Jos opettaja ei anna koti-/kännykkänumeroaan, kysyttekö sitä numerotiedustelusta?
Mieheni päätti tänä vuonna olla antamatta numeroaan oppilaidensa vanhemmille. Tähän mennessä jo seitsemän oppilaan vanhemmat ovat soittaneet meille kotiin. Eikö ihmisillä ole minkäänlaisia kätöstapoja tai toisen ihmisen yksityisyyden kunnioittamisen tajua?
Ymmärtäisin, jos kyse olisi ollut jostain todella tärkeästä asiasta, mutta kun kysytään esim. tarvitseeko urheilupäivänä ottaa reppua mukaan kouluun (reissuvihkoon oli liimattu opettajan kirjoittama viesti liittyen tähän päivään), niin alkaa otsasuoni pullistua.
Voisko joku valaista, mistä tällaisessa on oikein kyse?
Kommentit (89)
vai pitääkö keksiä lisää. Tuskin opellakaan on niin koulussa mahdollista viestejä kirjoitella sähköpostiin, jos on jotain pidempää juttua. t:28
Älä anna numeroasi yleiseen jakoon. Mikään asia ei ole niin tärkeä, että sinun pitäisi vapaa-ajallasi hoitaa työasioita.
ope
Mutta esim koulukiusaus tms olisi syy soittaa samana iltana, päivällähän opeja ei oikein saa kiinni, kun ovat tunneilla ja itselläkin töitä, niin ei voi päivystää koko päivää puhelimella.
Mitä tulee tuohon ap:n ongelmaan, en ymmärrä sitä miksi perkuleessa miehelläsi ei ole erikseen työkännykkää ja kotikännykkää. Kotikännykkä salaiseksi ja työkännykkä julkiseksi. Työkännyn voi sitten halutessaan vaikka sulkeakin kotona.
Vierailija:
juuri tuollaisia äitejä en tajua!perkeleen eniro
kokemusta on. Yhtenäkin lauantai-aamuna heräsin puhelimen soittoon klo 7.00, yksi äiti kysyi onko se TÄMÄ lauantai, jolloin on koulupäivä. JOo, ei kun vasta ENSI lauantaina.
Ei ne enää yläkoulun opettajille soittele. Mulle ei ainakaan juuri kukaan koskaan soittele. Jotain joskus saattavat soitella, mutta aina ennen klo 18. Kyllä ne on varmaan harvassa ne ääliöt, jotka iltaisin soittelee. Toki ne muutamatkin onnistuu pilaamaan fiiliksen, mutta niille on osattava sanoa sopivan jämäkästi, etteivät soittele enää jatkossa.
Ne on nuo alakoulun opet, jotka heittäytyy niiden lasten kasvatukseen niin kokonaisvaltaisesti, etteivät tohdi olla tavoittamattomissa :). Siis ihan hyvällä nyt tämän sanon. Ovat niin tunnollisia ja täysillä hommassa mukana.
Tottahan se on, että opea on työpäivän aikana vaikea tavoittaa muutoin. Toivottavasti opeilla on kuitenkin työsähköpostiosoitteet, joihin voi myös laittaa viestiä tai yhteydenottopyyntöjä. Minun yläkouluikäiselläni yhteydenpito ja poissaoloilmoitukset hoituvat lähinnä sähköpostilla.
Eipä tulisi itselleni mieleenkään soitella opettajalle ilta-aikaan.
Vierailija:
Mitä tulee tuohon ap:n ongelmaan, en ymmärrä sitä miksi perkuleessa miehelläsi ei ole erikseen työkännykkää ja kotikännykkää. Kotikännykkä salaiseksi ja työkännykkä julkiseksi. Työkännyn voi sitten halutessaan vaikka sulkeakin kotona.Siis meinaat, että jokaisen opettajan pitäis ostaa itselleen työpuhelin ja hankkia sitä varten liittymä? Kelaapa nyt vähän, mitä ehdotat. Siis jos vanhemmat ovat tuollaisia ääliöitä, niin opettajien pitäisi suojautua heita vastaan sinun ehdottamallasi tavalla? Pitäisköhän sun mennä nukkumaan.
t. äiti, joka toivoo, ettei oman lapsen kavereiden vanhemmat ole tuollaisia ääliöitä
tämä siis kommenttina sille, joka ehdotti kahta kännykkää
Vierailija:
Mitä tulee tuohon ap:n ongelmaan, en ymmärrä sitä miksi perkuleessa miehelläsi ei ole erikseen työkännykkää ja kotikännykkää. Kotikännykkä salaiseksi ja työkännykkä julkiseksi. Työkännyn voi sitten halutessaan vaikka sulkeakin kotona.Vierailija:
juuri tuollaisia äitejä en tajua!perkeleen eniro
yhtä hyvin ehtii aamulla hoitaa asian. Ei ope niitä kiusaajia kuitenkaan puhuta ennen aamua.
Ja jos on tieto, ketä ovat, voivat vanhemmat vaikka välillä puhua ihan keskenään
Hieman kännykät sotkeneet ihmisten ajatusmaailmaa, vaikka kännyköiden ansiosta ihmiset ovat tavattavissa käytännössä aina, niin eivät välttämättä halua olla sitä. Miksei vanhemmat voi ottaa yhteyttä sähköpostilla, esim. kiusaamistilannettakin olisi helpompi kirjoittaa sähköpostiin kuin selvitellä opettajan kanssa, joka on ehkä kassajonossa, syöttämässä omaa lasta jne.
Vanhemmat: antakaa nyt opeille joku rauha!
Ai, että ap:n perheeseen pitäisi hankkia työkännykkä perheen rahoilla? Mitäköhän kohtaa sä et nyt ymmärtänyt?
Etkö sä ja moni muu tajua, että sen opettajan tavoittaa sieltä opettajainhuoneen numerosta ja jos se ei ole paikalla, sille voi jättää soittopyynnön tai jos on elämää suurempi asia, niin joku varmasti käy hakemassa sen puhelimeen.
Mistä näitä ääliöistä oikein sikiää?
vanhemmat voi tosiaan soittaa iltaisin. Mitä vaivaa siitä on, että joskus sanoo pari sanaa puhelimessa illalla? En minäkään voi olla vastaamatta työpuheluihin illalla, eikä moni muukaan, vaikka ensin istun työpaikalla 8-16. Pitäisi vissiin saada se kokopäiväpalkka 4-5 tunnin työstä???
Soittaisin numerotiedusteluun. Ihmeellistä, ettei opelle saa soittaa tarvittaessa... Sitähän varten heidän varsinainen työaikansa on niin lyhyt, että niitten vanhempien kanssa pitää myös elää vapaa-ajalla. Kaupoissa, lenkillä ja joskus puhelimessakin. Minulla on kaksi kouluikäistä lasta ja tasan kahdesti olen yhteensä 9 kouluvuoden aikana soittanut opettajalle illalla. Jatkossakin aion soittaa, jos asiaa on.
Onpa kiva opettajan keskustella täydessä ruuhkabussissa meidän pojan ongelmista :).
Niistä jotkut soittelee illalla, vaikka työaikani on klo 8-16. Minua se kyllä häiritsee, vaikka mulla työkännykkä onkin. Itse antaudun täysillä silloin, kun olen asiakkaalla tai kun hoidan työasioita työaikana toimistolla. Lisäksi joudun matkustamaan ja päivät venyvät aika pitkiksi. Jotkut kuvittelevat esim. että jos olen hotellissa yötä niin voi soittaa vaikka klo 20 illalla, kun en ole kerta kotona. Minusta se on hävytöntä.
En koe tarvetta, että soittaisin opettajalle illalla. Tosin lapsemme ei vielä ole koulussa. Mutta viimeiseen asti välttäisin häiritsemästä häntä vapaa-ajalla.
Haluan nähdä sen opettajan, joka selviytyy nykypäivänä pelkillä tuntien pidoilla.
Mieheni on ope, kuten siskoni ja moni muukin suvussa. Kukaan ei valita kotiin soittelevista vanhemmista, koska he ymmärtävät työn luonteen. Opettajan työ on todellakin urakkatyötä, jossa työt tehdään ja sitten ollaan vapaalla. Jos vanhemmilla on niin mieltä askartavaa asiaa, että soittaa kotiin, niin sitten saa soittaa. Ei se maailma siihen kaadu. Pääseehän mieheni perjantaisinkin jo kello 12 koulusta ja heittäytyy vapaalle. Samoin kesäkuun alussa alkaa pitkä loma. Vastapainona talvisin sitten JOSKUS puhutaan puhelimessa muutama minuutti illalla.
Heidän työssään on omat haasteensa, kuten kaikissa töissä. Mutta minä en käsitä, mistä lähtien soittelevista vanhemmista on tullut ongelma...???? Ei ainakaan meillä näy, ei näy vanhemmillani, ei näy siskon perheessä. Tai sitten he ymmärtävät sen, että työ ei todellakaan vaadi alkuvuosien jälkeen täyttä työviikkoa, niin sitten ei kehdata rutista muutamasta iltapuhelusta vuoden aikana.
Meillä on ensi viikolla ensimmäinen vanhempainilta ja ajattelin antaa kännykkänumeroni oman valvontaluokkani vanhemmille. Tarkoittaakos tämä nyt sitten sitä, että jatkossa selvittelen kaikki illat 7lk oppilaitteni asioita heidän vanhempiensa kanssa?
Kahdelle vanhemmalle olenkin jo kännykkänumeroni antanut ja toinen laittoi siihen tekstarin, kun lapsi oli sairaana. Muita yhteydenottoja ei vielä ole tullut.
t. tuore yläkoulun ope