12 kk Euribor plussalle kuukauden sisällä
Oletteko korkosuojanneet asuntolainanne tai varautuneet muutoin? Oman lainani koron tarkastus on 2.5 ja siinä mentäneen jo reippaasti plussan puolella. Saa nähdä lasketaanko kympeissä vai satasissa kk-erän nousu.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana jäänyt käteen niin paljon extraa, et tripla lyhennetty lainoja ja triplalyhennetään edelleen (säästyy palveluista ja liikkumisesta sekä parantuneista palkoista johtuen). Ei siis vaikuta muuten, kuin odotan pääseväni kädet syyhyten ostamaan ulosmitattuja asuntoja lisää töekyhintaiselle vuokralle 🙂
Saat törkyvuokralaiset, joka jättää vuokrat maksamatta ja tuhoavat kämpän. On kivaa tekemistä sitten käydä oikeutta ja siivota sotkut. Ei kiitos minulle.
Nyt alkaa velkavivuttajien ongelmat! Normaali asuntolaina yleensä hoituu kun siinä ainakin pitäisi olla varautunut muutaman prosentin koron nousuun.
En ymmärrä miksi sitä rahaa piti alunperin tulostella niin paljon jos se johtaa tällaisiing ongelmiin, mutta enpä ymmärrä juuri muutakaan. Osakkeiden nousun takia?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sitä rahaa piti alunperin tulostella niin paljon jos se johtaa tällaisiing ongelmiin, mutta enpä ymmärrä juuri muutakaan. Osakkeiden nousun takia?
Kyllä. Sillä estettiin osakekuplan puhkeaminen ja aiheutettiin pahempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmantalous romahtaa siitä, että joku ohjauskorko menee plussalle, ollaan kyllä aika heikossa hapessa jo valmiiksi. Eihän siitä montaa vuotta ole kun ohjauskorot menivät ensimmäisen kerran miinukselle.
1980-luvulla korot olivat päälle 10%, eikä monikaan siihen kuollut. 1980-luvun lopussa tai 1990-luvun alussa, kun korot nousivat päälle 15%:n, oli kuolleisuus etenkin yrittäjien keskuudessa hiukan tavanomaista korkeampi, mutta ei silloinkaan mitään massakuolemia tapahtunut.
Euribor ei ole ohjauskorko vaan markkinakorko...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri asuntoni ja jättäydyin vuokralle, ei tarvitse moisista huolehtia.
Ei tarvi ei, mutta jakuvasti nousevista vuokrista kyllä.
Asun ulkomailla ja täällä on vuokrat nousseet tosi paljon, toki myös asuntojen hinnat. Maksan kaksiostani asuntolainaa 430 euroa kuukaudessa ja vastaavan asunnon vuokra on 1400-1500 euroa kuukaudessa nyt.
En nyt pidättelisi hengitystä tämän asian kanssa, koska kasvu hyytyy pieneenkin koron nostoon, jolloin niitä ollaan kohta taas laskemassa.
Meillä 3 kk euribor ja ei paljoa ole noussut. Ja vaikka nousisi 6 %, mitä se ei ikinä tee, ei haittaisi. Kyllähän laina on stressitestattu jo otettaessa ja nyt laina jo 100 ke pienempi kuin otettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Otin asuntolainan, kun kuukausimaksu oli 1200 euroa, mutta heti seuraavana vuonna korot alkoi laskea ja nyt se on vain 430 euroa, ja saan lainan nyt maksettua parissa vuodessa.
että korkojen lasku pudotti lainasi kolmannekseen. et taida ihan täysillä valoilla ajella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Otin asuntolainan, kun kuukausimaksu oli 1200 euroa, mutta heti seuraavana vuonna korot alkoi laskea ja nyt se on vain 430 euroa, ja saan lainan nyt maksettua parissa vuodessa.
että korkojen lasku pudotti lainasi kolmannekseen. et taida ihan täysillä valoilla ajella.
No en tiedä millä valoilla ajelen, mutta otin lainan aikoinaan korkeilla koroilla ja korkojen laskun myötä kuukausimaksu on pienentynyt. En sanonut, että laina putosi kolmannekseen vaan olen alhaisen koron takia voinut maksaa lainaa ylimäärin pois ja sen takia laina on kohta maksettua pois.
Vierailija kirjoitti:
Olispa markka.
Juu, joku iippo vinetto devalvoisi markan 30% ja nostaisi samalla lainakorot 20 prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siellä isokenkäiset puljasi vaan osakkeilla rahoja omaan pussiinsa, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siellä isokenkäiset puljasi vaan osakkeilla rahoja omaan pussiinsa, ei mitään muuta.
No mikä nottei, rahaa rinttaamalla inflaatiola rahan arvo alas ja sitä sitten kahmitaan isot kasat, sen jälkeen on hyvä taas tehdä päinvastoin ja kas, ollaan paljon rikkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä millä valoilla ajelen, mutta otin lainan aikoinaan korkeilla koroilla ja korkojen laskun myötä kuukausimaksu on pienentynyt. En sanonut, että laina putosi kolmannekseen vaan olen alhaisen koron takia voinut maksaa lainaa ylimäärin pois ja sen takia laina on kohta maksettua pois.
Itse olen hyödyntänyt näitä lähes nollassa olleita asuntolainakorkoja maksamalla lainaa alkuperäisen lyhennyssuunnitelman tahtiin, MUTTA laittanut ylijäämiäni osakkeisiin. Ihan hyvä ratkaisu kohdallani, tuolla "salkussa" on nyt loppulainaa vastaava potti osakkeissa, vaikka omaa rahaa on niihin käytetty vain noin puolet tämänhetkisestä arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä nottei, rahaa rinttaamalla inflaatiola rahan arvo alas ja sitä sitten kahmitaan isot kasat, sen jälkeen on hyvä taas tehdä päinvastoin ja kas, ollaan paljon rikkaampia.
Ehdottamasi malli vaatisi deflaatiota ja sitä ei KUKAAN halua laittaa liikkeelle. Et sinäkään, jos ymmärrät mitä deflatoorinen kierre myös sinulle aiheuttaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyödyntänyt näitä lähes nollassa olleita asuntolainakorkoja maksamalla lainaa alkuperäisen lyhennyssuunnitelman tahtiin, MUTTA laittanut ylijäämiäni osakkeisiin. Ihan hyvä ratkaisu kohdallani, tuolla "salkussa" on nyt loppulainaa vastaava potti osakkeissa, vaikka omaa rahaa on niihin käytetty vain noin puolet tämänhetkisestä arvosta.
Olen myös sijoittanut, mutta mulle tuo enemmän turvaa henkisesti tuo lainan pois maksaminen. Tiedän, että järkevämpää olisi sijoittaa näillä koroilla, mutta mulle levollinen mieli on tärkeämpää.
Meillä on ollut asuntolainaa 9vuotta ja korot olleet koko sen ajan ennätysmatalalla. Pohdin korkokattoa, mutta maksaakohan siinä enemmän mielenrauhasta kuin että se oli kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sijoittanut, mutta mulle tuo enemmän turvaa henkisesti tuo lainan pois maksaminen. Tiedän, että järkevämpää olisi sijoittaa näillä koroilla, mutta mulle levollinen mieli on tärkeämpää.
Ihan sama juttu. Mulle mielenrauha on tuottoja tärkeämpää ja maksoin lainaa nopeutetussa tahdissa pois. Nyt on helppo hengittää, kun ei lainaa enää ole. Olen myös sijoittanut, mutta en mitään isoja summia, oisko 15 000 euron salkku nyt. Olisihan se paljon isompi jos olisin laittanut ylimääräiset salkkuun enkä lainaan, mutta olen tyytyväinen näin.
Pahassa inflaatiossa korkokatto tuskin liikoja suojaa. Pankit myös turvanneet omat saatavansa (oikeus yksipuoliseen lainaehtojen muutokseen) monipuolisemmin kuin 70-luvulla.
Ei tarvi ei, mutta jakuvasti nousevista vuokrista kyllä.