Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipaino ja kolesterolit koholla, muita?

Vierailija
06.02.2022 |

Tämmöistä tuli laajan verikokeen tuloksena. Syön tavallista kotiruokaa. Lääkärin ja netin mukaan pitäisi siirtyä vähärasvaisiin tuotteisiin. En ole koskaan pitänyt rasvan mausta enkä mielestäni syö mitenkään erityisen rasvaisia tuotteita. Inhoan esim. valmisleivonnaisia (pasteijat jne) ja margariineja, punaista maitoa jne. Jäätelökään ei oikein mene alas. Ruuanlaitossa olen aina käyttänyt kasviöljyä.

Muita samassa tilanteessa? Mitä muutitte ruokavaliossa ja miten pääsitte alkuun?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin kokonaan pois: maito, leipälevitteet, karkit, raksut, suklaa.

Reilusti putosi vuodessa kolet näillä muutoksilla.

Vierailija
22/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelin kaupassa erilaisia sydänmerkkituotteita. Kalapuikoissakin on sydänmerkki. Olen mieltänyt ne vähän epäterveellisiksi paneroinnin ja prosessoinnin takia, mutta lienen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin kokonaan pois: maito, leipälevitteet, karkit, raksut, suklaa.

Reilusti putosi vuodessa kolet näillä muutoksilla.

Tässäpä hyvä ja helppo neuvo. Kiitos!

Eikö oliiviöljy olisi ihan ok leipälevitteenä, vaikka kolesteroli on koholla?

Se noviisi-ap

Vierailija
24/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt todennäköisesti liikaa rasvaa huomaamattasi. Suklaa, juustot, voi, kerma, meetvurstit jne. Niistä kertyy nopsasti iso määrä yhdistettynä. 

Vierailija
25/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattelin kaupassa erilaisia sydänmerkkituotteita. Kalapuikoissakin on sydänmerkki. Olen mieltänyt ne vähän epäterveellisiksi paneroinnin ja prosessoinnin takia, mutta lienen väärässä.

Sydänmerkki on hyvä merkki, siitä tietää, että kyseistä tuotetta ei kannata syödä.

Vierailija
26/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lisätä hyvän rasvan osuutta ja lisää kauraa ruokavalioon. Itse en ole vielä uusintamittauksessa käynyt, toivottavasti olisi laskenut. Juuston vaihdoin myös 17% ja voimariinin täysin margariiniin. Edelleen kyllä juhlapäivinä herkuttelen normaalilla juustolla... 

Vierailija
27/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydänmerkki on hyvä merkki, siitä tietää, että kyseistä tuotetta ei kannata syödä.

Juuri näin! Sokerikorppupussissakin sydänmerkki!?

28/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitkänmatkan juoksija ja kasvissyöjä. Kolesteroli oli yllättäen yli 8. Vaihdoin juuston kasvirasvajuustoon (Julia) ja margariinin benecoliin. Lopetin kaikkien herkkujen syönnin kokonaan (en ennenkään syönyt paljon). Vaihdoin maidon ( aamupuuron sekaan) myös kauramaitoon. 3 kuukaudessa kolesteroli oli tippunut alle neljään.

29/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei siis ole paljonkaan väliä kuinka paljon rasvaa syö vaan sillä että se on kasvirasvaa. Kasvirasvassa ei ole kolesterolia.

Vierailija
30/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Ja hulluinta että perusruokavalio kotona on sama miehen kanssa mutta minä jätän jäätelöt, markkarat, piirakat ja pizzan useammin väliin/ syön enemmän kasviksia. Miehellä alempi kokonaiskolesteroli :(

Kahvikoneen pavuista jauhettu kahvi, jota juon paljon, voi olla yksi nostava tekijä mutta siitä en ole ainakaan vielä valmis kokonaan luopumaan. Terkka ei ollut huolissaan / ei kuulemma vielä lääkitystasoa 5.8 arvolla. Yritän karsia juustot pois ja varmaan pakko kahvia vähentää…

Suodattamaton kahvi voi nostaa yhdellä kokonaisluvulla kolesterolia jos juo 10kuppia päivässä. Joten kannattaa kokeilla siirtymistä suodatettuun kahviin.

Vierailija
31/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile lisätä hyvän rasvan osuutta ja lisää kauraa ruokavalioon. Itse en ole vielä uusintamittauksessa käynyt, toivottavasti olisi laskenut. Juuston vaihdoin myös 17% ja voimariinin täysin margariiniin. Edelleen kyllä juhlapäivinä herkuttelen normaalilla juustolla... 

Olet siis tehnyt juuri päinvastoin kuin kannattaisi.

Vierailija
32/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimamma kirjoitti:

Mä olen pitkänmatkan juoksija ja kasvissyöjä. Kolesteroli oli yllättäen yli 8. Vaihdoin juuston kasvirasvajuustoon (Julia) ja margariinin benecoliin. Lopetin kaikkien herkkujen syönnin kokonaan (en ennenkään syönyt paljon). Vaihdoin maidon ( aamupuuron sekaan) myös kauramaitoon. 3 kuukaudessa kolesteroli oli tippunut alle neljään.

Joten huonompaan meni, ei kolesterolin pidä noin alhainen olla.

Vierailija
33/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on triglyt?

Se on tärkeämpi kuin kole.

Vierailija
34/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimamma kirjoitti:

Sillä ei siis ole paljonkaan väliä kuinka paljon rasvaa syö vaan sillä että se on kasvirasvaa. Kasvirasvassa ei ole kolesterolia.

Päinvastoin. No, oliiviöljy on ok, mutta margariinit ja siemenöljyt on huonoja.

Vierailija
35/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut arvot koholla, jo silloin kun painoin 52kg.

Ruokavalio on oikein hyvä mutta ei vaikuta mitenkään. Perinnöllinen taipumus

Vierailija
36/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, pyöreä ylipainoinen herkkuja syövä ikäiseni , rasva-arvot normaalit. Minä urheileva herkkuja karttava normaalipainoinen, rasva- arvot pilvissä. Samanikäisiä. Oli pakko laskea ja sinänsä asiallista syömistäni vielä tiukentaa. Eli otin pois punaisen lihan, rasvaiset maitotuotteet, etupäässä lisäsin kalaa , kasviksia, oliiviöljyä , levitettä, pähkinöitä, kokojyväleipää ja kokojybäkaurapuuroa. Kyllä laski huomattavasti. Pitää vain muistaa, että ei ole kyse kuurista, vaan loppuelämän elintavoista.

Vierailija
37/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito (myös normimaidot), punainen liha, juustot, leikkeleet, jäätelö, monet herkut (varsinkin toffee peräiset), leivokset ja muut rasvaiset ruuat nostavat niitä. 

Vierailija
38/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans. Kokonaiskolesteroli oli 5,9 ja paha kolesteroli 4.  Suvussa on korkeaa kolesterolia. Kävin ite mittauttaan, niin kukaan ei ole ohjeistanut mitään. Ajattelin että saattaa johtua myös runsaasta kananmunien syönnistä ja vähensin kananmunien syöntiä. Ennen meni ehkä 14 viikossa, niin nyt yritän pysyä neljässä. Oivariinia syön, mutta suurin osa suomalaista syö oivariinia, joten tuskin siitä johtuu. Enkä sitäkään mitenkään paljon syö, paketti kestää monta kuukautta. En halua alkaa syömään mitään margariinia, kun ne lisää elimistön kroonista tulehdusta. CRP mulla oli alle 1, joten luotan ettei kolesterolista ole haittaa. Että ei siis ole suonissa sellaista tulehdusta, jota se joutuisi paikkaamaan eikä siis kerry suoniin. En tiedä onko kananmunien vähentämisellä ollut vaikutusta arvoihin. En oo raskinut käydä mittauttamassa toista kertaa. En keksi oikein ruokavaliosta mitään muuta korjattavaa. Syön mielestäni terveellisesti. Paljon kasviksia. En syö juurikaan punaista lihaa, enkä rasvaista lihaa, lähinnä kanaa. Maitotuotteitakaan en käytä juurikaan, koska ne lisää elimistön tulehdustilaa. 

Vierailija
39/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans. Kokonaiskolesteroli oli 5,9 ja paha kolesteroli 4.  Suvussa on korkeaa kolesterolia. Kävin ite mittauttaan, niin kukaan ei ole ohjeistanut mitään. Ajattelin että saattaa johtua myös runsaasta kananmunien syönnistä ja vähensin kananmunien syöntiä. Ennen meni ehkä 14 viikossa, niin nyt yritän pysyä neljässä. Oivariinia syön, mutta suurin osa suomalaista syö oivariinia, joten tuskin siitä johtuu. Enkä sitäkään mitenkään paljon syö, paketti kestää monta kuukautta. En halua alkaa syömään mitään margariinia, kun ne lisää elimistön kroonista tulehdusta. CRP mulla oli alle 1, joten luotan ettei kolesterolista ole haittaa. Että ei siis ole suonissa sellaista tulehdusta, jota se joutuisi paikkaamaan eikä siis kerry suoniin. En tiedä onko kananmunien vähentämisellä ollut vaikutusta arvoihin. En oo raskinut käydä mittauttamassa toista kertaa. En keksi oikein ruokavaliosta mitään muuta korjattavaa. Syön mielestäni terveellisesti. Paljon kasviksia. En syö juurikaan punaista lihaa, enkä rasvaista lihaa, lähinnä kanaa. Maitotuotteitakaan en käytä juurikaan, koska ne lisää elimistön tulehdustilaa. 

Kananmunia kannattaa syödä, mutta kannattaa vain jättää se keltainen osuus pois.

Vierailija
40/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunia kannattaa syödä, mutta kannattaa vain jättää se keltainen osuus pois.

Sehän se niissä on parasta. Maukkainta ja sisältää kaikki vitamiinit. Valkuaiset on aika tylsän makuisia. Omatuntokaan ei salli heittää keltuaisia roskiin, joten olen sitten vaan vähentänyt kokonaisuudessaan kananmunien syömistä. Ennen laitoin kanamunia usein leivän väliin, nyt laitan tonnikalaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme