä, koulukiusatuilla ei ollut koskaan.
Meidän lapsen koulukiusaaminen meni poliisille. Siellä ei ollut sellaista käsitettä kuin koulukiusaaminen rikosnimikkeenä vaan ne olivat pahoinpitely tai lievä pahoinpitely teon mukaan. Asioiden oikeilla nimillä kaunistelematta. Koulukiusaamista vuosien ajan, nämä rikosnimikkeet kertovat minkälaista "kiusaamista".
Apua pitää hakea kun sitä on saatavilla. Nyt on lakimuutos tullut voimaan että rehtoreiden pitää ilmoittaa koulussa tapahtuneesta väkivallasta poliisille. Ilmoittaminen ei ole enää vanhempien vastuulla. Toivottavasti tämä muutos saisi muutosta aikaan että kiusatut saisivat paremmin apua.