Miehen lapsi syötti koiralleni purukumia!
Ja nyt mies ihmettelee miksi olen raivona, "tuskin se nyt pariin palaan kuolee"... Raah, onneksi koira voi hyvin, ei ehtinyt syödä kuin neljä palaa ja sain heti oksennutettua. Täytyy kuitenkin vielä tarkkailla.
Tosin nyt mies itkee oksuisen mattonsa perään ja vaatii että pyydän anteeksi kun sanoin pahasti lapselle. Käskin siis lopettaa syöttämisen ja sanoin että jatkossa ei saa antaa _mitään_ ilman että kysyy luvan. Hieman kiukkuisesti kylläkin, mutta en huutanut.
Olinko siis liian ilkeä? Olihan kuitenkin minulle rakkaan olennon puolesta huolissani.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 19:29"]
Koiran voi siis "myrkyttää" näin helposti?
[/quote]
Siitä vain kylvämään pussillinen ksylitolipurkkaa naapurustoon.
Mut ei vaines... koko eläinlääribisneksen keksintö tämäkin. Ihan helvetisti saa keskikokoinen koira vetää ksylitolia ennen kuin kuukahtaa.
Mutta tyhmät uskoo... ja maksaa.
Olemme harkinneet yhteen muuttoa kesällä, vielä on oma kämppä vaikka ollaan kolme vuotta seurusteltu. Miten tämä tähän liittyy? ap. ja 7 on kans ap :)
Olennaista tässä on että kyseessä oli miehen lapsi eikä vain lapsi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:21"]
Ei ehkä lapsi tiedäkään, mutta olen aiemminkin sanonut ettei ihmisten herkkuja saa antaa koiralle. Luulin että 5-vuotias ymmärtäisi asian kerrasta... Mutta keskustelen vielä tästä molempien kanssa.
Jos pyydän anteeksi niin täytyy kai sitten miehenkin pyytää? Minusta hän on yhtä lailla idiootti jos minäkin olen, kun kiukkuaa tiuskaisusta ja jostain pirun matosta....
[/quote]Ap, olet todella lapsellinen, jos ajattelet niin, että sinä pyydät lapselta anteeksi, jos mies pyytää sinulta anteeksi. Sinä olet aikuinen ja pyydät lapselta anteeksi, koska tiuskit hänelle. Mies on aikuinen ja päättää ihan itse anteeksipyynnöstään, kuten sinäkin.
Ei se lapsi ymmärrä jos ei opeta. Anna koiralle sokerivettä niin nousee verensokeri
Niin, lapsi ei ole minun? En ole vastuussa siis lapsen tekemisistä. Pidän hänestä silti, mutta nyt hieman risoo koska asiasta on mainittu aiemminkin. eli koiralle ei ihmisten ruokia! Tai tuo mies se eniten vituttaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:21"]Ei ehkä lapsi tiedäkään, mutta olen aiemminkin sanonut ettei ihmisten herkkuja saa antaa koiralle. Luulin että 5-vuotias ymmärtäisi asian kerrasta... Mutta keskustelen vielä tästä molempien kanssa.
Jos pyydän anteeksi niin täytyy kai sitten miehenkin pyytää? Minusta hän on yhtä lailla idiootti jos minäkin olen, kun kiukkuaa tiuskaisusta ja jostain pirun matosta....
[/quote]
Älä nyt tee tästä mitään kilpailua. Pyydä anteeksi huutamistasi sillä vihainen huutaminen on aina väärin. Selitä että ksylitoli on koiralle myrkyllistä kuten suklaakin, ja vihastuit siksi että pelkäsit että koiralle käy pahasti.
Pyydä lapselta anteeksi ja selitä miksi olit vihainen. Selitä myös, että ksylitoli on tosi vaarallista koiralle ja koira voi kuolla jos sille annetaan purkkaa. 5-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:24"]
Ei ehkä lapsi tiedäkään, mutta olen aiemminkin sanonut ettei ihmisten herkkuja saa antaa koiralle. Luulin että 5-vuotias ymmärtäisi asian kerrasta... Mutta keskustelen vielä tästä molempien kanssa.
[/quote]Ap, olet todella lapsellinen, jos ajattelet niin, että sinä pyydät lapselta anteeksi, jos mies pyytää sinulta anteeksi. Sinä olet aikuinen ja pyydät lapselta anteeksi, koska tiuskit hänelle. Mies on aikuinen ja päättää ihan itse anteeksipyynnöstään, kuten sinäkin.
[/quote]
Häh, sanoinko etten pyydä anteeksi? VOin pyytää joo, mutta silti mielestäni mies toimii kuin idiootti.
On hyvä myös kertoa miksi niitä ihmisten herkkuja ei saa antaa. Lapselle jää huomattavasti paremmin mieleen kun kertoo, että niihin ihmisten herkkuihin voi kuolla. 5-vuotias on vielä aika pieni kuitenkin.
Meillekin lapsena äiti kertoi, että ei saa laittaa poikakania tyttökanin häkkiin, mutta ei kertonut miksi. Siitä sitten syntyi viisi pikku pupua kun pitihän se kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:27"]Niin, lapsi ei ole minun? En ole vastuussa siis lapsen tekemisistä. Pidän hänestä silti, mutta nyt hieman risoo koska asiasta on mainittu aiemminkin. eli koiralle ei ihmisten ruokia! Tai tuo mies se eniten vituttaa.
[/quote]
"Koiralle ei ihmisten ruokia" ei riitä. Pitää selkeästi ilmaista että jotkut ruoat ovat koiralle myrkyllisiä. Jotkut aikuisetkaan eivät näitä tiedä, ja lapsikin oppii helposti kun selittää että miksi. Hokemien toistaminen ei auta.
Koira VOI kuolla purkkaan. Xylitoli on koirille hengenvaarallista! Veisin koiran heti eläinlääkäriin!!
Olisitteko itse voineet olla ihan tyynenä kun koirallenne syötetään hengenvaarallista myrkkyä? Ettekö olisi yhtään korottaneet ääntänne?
Noh, jos lapsi vaikka nyt oppi että vaikka koira kuin kerjää niin kaikkea ei tarvii antaa. ap
Miehesi ei selvästikään tiennyt, kuinka vaarallista ksylitoli on koiralle, ja loukkaantui ja hämmentyi kun huusit. Nyt jäitä hattuun ja puratte tilanteen ihan asiallisesti. Mies ja lapsi oppivat että ksylitoli on myrkkyä, koiralle ei käynyt (kai?) onneksi mitenkään, kaikki pyytävät anteeksi tiuskimista.
Ai hitsi, tänään olisi Lidlistä saanut hyvällä alennuksella täysksylitolimakeisia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:31"]
Koira VOI kuolla purkkaan. Xylitoli on koirille hengenvaarallista! Veisin koiran heti eläinlääkäriin!!
[/quote]
Soitin eläinlääkäriin mutteivat nähneet tarpeelliseksi tulla, kyseessä kuitenkin iso koira ja oksentaminen onnistui heti. Vointia toki seurataan ja jos tulee oireita niin sitten mennään ja nopsaan! ap
[/quote]
Mikä ihmeen "herkku" joku purkka on? Lasta ei ole ohjeistettu tarpeeksi. Meillä on täysin selvä, ettei koiralle anneta mitään muuta kuin sille kuuluvat ateriat. Kukaan ei anna kädestä mitään koiralle. Yksiselitteistä ja turvallista.
Mutta ei nyt parista palasta mitään seuraa. Ihme hysteriaa opetat jo lapsellekin. Naurettavaa oksettaa tuollaisesta määrästä.
Oma koirani söi 4 palaa purukumia ja joutui 3 päiväksi tiputukseen ja kuukauden maksan toimintaa tukevalle lääkitykselle. Mies ei selvästikään tajua millaisen luodin väistitte (seuraisin silti tilaa, elintoimintojen romahdus saattaa tulla yli vuorokauden viiveellä!)
Lapselle rähähtäminen ei ole mielestäni mikään iso juttu, viha on luonnollinen reaktio vaaratilanteeseen. Selitä lapselle, että samoin saattaisit suuttua säikähdyksestä jos meinaisi kävellä auton alle.