Miten saisin huijattua lasta olemaan välillä hiljaa?
2,5v puhuu taukoamatta koko sen ajan kun on hereillä. Tv on ainoa joka vähän rauhoittaa, mutta ei noin pientä viitsi sitä jatkuvasti istuttaa katsomaan. Yleensä pyrin tekemään joitain kotitöitä rauhassa sen aikaa kun katsoo pikkukakkosen. Mutta itsekin kaipaisi välillä edes 10 min lepoa kysely/puhetulvasta :/ onko hyviä vinkkejä, miten saisi lapsen vähitellen oppimaan rauhoittumista ja hiljaa olemista? Tietysti voin lähteä itse kotoa pois ja mies hoitaa lasta, mutta välillä kaipaisi lepoa kotona.
Kommentit (30)
Yritä vanhaa kunnon "kuka pystyy olemaan pisimpään ihan hiljaa" leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Yritä vanhaa kunnon "kuka pystyy olemaan pisimpään ihan hiljaa" leikkiä.
Sitte ku saa puhua, puhuu sen menetetyn ajankin edestä.
Mielenkiintoinen touhuaminen -lelu tai vaikka palapeli - tuon ikäinenkin osaa jo aivan yksinkertaisempia.
Älä ap huoli, lapsesi on tuleva poliitikko tai yrityksen johtaja.
Kiinnostava, tarpeeksi haastava tekeminen. Meillä samanikäinen keskittyy esimerkiksi maalaamaan.
Lapselle voi sanoa, että ollaan nyt hetken aikaa hiljaa ja keskitytään asiaan x.
Se on oikeasti tärkeää että puhuu. Anna puhua. Mun 10v pälpättää myös aina iltaisin ja haluaa kertoa kaiken tärkeän. Turhaan vaientaa, se on todella hyvä että puhuu. Kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti tärkeää että puhuu. Anna puhua. Mun 10v pälpättää myös aina iltaisin ja haluaa kertoa kaiken tärkeän. Turhaan vaientaa, se on todella hyvä että puhuu. Kehittää.
Pitää osata olla myös hiljaa..
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava, tarpeeksi haastava tekeminen. Meillä samanikäinen keskittyy esimerkiksi maalaamaan.
Kyllä meidän pieni maalari kertoi suu vaahdossa mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vähän jesaria
🤐
Jeesusteippi auttaa tähänkin vaivaan.
Mulla on samanlainen kohta 6v. On hiljaa vain kun katsoo telkkaria.
Lapsen ei todellakaan ole mitään syytä olla hiljaa. Hyödynnä halua oppia, ala opettaa hänelle aakkosia, laskemaan kymmenen, laula lastenlauluja hänelle, opeta loruja.
Tuossa iässä puhumisen pitäisikin kiinnostaa, se on uusi opittu asia.
Jos ei vielä koulussa osaa olla hetkeäkään hiljaa, niin sitten on syytä opettaa antamaan muillekin puheenvuoro.
Tuon ikäisen on hyvä höpöttää. Mutta olisi tosiaan hyvä oppia myös keskittymään hiljaa. Olisiko jo piirtely kiinnostava touhu? Tai joku tarrojen tarrakirjaan liimailu?
Höpötyksessä on se hyvä puoli, että tietää tarkistaa mitä on tekeillä, jos onkin hiljaista. Hiljaisuus yleensä tarkoittaa sitä, että taapero puuhaa jotakin kiellettyä. Piirtää seinään tai vastaavaa.
Hiljaisuuden maja/teltta olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ellei olla hautajaissa tmv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta sille on aikansa ja paikkansa.
Aika.
Ole tyytyväinen että puhuu.