Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 kk Euribor plussalle kuukauden sisällä

Vierailija
06.02.2022 |

Oletteko korkosuojanneet asuntolainanne tai varautuneet muutoin? Oman lainani koron tarkastus on 2.5 ja siinä mentäneen jo reippaasti plussan puolella. Saa nähdä lasketaanko kympeissä vai satasissa kk-erän nousu.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Otin asuntolainan, kun kuukausimaksu oli 1200 euroa, mutta heti seuraavana vuonna korot alkoi laskea ja nyt se on vain 430 euroa, ja saan lainan nyt maksettua parissa vuodessa. 

että korkojen lasku pudotti lainasi kolmannekseen. et taida ihan täysillä valoilla ajella.

No en tiedä millä valoilla ajelen, mutta otin lainan aikoinaan korkeilla koroilla ja korkojen laskun myötä kuukausimaksu on pienentynyt. En sanonut, että laina putosi kolmannekseen vaan olen alhaisen koron takia voinut maksaa lainaa ylimäärin pois ja sen takia laina on kohta maksettua pois. 

Itse olen hyödyntänyt näitä lähes nollassa olleita asuntolainakorkoja maksamalla lainaa alkuperäisen lyhennyssuunnitelman tahtiin, MUTTA laittanut ylijäämiäni osakkeisiin. Ihan hyvä ratkaisu kohdallani, tuolla "salkussa" on nyt loppulainaa vastaava potti osakkeissa, vaikka omaa rahaa on niihin käytetty vain noin puolet tämänhetkisestä arvosta.

Olen myös sijoittanut, mutta mulle tuo enemmän turvaa henkisesti tuo lainan pois maksaminen. Tiedän, että järkevämpää olisi sijoittaa näillä koroilla, mutta mulle levollinen mieli on tärkeämpää. 

Ihan sama juttu. Mulle mielenrauha on tuottoja tärkeämpää ja maksoin lainaa nopeutetussa tahdissa pois. Nyt on helppo hengittää, kun ei lainaa enää ole. Olen myös sijoittanut, mutta en mitään isoja summia, oisko 15 000 euron salkku nyt. Olisihan se paljon isompi jos olisin laittanut ylimääräiset salkkuun enkä lainaan, mutta olen tyytyväinen näin.

Just tämä. Se henkinen juttu on tärkeämpää kuin rahallinen voitto. Sitä ei varmaan sijoittajat ymmärrä. 

Vierailija
62/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen laina, jonka maksuaika elää korkojen mukaan.

Viime vuodet se on lyhentynyt nopeasti korkojen ollessa matalana. Jos korot nousevat, laina-aika pitenee, mutta minun kuukausibudjettini ei kärsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemisto hei! Olette monta vuotta paasanneet, että miten halvalla Suomen valtio saa lainaa. Sitä kannattaa nostaa vaikka ei niin tarvittaisikaan, nyt lainan korko nousemassa. Miten tästä nyt eteenpäin, nostetaanko lisää lainaa vai olisiko syytä laittaa julkinen sektori terhostamis toimien alle?

Vierailija
64/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen laina, jonka maksuaika elää korkojen mukaan.

Viime vuodet se on lyhentynyt nopeasti korkojen ollessa matalana. Jos korot nousevat, laina-aika pitenee, mutta minun kuukausibudjettini ei kärsi. 

Sulla on kiinteä tasaerälaina?

Vierailija
65/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa velkavivuttajien ongelmat! Normaali asuntolaina yleensä hoituu kun siinä ainakin pitäisi olla varautunut muutaman prosentin koron nousuun.

Tätä samaa mietin. Vuokrat hyytyy eikä kata sijoituskåmppien lyhennyksiä kuluineen.

Vierailija
66/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei haittaa yhtään korkojen nousut vaan tässä on jo monta vuotta ihmetelty etteikö ne vieläkään nouse. 

Vierailija
67/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Otin asuntolainan, kun kuukausimaksu oli 1200 euroa, mutta heti seuraavana vuonna korot alkoi laskea ja nyt se on vain 430 euroa, ja saan lainan nyt maksettua parissa vuodessa. 

että korkojen lasku pudotti lainasi kolmannekseen. et taida ihan täysillä valoilla ajella.

No en tiedä millä valoilla ajelen, mutta otin lainan aikoinaan korkeilla koroilla ja korkojen laskun myötä kuukausimaksu on pienentynyt. En sanonut, että laina putosi kolmannekseen vaan olen alhaisen koron takia voinut maksaa lainaa ylimäärin pois ja sen takia laina on kohta maksettua pois. 

Itse olen hyödyntänyt näitä lähes nollassa olleita asuntolainakorkoja maksamalla lainaa alkuperäisen lyhennyssuunnitelman tahtiin, MUTTA laittanut ylijäämiäni osakkeisiin. Ihan hyvä ratkaisu kohdallani, tuolla "salkussa" on nyt loppulainaa vastaava potti osakkeissa, vaikka omaa rahaa on niihin käytetty vain noin puolet tämänhetkisestä arvosta.

Olen myös sijoittanut, mutta mulle tuo enemmän turvaa henkisesti tuo lainan pois maksaminen. Tiedän, että järkevämpää olisi sijoittaa näillä koroilla, mutta mulle levollinen mieli on tärkeämpää. 

Se on varmaan sitten joku luonnekysymys. Yhden ylimääräisen lainanlyhennyserän olen tässä vuosien mittaan asuntolainastani maksanut. Olin suorastaan pettynyt, kun tajusin, että se ylimääräinen lyhennys ei (tietenkään) lyhentänyt takaisinmaksuaikaa kuukaudella, vaan vain pienensi hiukan maksusuunnitelman jokaista tulevaa erää.

Varmaan kyllä harmittaisi, jos koko salkun arvo menisi nollaan ja oma pääoma katoaisi olemattomiin. Vaan tuskinpa sellaista hetkeä tuleekaan, että kymmenen kansainvälisestikin suurta firmaa yhtaikaisesti menisi konkkaan. Tai jos menee, tuskin on silloin asuntonikaan minkään arvoinen, vain kasa palanutta purkujätettä.

Vierailija
68/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemisto hei! Olette monta vuotta paasanneet, että miten halvalla Suomen valtio saa lainaa. Sitä kannattaa nostaa vaikka ei niin tarvittaisikaan, nyt lainan korko nousemassa. Miten tästä nyt eteenpäin, nostetaanko lisää lainaa vai olisiko syytä laittaa julkinen sektori terhostamis toimien alle?

Valtioiden lainat eivät ole 12kk euriboriin sidottuja. JÄRKEVÄ aika tehostamistoimille on nousukautena ja silloinkin karsimalla yritystukiaisia sun muita talouden ylikuumenemista kiihdyttäviä veroalennuksia.

Vierailija
69/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas laski 12kk euribor, -0,003.

Asintolaina otettu 2020, mietin korkosuojaa, mutta rahastopuskereita yli lainamäärän, niin en ottanut. Mielenrauhastahan tuossa maksetaan, se voi joillekin olla rahaa arvokkaampaa.

Vierailija
70/166 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan sitten joku luonnekysymys. Yhden ylimääräisen lainanlyhennyserän olen tässä vuosien mittaan asuntolainastani maksanut. Olin suorastaan pettynyt, kun tajusin, että se ylimääräinen lyhennys ei (tietenkään) lyhentänyt takaisinmaksuaikaa kuukaudella, vaan vain pienensi hiukan maksusuunnitelman jokaista tulevaa erää.

Varmaan kyllä harmittaisi, jos koko salkun arvo menisi nollaan ja oma pääoma katoaisi olemattomiin. Vaan tuskinpa sellaista hetkeä tuleekaan, että kymmenen kansainvälisestikin suurta firmaa yhtaikaisesti menisi konkkaan. Tai jos menee, tuskin on silloin asuntonikaan minkään arvoinen, vain kasa palanutta purkujätettä.

Kyllä se luonnekysymys. Ei minua haittaa yhtään mahdolliset menetykset etten ole sijoittanut vaan parempi mieli tulee, että olen saanut maksettua lainaa ylimäärin. Kuulostaa hullulta, mutta näin se vaan nyt on ja sen mukaan mennään. Asunnon arvot on kyllä noussut tällä alueella, mutta ei siitä ole minulle mitään hyötyä, kun ajattelin asua tässä niin pitkään kuin mahdollista enkä ole ole myymässä. 

Vierailija
71/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelkaisille kuluttajalle inflaatio tai korkojen nousu on molemmat myrkkyä.

Jos on hirveästi velkaa niin inflaatio on hyvä asia. Silloin lainan takaisin maksaminen käy kevyemmin kun rahan arvo laskee samalla kun lainasumma pysyy samana. Inflaation myös kun myös palkat nousee samaa tahtia kuluttajahintojen kanssa. Ainakin jos on teoreettisen puhdas inflaatio kyseessä. Todellisuudessa toki aina kaikki on monimutkaisempaa.

Vierailija
72/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi juuri puolitin lainojen marginaalit ja lainat ovat sijoitusasuntoihin, jolloin korot voi suoraan vähentää hankintamenoina.

Vierailija
73/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa velkavivuttajien ongelmat! Normaali asuntolaina yleensä hoituu kun siinä ainakin pitäisi olla varautunut muutaman prosentin koron nousuun.

Riippuu siitä mihin sitä velkavipua on käytetty. Jos on vaikka pörssiin sijoittanut velkavivulla niin kyllä pörssikurssit räjähtää kasvuun samalla kun korot nousee. Ne kulkee aina käsi kädessä. Yritykset ja korkomarkkinat toimii samassa todellisuudessa. Korkeat korot tarkoittaa talouden ylikuumenemista ja silloin osakemarkkinoiden arvostus nousee. Kun yritykset tahkoo ennätystuloksia! Siitähän sen markkinoiden ylikuumeneminen johtuu.

Vierailija
74/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovelkaisille kuluttajalle inflaatio tai korkojen nousu on molemmat myrkkyä.

Jos on hirveästi velkaa niin inflaatio on hyvä asia. Silloin lainan takaisin maksaminen käy kevyemmin kun rahan arvo laskee samalla kun lainasumma pysyy samana. Inflaation myös kun myös palkat nousee samaa tahtia kuluttajahintojen kanssa. Ainakin jos on teoreettisen puhdas inflaatio kyseessä. Todellisuudessa toki aina kaikki on monimutkaisempaa.

Palkat eivät ole nousseet inflaation rinnalla enää pitkään aikaan, vaan ihmisten ostovoima on heikentynyt jatkuvasti.

Vierailija
75/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasaerillä ei paljon korot haittaa. Maksuaika venyy tai lyhenee korkojen mukana, mutta arki sujuu kuten aina ennenkin. Kuin vuokraa makselisi, mutta omaan pussiin.

Kyllä sekin korttitalo romahtaa siinä vaiheessa jos korot oikein paljon nousee. Laina-aikaa ei voi venyttää loputtoman pitkäksi. Jossain vaiheessa pankki sanoo, että nyt ei enää käy. Kun laina-aika on maksimissa alkaa kuukausierä nousemaan. Yksikään pankki ei ole niin hölmö jotta tekisi sellaisen sopimuksen missä laina-aika voi pidentyä rajattomasti.

Vierailija
76/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli alkaako rahatalletuksista taas saamaan korkoa? Muistaakseni käyttötilin korko oli jotain 3% ennen 2008 puhjennutta taantumaa.

Periaatteessa joo, mutta inflaatio kumoaa koron vaikutuksen

Vierailija
77/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mihin sitä velkavipua on käytetty. Jos on vaikka pörssiin sijoittanut velkavivulla niin kyllä pörssikurssit räjähtää kasvuun samalla kun korot nousee. Ne kulkee aina käsi kädessä. Yritykset ja korkomarkkinat toimii samassa todellisuudessa. Korkeat korot tarkoittaa talouden ylikuumenemista ja silloin osakemarkkinoiden arvostus nousee. Kun yritykset tahkoo ennätystuloksia! Siitähän sen markkinoiden ylikuumeneminen johtuu.

Mä olen tuon kyllä ymmärtänyt aivan toisin päin, kuten Seppo Saarion sijoituskirjakin. Sen mukaan pörssikurssit ja korot kulkevat aina vastakkaisiin suuntiin, ja näin se käytännössä on mennytkin. Korkojen lähdössä nousuun sijoittajat alkavat siirtämään varojaan korkorahastoihin ja osakkeiden arvostus alkaa laskemaan. Ihmisten ja yrityksien ostovoimat heikkenevät ja sitä kautta yritysten tuotot putoavat, joka näkyy sitten osakkaiden arvostuksessa.

Vierailija
78/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asuntolainaa jäljellä 21 000€. Koron tarkistus oli 21.1 muutaman kymmenyksen nousi joten ei oleellista vaikutusta. Maksan lainan loppuun reilussa 2 vuodessa.

Sijoitusasunnon ostin 8/2021 joka yksiö. Sijoitusasuntolainan korot saan vähennettyä 100%:sti verotuksessa joten loppupelissä koronnousulla ei merkitystä. Molemmat asuntolainat sidottu Euribor 12kk korkoon.

Vierailija
79/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa markka.

Miten koet markan vaikuttavan korkoon? Olisiko korko alempi, ylempi vai sama markan kanssa? Miten euroon kuulumattomien eurooppalaaisten maiden korkotilanne on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana?

Vierailija
80/166 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuon kyllä ymmärtänyt aivan toisin päin, kuten Seppo Saarion sijoituskirjakin. Sen mukaan pörssikurssit ja korot kulkevat aina vastakkaisiin suuntiin, ja näin se käytännössä on mennytkin. Korkojen lähdössä nousuun sijoittajat alkavat siirtämään varojaan korkorahastoihin ja osakkeiden arvostus alkaa laskemaan. Ihmisten ja yrityksien ostovoimat heikkenevät ja sitä kautta yritysten tuotot putoavat, joka näkyy sitten osakkaiden arvostuksessa.

Näin tapahtuu jos korkoja nostetaan mielivaltaisesti ilman mitään syytä. Kuitenkin pitää kysyä miksi korkoja ylipäätään ollaan nostamassa? Korkoja nostetaan talouden ylikuumenemisen hillitsemiseksi. "Liian halpa" lainaraha saa talouden kehittymään nopeasti joka kiihdyttää inflaatiota. Yritykset tahkoaa entistä suurempia voittoja ja inflaatio kiihtyy entisestään! Sen takia korkoja nostamalla pyritään hillitsemään inflaation holtitonta kehitystä. Käytännössä siis korot nousee silloin kun talouselämällä pyyhkii hyvin ja korkoja alennetaan kun halutaan elvyttää huonosti vetävää taloutta. Kun talouselämällä pyyhkii hyvin, samalla nousee pörssikurssit ylöspäin.