Vitriinikirjahyllyt, pianot, kangaspuut... Joskus kalliita, nyt ongelmajätettä
Mitkä muut kodin tavarat alkavat olla ei-toivottuja ja vaikeasti hävitettäviä?
Kommentit (248)
Vierailij
</p>
<p>Miksikähän näitä Valittujen Palojen kirjalyhennelmiä haukutaan niin kauheasti? Minä olen aina ollut innokas lukija, ja lapsena ja nuorena luin myös noita lyhennelmiä. Siellä oli paljon oikein hyviä kirjoja. Osan olen myöhemmin lukenut täysimittaisina englanniksi, ja osa on edelleen hyllyssäni sulassa sovussa Dostojevskien kanssa. Sieltä saatan niitä valita, jos haluan jotain tuttua ja helppoa luettavaa.[/quote kirjoitti:Samaa ihmettelen. Mitä vikaa on kirjalyhennelmissä?
Kokeile lukea ensin alkuperäisversio ja sitten lyhennelmä, vähän niinkuin joisi vedellä jatkettua punkkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ilmeisesti sun kuplasi on aika kouluttamatonta jos kuvittelet että kirjahyllyt on out.
Tiedoksi: Eivät ne ole out kuin valcoroskainstatollokansalaisilla.VITRIINIkirjahyllyt, lukutaito ohoi.
Mitä vikaa on vitriinikirjahyllyissä, esim. Boknäsin vitriinikirjahyllyissä? Jos sinulla ei ole kirjoja etkä lue, niin se ei tarkoita että monilla muilla olisi samalla tavalla. Meillä myös soitetaan pianoa. On kyllä outoja ihmisiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään esineistä, joita nyt omistat, ei kolmen vuoden jälkeen kelpaa kenellekään, ne pahviset Ikea romusi ovat levinneet, tietokoneesi on jätettä ja vaatteesi poltetaan.
😅
En usko kylläkään että mun 5 levisfarkut ja useammat vintage nahkatakit poltetaan...
Kertokaas miksi 13 alapeukkua? Perinteiset prätkätakit häviävät kirppareilta välittömästi ja samoin levikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ilmeisesti sun kuplasi on aika kouluttamatonta jos kuvittelet että kirjahyllyt on out.
Tiedoksi: Eivät ne ole out kuin valcoroskainstatollokansalaisilla.VITRIINIkirjahyllyt, lukutaito ohoi.
Mitä vikaa on vitriinikirjahyllyissä, esim. Boknäsin vitriinikirjahyllyissä? Jos sinulla ei ole kirjoja etkä lue, niin se ei tarkoita että monilla muilla olisi samalla tavalla. Meillä myös soitetaan pianoa. On kyllä outoja ihmisiä täällä.
No varmaan se että aikoinaan kallis mutta nykyään ongelmajätettä jos haluaa sellaisesta päästä eroon. Luepas vaikka Aapista välillä, niin ymmärrät paremmin mitä täällä puhutaan.
Olen nelivitonen joten tietosanakirjat tai piano ja toivelaulukirjasarjat eivät ole olleet oman ikäluokkani hankintoja. Meidän ikäpolvellemme H&M ja Ikea olivat uutuuksia ja avasivat jo nuorena ja köyhänä mahdollisuuden haalia turhaa paskaa kämppä täyteen. Oli vänkyräpeiliä ja bambunoksaa maljakossa. Sitten kun alettiin tienaamaan, muotiin tuli bling bling -tyyli. Laukkuihanuuksia, korkokenkiä ja vähän kalliimpia vaatteita hamstrattiin. Kiinnostuttiin sisustuksesta enemmänkin, mutta eihän ne jutut enää muotia ole jotka silloin. Sisustusta on pitänyt päivittää, jotkut moneen otteeseen.
Monella on melkoiset kokoelmat vanhaa elektroniikkaa, cd-levyjä, osalla kokonaisia kirjastoja dvd-levyjä. Boomereista poiketen olemme hankkiutuneet tavarapaljoudesta eroon pääosin itse, eli hyvä me. Johonkin ne tavarat ovat menneet, vaikka eivät olekaan omissa silmissämme. Polyesterirättien pino on oikeastikin vähän ongelmajäte, vaikka saahan sen muovin poltettua.
Jostain syystä hyllyssä 50 vuotta pölyä kerännyt paperimetri ärsyttää, vaikka niiden hävittäminen vaatii kansien irrotuksen ja matkan paperinkeräyslaatikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan se että aikoinaan kallis mutta nykyään ongelmajätettä jos haluaa sellaisesta päästä eroon. Luepas vaikka Aapista välillä, niin ymmärrät paremmin mitä täällä puhutaan.
Kannattaa varmaan katsoa mitä nuo Boknäsit maksaa. Ei todellakaan ole mitään ongelmajätettä kuten ei muutkaan vitriinit. Kyllä minä mieluummin vitriiniin tavaroita laitan kuin ihan avonaisiin Ikean hyllyihin. Suosittelen sinulle että luet muutakin kuin sitä aapista, niin voisit vähän saada sivistystä. Vielä ei ole varmaan myöhäistä.
Itsellä tyhjien viinapullojen kokoelma. Ei taida olla muuta jatkosijoituspaikkaa kuin lasinkeräys, vaikka siinä on sentään harvinaisuuksia, kuten kahden tähden jaloviina, pöytäviina retro-etiketillä, Koskenkorvan joku special-julkaisu, viimeisiä Sawon viinapulloja mitä kaupasta sai, jne.
Täysiä kun olisi, mutta ei silloin malttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan katsoa mitä nuo Boknäsit maksaa. Ei todellakaan ole mitään ongelmajätettä kuten ei muutkaan vitriinit. Kyllä minä mieluummin vitriiniin tavaroita laitan kuin ihan avonaisiin Ikean hyllyihin. Suosittelen sinulle että luet muutakin kuin sitä aapista, niin voisit vähän saada sivistystä. Vielä ei ole varmaan myöhäistä.
Juuh, tyyris on uutena, mutta käytettyjä saa parilla kympillä kierrätyskeskukselta tai facebookista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, tyyris on uutena, mutta käytettyjä saa parilla kympillä kierrätyskeskukselta tai facebookista.
Ei pidä paikkaansa. Niitä myydään käytettynä myös aika kalliilla. Nyt puhut jostain Ikea kopiosta. Huomaan, että sinulla ei ole oikeasti asiasta mitään käsitystä.
Kasasin mummoni vanhat kangaspuut kellariini. Teen räsymattoja. 100€/kpl.. Mattoja valmistuu 1-2 viikossa ja on ihan älyttömän mukanaa puuhaa, suorastaan meditatiivista.
Miten niitä kanavaneulalla tehtyjä ompelutöitä kutsutaan? Sellaisia tauluja näkee paljon kierrätyskeskuksessa. En tiedä ostaako niitä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Omiin korviini aloitus kuulostaa kamalalta. Vitriinihyllyt ja pianot, ihan kuin piano olisi jokin huonekalu, mikä ei enää kiinnosta ja heitetään pois. Ei kai mihinkään kotiin ole hankittu pianoa näön vuoksi, vaan jollekin harrastusta ja iloa varten. Ei tuolla roskiksissa ole selloja tai klarinettejakaan.
Veikkaan että monelle on käynyt niin kuin meillekin, akustinen piano vaihdetaan sähköpianoon. Molemmille ei ole tilaa. Sähköpiano on monipuolisempi, voi käyttää yhdessä digisovellusten kanssa, soittaa kuulokkeilla vaikka keskellä yötä, on kevyt siirtää, eikä tarvitse virittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä kanavaneulalla tehtyjä ompelutöitä kutsutaan? Sellaisia tauluja näkee paljon kierrätyskeskuksessa. En tiedä ostaako niitä kukaan.
Ei kyllä ole ikinätullut mieleen, että kanavatöitä myytäisiin. Sellaisen ostaminen on kuin hankkisi toisen kokoaman liimatun palapelin seinällä koristeeksi.
En ymmärrä tarvetta dissata toisten ihmisten tavaroita, vaikka 99 % en juuri heidän tavaroitaan kotiini ottaisi. Ehkä jos on joku sadan esineen minimalisti, on varaa paheksua jonkun muun kirjasarjaa tai muumimukia. Muuten on pata kattilaa soimaa -tilanne: tavaraa on tullut hankittua omaksi iloksi, sitä on saatu ja osa on ostettu siksi, kun tällainen kuuluu olla. Ei tästä suurimmalla osalla ole minkäänlaista arvoa muille kuin omistajalleen. Pienellä osalla on, mutta jotkut tavarat pitäisi myydä melko heti ostamisen jälkeen ja mitä järkeä siinäkään on? Toisia taas pitäisi hillota vuosikymmeniä, että nousevat taas arvostukseen. 2000-luvun tavara on niin heikkolaatuistakin, että arvonnousu on epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostettiin uusi vitriinikirjahylly. Miehen palkinnot ei mahtuneet edellisiin.
Mitäs jos sanoisin että niiden peruskoulun harrastusryhmässä saatujen pokaalien esitteleminen on pikemminkin noloa kuin siistiä? Yhden voi jättää näkyville, eräänlaiseksi muistoksi, mutta muut kannattaa kärrätä varastoon. Töttöröö, tilaa tuli kuin itsestään ja varsinaiset arvokisamitalitkaan eivät enää huku krääsän alle.
Ei kestä kiittää.
Nolous on out ja vanhanaikaista. Siitäkin eroon pääsemiseksi voi hankkia ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman käy sääliksi suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat. Ovat aikanaan laittaneet pienen omaisuuden tietosanakirjasarjoihin. Nyt niiden hävittämisestä pitää jopa maksaa.
Minun käy sääliksi meidän ikäluokkamme. Joudumme hankkiutumaan eroon vanhempiemme tavaroista ja kirjoista.
Auts, totta, jos ne ei itse millään raaski luopua niistä. Esim. Valittujen palojen lyhennetyt kirjat. Yih. Niitäkin vielä hyllyissä näkee.
Miksikähän näitä Valittujen Palojen kirjalyhennelmiä haukutaan niin kauheasti? Minä olen aina ollut innokas lukija, ja lapsena ja nuorena luin myös noita lyhennelmiä. Siellä oli paljon oikein hyviä kirjoja. Osan olen myöhemmin lukenut täysimittaisina englanniksi, ja osa on edelleen hyllyssäni sulassa sovussa Dostojevskien kanssa. Sieltä saatan niitä valita, jos haluan jotain tuttua ja helppoa luettavaa.
Samaa ihmettelen. Mitä vikaa on kirjalyhennelmissä?
Mikä olisi parempaa luettavaa vaikka matkalla tai iltalukemisena kuin lyhennelmä, joka tulee luetuksi alusta loppuun lyhyessä ajassa? Minä luen niitä vieläkin, kun satun saamaan käsiini.
Minäkään en lämpene lyhennetyille kirjoille, koska haluan lukea kaiken, mitä ko. kirjasta tarjolla on enkä saisi sielunrauhaa, jos tietäisin jotain leikatun pois. 😀
Rakastan myös DVD-leffojen ekstramateriaaleja ja parasta siellä ovat poistetut kohtaukset... aaah.
Ovelliset hyllyt ovat kyllä siivouksen kannalta paras vaihtoehto. Eilenkin hieman siivoilin avokirjahyllyäni ja kirosin sitä pölyä. Ne kirjani, jotka ovat lasiovien takana, säilyvät mintissä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eitodellakaan saa.
No tämän yhdenkin kommentoijan ainoa tuntema kirja on aapinen, ja siitäkin taitaa vain katsoa kuvat, sen verran usein on tämä hassunhauskan aapisheittonsa nakannut.
Melko yksinkertainen pitää ihmisen olla, jos kuvittelee että kaikki muut tykkäävät samanlaisista esineistä ja sisustuksesta, kuin itse.
Kun sisusraa oman kotinsa oman makunsa, ei muodin mukaan, ei sitä sisustustakaan tarvitse vaihtaa muutaman vuoden välein, täydentää vain, jos jotain kivaa hankittavaa löytyy
Minä maksoin 300, mutta piano oli epävireinen 70-luvun harjoituspiano. Sen virittäminen olisi maksanut enemmän eikä ollut mitään takeita että piano olisi pysynyt vireessä. Hyvälaatuisen pianon olisin pitänyt mielelläni.