Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan miehen tanssikurssille?

Vierailija
13.06.2015 |

Itse pidän kovasti paritansseista ja olen niitä nuorena oppinut ilman mitään erityisiä kursseja. Muostaakseni kylätalolla ennen tansseja porukalla askelia opeteltiin ja helposti jäivät mieleen. Mutta mieheni, hän ei erityisemmin tanssista välitä ja ymmärrän sen. Mutta aina aika ajoin, yleensä jonkun häissä tulee tilanne, että nimenomaan hän haluaisi tanssilattialle, mutta minä kun en pidä sellaista "puolelta toiselle jalkojen siirtelyä" tanssimisena vaan haluaisin että edes jotkut perustaidot olisi hallussa, jolloin tanssiminen olisi paljon nautittavampaa. Kurssille tai tanssitunneille hän ei halua, mutta kuitenkin haluaa tanssia. Mitä tehdä? Oletko jollain konstilla saanut oman siippasi tanssioppiin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askeleita voi oppia, mutta rytmitaju joko on tai sitten ei. Jos ei kuule rytmiä, on aivan sama mitä musiikkia soitetaan.

Vierailija
2/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamalla Jorma Uotisen mieheksesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kokeilisitte opettelua DVD:ltä?

Vierailija
4/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin ja erityisesti haluaisin oppia latinotansseja, bachata yms. Niitä tanssitunteja oliskin tarjolla mutta ei lähde minun mies sinne kuin kirveellä kilon paloina :/ Ja se ei todellakaan osaa tanssia, ikävä kyllä...kamalaa noloa vetkuamista ja rytmitajutonta veivaamista useasti todistaneena en halua edes tanssia kanssaan ellei opettelisi jotain oikeasti.

Vierailija
5/28 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta rytmitajusta ja sen puutteesta. Sitä olen ihmetellyt, että henkilö, joka esim. pystyy soittamaan jotain soitinta ihan mallikkaasti ei opi tanssimaan, vaan väittää, että häneltä puuttuu rytmitaju. Eikö tuo musisointi vaadi jonkinlaista rytmitajua?

Vierailija
6/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni valittaa, että minä alan liian helposti viedä. No jos hän ei osaa askeleita, niin mitä minä teen? Pysähdynkö paikoilleni vai yritänkö astua askeleet samalla tavalla väärin kuin hän. No ei, minä kun yritän tanssia oikeilla askelilla ja mies tulkitsee sen niin, että minä vien. 

Vierailija
7/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 19:47"]Minun mieheni valittaa, että minä alan liian helposti viedä. No jos hän ei osaa askeleita, niin mitä minä teen? Pysähdynkö paikoilleni vai yritänkö astua askeleet samalla tavalla väärin kuin hän. No ei, minä kun yritän tanssia oikeilla askelilla ja mies tulkitsee sen niin, että minä vien. 
[/quote]

niin sä vietkin. Paritanssissa nainen seuraa miestä, vaikka mies tanssisi miten perseelleen. Seuraaminen on naisen tanssitaito, ei ne oikeat askeleet.

Vierailija
8/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten minä voin "unohtaa" ne oikeat askeleet ja ottaa vääriä askeleita siihen malliin, että mies ei enempää sekoa omien väärien askeleittensa kanssa? Voi kun mies oikeasti osasikin viedä, olisi niin paljon helpompaa.

Vierailija
9/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, niin 5 ja 7 sama kirjoittaja. Vielä jankkaan, eikö se nyt ihan oiekasti ole järkevämpää, että se mies opettelee ne oikeat askeleet, eikä niin, että nainen, joka ne askeleet jo osaa, yrittää oppia niistä pois. Haloo!

Vierailija
10/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:10"]

Mutta miten minä voin "unohtaa" ne oikeat askeleet ja ottaa vääriä askeleita siihen malliin, että mies ei enempää sekoa omien väärien askeleittensa kanssa? Voi kun mies oikeasti osasikin viedä, olisi niin paljon helpompaa.

[/quote]

En ole tuon kutosviestin kirjoittaja, mutta asia on juuri niin kuin hän sanoi. Naisen osaamista paritanssissa on juurikin se, että hän osaa seurata, vei mies miten tahansa. Jos askeleet onkin sinulle vääriä, niin ne ovat kuitenkin miehelle oikeita, oli ne sitten kuinka epärytmisiä tahansa.

Jos kerran on niin, että miehesi ei suostu kursseille lähtemään ja sinulla kuitenkin askeleet ainakin jotenkin hallussa, niin miksi et opeta miestäsi itse? Pelkillä vaihtoaskelilla, eli perusfoksilla mennään jo pitkälle ja niillä voi tanssia käytännössä mitä vaan. Ensin reenaatte kotona ja sitten meette lavalle testaamaan, kuinka homma luonnistuu käytännössä.

Siitä se lähtee ja kun miehes hokaa kuinka hemasevia neitoja lavoilla pyörii, niin kohta hän on parkettien partaveitsi ja mennyttä kalua ;)

Vierailija
11/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paritansseissa tosiaan mies vie ja nainen seuraa eli tanssii juuri niillä askelilla, joilla mies vie. Tanssihan musiikin tulkintaa liikkeen keinoin. Seura- ja sosiaalitanssissa ei ole mitään vakioituja askeleita eli se huojuminen ja jalkojen siirtely on ihan yhtä oikeaa tanssia, kuin nämä monimutkaiset askelsarjat ja pyörähtelyt.

Tanssikurssilla opetellut askelsarjat ovat hyväksi koettuja tapoja tulkita kutakin musiikkityyliä. Ns. perusaskeleet ja niiden ensimmäiset variaatiot ovat niitä helpoimpia keinoja poimia musiikin perusrytmi. Taitavammat tanssijat sitten rikkovat perusrytmiä ja tekevät siihen uusia tulkintoja. Paritansseissa tosiaan nämä tulkinna tekee mies ja naisen tehtävä on sitten seurata ja näin osaltaan toteuttaa miehen tulkinnat.

Eli miehesi tapa tanssia on vain yksi tapa tulita musiikkia, mutta sinun tapasi olla seuraamatta vientiä ja yrittää tanssia muuta, kuin mitä mies vie on tanssietiketin vastaista. Lisäski yrityksesi viedä/tanssia omilla askelillasi vie mieheltäsi viimeisenkin mahdollisuuden viedä sinua ja rakentaa omaa tulkintaansa musiikista.

Toisaalta ymmärrän sinua täysin. Tuollainen lavan ympäri hiihtäminen ja keikkuminen on loputtoman tylsää ja yleensä vielä parin kappaleen jälkeen kolottaa jo useampaa paikkaa, kun viejä heiluttaa kättää, ja vetää huonoon asentoon ja työntää päällään niskat nurin yrittäessään tanssia poski poskea vasten. (Onneksi nykyinen mieheni on taitava tanssija ja tanssi-ilta hänen kanssaan on suuri nautinto)

Vaihtoehdot sinulla on vähissä. Voit yritää puhua miehelle tanssitaidon puolesta ja yrittää houkutella alkeiskurssille. Tarjoa miehellesi myös mahdollisuutta mennä kurssille ensin ilman sinua (silloin hän saa opetella alkeet rauhassa ilman sinun "päällepäsmäystä".) Voit nauttia tanssimisesta muiden miesten kanssa, kuin omasi. Tai sitten voit vaan kestää tilanteen.

Vierailija
12/28 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:15"]

Sorry, niin 5 ja 7 sama kirjoittaja. Vielä jankkaan, eikö se nyt ihan oiekasti ole järkevämpää, että se mies opettelee ne oikeat askeleet, eikä niin, että nainen, joka ne askeleet jo osaa, yrittää oppia niistä pois. Haloo!

[/quote]

Tuossa on vaan täysin väärä mentaliteetti. Jos nainen ei osaa seurata, niin nainen ei osaa tanssia. Piste. ihan sama, miten " oikeat" askeleet on.

Tottakai tuossa tilanteessa olisi hyvä, että mies oppisi ne oikeat askeleet, mutta sitä ei tehdä niin, että nainen väkisin tanssii "oikein" ja toivoo, että mies ottaa mallia. Nainen ei saa kiskoa miestä eikä määrätä tahtia, vaan mukautuu miehen askeleisiin ja tahtiin, mitkä ne sitten ovatkaan. Jos nainen tietää, miten perusaskel menee, niin on parempi näyttää se miehelle ja harjoitella ensin erillään ja vasta sitten, kun mies hallitsee askeleet yksin, niin kokeilla yhdessä.Ja silloinkin niin, että nainen ei pätkääkään ennakoi, minne ollaan menossa, vaan enemmänkin tuottaa sopivan määrän liikevastusta. Mies ei voi oppia viemään, ellei nainen osaa olla vietävänä.

Vierailija
13/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:41"]

Vaihtoehdot sinulla on vähissä. Voit yritää puhua miehelle tanssitaidon puolesta ja yrittää houkutella alkeiskurssille. Tarjoa miehellesi myös mahdollisuutta mennä kurssille ensin ilman sinua (silloin hän saa opetella alkeet rauhassa ilman sinun "päällepäsmäystä".) Voit nauttia tanssimisesta muiden miesten kanssa, kuin omasi. Tai sitten voit vaan kestää tilanteen.

[/quote]

Aika jännää, että nuo oli ainoat vaihtoehtosi ja suljit kokonaan oman opettelun vaihtoehdon. Tätähän tää nykyään on, eli kurssit nähdään ainoana vaihtoehtona ja kyllähän sen valitettavasti monista lavoilla huomaa,että kursseja on koluttu, mutta oma mielikuvitussoveltaminen unohdettu kun lavaa kierretään suu mutrussa orjallisesti kurssilla opeteltujen askelten tahtiin. Myös lavoille tulemisen kynnystä se nostaa, kun täytyy olla kurssit käytynä, ennen kuin lavoille kehtaa mennä.

Minulla ei ole mitään kursseja vastaan ja tottakai se on helpoin tie tanssin saloihin. Se ei kuitenkaan ole nykyäänkään ainoa vaihtoehto. Katsomalla ja kokeilemalla, sekä jo osaavan vaimon tai kaverin opastuksella voi myös opetella tanssimaan. Lisäksi dvd:t ja netti ylipäätään on täynnä monen sorttista opastusta, eli kotonakin voi aivan hyvin opetella tanssimaan, jos vaan kiinnostusta löytyy.

Ymmärrän, että tanssinopettajat (joita nykyään tuntuu olevan nurkat väärällään) näkevät kurssin ainoana vaihtoehtona, mutta minä lavakulttuurin puolestapuhujana taas haluaisin madaltaa lavalle tulo kynnystä ja koska tiedän monen miehen karsastavan tanssikursseja ja jopa pelkäävän niitä, niin siksi haluan korostaa, että muitakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
14/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 18:20"]

[/quote]

Huono vaihtoehto. Ei Jorma kovin paljoa paritanssin päälle ymmärrä, vaikka on sitä TTK:ssa jo vuosíkaudet katsellutkin. 

Vierailija
15/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:59"]

[/quote]

Aika jännää, että nuo oli ainoat vaihtoehtosi ja suljit kokonaan oman opettelun vaihtoehdon. Tätähän tää nykyään on, eli kurssit nähdään ainoana vaihtoehtona ja kyllähän sen valitettavasti monista lavoilla huomaa,että kursseja on koluttu, mutta oma mielikuvitussoveltaminen unohdettu kun lavaa kierretään suu mutrussa orjallisesti kurssilla opeteltujen askelten tahtiin. Myös lavoille tulemisen kynnystä se nostaa, kun täytyy olla kurssit käytynä, ennen kuin lavoille kehtaa mennä.

Minulla ei ole mitään kursseja vastaan ja tottakai se on helpoin tie tanssin saloihin. Se ei kuitenkaan ole nykyäänkään ainoa vaihtoehto. Katsomalla ja kokeilemalla, sekä jo osaavan vaimon tai kaverin opastuksella voi myös opetella tanssimaan. Lisäksi dvd:t ja netti ylipäätään on täynnä monen sorttista opastusta, eli kotonakin voi aivan hyvin opetella tanssimaan, jos vaan kiinnostusta löytyy.

Ymmärrän, että tanssinopettajat (joita nykyään tuntuu olevan nurkat väärällään) näkevät kurssin ainoana vaihtoehtona, mutta minä lavakulttuurin puolestapuhujana taas haluaisin madaltaa lavalle tulo kynnystä ja koska tiedän monen miehen karsastavan tanssikursseja ja jopa pelkäävän niitä, niin siksi haluan korostaa, että muitakin vaihtoehtoja on.

[/quote]

Valiteetaavan monta kertaa olen nähnyt, sen mitä seuraa kun (alkeet) osaava nainen yrittää miestään opettaa. Lopputulos on yleensä ihan tolkuton riita tai se, että mies alistuu ja suostuu seuraajaksi ja antaa naisen viedä loppuikänsä. Naisen tulee olla todella taitava tanssija ja äärettömän hyvä seuraaja, jotta voi ensin opettaa miehelle askelikot ja sen jälkeen mukautua taas seuraajan rooliin. Jos ei oikealle kurssille halua, niin mahdollinen tapa on pyytää myös jotain tuttua (tai tuttua pariskuntaa) opettamaan askeleet ja sitten päästä harjoittelemaan.

DVD:ltä voi oppia jonkun verran. Enemmän näen kuitenkin DVD:t kertauskursseina ja keinona opetella uusia kuvioita, kun alkeet on ensin opittu. Live kurssilla kuitenkin opettaja voi käydä näyttämässä ihan kädestä pitäen, jos ei oikein hoksaa jotain asiaa. Opettaja voi myös puuttua helposti tanssiasennon virheisiin (mitään tiukkaa tanssiasentoahan ei ole määritelty lavatansseihin, mutta seuraajan asento menee tosi epämukavaksi, jos viejä ei hamota tiettyjä perus lain alaisuuksia.

Eli jos haluaa välttää laajuudeltaan toisen maailman sodan suurussluokan konfliktit niin vaimon ei kannata opettaa miestään tanssimaan, vaan ulkoistaa tämä muille ja nauttia sitten lopputuloksesta.

Vierailija
16/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 13 jatkaa vielä. Yhdyn täysin jonkun viisaampani määritelmään onnistuneesta paritanssisuorituksesta: "Tanssisuoritus on onnistunut silloin kun molemmat parista nauttivat siitä ja kehenkään läsnäolijoista ei satu" eli minusta kukin saa kävellä ja pomppia lavoilla juuri omalla tyylillään, kunhan kunniottaa pariaan, niin että ei aiheuta hänelle kipua (mies esim. omalla tanssiasennollaan tai nainen tietoisella seurannasta kieltäytymisellä) ja mies halitsee sen verran lavaetiketti ja vientiä, että ei törmäile holtittomasti muihin ja näin satuta pariaan tai muita läsnäolijoita.

Vierailija
17/28 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:59"]

[/quote]

[/quote]

Valiteetaavan monta kertaa olen nähnyt, sen mitä seuraa kun (alkeet) osaava nainen yrittää miestään opettaa. Lopputulos on yleensä ihan tolkuton riita tai se, että mies alistuu ja suostuu seuraajaksi ja antaa naisen viedä loppuikänsä. Naisen tulee olla todella taitava tanssija ja äärettömän hyvä seuraaja, jotta voi ensin opettaa miehelle askelikot ja sen jälkeen mukautua taas seuraajan rooliin. Jos ei oikealle kurssille halua, niin mahdollinen tapa on pyytää myös jotain tuttua (tai tuttua pariskuntaa) opettamaan askeleet ja sitten päästä harjoittelemaan.

DVD:ltä voi oppia jonkun verran. Enemmän näen kuitenkin DVD:t kertauskursseina ja keinona opetella uusia kuvioita, kun alkeet on ensin opittu. Live kurssilla kuitenkin opettaja voi käydä näyttämässä ihan kädestä pitäen, jos ei oikein hoksaa jotain asiaa. Opettaja voi myös puuttua helposti tanssiasennon virheisiin (mitään tiukkaa tanssiasentoahan ei ole määritelty lavatansseihin, mutta seuraajan asento menee tosi epämukavaksi, jos viejä ei hamota tiettyjä perus lain alaisuuksia.

Eli jos haluaa välttää laajuudeltaan toisen maailman sodan suurussluokan konfliktit niin vaimon ei kannata opettaa miestään tanssimaan, vaan ulkoistaa tämä muille ja nauttia sitten lopputuloksesta.

[/quote]

Höpsispöpsis sanon minä väitteillesi. Toki siitä riidankin voi saada aikaiseksi ja varmaan moni saanutkin, mutta ei tuo mikään pääsääntö ole. Enkä sitäpaitsi jaksa uskoa, että olisit kovin montaa itseopetustilannetta ollut näkemässä, siis sellaisilla pareilla, jotka eivät lainkaan kursseilla näyttäydy, lienetkö ainuttakaan.

Tottahan toki kursseilla pääsääntöisesti paremmin oppii, kuin itse opiskellen, mutta ei se itseopiskelu ole ollenkaan niin vaikeaa, mitä annat ymmärtää. Koska sinulla mitä ilmeisemmin on kurssitausta, niin minä olen varmasti parempi asiantuntija siinä, voiko itse oppia tanssimaan, minä kun en ole kursseja kolunnut ;)

Olennaista tietysti on se, että omaat edes kohtuullisen rytmitajun ja sinulla on kiinnostusta oppia. Sen jälkeen keinot on moninaiset ja tarvittaessa tanssimaan voi opetella, vaikka  kirjekurssilla, jos vaan intoa piisaa, tosin se ei liene kaikkein helpoin vaihtoehto :).

Kun kerran Youtubea katselemalla ja siitä opettelemalla voi viskata keppiä yli 90 metriä riittää, niin eiköhän ne tanssin perusteetkin sieltä Youtubesta pysty opettelemaan, ei tanssi sentään mitään rakettitiedettä ole ;)

Kuitenkin tuolle aloittajalle sanoisin, että jos tosiaan miehellä tanssikursseille menoon vastauksena on ehdoton ei, niin kannattaa mieluummin ainakin kokeilla sitä kotiopettelu vaihtoehtoa, kuin että heittää suoraan pyyhkeen kehään.

Vierailija
18/28 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on koroca

Vierailija
19/28 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
20/28 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset haluavat tanssia useiden partnereiden kanssa tunteakseen itsensä halutuksi. Itse olen tanssitaitoinen komeahko mies, mistä seuraa se, että minua haetaan naistenhaulla jatkuvasti ja poikkeuksetta oma naiseni suuttuu. Aina konflikti tai pitkä mökötys, joten vältän tanssimista.