Koivuallergia -> allergia omenoille. Muita allergioita tässä tapauksessa?
Olen kyllä lukenut listat netistä mille voi olla allerginen. Mutta mitkä muut ruoka-aineet ovat kokemuksenne mukaan aiheuttaneet allergiaa jos koivuallergikko on ainakin omenalle allerginen?
Kommentit (25)
Mulle puhkesi koivuallergia teini-iässä. Samoin veljelleni. Parin vuoden päästä siitä huomasin olevani allerginen omenoille. Pystyn kuitenkin syömään kypsennettyä omenaa ja omista pihapuista pomittuja omenoita. Allergiaoireet ovat pahemmat vihreiden kuin punaisten omenoiden kanssa. Porkkanaa en voi syödä "kokonaisena", mutta raasteena ja kypsennetynä kyllä. Pähkinöille olen myös allerginen (mutta niitäkin voin syödä suolattuna tai muuten käsiteltyinä). Iän myötä allergioita on tullut vähitellen lisää: kiivi, nektariini, ulkomainen luumu, persikka... Saa nähdä, mitä vielä tulee. Onneksi pystyn tosiaan syömään kaikkea käsiteltyä / kypsennettyä.
Tuleeko omenatuoremehusta tai säilykepersikoista oireita?
Minä en pysty syömään suomalaisiakaan omenoita, ihan samat oireet tulee. Pienenä ihmettelin kun en keväisin voinut syödä vihreää Jenkki-purukumia (spearmint) enkä Extra-purukumia, nyt en enää. Jännä muuten tuo #18:n porkkanajuttu; nyt kun mietin tarkemmin niin mullekaan ei tule oireita raasteesta, mutta sellaista hengenahdistustyyppistä kylläkin kokonaisesta kuoritusta porkkanasta. Ja lapsena söin niitä suoraan mummolan kasvimaalta, vähän vain enimpiä multia pyyhkäisin pois...
Suomalaisia herneitäkään en raakana voi syödä. Ylipäätänsä tuntuu että kaikki terveellinen mitä yritän alkaa syömään, aiheuttaa pian allergiaa. Pitänee vain jatkaa tällä karkkilinjalla
Ei tule omenamehusta, mutta tulisi jos olisi niin tuoretta että olisi itse mehulingolla mehustanut ja joisi samantien.
Hei, onko teistä koivulle ristiinreagoijista kukaan allerginen pujolle?
Eli tekeekö pujon ristikkäiset teille mitään? Mä olen superallerginen valkosipulille, muita en juurikaan ole edes kokeillut tuon tosi pahan valkosipulin takia.
Näin koivu aikaan välttelen näitä jo lueteltuja, mutta muuten niitä voin syödä, eikä onneksi tee kuin ihottumaa jos lipsahtaa.