Reimateceistä ja Ticketeistä erilainen näkökulma
Työskentelen kodinhoitajana suuressa kaupungissa,ja toimiessani hyvin erilaisissa perheissä lasten kanssa olen huomannut kiintoisan seikan-itsellänikin on kaksi lasta joten tällaiset asiat pistävät silmään;
Mitä varakkaampi perhe,sen todennäköisemmin lapset eivät ole päästä varpaisiin Ticketin tai Reimatecin ulkovaatteissa,vaan se on oikeasti yleisempää ns. duunari/lähiöperheissä. Jännä ilmiö vaatteiden hinta huomioonottaen, enkä tiedä millä se selittyy,mutta sisävaatteissa taas selkästi ns. rikkaammissa perheissä vaatteet ovat kalliita merkkejä,ulkovaatteina on monesti ihan tavallisia marketpukuja.
Niukkavaraisemmissa perheissä sisävaatteet ovat perus henkkamaukkaa jne. mutta päällysvaatteet ovat aina kallista merkkiä.
Kommentit (53)
On ihanaa, kun voi laittaa päälle erityylistä vermettä fiiliksen mukaan. Kivoja vaatteita ostetaan sieltä, mistä sattuu löytymään, hinnasta viis. Ja ulkokamppeetkin on just niitä mukavimman näköisiä ja parhaimman laatuisia. Tämän vuoksi meillä Reimateccia ja Lassieta. Ja joka kuu säästöön 3000 euroa, vaikka lasten vaatteisiin panostetaankin.
ilmeisesti oli, että köyhät koreilevat ulospäin puistossa ja rikkaat eivät tai miten se olikaan? meillä ainakin taviksessa keskituloisessa perheessä lapsilla on sekä että: kuluvimmat käyttövaatteet sisällä ns. halpismerkkejä eli sitä henkkamaukkaa, ulkovaatteet juuri sitä reimaa ja ticketiä, jotta kestävät lapselta toisella (ovat kestäneet) ja pitävät minkä lupaavat. sisävaatteista löytyy mysö merkkivaatteita mutta niitä ei pidetä esim. hoitovaatteina. mä en siltikään vielä ymmärrä, että mikä ap:n pointti tosiaan oli?
mutta emme kyllä törsää sisä- eikä ulkovaatteisiin. Reimateciä ostan, jos satun hyvän tarjouksen löytämään, mutta pääosin olen tyytynyt halvempiin vaihtoehtoihin. Minä käytän lapsillani mieluummin kurahousuja märällä kelillä, koska en jaksa jatkuvasti pestä haalareita. Siksi voin yhtähyvin ostaa tavallisia haalareita, jotka voin sitten huoletta heittää kuivausrumpuunkin tarvittaessa. Lisäksi kurakelillä on mukavampi lähteä suoraan päiväkodista vaikka kauppaan, kun voi ottaa likaiset kurahousut heti pois ja lapsi on siistissä haalarissa eikä kaulaa myöten kurassa (lumikautta kun täällä on vähemmän kuin kurakautta).
Ulkovaatteiden ulkonäkökin on minulle toissijainen seikka, pyhäulkovaatteet kun on kuitenkin erikseen.
Jos joskus harvoin törsään vaatteisiin, niin törsään nimenomaan sisävaatteisiin. Näitäkään en kyllä päiväkotiin laita, sen verran monta vaatetta on vuosien varrella mennyt pilalle maalien ja liimojen kanssa.
en ole tiennytkään, että lastenhoitajat tai kodinhoitajat kyttäilevät lasten vaatekertojen merkkejä ja korreloivat niitä vanhempien varakkuuteen tai sosiaaliseen statukseen.
Itse tapaan ammatissani joka päivä kohtalaisen määrän kaikkia sosiaaliluokkia edustavia ihmisiä (pomosta pultsariin). He riisuutuvat päällysvaatteista usein ilkosilleen kohtaamisen aikana, mutta eipä ole koskaan tullut mieleeni tarkastella minkä merkkisiä vetimiä heillä on/oli yllään. Enemmän tulee keskityttyä itse asiaan.
t: lääkäriäiti
me ollaan köyhiä kuin kirkonrotat, eilen ostin elämäni ekan reimatecin ja senkin kirppikseltä. 2,5e maksoi, polvet rikki, takamuksessa ei edes karhentumaa. paikka-aine maksoi 2e käsityöliikkeessä. kiitokset vaan sille joka eräällä turun kirppiksellä tämän puvun näin halvalla möi, viimevuoden mallia näkyy olevan:)
Mitä rikkaampi perhe, sitä vähemmän yleensä korostavat tulojaan. Eli lähinnä se näkyy lasten ulkovaatteissa (aika moni tunnistaisi heti Reimatecin tai Ticketin haalarin) sen sijaan sisävaatteissa on kalliimpaakin merkkiä joukossa, mutta harvemmin sellaista, mistä kukaan lappuun katsomatta tunnistaisi vaatteen kalliimmaksi.
Sama pätee monessa muussakin, esim rikkaiden lapsilla saattaa olla sama pyörä ala-ja yläasteella käytössä, vaikka olisi jäänyt pieneksikin. Muitakin esimerkkejä löytyy paljon.
Vierailija:
Asia on just päinvastoin
yleensä mitä köyhempi perhe sitä enemmän täytyy korostaa " muka-varakkuutta" eli hankkia lapsille hienompaa merkkivaatetta tms. Siis en nyt tarkoita mitään köyhyysrajalla eläviä, heillä ei välttämättä ole varaa valita mutta alempaa keskiluokkaa. Selvästi varakkaat sitten usein pukevat lapsensa miten sattuu, just katselin puistossa kun tuntemani poika ökyrikkaasta perheesä leikki siellä kulahtaneessa, liian pienessä Lassie-haalarissaan. Meidän lapsilla oli uudet Reimatecit mutta tiedän että varakkuussuhteet ovat ihan päinvastoin miltä se olisi ehkä päällepäin näyttänyt :)
Kaverini muuten on LTO, ja kuulemma päiväkodissa sama on nähtävissä, mitä varakkaampi perhe sitä rumemmin lapset on yleensä puettu. " Pahimpia" kaikista lääkäriperheet.
taitavat sitten panostaa lapsiinsa vähemmän kuin köyhät? Minä en asu omistusasunnossa, mutta omille kullanmuruille ostan parasta. Kuulin myös sukulaiseltani, joka on päiväkodissa töissä, että usein " hieno" uraäiti pitää lapsellaan samat sukkahousut koko viikon. Taitaa lapsi olla vaan sivuasia elämässä. Surullista..
Siis tietenkin pitää olla puhtaat ja oikeankokoiset vaatteet, mutta ei se, että on kasapäin Ticketiä ja Reimateciä (kun ei edes osata kirjoittaa merkkejä oikein) ole mitään lapseen panostamista!
Vierailija:
Työskentelen kodinhoitajana suuressa kaupungissa,ja toimiessani hyvin erilaisissa perheissä lasten kanssa olen huomannut kiintoisan seikan-itsellänikin on kaksi lasta joten tällaiset asiat pistävät silmään;
Mitä varakkaampi perhe,sen todennäköisemmin lapset eivät ole päästä varpaisiin Ticketin tai Reimatecin ulkovaatteissa,vaan se on oikeasti yleisempää ns. duunari/lähiöperheissä. Jännä ilmiö vaatteiden hinta huomioonottaen, enkä tiedä millä se selittyy,mutta sisävaatteissa taas selkästi ns. rikkaammissa perheissä vaatteet ovat kalliita merkkejä,ulkovaatteina on monesti ihan tavallisia marketpukuja.
Niukkavaraisemmissa perheissä sisävaatteet ovat perus henkkamaukkaa jne. mutta päällysvaatteet ovat aina kallista merkkiä.
kaikki ihmiset eivät kerta kaikkiaan ymmärrä miksi lapset pitäisi pukea merkkivaatteisiin - tai miksi aikuistenkaan pitäisi niitä käyttää jos ei huvita.
Omassa elämässäni raha tai varakkuus eivät kuulu tärkeimpiin arvoihin. Pukeudun omasta mielestäni tyylikkäästi, mutta en yleensä kiinnitä erityistä huomiota siihen minkä merkkinen vaate on. Sama koskee lapseni vaatetusta.
Olen kyllä miettinyt, että pitäisikö aiheesta alkaa kiinmostua kun lapseni menee kohta tarhaan. Ilmeisesti aikamoista merkkirasismia siellä...
t: lääkäriäiti
Vierailija:
yleensä mitä köyhempi perhe sitä enemmän täytyy korostaa " muka-varakkuutta" eli hankkia lapsille hienompaa merkkivaatetta tms. Siis en nyt tarkoita mitään köyhyysrajalla eläviä, heillä ei välttämättä ole varaa valita mutta alempaa keskiluokkaa. Selvästi varakkaat sitten usein pukevat lapsensa miten sattuu, just katselin puistossa kun tuntemani poika ökyrikkaasta perheesä leikki siellä kulahtaneessa, liian pienessä Lassie-haalarissaan. Meidän lapsilla oli uudet Reimatecit mutta tiedän että varakkuussuhteet ovat ihan päinvastoin miltä se olisi ehkä päällepäin näyttänyt :)Kaverini muuten on LTO, ja kuulemma päiväkodissa sama on nähtävissä, mitä varakkaampi perhe sitä rumemmin lapset on yleensä puettu. " Pahimpia" kaikista lääkäriperheet.
Sellaiset ns. duunarivanhemmat haluavat lapsille parasta päälle. Juuri sellaisia vaatteita, joista näkee merkin jo kauas! Samoilla perheillä on kotona Teema-astiasto ja ikkunoissa Marimekon unikkokuosiset verhot.
Mikä siinä Reimatecissä on niin ainutlaatuisen hyvää muuten? Meillä aina Lassien haalarit olleet lapsilla, eikä koskaan ole pylly kastunut. Sade- tai loskakelillä tietysti kurahousut olleet päällä.
Nytkin oli tarjouksessa Citarissa 25e Lassien haalarit. Ostin heti tyytyväisenä molemmille lapsille. Meillä kun on kaksoset, eli aina saa kaiken ostaa kertaa kaksi.
Ei tietenkään automaattisesti, mutta keskimäärin. Enkä tosiaankaan menisi yleistämään että rikkaammat eivät panosta lapsiinsa, ei minustakaan merkkivaatteiden ostaminen ole ainoa tapa " panostaa" . Ehkä näille varakkaammille muut arvot (henkiset) ovat tärkeämpiä, ehkä he eivät vaan jaksa kiinnostua vaatteista ja muodista?
On vaan jotenkin surullista että Suomessa tämä kulttuuri on tällainen, itseensä ja lapsiinsa ei sovi laittaa paljon rahaa ja " rumat ne vaatteilla koreilee" . Euroopassa on hyvin tyypillistä pukea lapsetkin kauniisti, täällä se nähdään vaan turhamaisuutena. 23
ei minulle sellaiset asiat ole niin tärkeitä. Eikä toivottavasti lapsillekaan tulevaisuudessa.
Vaikka en olekaan mikään merkkitietoinen, niin osaan silti minäkin pukeutua tyylikkäästi. Ja lapset puetaan järkevästi!
29
Meillä on itsellä tyylikkäät vaatteet ja koti on kaunis. Hiukset leikataan säännöllisesti ja silmälasit uusitaan säännöllisesti.
Mutta tää onkin minusta oikeaa ulkonäköön panostamista, ei se, että tempaisen jonkin typerän merkkivaatteen rekiltä ja siihen sopivat releet ja maksan maltaita. Katsomatta edes onko se haalari ollenkaaan edes väriltään lapselleni sopiva.
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Ulkonäöstä (omasta ja lasten) huolehtiminen ei ole sama asia kuin Reimatec ja Ticket.
Tuli tosi kurja fiilis. Ostin lapsilleni eilen reimatecin haalarit ja olen ns. keskituloinen. Eli en joudu syömään puuroa ostokseni takia, mutta en ole rikaskaan. Nyt siis porukat katsoo mua kieroon... Lassien haalarit ei vaan miellyttäny mun silmää väreiltään. Ei tulis kuitenkaan mieleenkään arvostella muita. Äidit taitaa olla aika korppikotkia..hyi!
Vierailija:
Meillä oli aiemmin kosteussuojattuja talvihaalareita ja kostealla pyyhkiminen ei kyllä riittänyt alkuunkaan kuin hyvin harvoin. Haalarit olivat koko ajan sotkuisen näköiset. Ihan samalla tavalla täytyi kuriksia käyttää kuin muidenkin haalarien kanssa.