Jos opettaja ei anna koti-/kännykkänumeroaan, kysyttekö sitä numerotiedustelusta?
Mieheni päätti tänä vuonna olla antamatta numeroaan oppilaidensa vanhemmille. Tähän mennessä jo seitsemän oppilaan vanhemmat ovat soittaneet meille kotiin. Eikö ihmisillä ole minkäänlaisia kätöstapoja tai toisen ihmisen yksityisyyden kunnioittamisen tajua?
Ymmärtäisin, jos kyse olisi ollut jostain todella tärkeästä asiasta, mutta kun kysytään esim. tarvitseeko urheilupäivänä ottaa reppua mukaan kouluun (reissuvihkoon oli liimattu opettajan kirjoittama viesti liittyen tähän päivään), niin alkaa otsasuoni pullistua.
Voisko joku valaista, mistä tällaisessa on oikein kyse?
Kommentit (89)
Jospa niillä on viime vuodesta tallessa se numero?
Eihän ( tai siis ei kai) kukaan kysy lääkärinsä kotinumeroa ja rupea sinne rinkuttelemaan? Tai vaikka pankinjohtajansa, tai apteekkarin tms. Miksi opettajan pitäisi olla " saatavilla" 24h?
ja hei, ompa tärkeä kysyä otetaanko reppu urheilupäivänä. Paljonko väliä jos reppu olisi " turhaan" mukana. ja sitäpaitsi kerroit, että asiasta oli viestikin reissarissa.
GGRRRAAH!!!
Minusta se, että numeroa ei anneta, tarkoittaa sitä, että siihen ei soiteta. Olen itse antanut oman kännykkänumeroni opiskelijoille (jotka ovat yli 15-vuotiaita) ja heidän vanhemmilleen, mutta olen sanonut opiskelijoille, että minulle ei soitella kuin 8-16 välisenä aikana ja tekstari on parempi idea. Vanhempia olen kehottanut käyttämään mieluummin sähköpostia. Olen saanut olla rauhassa. Jos olisin töissä peruskoulussa, hommaisin salaisen numeron, jos vanhemmat ryhtyisivät soittelemaan iltaisin. Joskus olin vähän aikaa yläasteella töissä, mutta silloin vanhemmat soittivat onneksi vain koulun puhelimeen.
Lapsi nyt 4. luokkalainen eikä ole kertaakaan ollut niin tärkeää asiaa etteikö sitä olisi voinut hoitaa maililla tai opettajan työajalla.
Aiemmin saattoi puheluja tulla iltamyöhällä ja muutama alkoholisoitunut vanhempi soitteli jopa lomilla. Numeron olisi toki voinut muuttaa salaiseksi, mutta emme ajatelleet sen olevan tarpeellista.
ap
Täältä niitä soittelijoita varmasti löytyy, käytöksestä päätellen.
enkä todellakaan aio antaa numeroa yhdellekään oppilaalle/vanhemmalle. Yksi vanhempi jo sitä kysyikin, että voiko soittaa kännykkään, johon totesin, että meillä ei ole työkännyköitä, mikä on tietysti ihan totta. Mulle voi laittaa sähköpostia (luen päivittäin) tai soittaa koululle ja jättää viestin tai soittopyynnön.
edellisestä työpaikasta opin juuri tämän, että nykyään ei vanhemmilla ole mitään kunnioitusta opettajan yksityisaikaa kohtaan. Kannattaa miehesikin vaihtaa numero salaiseksi, tosin eipä siitä enää ole apua ennen kuin seuraavan luokan kanssa sitten. Nykyisille oppilailleen/heidän vanhemmille hänen kannattanee sanoa suoraan, että ei toivo kännykkäänsä puheluita (tai sitten rajata esim kellonajan jolloin saa soittaa)
Ei ole mitään niin tärkeää asiaa, että siitä pitäisi opettajalle soittaa virka-ajan ulkopuolella! Sähköposti kun on oikein näppärä keino laittaa viestiä!
En itsekkään haluaisi opettajana, että mulle iltaisin ja viikonloppuisin soiteltaisiin!
Mua ei ainakaan oikeasti huvita keskeyttää iltasadun lukemista tai ruuanlaittoa työasioiden takia vapaa-ajallani.
toistaiseksi yksi on ehtinyt numeron kaivaa esiin ja soittaa " otetaanko reppu" tyyppisessä asiassa. Vanhempainillassa väänsin rautalangasta, että en halua työjuttua omaan kännykkääni, mutta edelleen sama äiti esim. lähettelee tekstiviestejä. Olen aina tavoitettavissa koululla klo 7-15, s-posteihin vastaan tosi usein iltaisinkin, joten en tajua, miksi pitää tavoittaa kännykästä.
Soitatteko lastentarhanopettajille kotiin? tai pankkivirkailijoille? tai kirjastonhoitajille?
ope
t. Yläasteen ope, paljon soittoja luokanvalvontaluokan vanhemmilta
Vierailija:
Mua ei ainakaan oikeasti huvita keskeyttää iltasadun lukemista tai ruuanlaittoa työasioiden takia vapaa-ajallani.
" Onko miehesi antanut kotiin kuitenkin sähköpostiosoitteen?"
Miksi kotiin pitäisi olla eri sähköpostiosoite? Ja pitäisikö mielestäsi open olla tavoitettavissa sähköpostilla virka-ajan ulkopuolella?
ei ap
maalaisjärjellä pärjää tosi pitkälle.
Nehän eivät soita koskaan, joiden lapset tulevat väärään aikaan kouluun, ilman takkia retkipäivään, joiden lapset nukkuvat selkeästi liian vähän, eivät syö kunnolla aamulla/ viikonloppuisin, joiden kanssa open pitäisi keskustella esim. koulumenestyksestä.
Kai se iltaisin soittelu on tunnollisen äidin merkki
Vierailija:
Ei ole mitään niin tärkeää asiaa, että siitä pitäisi opettajalle soittaa virka-ajan ulkopuolella! Sähköposti kun on oikein näppärä keino laittaa viestiä!En itsekkään haluaisi opettajana, että mulle iltaisin ja viikonloppuisin soiteltaisiin!
joku olisi opettajalle soittanut.
Ainut opettaja kenen tiedän kotinumeronsa antaneen oppilaille on meidän Business Law-opettaja, eräs varatuomari. Mutta enpä ole hänellekään soitellut.
Paahtavat iltakaudet koulujuttujen kimpussa suunnitellen ja pohtien tulevia tunteja. Mielestäni olisi todella hävytöntä, jos vielä vanhemmat soittelisivat iltakaudet häiriten näitä, joiden on muutenkin vaikea irroittautua töistään.
Mun mielestä on ihan väärin vihjata, että kun joku antaa soitella, niin muidenkin olisi suotavaa antaa numeronsa.
Ei varmaan ole kovin tärkeä asia, jos ei tule mieleen kuin iltasella.
jäi muutama oma tärkeäkin puhelu saamatta, mutta jotenkin se on tosi hankalaa orientoitua illalla miettimään, kuka 4C:n lyhythiuksinen poika olisi saattanut tönäistä soittajan tyttöä välitunnilla.
En kyllä sitä kysyisi numerotiedustelusta.