Jos opettaja ei anna koti-/kännykkänumeroaan, kysyttekö sitä numerotiedustelusta?
Mieheni päätti tänä vuonna olla antamatta numeroaan oppilaidensa vanhemmille. Tähän mennessä jo seitsemän oppilaan vanhemmat ovat soittaneet meille kotiin. Eikö ihmisillä ole minkäänlaisia kätöstapoja tai toisen ihmisen yksityisyyden kunnioittamisen tajua?
Ymmärtäisin, jos kyse olisi ollut jostain todella tärkeästä asiasta, mutta kun kysytään esim. tarvitseeko urheilupäivänä ottaa reppua mukaan kouluun (reissuvihkoon oli liimattu opettajan kirjoittama viesti liittyen tähän päivään), niin alkaa otsasuoni pullistua.
Voisko joku valaista, mistä tällaisessa on oikein kyse?
Kommentit (89)
Meinas mopo jo karata käsistä :).
24
Koululta en kuitenkaan puhelimitse lähtisi opettajaa tavoittelemaan. Se on monesti semmosta hakuammuntaa..Pojan opettaja ei ole antanut numeroa kotiin, mutta sähköpostia voi lähettää. Meillä ainakin on sellainen tilanne, että monesti on pikaista asiaa opelle ja kuten näiden tunnollisten pikku koululaisten kanssa tiedätte, niin se reppuvihko ei aina pääse opelle asti, kun pitäisi..Ja siis nää meidän pikaiset asiat ei ole mitään edellä mainittuja turhanpäiväisiä juttuja..
on se että mulla on kaksi puhelinnumeroa ja molemmat maksan itse. Toinen on julkinen jonka jaan myös oppilaiden vanhemmille ja siitä mut tavoittaa 8-16. Toinen numero on salainen. Maksan tosta ns. työpuhelimesta vaan pari euroa kuussa sillä en siitä juuri soita vaan siihen soitetaan. Tällä tavalla haluan olla helposti tavoitettavissa. En pidä spostista tai reissuvihosta viestintäkanavana, tulee helposti väärinkäsityksiä. (ja tiedän tapauksia jossa open spostiviestejä on levitelty pitkin kyliä...) Siksi teen näin.
Mikä hiivatti voi olla sellainen, että ope on saatava kiinni reaaliaikaisesti jopa illalla. Eikö riitä, että jättää koululle soittopyynnön? Ootko sä ihan avuton vai mistä on kyse? Kerro nyt hyvä ihminen.
On open kanssa sovittu, että max tunti saa kulua ja loput, mitkä jää, niin poika tekee koulussa. Yleensä päivä on perjantai, mutta voi olla joku muukin. Siis voi sovitusta yllättäen muuttua. Joskus tämä päivä ei välttämättä sovi tai tulee muuta asiaan liittyvää ilmoitettavaa..Seuraillaan tätä pojan tilannetta tässä ylipäätään..
onneksi lapsesi ope jaksaa
(mutta miksi systeemi ei ole selkeä? kuka noita muutoksia tekee, kenelle ajat eivät sovi?)
ope2
Tuollaista asiaako ei voi hoitaa kuin iltaisin soittelemalla. Jos sä kerran tiedät, että poika jää tekemään läksyjä, jos jotain on tekemättä, niin mitä siitä enää soittelemaan. Mä en äitinä näe mitään syytä soittaa moisesta illalla. Kaipa sitä voisi pistää reissariin lyhyen viesti: " Jäi pari tehtävää tekemättä. Perjantainako tekemään?" Siihen ope sitten vastaa, että joo tai että jonain toisena päivänä.
Kuulostaa oikeesti siltä, että olette joku sosiaalitapaus tai muuten vain yksinkertaisia. Sorry vaan, eikä millään pahalla, mutta kannattais ehkä vähän miettiä.
mä en ainakaan olis ympäri vuorokauden tavoitettavissa. Ei muutkaan ole eikä se edes ole ideakaan.
Opettajalla ei ole mitään velvollisuutta antaa henkilökohtaisia yhteystietojaan oppilaille tai heidän vanhemmilleen. Eikä opettajalla ole mitään velvollisuuksia hoitaa työasioitaan vapaa-ajallaan. Minä annan opiskelijoilleni työsähköpostiosoitteeni ja työnumeroni (minulla on sekä kännykkä että lankapuhelin). Kumpikaan eivät ole vapaa-aikana käytössä. Privaattikännykkäni numero on salainen, joten turha yrittää onkia sitä tietoonsa.
ope
Kyllä ihmisen pitää saada toipua illalla ja viikonloppuina ilman, että pitää koko ajan palata takaisin niihin koulujuttuihin. Muutenkin, kun sitä tekee työtään täydellä sydämellä ja antaumuksella, tuntuu välillä tosi vaikealta irrottautua niistä töistä ja ladata akkuja.
Eikä kyse tosiaankaa ole siitä, ettei kiinnostaisi, vaan siitä, että on myös ihan pakko ajatella itseään ja omaa jaksamistaan.
läksyistä koti näkee, missä mennään. Jos lapsella menee annettuihin läksyihin kohtuuttomasti aikaa, voi ope
a) antaa omat läksyt
b) sanoa vanhemmille, että läksyjä tehdään max. 30min ja loput jätetään
c) laittaa lapsen tukkariin/ koulun jälkeen tekmään, jos katsoo, että kyvyt riittävät annettuihin läksyihin.
Meidän pikku kullannupun takia pitää opelle soitella illalla, ettei nyt vaan tule otettua reppua turhan kouluun! Eikä teidän lapsilla ole luokkakavereilta joilta kysyä tälläiset asiat joita ei ole viitsinyt tunnilla kuunnella?
Täytyy nostaa teille opettajille hattua, että jaksatte näitä sivistymättömiä ja ilman käytöstapoja olevia äitejä!
Kauheeta ajatella, että sen opeparan vapaa-aikaa ja voimia kulutetaan noin häikäilemättömästi. Pliis 28, jos ope ei kehtaa tehdä stoppia tuollaiselle, niin ota sinä edes järki käteen ja lopeta soittelu. Viestejä voi aina jättää ja laittaa reissariin kysymyksiä tai soittopyynnön.
Mutta en kyllä ihan noin lööperien syiden takia soittelisi.
juuri tuollaisia äitejä en tajua!
perkeleen eniro
Laittakaa hyvät opettajat, kotinumeronne salaisiksi. Ei ole olemassa MITÄÄN hyvää syytä, miksi oppilaiden vanhempien pitäisi saada teidät vapaa-ajallanne kiinni.
ope
Yks lähetti viime viikonloppuna viestin, että poika ei tule maanantaina kouluun lääkärikäynnin takia. Kun mies ei vastannut viestiin, soitti tämä isä sunnuntai-iltana klo 9.20 varmistaakseen, että viesti oli tullut perille. Oli ollut tosi loukkaantuneen kuuloinen, kun mieheni sanoi, ettei hän edelleenkään vastaa tekstiviesteihin, koska puhelin ja liittymä on hänen omansa ja hän maksaa itse laskunsa. Ja tämän hän sanoi todella hienotunteisesti.
ope2