Puoliso tulee ja menee miten tahtoo
Mä olen viime aikoina havahtunut siihen, että puolison ja mun elämät on eriytyneet aika kauas toisistaan.
Meillä on yhteinen koti, mutta lisäksi myös kakkosasunto paikkakunnalla, jossa puolison työpaikka sijaitsee. Etäisyys on sellainen, että välillä ajelee kotiin arki-iltoina ja välillä ei.
Mä en oo koskaan ollut kovin kontrolloiva, mulle on ollut ihan ok, et puoliso vaan ilmoittaa, tuleeko illaksi kotiin vai ei, ellei sitten oo jotain sovittua yhteistä menoa.
Nyt oon kuitenkin ärsyyntynyt, kun suhde on mennyt siihen, ettei ilmoittele... Voi tulla klo 22 viesti, että toivottaa hyvää yötä... Tai voi ilmestyä klo 17 kotiin. Hän tulee ja menee miten tahtoo... Ja mä ärsyynnyn myöhäisistä viesteistä tai äkillisestä ilmestymisestä kotiin.
Joo ja tiedän kyllä, että puhua pitäisi. Oon vaan jotenkin umpivttuuntunut, kun aikuinen ihminen ei tajua, miten parisuhteessa eletään. Tuntuu, ettei tää voi olla ees totta.
Uskottomuysjuttuja on turha tulla heittää. Jos niin on, sitten se on eron aika. Mutta jos ei, niin kertokaapa, että mitähän vttua tää tämmöinen käytös on?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vedät stressiä tuollaisesta asiasta? Tiedät, että puoliso seilaa kahden kodin välissä, joten anna seilata rauhassa. Miten sinua voi ärsyttää, että hän yhtäkkiä tuleekin kotiinsa? Vaikuttaa siltä, ettet ehkä halua kuitenkaan yhteistä kotia hänen kanssaan? Sinä tunnet, että tämä koti onkin sinun kotisi ja puoliso on vain vieras siellä ja sinua ärsyttää ettei tämä vieras kerro etukäteen tulostaan? Koet puolisosi vieraaksi tunkeutujaksi tai jotain.
Haista paska jos et tajua yksinkertaista asiaa. Ap
Sori, mutta en todellaa tajua asiaasi. Teillä on yhteinen koti, jota molemmat voivat käyttää yhteisesti, mutta nyt sinä alat vaatia, että hommat minun sinun malliin mukaasi ja puolison pitää alkaa ilmoittaa kotiintuloajoista sinun varallesi. Jos tunnet tuolla tavalla, niin parempi erota vaan. Sinä olet kuitenkin hyväksynyt puolison, joka elää kahdella eri paikkakunnalla, joten eikö sen mukaan mennä? Miksi tämän hyväksymisen jälkeen alat valittaa asiasta?
Jos nyt vaan kotiintulopäivä, kellonajalla ei niin merkitystä... Ap
No kyllähän tuo on ihan uskomattoman ääliömäistä käytöstä. Eihän tässä olla kieltämässä ketään tulemasta kotiin tai saneltu kotiintuloaikoja, vaan yksinkertaisesti toivottu että tietäisi onko toinen ylipäätään tulossa kotiin tänään vai ehkä viikon päästä. En kertakaikkiaan ymmärrä parisuhdetta jossa ei tuon vertaa kommunikoida. Kun matkaakin vielä on, niin saa sitten joka ilta miettiä että onkohan se vaan jäänyt sinne vai onko matkalla sattunut jotain... Kyllä me puolin ja toisin ilmoitellaan jos menee normaalia pidempään töissä tai jos meneekin töitten jälkeen jonnekin eikä tule suoraan kotiin, tottakai, ettei toisen tarvitse turhaan odottaa ja ihmetellä. Kuulostaa sille, että mies pitää ap:ta itsestäänselvyytenä, kun ei välitä enää edes ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vedät stressiä tuollaisesta asiasta? Tiedät, että puoliso seilaa kahden kodin välissä, joten anna seilata rauhassa. Miten sinua voi ärsyttää, että hän yhtäkkiä tuleekin kotiinsa? Vaikuttaa siltä, ettet ehkä halua kuitenkaan yhteistä kotia hänen kanssaan? Sinä tunnet, että tämä koti onkin sinun kotisi ja puoliso on vain vieras siellä ja sinua ärsyttää ettei tämä vieras kerro etukäteen tulostaan? Koet puolisosi vieraaksi tunkeutujaksi tai jotain.
Sori, mutta en todellaa tajua asiaasi. Teillä on yhteinen koti, jota molemmat voivat käyttää yhteisesti, mutta nyt sinä alat vaatia, että hommat minun sinun malliin mukaasi ja puolison pitää alkaa ilmoittaa kotiintuloajoista sinun varallesi. Jos tunnet tuolla tavalla, niin parempi erota vaan. Sinä olet kuitenkin hyväksynyt puolison, joka elää kahdella eri paikkakunnalla, joten eikö sen mukaan mennä? Miksi tämän hyväksymisen jälkeen alat valittaa asiasta?
Ap on tosiaan hyväksynyt puolison joka elää kahdella paikkakunnalla. Mutta ap ei ole hyväksynyt alkujaankin sitä että hänelle ei kerrota kummalla paikkakunnalla mies aikoo aikansa viettää. Siinä on suuri ero jota lainaamani kirjoittaja ei halua ymmärtää.
Selkeästi osalle tässä ketjussa on vaikea sopeutua sellaiseen elämään jossa pitäisi jaksaa laittaa viestiä/soittaa rakkaalleen ja kertoa omista suunnitelmista. Suurin osa tuntuu pitävän normaalina että ilmoitellaan omista kulkemisista. Jos haluaa elää kuin poikamies kannattaa pysyä poikamiehenä tai vaihtoehtoisesti kertoa heti seurustelun aikana halustaan elää kuin poikamies. Ei sitä voi yhtäkkiä kesken suhteen päättää yksipuolisesti että minun ei tarvi enää huomioida muita lainkaan.
Meillä ei ole sulauduttu yhdeksi, joten sekä mies että minä saamme tulla ja mennä juuri niin kuin haluamme, ei tarvitse erikseen tiedottaa, että nyt lähden töistä kohti kotia. Omista menoista ei tarvitse tiliä tehdä, vaikka 20 vuotta on yhdessä eletty.
Kyse ei ole siitä, ettei huomioi toista. Kyse on siitä, että toiseen voi luottaa niin paljon, ettei kontrolloi tämän elämää.
Ei mekään olla mikään yhtenäinen henkilö tai tehdä tiliä menoista saati kontrolloida niitä, mutta ihan itsestäänselvästi käytöstapoihin kuuluu ilmoittaa sille kumppanille jos aikoo tulla reilusti normaalia myöhemmin kotiin tai olla yötä poissa. En minä katselisi tuommoista hetkeäkään, olisin kilahtanut jo aikaa sitten ja sanonut suorat sanat mitä mieltä olen tuommoisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta miksi omaan kotiin ei voi tulla milloin vain? Se on kuitenkin myös hänen kotinsa loppujen lopuksi. Miksi pitää etukäteen ilmoitella milloin tulee omaan kotiinsa?
Jos se kotiin tulija haluaa vaikka syödä jotain tai kuvittelee, että saa illalla löhötä sohvalla. Kotona onkin jääkaappi ihan tyhjä tai nainen pitää Tupperware-kutsut ja tupa on täynnä vieraita. Ihan kiva se on omaakin elämää suunnitella vaikka edes yhdeksi illaksi.
No luuli tuollaisista Tupperware-kutsuista ilmoittavan etukäteen, kun kyseessä on kuitenkin yhteinen koti?
Kotiintulija voi varmaan hakea jotain noutoruokaa, mutta miksi se estäisi tulemasta omaan kotiin?
Jos minä olen yksin kotona, niin miksi minun pitäisi soitella toiselle, että minulle tulee vieraita? Itse tykkään tehdä ruokaa ja leipoa, joten tekisin puolisolle jotain valmiiksi ettei hänen tarvitse iltakymmeneltä lähteä grillille ruuanhakuun, kun kotona ei ollutkaan mitään syötävää.
Minä en tykkää siitäkään, jos lääkäri ei sano mitään soittoaikaa vaan joudun koko päivän vahtaamaan puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta miksi omaan kotiin ei voi tulla milloin vain? Se on kuitenkin myös hänen kotinsa loppujen lopuksi. Miksi pitää etukäteen ilmoitella milloin tulee omaan kotiinsa?
Jos se kotiin tulija haluaa vaikka syödä jotain tai kuvittelee, että saa illalla löhötä sohvalla. Kotona onkin jääkaappi ihan tyhjä tai nainen pitää Tupperware-kutsut ja tupa on täynnä vieraita. Ihan kiva se on omaakin elämää suunnitella vaikka edes yhdeksi illaksi.
No luuli tuollaisista Tupperware-kutsuista ilmoittavan etukäteen, kun kyseessä on kuitenkin yhteinen koti?
Kotiintulija voi varmaan hakea jotain noutoruokaa, mutta miksi se estäisi tulemasta omaan kotiin?
Miksi niistä omista vieraista pitäisi sen enempää ilmoitella kuin toisenkaan omista menoistaan? Saahan sitä nyt ihminen kotiinsa kutsua ketä vaan, varsinkin jos toinen ei edes ole siellä. Ja mistä voisi tietää onko, jos se ei viitsi edes ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies saattaa olla päivöksusua poissa - ja sitten toisaalta taas ei, niin onhan se nyt vähintään kohteliasta ilmoittaa että: "moikka, lähdin ajelee kotiinpäin ".
Kyllä mä ymmärrän ihan täysin mikä tuossa ap:ta hiertää.
Ite oon myös kakkosasunnolla parhaillaan eikä tukia mieleenkään vaan tulla ja mennä ilmoittamatta siitä puolisolle mitenkään. Oudon tylyä ja välinpitämätöntä.
Oma koti on oma joo, mut niin se on sille puolisollekin. Yhteiset pelisäännöt kannattaa sopia . Tsemppiä 👍
Muuttaisin pois ilmoittamatta miehelle. Yksi päivä olisin vain kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä omista vieraista pitäisi sen enempää ilmoitella kuin toisenkaan omista menoistaan? Saahan sitä nyt ihminen kotiinsa kutsua ketä vaan, varsinkin jos toinen ei edes ole siellä. Ja mistä voisi tietää onko, jos se ei viitsi edes ilmoittaa.
Laitat siis vieraat samalle linjalle, kun oman kodin omistajan?
Kun olin eksän kanssa yhdessä, niin ei meillä kyllä ollut mitään kotiintuloaikoja, joista piti tarkemmin ilmoittaa. Olisin ollut vaan iloinen, jos toinen olisikin tullut yllättäen kotiin toiselta paikkakunnalta, mutta valitettavasti ei kyllä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tosiaan hyväksynyt puolison joka elää kahdella paikkakunnalla. Mutta ap ei ole hyväksynyt alkujaankin sitä että hänelle ei kerrota kummalla paikkakunnalla mies aikoo aikansa viettää. Siinä on suuri ero jota lainaamani kirjoittaja ei halua ymmärtää.
Selkeästi osalle tässä ketjussa on vaikea sopeutua sellaiseen elämään jossa pitäisi jaksaa laittaa viestiä/soittaa rakkaalleen ja kertoa omista suunnitelmista. Suurin osa tuntuu pitävän normaalina että ilmoitellaan omista kulkemisista. Jos haluaa elää kuin poikamies kannattaa pysyä poikamiehenä tai vaihtoehtoisesti kertoa heti seurustelun aikana halustaan elää kuin poikamies. Ei sitä voi yhtäkkiä kesken suhteen päättää yksipuolisesti että minun ei tarvi enää huomioida muita lainkaan.
Meillä ei ole sulauduttu yhdeksi, joten sekä mies että minä saamme tulla ja mennä juuri niin kuin haluamme, ei tarvitse erikseen tiedottaa, että nyt lähden töistä kohti kotia. Omista menoista ei tarvitse tiliä tehdä, vaikka 20 vuotta on yhdessä eletty.
Kyse ei ole siitä, ettei huomioi toista. Kyse on siitä, että toiseen voi luottaa niin paljon, ettei kontrolloi tämän elämää.
Ei mekään olla mikään yhtenäinen henkilö tai tehdä tiliä menoista saati kontrolloida niitä, mutta ihan itsestäänselvästi käytöstapoihin kuuluu ilmoittaa sille kumppanille jos aikoo tulla reilusti normaalia myöhemmin kotiin tai olla yötä poissa. En minä katselisi tuommoista hetkeäkään, olisin kilahtanut jo aikaa sitten ja sanonut suorat sanat mitä mieltä olen tuommoisesta.
Nuo asuu kahdessa eri kodissa kuitenkin viikolla, joten miksi pitäisi erikseen ilmoittaa että on yötä poissa kotoa. Eikö kotiintulo sitten pitäisi olla iloinen yllätys eikä harmituksen aiheutus?
Mies siis pitäisi pysyä poikka kotona, mutta ap:tä nyt harmittaa, kun tuleekin yllättäen kotiinsa? Miksi tämä harmittaa, kun rakas mies tulee kotiin?
On kohteliasta ilmoittaa, että onko tulossa yöksi kotiin. Ihan kaikkien perheenjäsenten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo asuu kahdessa eri kodissa kuitenkin viikolla, joten miksi pitäisi erikseen ilmoittaa että on yötä poissa kotoa. Eikö kotiintulo sitten pitäisi olla iloinen yllätys eikä harmituksen aiheutus?
Kaikki ei tykkää yllätyksistä.
Mies tulee ja mies menee. Tärkeintä on että hän lopulta seikkailuiltaan tulee. Yritä AP ymmärtää, ettei miestä voi kahlita. Löysää hieman ja keksi vähän omaakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja haistattelee tuntemattomille noin. Ei ihme jos miestä ei kiinnosta tulla kotiin. Oma veikkaukseni on, että Ap haistattelee miehelleenkiin siitä ja tästä. Olen nähnyt tuollaisia naisia. Aina vika muissa.
Toivottavasti Ap:n mies tajuaa jättää sen.
Vierailija kirjoitti:
Mies tulee ja mies menee. Tärkeintä on että hän lopulta seikkailuiltaan tulee. Yritä AP ymmärtää, ettei miestä voi kahlita. Löysää hieman ja keksi vähän omaakin elämää.
Vaikuttaa siltä, että aloituksen mies ei kohta tule ja mene.
Eipä me täällä voida asialle mitään, miksi tänne valitat.
Vastaus kysymykseesi: Mies pitää sinua itsestäänselvyytenä. Puhu sille.
Kyse ei ole luottamuksesta. Ap on selkeästi ilmaissut, ettei ole huolissaan siitä, mitä mies kodin ulkopuolella tekee.