Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipaino ja kolesterolit koholla, muita?

Vierailija
06.02.2022 |

Tämmöistä tuli laajan verikokeen tuloksena. Syön tavallista kotiruokaa. Lääkärin ja netin mukaan pitäisi siirtyä vähärasvaisiin tuotteisiin. En ole koskaan pitänyt rasvan mausta enkä mielestäni syö mitenkään erityisen rasvaisia tuotteita. Inhoan esim. valmisleivonnaisia (pasteijat jne) ja margariineja, punaista maitoa jne. Jäätelökään ei oikein mene alas. Ruuanlaitossa olen aina käyttänyt kasviöljyä.

Muita samassa tilanteessa? Mitä muutitte ruokavaliossa ja miten pääsitte alkuun?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Lääkäri katsoi minua sanoi, että kun ei ole ylipainoa, niin kaikki ok.

Vierailija
2/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut. Mutta hyvän kolesterolin osuus siitä iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tämmöinen. Aloin käyttään Alentajaa ja Berberiiniä. Maaliskuussa uudet verikokeet ja sitten lääkitys, jos ei alena arvot. Sukuvika.

Vierailija
4/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sanoi noin. Ihan samat arvot sitä on laihoillakin.

Vierailija
5/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneettistä. Tarkoittaa vaan, että sun on tärkeetä pitää kiinni terveellisistä elintavoista, ettei pääse nousemaan lisää ja aiheuttamaan ongelmia.

Vierailija
6/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kova se arvo on, noita lääkkeitä ei kannata käyttää ihan herkästi.

Vierailija
7/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa. Mulla kyllä olisi vara vähentää valkoista jauhoa ja sokeria ruokavaliosta, rasvaa en syö kovin paljon, jopa pitäisi ehkä jotain öljyjä lisätä.  En vaan tykkää rasvasta toki piilorasvaa sitten tulee leivoksissa yms, joita joskus tulee syötyä. Painoindeksi on kyllä 24-25 välillä, eli ylärajoilla. Muutama kilo pois voisi auttaa. Mutta oli se vähän koholla silloinkin, kun indeksi oli 22. Myös sokeriarvot on nippanappa ettei ole diabetes2. 

Vierailija
8/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sanoi noin. Ihan samat arvot sitä on laihoillakin.

Sanoi. Ettei tarvitse tehdä mitään muutoksia mihinkään. Koska olin suht hoikka.

Vierailija
9/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Ja hulluinta että perusruokavalio kotona on sama miehen kanssa mutta minä jätän jäätelöt, markkarat, piirakat ja pizzan useammin väliin/ syön enemmän kasviksia. Miehellä alempi kokonaiskolesteroli :(

Kahvikoneen pavuista jauhettu kahvi, jota juon paljon, voi olla yksi nostava tekijä mutta siitä en ole ainakaan vielä valmis kokonaan luopumaan. Terkka ei ollut huolissaan / ei kuulemma vielä lääkitystasoa 5.8 arvolla. Yritän karsia juustot pois ja varmaan pakko kahvia vähentää…

Vierailija
10/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla se kolesteroli kerääntyy sinun suoniin, olitpa laiha tai lihava

Vierailija
11/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä arvo, sun ei tartte karsia mitään.

Vierailija
12/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Ja hulluinta että perusruokavalio kotona on sama miehen kanssa mutta minä jätän jäätelöt, markkarat, piirakat ja pizzan useammin väliin/ syön enemmän kasviksia. Miehellä alempi kokonaiskolesteroli :(

Kahvikoneen pavuista jauhettu kahvi, jota juon paljon, voi olla yksi nostava tekijä mutta siitä en ole ainakaan vielä valmis kokonaan luopumaan. Terkka ei ollut huolissaan / ei kuulemma vielä lääkitystasoa 5.8 arvolla. Yritän karsia juustot pois ja varmaan pakko kahvia vähentää…

Mitä väliä. Ihan turhaa murehtimista sinun tilanteessa.

Vierailija
13/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama juttu. Lisäsin ruokavaliooni rasvaa ja vähensin hiilihydraatteja niin nuo arvot paranivat todella nopeasti.

Vierailija
14/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos vastauksista! Tykkään hyvistä juustoista, mutta en muiden syiden takia voi niitäkään ahmia. Sydänmerkkijuustothan eivät maistu millekään ;-), mutta ostin kokeeksi sellaisen. Minulla olisi varaa vähentää muniensyöntiä. Saatoin ennen tuota verikoetta syödä 4-5 aamuna viikossa keitetyn munan ja puuroa. Nyt sitten vain sitä puuroa. Kahvia en juo.

Myös mun puolisoni pitää makkarasta ja sellaisesta, mutta ei hänellä ole muita terveysongelmia kuin lievä ylipaino. Minä en makkaroista perusta, ja mulla sitten "pahaa kolesterolia".

Toivottavasti vähempirasvainen ja -munainen ruokavalio ei näivetä minua normaalipainon alarajoille!

Vierailija
15/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama juttu. Lisäsin ruokavaliooni rasvaa ja vähensin hiilihydraatteja niin nuo arvot paranivat todella nopeasti.

Miksi hiilareiden vähentäminen vaikuttaa kolesteroliin? Liittyykö se hiilareiden aineenvaihdunnassa muodostuviin sokereihin?

Vierailija
16/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi rasvapelkoiset sokerinsyöjät noin halua syödä. 

Vierailija
17/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos vastauksista! Tykkään hyvistä juustoista, mutta en muiden syiden takia voi niitäkään ahmia. Sydänmerkkijuustothan eivät maistu millekään ;-), mutta ostin kokeeksi sellaisen. Minulla olisi varaa vähentää muniensyöntiä. Saatoin ennen tuota verikoetta syödä 4-5 aamuna viikossa keitetyn munan ja puuroa. Nyt sitten vain sitä puuroa. Kahvia en juo.

Myös mun puolisoni pitää makkarasta ja sellaisesta, mutta ei hänellä ole muita terveysongelmia kuin lievä ylipaino. Minä en makkaroista perusta, ja mulla sitten "pahaa kolesterolia".

Toivottavasti vähempirasvainen ja -munainen ruokavalio ei näivetä minua normaalipainon alarajoille!

Ei todellakaan, saattaa jopa paino nousta. Keho ravinnonpuutteessaan säästää kaiken.

Vierailija
18/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ilmeni liikaa kolesterolia verikokeissa, ei kiinnosta tippaakaan :)

Jatkan nyt ja tulevaisuudessa hyväksi toteamallani VHH ruokavaliossa, sellaista päivää ei tule, että ostaisin margariineja tai jotain kevyttuotteita 🤮

Vierailija
19/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään jos on sukuvika. Ystävälläni jonka rasvaprosentti on jatkuvasti huomattavasti pienempi kuin keskiarvo, jopa niin että työterveystsekkauksessa sitä aina ihmettelevät, on kolesteroli ollut koholla ihan nuoresta asti, ehkä jopa lapsesta, mikäli niitä olisi silloin mittailtu. 

Hän on vuosikymmeniä ollut jo sali, ja ruokahifistelijä joten tietää kyllä mitä syödä että välttää kolesterolin. Ei auta. Kun hän jätti kokeeksi pois ihan kaiken rasvan, lukuunottamatta kaikista pehmeintä ja parasta rasvaa, niin silti kolesteroliarvot olivat nousseet seuraavassa kontrollissa.

Kaikki muu hänellä sitten onkin priimaa, verenpaineista sykkeeseen ja muihin veriarvoihin. 

Vierailija
20/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä mitään jos on sukuvika. Ystävälläni jonka rasvaprosentti on jatkuvasti huomattavasti pienempi kuin keskiarvo, jopa niin että työterveystsekkauksessa sitä aina ihmettelevät, on kolesteroli ollut koholla ihan nuoresta asti, ehkä jopa lapsesta, mikäli niitä olisi silloin mittailtu. 

Hän on vuosikymmeniä ollut jo sali, ja ruokahifistelijä joten tietää kyllä mitä syödä että välttää kolesterolin. Ei auta. Kun hän jätti kokeeksi pois ihan kaiken rasvan, lukuunottamatta kaikista pehmeintä ja parasta rasvaa, niin silti kolesteroliarvot olivat nousseet seuraavassa kontrollissa.

Kaikki muu hänellä sitten onkin priimaa, verenpaineista sykkeeseen ja muihin veriarvoihin. 

Jätti siis hyvät rasvat ja söi sopimatonta rasvaa, SIKSI kolesterolit nousi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä