Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pystytte touhuamaan samalla jotain kuunnellessanne äänikirjaa?

Vierailija
06.02.2022 |

En minä ainakaan silloin keskity siihen kirjaan yhtään. Jos siivoan niin mielessäni on silloin se siivous, "pyyhimpä tuosta ja tuosta, ompa paljon pölyä, pitääkin ostaa tätä ainetta lisää" ja sama puhelu käy mielessäni touhuampa mitä tahansa joten äänikirjan kuuntelu ja siihen keskittyminen ei vaan onnistu. Eikä minulle riitä mikään puolitehoilla joka kymmenennen lauseen kuuntelu sieltä täältä.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen töissä ja teen koko ajan samalla käsilläni töitä ja yksinkertaista tietokonehommaa. Lihasmuistista tulee työnteko, niin jää kirjan kuuntelulle hyvin keskittymiskykyä.

Vierailija
2/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Aina on kuulokkeet korvilla, kun siivoilen, teen ruokaa tai ulkohommia. Äänikirjoja, podcasteja. Pystyn hyvin keskittymään siihen mitä kuulokkeista tulee. Kuuntelen myös autossa, jos ajan pidempää matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Aina on kuulokkeet korvilla, kun siivoilen, teen ruokaa tai ulkohommia. Äänikirjoja, podcasteja. Pystyn hyvin keskittymään siihen mitä kuulokkeista tulee. Kuuntelen myös autossa, jos ajan pidempää matkaa.

Autossa kuuntelu voisikin onnistua kun se on vaan istumista, pitääkin sitä kokeilla. Oli minullakin siivotessa kuulokkeet korvilla mutta niin vaan oli puoli tuntia vierähtänyt ja olin sulkenut täysin pois tuon kuulokkeista kuuluvan äänen, niin keskittynyt olim siivoamiseen ja omiin ajatuksiin. Ap

Vierailija
4/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei siivoaminen aiheuta tuollaista ajattelua tai vaadi keskittymistä, niin ihan hyvin voi kuunnella.

Vierailija
5/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ menee niin "automaatiolla" ettei sitä tarvitse erikseen miettiä, kuin myös useimmat kotityöt. Mulla näivettyisi varmaan se vähäkin mitä on aivotoiminnasta jäljellä ellen olisi löytänyt uudelleen äänikirjoja.

Vierailija
6/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni auto-onnettomuus on tapahtunut näiden äänikirjojen vuoksi? Kyllä niiden kuunteleminen vaatii tiettyä keskittymistä. Se on kaikki pois ajamiseen keskittymisestä.

Vierailija
7/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää keittiön raivausta tai pyykkien laittoa kaappeihin ihan odottaa etukäteen jos on hyvä kirja menossa.

Työmatkat 40 min suuntaansa ovat vielä parempia kun kukaan ei varmasti keskeytä.

Kuuntelen myös marketissa ostoksilla kirjoja. Vaikutan varmaan vähän urpolta, mutta olen pienestä saakka rakastanut kirjoja ja tarinoita!

Vierailija
8/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa kuuntelu voisikin onnistua kun se on vaan istumista, pitääkin sitä kokeilla. Oli minullakin siivotessa kuulokkeet korvilla mutta niin vaan oli puoli tuntia vierähtänyt ja olin sulkenut täysin pois tuon kuulokkeista kuuluvan äänen, niin keskittynyt olim siivoamiseen ja omiin ajatuksiin. Ap

Tarkoitat toivottavasti matkustajaa, kuljettaja ei tosiaankaan vain istu autossa. 

Vierailija
9/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni auto-onnettomuus on tapahtunut näiden äänikirjojen vuoksi? Kyllä niiden kuunteleminen vaatii tiettyä keskittymistä. Se on kaikki pois ajamiseen keskittymisestä.

Onhan radiossakin puhetta, jota ihmiset kuuntelee.

Vierailija
10/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että moni mieltää äänikirjojen kuuntelun aina kuulokkeilla tapahtuvaksi ja niiden kanssa tilannetietoisuus liikenteessä ei ole kyllä paras mahdollinen aina. 

Vierailija
11/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen ja ruoanlaitto ei vaadi ajattelua minulla vaan äänikirjoihin pystyy paremmin keskittymään. Juuri se tekemisen ja kuuntelun yhdistelmä toimii. Jo kävellessä voi alkaa ajatukset harhailla helpommin ja ei tule kuunneltua.

Vierailija
12/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyempi kirja ja joskus laitan lukunopeuden vähän hitaammalle. Persoonallisuus vaikuttaa myös, olen enemmän rauhallinen mietiskelijä kuin touhukas selostaja.

Vierailija
13/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Radio on ohjelmavirtaa, musiikin ja kevyen puheen sekoitusta. Ei se vaadi samalla tavalla keskittymistä kuin äänikirja.

Vierailija
14/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen äänikirjaa silloin kun teen sellaisia kotitöitä, jotka eivät vaadi ajattelua, kuten silittämistä tai pyykkien laskostamista. Siis yksinkertaista ja toistuvaa. Autoa ajaessa ei pysty kuuntelemaan (myöskään radiota), koska ajaminen ja liikenteen tarkkailu vaatii keskittymistä.

Vierailija
15/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen samaan aikaan jotain, jään usein ajatuksiini joko liittyen siihen tekemääni asiaan tai mahdollisesti ihan johonkin muuhun ja sitten olenkin jo pudonnut ihan kärryiltä. Jostain syystä mun pitää keskittyä kuunteluun täysin ja siksi jätänkin äänikirjat muille ja luen ihan vaan perinteisiä kirjoja.

Vierailija
16/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa kuunnella ja samalla tehdä muuta. Kuuntelen jatkuvasti kirjoja ja podcasteja, usein vielä 1.3-1.5 kertaisena nopeutettuna. Siivoan, teen ruokaa, kudon, puuhastelen puutarhassa, lenkitän koiraa, ajan autoa, käyn kaupassa napit korvilla.

Vierailija
17/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ajoin yhdessä vaiheessa pitkää työmatkaa ja parempi se oli kuin radio. Kun piti ajaa jonkin kaupungin keskustan läpi, laitoin pois päältä ja keskityin kokonaan ajamiseen, varsinkin jos oli outo kaupunki. 

Vierailija
18/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein onnistu. Ajatus aina karkaa ja jos olen paikoillaan, nukahdan.

Vierailija
19/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että toimintaan on muodostunut rutiini eikä siihen tarvitse kuluttaa ajatustyötä.

Esimerkkinä auton ajamisen opettelu. Alussa oli tosi hankalaa huomioida monet eri asiat: peileihin vilkuilu säännöllisesti, tilannenopeus, vaihteen vaihtaminen, liikennemerkit, liikennevalot, suuntavilkut, muu liikenne jne. jne.

Aika rutiinilla menee sitten, kun homman on oppinut, eikä tätä kaikkea toimintaa juurikaan "ajattele", vaikka sen tekeekin huolella ja hyvin, eikö?

Eli rutiinilla tehtävät hommat onnistuu yleensä mainiosti silloin, kun pää keskittyy johonkin muuhun :)

Vierailija
20/74 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kaikki ihan ohi kirjasta, jos en tee mitään muuta kuin kuuntelen. Alkaa ajatus heti harhailemaan tai nukahdan.